Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Medarbetare som tar mycket plats

Läsarfråga:

Hej! Jag har en tanke som jag skulle vilja bolla med dig. Vi är en liten arbetsgrupp som arbetar tillsammans och jag är en “snäll och mjuk chef” med en mild personlighet. Det fungerar bra, jag är trygg med mig själv men däremot så har jag en medarbetare som tar mycket plats och har ett väldigt dominant sätt i gruppen. Hen styr och ställer mycket även om hen gör det med respekt mot mig och mitt ledarskap. Vi har alltså inga bekymmer i dagsläget men jag är ändå nyfiken, vad kan vara bra för mig att tänka på som ledare i det här läget?

Svar:

Vilken fin fråga! Jag blir lika glad varje gång en ledare hör av sig med en proaktiv fråga och jag tycker absolut att du ska fortsätta äga att du är en snäll och mjuk chef: en kan vara det och samtidigt vara rak och tydlig och det är en vinnande kombination. Det är dessutom väldigt bra att du reflekterar över detta redan nu, även om det fungerar bra här och nu är det både viktigt och nyttigt att i tanken undersöka olika möjligheter som risker. Jag tänker mig att det finns tre viktiga dimensioner i situationen: personen som tar mycket plats, teamet i stort och såklart också du som ledare och ambitionen är att det här svaret ska att spegla dem alla. Låt oss börja med att kika lite på den första, medarbetaren som tar mycket plats:

Hur gör man när en medarbetare tar mycket plats, ständigt vill stå i centrum eller är väldigt styrande och ställande i en arbetsgrupp? Rudy and Peter Skitterians från Pixabay

Hur gör man när en medarbetare tar mycket plats, ständigt vill stå i centrum eller är väldigt styrande och ställande i en arbetsgrupp? Rudy and Peter Skitterians från Pixabay

Medarbetare som tar mycket plats

Vad bottnar det dominanta sättet sig i och hur tar det sig uttryck?

Min erfarenhet är att vi människor ofta har fler likheter än skillnader, men trots det så är vi olika och våra beteenden beror nästan aldrig bara på en enda sak. Det är sällan heller så enkelt att vi kan utifrån kan avgöra varför en person beter sig som hen gör och jag vill därför inleda detta med att höja ett varningens finger om att som ledare bestämma sig för hur personer är och inte är eller spekulera för mycket i det. Du kan aldrig till fullo känna en annan människa eller veta vad hen har gått igenom och upplevt och det är viktigt att ha med sig det i bakhuvudet som chef.

Däremot är det bra om du, med ett nyfiket och öppet sinne, försöker tolka medarbetarens beteende. Hur verkar personen må? Vilken personlighet har hen? Finns det några särskilda situationer när det stora beteendet triggas? Hur tar det sig uttryck? Vilka behov kan verka ligga bakom eller tillfredsställas av detta beteende? Genom att observera och iaktta personen i olika situationer utan att värdera eller döma hen kan du kanske få några ledtrådar om detta. En vill ha saker gjorda på sitt sätt, en annan blir dominanta när de känner sig otrygga eller osäkra och en tredje kanske bara gillar att höra sin egen röst. Här finns det troligen inte en bara ett svar på frågan men det kan förhoppningsvis ge dig en större förståelse för personen i fråga, vad som triggar hens beteende och hur det tar sig uttryck och det kan hjälpa dig i framtiden.

Beroende på vem hen är skulle jag också uppmuntra att fråga personen om detta om och när det kanske känns lämpligt. Berätta att du har noterat att du inte vet om hen är medveten om det, men att hen har ett väldigt dominerande sätt och att du är nyfiken på om hen vet hur det kommer sig? Det behöver inte vara en dramatisk fråga att ställa om den ställs med nyfikenhet och omtanke och kan, beroende på hur medveten och självreflekterande personen är, bli ett spännande samtal.

Syftet med allt detta är till syvende och sist att öka din förståelse för personen men också se om du kan identifiera vilka behov hen har och hur du som ledare kan bidra till att tillgodose dem på jobbet. När du vet lite mer om det är det dags att undersöka:

Hur påverkar beteendet gruppen?

Grupputveckling är ett spännande ämne eftersom det finns så många “det beror på”-faktorer men en viktig fråga är: hur påverkar den enskilda personens beteende gruppen? Går det bra? Är gruppen okej med att ni alla är olika och att olika personer därmed tar för mycket plats? Eller tas platsen på andras bekostnad, sker respekt- eller gränslöst? Är fallet det senare måste du följa upp det med personen i fråga och prata om vikten av vara inlyssnande etcetera. Respekt för att vi alla är olika, gillar olika och beter oss olika är superviktigt i arbetsgrupper så här gäller det att ni också pratar om i teamet om era spelregler och er code of conduct.

Dock, kom ihåg att nio gånger av tio som en grupp har problem i form av att en individ utses som syndabock (oavsett anledning): signalerar det om att felet ligger hos gruppen och inte individen. Det är dock ofta lättare att ringa in den som inte fungerar/är annorlunda/tar för mycket eller för lite plats/sticker ut/är jobbig/för ambitiös än att kunna se vilka mekanismer som inte stämmer i gruppen och det gäller att du som ledare har detta med dig i denna process.

Eftersom det i dagsläget fungerar bra och det finns så väldigt många olika sätt som det kan förändras på tänker jag inte gå in närmare på det här. I stället är du varmt välkommen att boka en samtalstid via Bossakuten den dagen du känner att du behöver det. Dock är det viktigt att du fortsätter den närvaron som du har idag så att du kan fortsätta stämma av hur gruppen mår och har det och vidta åtgärder om du märker att det börjar gå utför.

Det är lätt hänt att tänka att enskilda medarbetare måste anpassa sig till gruppen för att “passa in” men är så fallet är det faktiskt gruppen som i stället bör anpassa sig så att det finns plats för alla! Bild: Sharon Ang från Pixabay

Det är lätt hänt att tänka att enskilda medarbetare måste anpassa sig till gruppen för att “passa in” men är så fallet är det faktiskt gruppen som i stället bör anpassa sig så att det finns plats för alla! Bild: Sharon Ang från Pixabay

För dig som ledare att tänka på

Det finns dock ett gäng saker för dig som ledare att tänka på redan här och nu för att undvika bekymmer i framtiden. Exempelvis:

Ha en tydlig rollfördelning och prata om den vid behov

Något som tveklöst kommer att underlätta för dig är att ha en tydlig rollfördelning. Vad ingår i din roll som ledare och vad ligger på medarbetaren som tar stor plats? Var går gränsen mellan era olika uppdrag? Händer det att medarbetaren med sitt sätt kliver över den eller att du som ledare låter hen göra det? Ja, då är det viktigt att tydliggöra er rollfördelning. En gång är kanske ingen gång, men om det sker om och om igen är det förmodligen dags att antingen ombestämma gränserna mellan rollerna eller prata om vem som gör vad i vilken roll och vad det innebär. Läs gärna denna artikel om formella och informella organisationer för att få förståelse för vad som händer om den formella och informella organisationen glappar för mycket.

Jag pratar ofta om hur viktigt det är att göra sig så umbärlig som möjligt som ledare men det är inte att göra sig umbärlig att en annan person kliver in i rollen istället för dig. Med din ledarroll kommer ett ansvar och här är det viktigt att du inte ger inte bort tyglarna av bara farten eller för att det känns bekvämt.

Är personen en informell ledare?

Bara för att personen har ett dominant sätt och leder andra behöver det inte innebära att hen har tillräckligt av kollegornas förtroende för att vara en informell ledare men om så är fallet blir det ännu viktigare att ni i största möjliga mån jobbar åt den riktning som organisationen önskar och behöver. Hur det kan gå till beror väldigt mycket på medarbetaren, hur hen är och vad hen vill men genom att erkänna hens informella ledarskap kan du också stämma av: vill personen ha en ledande roll? Vilka verktyg kan hen få (även i den informella rollen) som kan hjälpa hen att ta ansvaret för makten som hen har i arbetsgruppen?

Det är inte alltid vi människor fattar vilken påverkan vi har på andra och jag har sett fantastiska resultat ske när medarbetare, som är informella ledare med stor påverkan, har insett att de är det och därmed börjat använda den makten på ett positivt sätt. De flesta växer med ansvar om det ges på ett rimligt och bra sätt och det ska du som ledare inte vara rädd att använda med dig av, tvärtom!

Se till att alla får höras

Sist men inte minst, se till att alla medarbetares behov får tillgodoses, att alla får komma till tals och får höras. Det är lätt hänt att en del personer, när det finns en eller flera som tar väldigt mycket plats i en grupp, backar undan och försvinner i mängden. Här ingår det i ditt ledaruppdrag att inte tappa kollen eller kontakten med dem. Prata med dem, gör avstämningar, be om deras tankar och åsikter och inför rutiner i exempelvis möten att ni går laget runt och att du fördelar ordet så att det inte blir så att det bara är en person som tar upp allt utrymme.

Det blev ett långt svar nu men jag hoppas att det kan ge dig konkreta ledtrådar om vad du som ledare behöver göra i det här läget. Annars är det bara att du hör av dig! Är det någon av er andra som har upplevt något liknande? Dela gärna med er i såfall!

Read More
Om Bossbloggen Clara, Bossbloggen Om Bossbloggen Clara, Bossbloggen

Hipp, hipp… Hurra!

Hipp, hipp… Hurra! Hurra! Hurra! Hurra! HURRA!!! Varför undrar du kanske nu? Jo, för att Bossbloggen fyllde FEM ÅR igår! Och jag måste erkänna att jag inte riktigt kan ta in det. Funderade fram och tillbaka hela förra veckan hur jag ska uppmärksamma det här. Egentligen var jag jag inne på att ställa till med bloggfest men ja, det fungerade ju inte. Sedan undrade jag om jag skulle göra en återblick över allt som hänt? Försöka sammanfatta åren som gått? Göra någon tävling? Skriva något stort och bombastiskt? Men vet ni, jag har inte kommit på en endaste vinkel som känns bra och det slutade med att jag inte gjorde någonting. Poppade ingen flaska bubbel och fick inte ens färdigt och publicerat det här blogginlägget på födelsedagen för jag fastnade (bokstavligen talat) i fönsterkitt och spackel och storhandling. Så i stället skrivs dessa rader klart idag, dagen efter, i trädgårdens morgonsol. Men det går ju lika bra det!

Five

Tänk om jag aldrig hade startat bloggen? Undras vad jag hade gjort då? Har faktiskt ingen aning!

Hipp, hipp… Hurra!

Det har hänt sjukt mycket på de här åren. Jag har skrivit så många asbra artiklar, intervjuat så många spännande personer och här ryms så mycket kunskaper, erfarenheter och nyanser. Ni har fått hänga med mig genom det mesta, tuffa stunder som sinnessjukt jävla glada sådana och jag är så tacksam för det. Stolt över att ha skapat den här platsen och ännu stoltare över att den nu fem år senare fortfarande är en av de få ledarskapsbloggarna i Sverige. Finns det något jag hade velat göra annorlunda? Absolut! Hur mycket som helst. En del saker har blivit som jag föreställde mig dem: som bloggen i sig, den är ändå sig rätt så lik från när jag startade den innehållsmässigt med sin mix av fakta och personligt. Det har hänt saker som jag absolut inte hade anat på förhand, exempelvis grundandet av Bossbrudar och det community som nätverket utgör. Andra saker blev bättre än vad jag hade hoppats, som podden och allt roligt som den innebär.

Ibland undrar jag om jag inte har skrivit om allt nu? Är det inte slut på idéer snart? Men nä. Jag har fortfarande m-a-s-s-o-r av drömmar, visioner och ambitioner kvar och de här fem åren - det är bara de första fem åren. Det finns mycket kvar att skriva om, testa och upptäcka och det ska bli så grymt spännande att se vad som har hänt om fem år igen. Då får vi hoppas att det inte är någon pandemi eller annat som kan sätta stopp för ett hejdundrande kalas!

Är det någon av er som läser idag som har hängt med från början? Ge er tillkänna! Hade varit kul att få höra: vad ni minns mest rån åren som gått?

Read More
Vardag Clara, Bossbloggen Vardag Clara, Bossbloggen

Halvtidsplanen som sprack

God morgon! Hur mår du och hur har du det? Själv mår jag bra men måste ju säga att den här planen som jag hade om att jobba halvtid… Ja, den sprack ju. Rejält. Typ dag två, haha. En del merarbete, processer som vuxit och roliga saker som hänt!

Happy

Haha, den lilla surkatten i bakgrunden.

Tillbakablick

Veckan har varit social, intensiv och trött! Jag är seg i skallen, seg i kroppen, har somnat på soffan nästan varje kväll och jobbet har gått ruskigt långsamt vissa stunder. Samtidigt har jag fått mycket gjort så det är najs.

Veckans bästa

Förutom nätverksträffen i onsdags har det roligaste absolut varit att vi har nya BossMaster-grupper på gång så har spännande förfrågningar trillat in. Vi får se vad som landar men det känns väldigt lovande och roligt inför hösten. Sedan är det klart fint att ha fått första sprutan och dessutom har det trillat in en del spontant trädgårdshäng också.

June

Igår var vi ute vid en annan del av Ringsjön och det var så fint med säkert fler än tjugo svanar som simmade och betade ute i vattnet.

Veckans sämsta

Alla satans myggbett jag fick från promenaden vid sjön igår. Har halva benen fulla och fy vad de kliar!

Veckans utmaning

Det har lätt varit att inte somna på soffan om kvällarna. Vilket inte har gått jättebra eftersom det har hänt tre eller fyra kvällar av fem, haha.

June

Framåtblick

Den här helgen kommer att bestå av en massa husjobb. Mackan har gjort massor under veckan men det är en del som återstår fortfarande.

Veckans ledarskapstanke

Det har som vanligt varit betydligt fler än en som snurrat runt i den här skallen den här veckan, men om jag måste välja gren får det nog bli hur mycket lättare allt blir med ordning och reda. Och även om det tar tid att bygga en grundordning var det ändå värt det när jag satt och jobbade med berg av administration i veckan. Så det tar jag med mig även framöver!

Hur har din vecka varit?

Read More
Karriär Clara, Bossbloggen Karriär Clara, Bossbloggen

Lyckas med arbetsintervjun

En genom åren återkommande fråga är det här med att gå på arbetsintervjuer. Vad ska man tänka på? Finns det något en kan göra för att göra ett extra gott intryck? Hur kan en förbereda sig mentalt såväl som praktiskt? Ja, det fick vi önskemålet om att prata om i podden och det har redan hunnit bli ett av våra mest lyssnade avsnitt. Varför? Jo, för att arbetsintervjuer ofta känns. Kanske för att vi verkligen behöver jobbet, vill bort därifrån vi är eller har hittat drömjobbet som vi så gärna, gärna vill ha. Oavsett anledning kommer det att underlätta om du preppar dig så väl som möjligt!

Lyssna även på: Konsten att nätverka

Som arbetssökande befinner du dig ofta i en lite utsatt och nervig position och därför är det extra viktigt att försöka underlätta processen för dig själv så mycket som möjligt.

Som arbetssökande befinner du dig ofta i en lite utsatt och nervig position och därför är det extra viktigt att försöka underlätta processen för dig själv så mycket som möjligt.

Lyckas med arbetsintervjun

Som vanligt avhandlar vi rätt mycket matnyttigheter i själva poddavsnittet men några saker som jag vill lyfta fram extra mycket är:

Var kräsen

Kom ihåg att intervjun är din möjlighet att se om det här 1. är ett jobb du verkligen vill ha och 2. om detta är en chef och arbetsgivare som du vill jobba för. Det är inte alltid vi kan välja vilka arbeten vi tackar ja respektive nej till men om du har den chansen - var kräsen och välj framförallt din chef med omsorg!

Se den första intervjun som ett rekognoseringsuppdrag

Ha som målbild att du efter intervjun ska ha fått en så tydlig bild som möjligt av chefens ledarskap, hur arbetsplatsen fungerar och både vad du kan förvänta dig av uppdraget men också vilka förväntningar som finns på dig när du lämnar intervjun. Du behöver såklart inte ha full koll på alla detaljer redan vid första intervjun - med en övergripande sådan är viktig för att du ska kunna fatta beslutet om du vill fortsätta vara med i rekryteringsprocessen eller inte.

Ställ inte bra frågor, lyssna in vilka som ställs

Förutom att förbereda och ställa så många frågor som möjligt, försök också lyssna in vilka frågor som rekryteraren/chefen ställer under själva intervjun. Jag var, för länge sedan, på en intervju för ett uppdrag där det var så tydligt att uppdragsgivarens intervjufrågor baserades på de rädslor/farhågor som personen hade utifrån att ha läst min ansökan och CV. Tyvärr insåg jag inte det förrän efter intervjun (men jag kände under tiden att det var något som kändes lite off i själva samtalet) och det har jag tagit med mig efter det: hade jag råkat ut för samma sak idag så hade jag troligen tagit upp det direkt.

Exempelvis genom att fråga: vad för bild fick du av mig efter att ha läst min ansökan? Ser du några risker/svagheter/utmaningar med mig och min person för denna tjänst? Då kan du kanske få chansen att bemöta och reda ut dem direkt i samtalet istället för att uppleva det jag gjorde efter min intervju då, en skavande känsla av att jag inte skulle få uppdraget som visade sig stämma.

Nog om det här och nu (men säg till om du vill att jag skriver än mer om detta roliga ämne). Här hittar du själva poddavsnittet:

Som vanligt finns det också på Podbean, Spotify, Acast eller iTunes och du får såklart gärna gå med i vår LinkedIn-grupp. Och, har du något bra knep att dela med dig av inför arbetsintervjuer? Dela gärna med dig!

Read More
Samarbeten och PR Clara, Bossbloggen Samarbeten och PR Clara, Bossbloggen

Det fina i att träffas

Detta inlägg skrivs i reklamsamarbete med entreprenörsnätverket Bawsy Baws Babes

Tjenare, hur är det? Själv är jag så glad, så glad, så glad! Eftersom jag har mått så kasst under vintern/våren så har jag tyckt att pandemins isolering har varit rätt så skön och mitt vanliga extroverta jag har varit som bortblåst. Men nu börjar hon krypa ur sitt skal igen och under dagens träff med entreprenörsnätverket Bawsy Baws Babes (som är en samarbetspartner till Bossbrudar) kände jag äntligen hur mötet med andra gav en massa energi igen och njöt fullt ut i det fina i att träffas. Är bland det bästa jag vet att få höra om andras resor, drömmar, ambitioner och lärdomar och det var många kloka saker som delades idag. Inte minst från Caroline Thunstedt Bladh, Vice VD på IDUN Minerals, som var inspirationsföreläsare.

Innan jag delar med mig av dem vill jag dock tillägga, för tydlighetens skull, att jag inte har fått betalt för att skriva detta inlägg men jag har reklammarkerat det eftersom Bawsy Baws Babes är en samarbetspartner till Bossbrudar. Och, i enlighet med den predicerande dom från Patent- och marknadsöverdomstolen som kom nu i juni, så bör detta därför markeras som ett samarbete. Så ni vet!

Bawsy

Kvick bild från hur det såg ut från min sida av eventet!

Det fina i att träffas

Från Carolines dragning tog jag bland annat med mig:

  • Hur viktigt det är som företag att inte bara komma på nya produkter hela tiden utan snarare våga satsa på och förbättra de man redan har och förädla dem. Det ska jag komma ihåg om jag någon gång ifrågasätter mig själv på den punkten.

  • Att om en har möjlighet att resa för att lansera internationellt så bör en göra det så mycket det går - inte minst för att lära sig hur olika sälj funkar i olika delar av världen och det tyckte jag kändes kittlande. Själv har jag från början sagt att Sverige är min första marknad men jag hade inte tackat nej till att arbeta med ledarskapsutveckling globalt i framtiden, hähä.

  • Betydelsen av att parera gas och broms när en bygger bolag. Det kan inte gå i full fart framåt hela tiden utan rutiner och struktur behöver sättas samtidigt som beslutprocesser mår bra av att vara av det snabbare slaget om man har all fakta som behövs för att kunna fatta det.

  • En annan framgångsfaktor hon nämnde var att vara inlyssnande och att alltid vara beredd på att lära dig nya kunskaper, nya perspektiv och ta emot ny information. Det vi vet idag kanske ser annorlunda ut i morgon och då gäller det att kunna ta till sig det och inte fastna i en egen bubbla.

  • Men också att inte lägga alla ägg i samma korg. Är tack vare att jag inte har gjort det som mitt företag har klarat sig igenom pandemin och det är verkligen en sådan sak som jag arbeta ännu mer aktivt med i mitt företag framöver.

Ni hör! Det var massor av bra grejer och lägg dessutom till det trevliga nätverkandet med alla trevliga deltagare också så fattar du varför detta blev så himla lyckat. Dessutom fick vi avrunda träffen med en praktiskt övning som jag definitivt ska grotta ner mig mer i de kommande dagarna. Kul ändå, jag får ändå se till vardags vilken skillnad det gör för mina klienter som kör BossMasters att ses, ventilera och lära av varandra fick idag påminnelsen om att jag behöver, och ska, göra detta mer framöver för min egen business. Nu börjar de första bokningarna för hösten ändå trilla in och det känns så himla bra att få vara ledig och sedan ha saker som detta att se fram emot framöver!

Efter detta roliga blev det faktiskt ett spontanbesök av några vänner med så nu har jag fått socialisera så det räcker och blir över dock, haha. Hur funkar du? Är du också beroende av sociala grejer fastän de kan trötta ut en eller är du mer introvert?


Detta inlägg är skrivet i reklamsamarbete med Bawsy Baws Babes. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy.

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna