Psykopatchefer
"Vilken psykopat!" ... "Hen måste vara psykopat?!" ... "Vilka psykopatchefer!"
Det har, tyvärr, blivit lite av en trend att slänga sig med uttryck som de ovan och tillskriva andra olika diagnoser. Något som är problematiskt och därför belyser vi det i dagens poddavsnitt: psykopatchefer.
Psykopatchefer är temat för denna veckas poddavsnitt och titeln till veckans avsnitt kommer från en Slabbath-låt hälsar Alexandra!
Psykopatchefer
I vanliga fall brukar jag ju alltid skriva mer om ämnet än vad vi pratar i de här blogginläggen men vet du vad? För en gångs skull vet jag inte vad jag ska skriva. Tycker vi får med allt jag har att säga i avsnittet. Är du nyfiken på vilken bloggartikel som jag åsyftar hittar du den här: mörka triadens ledare
Men annars är det nog bäst att du ger dig i kast med avsnittet. Som vanligt hittar du det både på Spotify och Podbean!
Och berätta gärna - är detta något som du själv har erfarenhet av?
Bli företagarinna
Förra torsdagen så hann jag inte blogga men innan jag visste det så ställde jag frågan till er som hänger med mig på Instagram om vad jag skulle blogga om. Valet stod mellan ett nyhetssvep och att skriva om en bok och den senare vann, om än med hyfsat knappt marginal, omröstningen. Men då får det ju bli den! Jag fick för ett tag sedan hem ett recensionsexemplar av boken Bli företagarinna - tio mentala hinder för att starta företag och hur du övervinner dem skriven av Sandra Kastås och det är således den som får stå i rampljuset idag.
Den första tanken jag tänkte när jag såg den var "snyggt!" och det är den verkligen. Stilren, luftig och tydlig formgivning med mycket matnyttigt innehåll. Den är till bredden fylld av företagarinnor som delar med sig av sina företagsresor som är utspridda inom många olika branscher.

Bli företagarinna
Det är tio olika hjärnspöken som presenteras i boken och sedan följs de av personliga berättelser från företagarinnor i olika branscher. Och det är så intressant att läsa om allas olika perspektiv och erfarenheter. Det är lättläst men utan att bli ytligt för här ryms många olika konkreta råd och visdomar - vilket jag uppskattar starkt! Jag upplever inte heller att företagarlivet blir glorifierat på det sätt som jag annars ser så mycket av i sociala medier. Vilket såklart också fick mig att fundera över de råd som jag ger till andra blivande företagarinnor.
Mina tankar om att bli företagarinna
Själv har jag ju varit företagarinna i 3,5 år och överlevt de första tre åren där två av tre går i konkurs eller avvecklar sin verksamhet. Det är såklart ännu för tidigt att säga om jag kommer att vara en av de företag som överlever pandemin men jag hoppas och tror det! Så här kommer några av mina tankar vad en behöver göra för att bli företagarinna.
Om du verkligen vill starta företag - prova!
Jag lämnade min heltidsanställning för att starta företag och jag har verkligen inte ångrat det. Visst, med facit i hand hade det säkerligen underlättat om jag hade haft ett startkapital att göra det med. Men denna resa har inte bara förändrat mitt arbetsliv utan också mitt CV. Så om jag hade velat söka jobb idag hade jag kunnat söka helt andra jobb jämfört med innan jag startade företaget. Så därför säger jag det till att som verkligen vill starta företag - gör det! Prova! Det kommer att ge dig så många nya erfarenheter som kommer att vara till nytta under hela din karriär oavsett vad du gör framöver och hur det går med företaget.
Satsa långsiktigt på ditt företag
Jag har under mina uppstartsår redan hunnit möta andra som startar företag men som kanske bara efter ett par månader behöver ändra inriktning eller lägga ner för att det man ursprungligen ville göra inte lossnade snabbt nog. Vilket är för jäkla trist! Såklart finns det de som får sin business att lyfta på extremt kort tid men majoriteten av oss behöver lägga in ett eller flera år på att den up and running. Så ska du satsa, gör det långsiktigt och se till att du kan starta upp företaget utan att bränna ut dig.
Ha flera olika intäkter
Genom att ha flera olika sorters intäkter från olika varor och tjänster och olika uppdragsgivare så blir du inte din verksamhet inte lika sårbara. Hur du lägger upp det spelar mindre roll men det bästa är såklart om du kan hitta intäktsdelar som drar varandra framåt.
Spara det du kan för sämre tider
En sak är säker och det är att du kommer att utmanas på olika sätt. Därför är det viktigt att inte bara spara de pengar du kan för sämre tider utan också energi. Jobba bara 120 procent i begränsade perioder och se till att du har en extra växel att lägga in när du verkligen behöver det.
Undvik så många kostnader som möjligt utan att vara dumsnål
Alla verksamheter har givetvis olika uppstartskostnader och det är såklart också en balansgång mellan att leja bort arbetsmoment som kan ge dig mer tid till att tjäna pengar och att göra saker själv och spara in pengarna. Var inte dumsnål mot dig själv men undvik ändå så många kostnader som möjligt till en början.
Njut allt du kan även om du ännu inte är där du vill vara
Njut av friheten, njut av kreativiteten, makten över dig själv själv, ditt arbetsliv - njut allt du kan och det redan från början. Det är lätt att tänka "när jag har tjänat si eller så" eller "när jag har gjort, X och Y då ska jag göra Z". Skit i det i den mån det går och gör så många njutbara, roliga och härliga grejer som möjligt redan nu i stället. Det är mycket tufft arbete att starta och driva eget men det är också en fantastisk upplevelse, njut av den! Och passa för sjuttsingen på att göra de där sakerna som du saknade att kunna göra som anställd.
Läs mer: Innan du startar företag

Rekommenderas till:
Dig som vill starta företag! Jag hade säkert haft nytta av denna bok när jag gjorde research för att starta mitt och det var många råd i den som jag nu kunde checka av att jag instämmer i.
Betyg:
Bli företagarinna får fyra starka stilettklackar! Och anledningarna till att det inte blir fem är egentligen bara två. Först och främst saknar jag den sista parametern av det socio-ekonomiska perspektivet att det inte alltid är ett val att starta företag eller inte. Man kan behöva göra det för att man inte får plats i övriga arbetslivet. Sedan hade jag velat se ännu mer om hur ledarskapet spelar roll för att lyckas som företagare. Det berörs en del, på ett mycket bra sätt, i avsnittet om att rekrytera och anställa. Men jag hade velat se ännu mer av den varan eftersom jag ser vilken skillnad det gör från mitt håll i branschen. I övrigt är det en mycket välskriven och läsvärd bok för den som är intresserad av att bli företagarinna!
Två dagars himmelrike
Vilken lycka! Jag har precis haft två dagars himmelrike med mjuka mular, lukten av blöt häst, fina samtal och mysigt häng. Jag har typ inga bilder att visa men ni får ta mig på orden att jag har njutit av det lilla ridläger som min underbara svägerska bjöd in mig till.

Har alltså fått rida både igår och idag. Plus att jag fick följa med hem till svärmor och hjälpa henne miljöträna sin tvååring och gosa med kattungarna. Mmm, det har varit ett lyxigt dygn med andra ord! Och nu dags att ta tag i verkligheten igen. Behöver jobba undan lite och sedan ska jag prata med en mentorsklient.
Hur har du det denna fina onsdag?
Emotionell distans men medmänsklig ändå
Medmänsklighet och empati är fantastiska styrkor. Är du en person som känner mycket med andra, högkänslig eller ej, värna den förmågan! Den är viktig som ledare och att bry sig om och vilja hjälpa andra är fint. Men som chef kan det också vara värdefullt att ha en taktik och teknik för att ha emotionell distans i ditt arbete. Inte så att du blir en robot eller helt okänslig utan för att undvika att ta över andras känslor och problem som om de vore dina egna. Här är några av de olika tekniker och tankesätt som kan användas av ledare för att skapa emotionell distans och samtidigt behålla sin medmänsklighet!
Det är fullt möjligt att vara medmänsklig som ledare och samtidigt låta bli att ta över andras känslor men det kan kräva lite träning - framförallt om du är högkänslig. Bild: Amy Hirschi on Unsplash
Skapa emotionell distans som ledare samtidigt som du är medmänsklig
Kom ihåg nu när du läser om de olika sätten att inget av dem är rätt eller fel. De har sina olika fördelar och nackdelar och fungerar olika bra för olika personer. Varför inte rädd att utforska och testa dig fram till vad som passar dig bäst i ledarrollen utan att tumma på dina inkännande förmågor. Målet med dessa är inte att vi ska bli maskiner på jobbet utan istället stärka dig så att det blir lättare för dig i din roll som ledare.
Andrum
Andrummet är det verktyg som jag själv har arbetat med och förstärkt sedan många år tillbaka. Det innebär att jag tar ett mentalt steg åt sidan där jag ställer mig frågan ”vad händer här egentligen?”. Och så försöker observera det så objektivt och icke-dömande som möjligt. Det som händer då är att jag också skiljer på sak och person och ser beteendemönster mer klart och får en annan förståelse för vad som sker utan att reagera känslomässigt på det.
Fördelarna med andrummet är att du får ett mer helikopterperspektiv direkt i vardagen. Det blir lättare att tänka framåt och se olika perspektiv samtidigt som du befinner dig i nuet. I gengäld är det en metod som kräver sin träning. Jag som har övat upp denna förmåga under drygt tio-isch års tid. Idag använder jag den mer eller mindre automatisk och kan både slå på och slå av den hyfsat löpande i min vardag. Men därför är min rekommendation alltid att börja i små och avgränsade situationer. Börja med att observera lunchrummet eller ett möte. Vilka sitter var? Vad pratas det om och hur? Vad händer här egentligen? Här är det aktiva lyssnandet också ett viktigt verktyg att använda sig av och så tränar du på det i olika situationer och ser vad som händer när du gör det.
Ett extra tips för att få denna att funka. Kom ihåg att det i nästan alla situationer är okej att du tar ett djupt andetag innan du ger ett svar i en dialog. Det är okej att lyssna – tänka – svara och ge dig själv lite extra andrum på det sättet.
Skölden
Vissa ledare jag har hjälpt genom åren har använt sig av en sköld som man kan fram och använda sig av för att värja sig från saker som känns jobbiga. Den kan vara av det material du vill men det finaste sätt jag har sett hitintills är att se det som ett finmaskigt nät. Då kan nämligen känslor sippra igenom er som samtalar men utan att du tar över alla känslor som den andra personen har.
Fördelen med denna att det kan vara väldigt effektivt i svåra samtal att inte ryckas med i andras känslor. Den kan också vara väldigt enkel att visualisera. Risken kan, med betoning på kan, dock vara att en också blir lite distanserad. Men det går att förekomma. Exempelvis genom att försöka göra maskorna lite större eller nätet transparent så att du ser motparten tydligt. Då kan du också vara transparent med dina egna känslor vilket skapar en större känsla av bekräftelse hos motparten.
Goffman liknar vårt jag vid en teaterscen och menade att vi kan ha olika masker på oss när vi interagerar med olika personer i olika situationer. Bild: Vladimir Fedotov on Unsplash
Kliva in i yrkesrollen
Vi har tidigare pratat om sociologen Goffman och hans tankar om att vi bär olika masker när vi interagerar med varandra. Ett sätt som jag vet att en hel del ledare (inklusive jag själv ibland) använder sig av är att ha en tydligt identifierad yrkesroll som de kliver in när de kliver in på kontoret.
En av de stora fördelarna med denna taktik är att det kan bli väldigt tydlig skillnad på när du kliver in i yrkesrollen och jobbar. Precis som du kliver ur den och går hem för dagen. Den kan också vara extremt bra att använda sig av vid krissituationer eller när allvarliga saker händer eftersom den kan ge dig en emotionell distans till vad som sker runt omkring dig. En risk är dock att det kan skapa osäkerhet för andra runtomkring dig om ditt yrkesrolls-jag är för annorlunda mot dig själv som person. Så vill du använda dig av denna metod, se till att du är dig själv även i din yrkesroll så att du inte försöker vara någon annan. Det kommer att lysa igenom förr eller senare. Ett sätt att grunda yrkesrollen i dig själv kan exempelvis vara att formulera och arbeta utifrån dina värderingar som ledare.
Rita en skiljelinje
För andra ledare så kan det hjälpa att rita en linje mellan dig och personen du har framför dig. En linje som tydligt markerar för dig att du, precis som en diskuskastare, inte får gå över den gränsen. Och det den andra personen säger och gör på andra sidan får stå för dem. Detta kan med andra ord bli ett väldigt tydligt sätt att skilja på ”mitt” och ”ditt” och underlätta för dig att inte ta över andras känslor.
Teflonskinnet
Teflonskinnet kan såklart liknas vid uttrycket ”som vatten på en gås”. Det vill säga att det andra säger och gör rinner av dig som ledare likt vatten. Något som kan vara extremt viktigt om du som ledare är i en situation där du blir utsatt för mycket åsikter, tyckanden och ”goda råd”. En förutsättning för att den ska fungera är att du är väl grundad i dig själv och att du inte tar åt dig av vad andra säger och gör.
En potentiell nackdel är dock att allt rinner av dig, att du tappar inkänningen och i stället framstår som osympatisk. Be inte om feedback om du inte vill ha den och se till att du har ytor i ditt teflonskinn som gör dig mottaglig för omgivningen. Fördelen den kan ge är att tankesättet känns skyddande mot dig som person eftersom du blir lite extra vadderad gentemot omvärlden.
Det är rimligt att bli påverkad och berörd
Sist men inte minst, kom ihåg att det är både rimligt, normalt och sunt att bli påverkad och berörd som ledare. Du måste inte vara någon superhjälte och du inte bara får visa känslor, det kan vara bra att du gör det. Skapa dig därför också rutiner där du kan bearbeta saker som påverkar dig. Det kan vara att prata med sin mentor, ha en mastermind-grupp där du kan ventilera eller skriva av dig efter arbetsdagens slut.
Detta är ett urval av sätt att skapa emotionell distans på som ledare. Men som jag nämnde innan – ingen av dessa metoder är mer rätt eller fel än någon annan. De är olika och feel free att testa dig fram och använda olika sätt vid olika tillfällen för att lära dig vad som passar dig bäst! Dela gärna med med dig om hur det går eller om du har några andra knep som ledare som vi kan lära oss av.
Helgen gick lite väl snabbt tycker jag allt
God morgon! Hur är det? Med mig är det okej. Fint! Lite gnissligt men inte dåligt utan mest störigt. Måste säga att helgen gick lite väl snabbt. Troligen eftersom jag bara var helt ledig på söndagen när jag tänker efter så ja, inte så konstigt. Men mysig var den!

Oviss vecka
Den här veckan är oviss på flera olika sätt. Men det jag vet kommer att hända är att:
Jag ska åka på miniridläger tisdag - onsdag och det kommer att bli så roligt. Som jag har längtat efter att få sniffa häst och sitta i sadeln igen. Har egentligen inte tid till det men det kommer att göra så gott för mitt välbefinnande.
Det blir lite klientarbete och sedan har jag ofantligt mycket skrivjobb framför mig. Ser fram emot det förstnämnda men inte det sistnämnda. Men det blir nog bra när jag väl kommer igång!
Det lär också bli en hel del förberedelser inför lördagens examensfirande. Blir ett litet partaj med några nära vänner men jag ser väldigt, väldigt mycket fram emot det!
Med andra ord är det en vecka som känns grym på det personliga planet och mindre kul på det professionella. Så kan det vara även om en älskar sitt jobb och aldrig hade velat jobba med något annat! Och nu är det dags att sätta fart med den. Hur känner du inför den kommande arbetsveckan?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016