Pusselbit på plats!
Tjenare! Hur är det? Jag är faktiskt lite kluven för å ena sidan vill jag inget annat än att ha helg - å andra sidan har jag massa saker jag som jag skulle vilja göra klart på jobbet, haha. Men om tjugofem minuter ska jag hämta världens bästa lilla människa på förskolan så det är bara att sy ihop säcken så snabbt och bra som möjligt.

Fick lagat min klocka med, skönt för nu har jag hunnit vänja mig igen vid att ha det.
Veckans bästa?
Veckans föreläsning och nätverksträff med Elsa-gänget här i Höör. Alltid lika trevligt att få träffa andra entreprenörer och höra hur de jobbar och har på gång. Kul också att få ge dem ett smakprov av det jag jobbar med. Men också att jag fick klart Bosskartan! Eller alltså såhär, modellen har ju varit klar i (vad som känns som) evigheter. Men nu har jag ritat upp den så den finns digitalt med och så jag kan använda den som utbildningsmaterial. Är lite mer att fixa i det projektet men nittio procent är gjort så det var en fin pusselbit som föll på plats i mitt bakom kulisserna-jobb med Bossverket.
Veckans tråkigaste?
Efter VAB:en är självskriven på den här punkten så väljer jag i stället skrivarstrulet som knyckte en halvtimme av min tid i dag. Varför kan inte teknik bara funka direkt?
Helgen då?
Nä, men vi har allvarligt talat en otrolig helg incoming. Ska få rida, gå på spa, äta middag ute och fira trevligheter och sova en hel natt om allt går enligt plan. Börjar nästan gråta bara jag tänker på allt detta urlyxiga och härliga.
Vad var bäst med din vecka?
Ha med lönespann i rekryteringsannonserna
Okej? Fem anledningar till varför alla arbetsgivare borde ha lönespann i rekryteringsannonserna är:
1. Din transparens säkerställer att kandidaterna som söker har en realistisk förväntan på vilken lön som gäller. Tycker de att den är för låg? Då kommer de inte att söka jobbet. Är den marknadsmässig eller rent utav högre? Då kommer du ha ett större intresse för tjänsten.
2. Du säkerställer att nästa medarbetare kommer in på en rimlig ingångslön för tjänsten det gäller.
3. Den rimliga ingångslönen innebär i gengäld att du visar att du tar ditt ansvar som arbetsgivare för organisationens och medarbetarnas löneutveckling = gör dig mer attraktiv som arbetsgivare att jobba hos. Vem vill vara något annat?
4. Du sparar huvudvärk hos de som söker jobb hos er (vilket också kommer att vara på plussidan för att vilja jobba hos er) men också hos dig själv för att ramarna är satta inför den kommande löneförhandlingen
5. Du kommer att visa att ni är en modern arbetsgivare som är mån om att ha marknadsmässiga löner, något alla organisationer bör sträva efter om de är måna om att locka till sig talanger och kompetens
Uppfattat? Bra.
Tumme upp: De nya EU-direktiven som kommer att forcera fram att detta implementeras framöver. På tiden! Men de företag som börjar göra detta redan nu kommer att tjäna in pluspoäng på employer branding-kontot.
Tumme ned: De som inte gör det med syftet att hålla nere lönerna. Hur proffsigt är det? Inte alls.
Vanliga utmaningar vid konflikthantering
Konflikthantering är ett stort och, tycker jag, intressant ämne inom ledarskap just för att det snabbt tenderar att bli komplext med många lager och faktorer som spelar in och spelar roll. Och när jag utbildar inom detta så finns det några vanliga utmaningar vid konflikthantering som tenderar att återkomma. Vilka? Låt oss kika närmare på dem!
Visst vore det härligt om konflikter inte hände alls eller försvann om man bara ignorerar dem tillräckligt intensivt? Men nä, tyvärr är det ju inte så det funkar så att hantera konflitker är definitivt en need-to-have-skill alla chefer bör ha. Bild: Sebastian Herrmann on Unsplash
Vanliga utmaningar vid konflikthantering
Det kanske går över av sig självt?
Visst vore det enkelt om det vore så och ja, det bästa är om medarbetarna som är osams kan lösa konflikten själva. Om de har kunskaperna, förmågan och intresset gör de förhoppningsvis det - men konflikten kommer inte att gå över av sig självt utan kräver en aktiv ansträngning för att lösas. Om medarbetarna inte kan lösa det själva? Då behöver du som chef hjälpa dem att göra det, annars är risken stor att den blir värre och får negativa konsekvenser för de som träter och arbetsgruppen.
En, eller ingen, av parterna vill lösa konflikten
En del konflikter låser sig för att den ena inblandade, ibland båda, inte vill lösa den. Anledningarna kan variera. Ibland är det konflikträdsla som ligger bakom. Ibland är det stolthet eller skam som stoppar upp. Ibland är det konflikten i sig, vad den består av och beror på. Ibland får du som chef veta vad motståndet består av, ibland får du inte det eller så göms den verkliga anledningen i skenargument som “det är inte lönt”, “varför ska jag göra det?” eller att man tycker den andra personen är ansvarig för att lösa situationen.
Dina åtgärder som chef behöver givetvis anpassas efter anledningen. Grundar det sig i rädsla eller obehag inför konflikten behöver du vara extra mån om att skapa ett tryggare klimat i konflikthanteringen. Beror det på stolthet eller skam kan du behöva fokusera mer på vad konflikthanteringen ska resultera i snarare än vad som hänt. Ibland behöver man som ledare vara tydlig och markera att detta är något som ska och behöver hanteras oavsett om personen vill det eller inte.
Att konflikthanteraren väljer sida
Vissa konflikter kräver att du som chef väljer sida och stöttar den ena parten mer än den andra. Men oftast är det viktigt att du låter bli och förhåller dig neutral även om det kan kännas lockande och bekvämt att bekräfta en person som, direkt och/eller indirekt, ber dig att göra det. Att vara neutral kan vara svårt men min upplevelse är att det blir lättare om en 1. har kunskapen om vad rollen som konflikthanterare innebär och 2. är tydlig och informerar de inblandade om vad ens roll innefattar eftersom tystnad annars lätt kan tolkas som medhåll. Och börjar du som chef välja sida, då är risken stor att du spär på och fördjupar konflikten i stället för att stötta medarbetarna till att lösa den!
Det finns såklart fler vanliga utmaningar vid konflikthantering men vi får pausa här och jag skulle absolut säga att dessa är med på topplistan. Känner du igen någon av dem eller skulle du vilja lägga till någon mer?
Vill du lära dig mer om konflikthantering och få kunskaper och verktyg som du kan använda som chef? Mejla till clara@bossverket.se för att få förhandsinformation om kommande utbildningstillfällen.
VAB-stuga
Hallå där! Hur är det? Här kör vi lite mer VAB-stuga och har två timmars jobb till godo idag. På den tiden tänkte jag blogga och fixa lite mer med ett av projekten som jag påbörjade förra veckan och som jag bara vill få gjort. Är väl det lilla som hinns med på den tiden misstänker jag?

Lever fortfarande på förra veckans tripp till Malmö och att få hänga med branschkollegor, en ska aldrig underskatta KASAM alltså! Alla mår vi bra av det.
Ugh. Tur vi är två som kan pussla våra scheman om varandra och att den här arbetsveckan är förhållandevis stillsam? Ska föreläsa om självledarskap, ha chefsrådgivning och lite möten men utöver det blir det mest p-r-o-d-u-k-t-i-o-n och där är det lättare att reglera sina förväntningar på vad som ska bli gjort när man inte har några särskilda deadlines att förhålla sig till. Det som blir gjort blir bra! Resten ordnar sig och blir bra det med. Det är nog mitt mantra nu tror jag. Hur känns din måndag?
Våning 53
Tjenare! Hur står det till? Med mig är det okej. Hela familjen har åkt på en mild förkylning under veckan och varit trötta och lite sköra så på det sättet ska det bli gött med helg! Ska vi kika på ett par bilder från veckan? Ja men låt oss!

I måndags var jag hos sjukgymnasten för att utvärdera mitt nuvarande träningsläge och bygga på för framtiden, njutigt värre var det och såklart har jag inte kunnat träna ett skvatt sedan dess eftersom den där bacillen har krupit runt i kroppen. Men jag är ändå glad för jag fick ett konkret betyg på att jag har blivit starkare! Utöver enstaka möten har jag dock mest varit asocial första delen av veckan och istället skrivit i mängder hit till bloggen. Lätt och ledigt har det gått och bekräftar även det hur semestern gjort gott.

I torsdags var det dags att gå från att knappt prata alls tillatt bli supersocial! Styrde kosan mot Malmö och Turning Turso för att gå på Talarföreningens sommarkonvent. Nästhögst upp var vi på våning 53! Jättevackert med en vidunderlig utsikt. Kolla här bara:

En fantastisk eftermiddag och kväll. Kände en person när jag kom och lämnade bygget med ruset av tjugotre nya kollegors generositet och fantastiska energi och engagemang i systemet.
Så sammanlagt under veckan har det kläcks massa idéer - nästan lite för många idéer. Ett tag på fredags morgonen var jag rent utav stressad över att huvudet kändes överfullt av saker som jag vill, borde eller behöver göra och bara en arbetsdag kvar på veckan. Du hör, som upplagt för overload. Löste det med en klassisk brain dump och att trösta mig själv med att jag har startat upp två av mina större utvecklingsprojekt dessa dagar och hoppas på att ro dem i land under de närmsta veckorna. Ser verkligen fram emot att få dem gjorda.

Men nu! Nu är det dags för helg tänker jag. Blir kräftskiva och att slappa och förhoppningsvis bli ordentligt friska igen. Hur har din vecka varit?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016