Life hacks för dig som är chef
Livet i största allmänhet består ofta av gråzoner och ledarskap är sällan ett undantag från det. Men det finns life hacks för dig som chef som kan göra ditt uppdrag enklare, inte minst i ett förebyggande syfte.
Att arbeta som chef innebär sällan att man bara kan ligga på soffan men det finns knep som du kan använda dig av för att underlätta för dig själv. Bild: photosforyou från Pixabay
Life hacks för dig som är chef
Skilj på sak och person
Alla skilja på sak och person berör förstås alla men extra viktigt är det för dig som ledare. Men det gäller att inte bara veta om det, du måste också visa att du gör det. Med vad du säger, feedbacken du ger och besluten som du fattar gentemot dina medarbetare. Också när det gäller dig själv. Som ledare företräder du mer eller mindre alltid ditt arbete och då blir det ännu viktigare att vara tydlig med om och när du kommunicerar i egenskap av privatperson eller din yrkesroll.
Hälsa alltid på alla
Jag vet, det låter som en så liten och självklar detalj att alltid hälsa på alla på jobbet men den gör så stor skillnad. Och i kombination med småprat så kommer den att vara avgörande för dig att bygga starka och bra relationer med dina medarbetare och kollegor.
Undvik att reagera i affekt
Det är svårt, jättesvårt ibland, att inte bli arg och frustrerad även som chef. Men det är få gånger som det är bra att du reagerar i affekt på stående fot. Så märker du att du går upp i varv och in i ett känslomässigt läge: försök att dra tre djupa andetag, be om en stunds betänketid eller pausa det du gör till senare. Och det oavsett om det gäller att svara på mejl eller sitter i möte. Det är bättre att säga ”ge mig X minuter, jag behöver tänka lite” än att dyka huvudstupa in i en känslostyrd diskussion.
Visa respekt mot de som har mindre makt än du
Alla har vi olika privilegier och makt och som ledare har du automatiskt mer makt. Vilket innebär att det är ännu viktigare att du visar respekt mot de som har mindre makt än du och tar ansvaret för deras välmående och intressen på allvar. Både för att det ingår i ditt chefsuppdrag och är det lämpliga att göra som människa.
Läs mer: Myten om den oumbärliga chefen
För att undvika huvudvärk så kan det vara bra att skapa en krishanteringsplan redan innan det dyker upp en kris. Bild: Shanon från Pixabay
Gör en krishanteringsplan i förhand
När dåliga saker händer så har de en tendens att göra det när det passar som sämst, när det är som mest oväntat eller så kommer allt på samma gång. För att underlätta ett sådan situation och kanske förhindra att läget går från dåligt tillkatastrofdåligt - gör en kommunikationskrisplan redan i förväg. Spekulera i olika scenarios och bestäm er för hur ni ska agera om de händer. Förbered också ett scenario som heter ”oväntade krissituationer” som ni omöjligt kan gissa er till men så att ni har en handlingsplan även om det händer. Är oturen framme och det hinner hända en katastrof innan ni har er krishanteringsplan på plats, ta in experthjälp direkt så att ni kan få råd och stöd i vad ni ska göra.
Försök alltid ha luft inbokat i kalendern
Och apropå oväntade händelser, försök att alltid ha luft inbokad i kalendern för sakerna som oväntat dyker upp. Eller för de som du måste hinna med eller bara hinna småprata med personalen. Du kommer att må bättre av det, medarbetarna och därmed organisation också.
Ja, det finns förstås långt många fler bra hacks som att göra dig själv så umbärlig som möjligt och ge dig själv så sjysta marginaler som möjligt. Men nu är jag nyfiken: har du några life hacks som du vill och kan dela med dig av?
Första måndagen i december
God morgon, god morgon! Hur står det till? Det är första måndagen i december och med mig är det faktiskt sådär idag. Nu kommer stressreaktionerna på de senaste veckornas konstanta problemlösningsmode och jag åkte på en sjujäklarns migränanfall i lördags som golvade mig alldeles. Därav att här fick stå tyst i helgen, jag passade på att vila, vila, vila.
Redan igår släppte som tur var migränen men jag känner inte alls på bana detta till trots. Så bra då att jag fortsätter med mitt förhållandevis obokade schema där jag har mycket luft till att få saker gjorda i ett tempo som passar dagsformen. Tack för det Clara! Ska också passa på att göra en treat varje dag för mig själv bara för att känna att jag rår om mig själv lite extra.

Känner mig småförkyld, avig, kantig och skör på samma gång idag. Tur att det med kommer att gå över förr eller senare!
Måndag
Idag så ska jag jobba hemifrån på förmiddagen. Ligger i skrivande stund i soffan under en filt med katten och det är ås mysigt. Sedan åker jag in till Lund för att planera en kommande utbildningsdag tillsammans med Alex.
Dagens treat: Tänker äta dumplings till lunch.
Tisdag
Liknande upplägg i morgon fast då har jag mentorsmöten hela eftermiddagen. Både där jag är mentorsadept och mentor så det kommer att bli roligt. Ser så fram emot att få stöta och blöta alla företagsfrågeställningar som jag har just med min mentor, hehe.
Dagens treat: Skulle egentligen ha gått på julbord men vet ni vad? Jag glömde anmäla mig. Så himla klantigt men det visade sig bli bra ändå eftersom pappa bjöd in på middag i stället. Så det blir visst en guldkant på dagen ändå.
Onsdag
Onsdagen innebär jobb för kund, ett gäng telefonmöten och en lunch med Lisa. Kommer nog att jobba från Malmö större delen av dagen tror jag.
Dagens treat: Lätt lunchen med Lisa! Hon är så cool och har en kraft som inte riktigt är av denna värld och jag ser så fram emot att få umgås.
Torsdag
Helt. Obokad. Dag. Har förstås jobb att göra ändå men tänker tillbringa dagen här hemma och vila prick om och när jag känner att jag behöver det.
Dagens treat: Funderar på att kanske bara jobba förmiddag och bege mig ut i skogen efter lunch? Bara ta med en termos och sticka iväg någonstans? Ja, så får det bli!
Fredag
Blir samma upplägg här som tidigare i veckan. Lugn förmiddag och sedan väntar en nätverksfika på eftermiddagen och en AW med ett annat nätverk.
Dagens treat: Ser väldigt mycket fram emot båda de sociala aktiviteterna så de får båda räknas som en treat.

Och det var så roligt att få gå med ett par av de fantastiska brudar jag har i min omgivning på Vintergalan. Riktigt bra arrangemang och en mycket fin kväll!
Utöver detta så hoppas jag att min lilla katt ska hålla sig frisk. I fredags när vi kom hem, jag efter att ha varit på Vintergalan som var awesome och M på bio, så upptäckte vi att lillan har ätit snöre. Sån ångest! Låg och tittade på henne hela natten och grät sedan (inte konstigt alltså att jag åkte på migrän dagen efter). När hon var liten lyckades hon nämligen sätta i sig ett halvmeter långt bomullssnöre, fick opereras och sedan dess är alla former av snören bannlysta här hemma. Vet med andra ord inte ens hur eller varifrån hon har hittat och satt i sig detta. Sedan i fredags kväll har hon dock mått som vanligt så förhoppningsvis var det en kort stump och allt är överstökat. Men ja, kommer fortsätta ha henne under uppsikt de kommande dagarna för säkerhets skull. Håll gärna tummarna
Haha, jag märker nu att det inte blev någon lördagslista i helgen. Det känns som om jag har hur mycket som helst att prata med er om. Skönt då att bloggen, om inget oförutsett händer, kommer att rulla på som vanligt. Är dock ännu inte säker på vad det kommer att bli som faktiskt publiceras så vi kör en cliffhanger på den.
Hur mår du och hur ser dina planer ut för den första veckan i december?
Diskriminering, dåliga arbetsvillkor och kvinnliga ledare bättre än manliga
Eftersom det dröjt ovanligt länge innan jag fått möjlighet att skriva ihop detta nyhetssvep kommer det att vara extra packat idag. Vi har bland annat news flashes om diskriminering, dåliga arbetsvillkor, hälsningar och hur kvinnliga ledare är bättre än manliga enligt en ny studie. Check it out!
Var femte kvinna har upplevt kränkning under arbetsintervju
Åldersdiskriminering var den vanligaste av olika diskrimineringar enligt en nysläppt studie. Bild: Charles 🇵🇭 on Unsplash
En undersökning gjord bland drygt tusen yrkesverksamma personer i Sverige av Sifo på uppdrag av Randstad visar att var femte kvinna upplever att de har fått en fråga som varit kränkande under en arbetsintervju. Den vanligaste frågan har då handlat om graviditet i någon form. Dessutom upplever var fjärde person att hen inte har fått ett jobb på grund av diskriminering, oftast på grund av ålder. Känns som att vi har en bra bit kvar till vårt jämställd arbetsliv va?
Krav på handhälsning döms ut av experter
Arbetsdomstolen slog förra året fast att det är okej att inte ta varandra i hand i arbetsrelaterade sammanhang. Bild: Cytonn Photography on Unsplash
Två politiska partier i Trelleborgs kommun har tänkt att försöka driva igenom ett krav på handhälsning med hänvisning till att det är så kallat "svenskt folkvett" att hälsa i hand. Dock bryter krav som detta mot en dom utfäst av Arbetsdomstolen förra året. Där slog man fast att det viktigaste är att det sker någon form av hälsning och att den absolut inte måste innebära ett handslag. Till Aftonbladet, som är en av de som rapporterat om detta, säger Tommy Iseskog, jurist och universitetslektor:
– En sådan här regel och policy kommer alltid att vara diskriminerande för dem som söker arbete i kommunen om det leder till att de inte får arbetet.
VD avskedas efter relation med medarbetare
Måste säga att jag tycker det är klokt av styrelsens att prioritera kärlek till mat snarare än kärlek på jobbet, framförallt för så höga ledarpositioner. Bild: 5598375 från Pixabay
Veckans Affärer rapporterar att McDonalds VD avskedas efter att det har framkommit att han har haft en relation med en medarbetare. Något som går emot företagets riktlinjer.
– Sett till företagets värden är jag överens med styrelsen om att det är dags för mig att gå vidare, skriver Steve Easterbrook i ett meddelande till de anställda.
Larm om dåliga arbetsvillkor på Espresso House
Kaffe till varje pris? Inte om kedjan behandlar sin medarbetare illa. Bild: Free-Photos från Pixabay
Arbetsvillkoren för kedjan Espresso House har granskats och Göteborgs Posten berättar exempelvis om personal som har blivit uppsagda på grund av graviditeter och hur personalen har fått inarbetade arbetstimmar strukna för att spara pengar. Samtidigt verkar företagets officiella uttalande lika väldigt långt bort de problem som de anställda vittnar om till både media och fackförbund. Det är kanske hög tid för organisationen att lära sig skillnaden mellan formella och informella organisationer och hur man kan täppa igen avgrunden mellan de två?
1,4 procent av riskkapitalet går till kvinnligt grundade bolag

Jag tror att jag redan har visat er den här bilden från The Yes Way. Men ja, jag kände att den tåldes att lyfta igen.
Rapporten Nordic Startup Funding släpptes nyligen och visar en rätt deppig nyhet. Av de 2,3 miljarder euro i riskkapital som totalt investerats i nordiska startups så är det bara 1,4 procent av summan som gått till kvinnligt grundade bolag. Enkommafyra procent. Vad säger man ens om det? Suck?
Kvinnliga bättre ledare än manliga
En ny studie menar att kvinnliga ledare är bättre än manliga. Printscreen från TV4's inslag om de segment som studien har arbetat utifrån.
TV4 lyfte en spännande nyhet häromdagen när de sammanfattade studien gjord av Ledarna och Stockholms universitet där över 5000 personer har intervjuats. Resultatet? Det är att så kallat kvinnliga ledaregenskaper som samarbetsinriktad och omtänksam tillsammans med neutrala chefsegenskaper som kompetens, resultatinriktad och modig skattas betydligt högre än manliga sådana.
Vad säger du om dessa nyheter? Var här något oväntat eller överraskande?
Senaste nytt med Bossbrudar
Hejsan, hur är läget? Med mig är det fint. Det är så skönt att ha en dag här på hemmakontoret. Förutom att jag snart har jobbat undan alla mina mejl så har jag också hunnit göra en massa andra småsaker som legat och gnagt i bakhuvudet länge. Otroligt skönt! Det händer mycket på ett gäng olika fronter nu men ett av ställena där det händer mest saker för tillfället är Bossbrudar. Visst vill ni vill hänga med på den resan också och höra senaste nytt med Bossbrudar va?
En något suddig men glad Clara! Foto: Helena Johannesson
Senaste nytt med Bossbrudar
Bossbrudsträffar
Förra veckan hade vi ju den andra Bossbrudsträffen i världshistorien i Malmö och ja... Jag vet inte riktig vad jag ska säga om den mer än VILKEN KVÄLL det blev! Förlåt för stora bokstäver. Men den förtjänade dem. Jag gjorde några justeringar från den första träffen som vi hade och det var så fint att se hur bra de föll ut. Dels så introducerade jag en ny programpunkt som kommer att variera för varje tillfälle. Den här gången blev det en bossövning som kallas för "två sanningar, en lögn". Det är en klassiker och grymt bra om man har en grupp som ska lära känna varandra på ett enkelt och ofta underhållande vis.
Jag och Freja med eventets by far yngsta bossbrud som tveklöst kommer att vara en av våra framtida ledare alltså. Foto: Helena Johannesson
Sedan intervjuade jag Freja Davidsson Bremborg på scen och hon är verkligen en fantastisk ledare precis som Sara Awayes som intervjuades på första träffen. Cool, kunnig och ödmjuk och organisationen som hon är VD för, Lunicore, är också riktigt intressant på flera vis. Och workshopen blev också riktigt bra. Älskar att leda workshops. Att föreläsa är bland det roligaste jag vet men bäst gillar jag ändå att göra både och.
Moderatorsteam
En annan rolig och väldigt, väldigt välbehövlig sak är att moderatorsteamet för Facebook-gruppen nu är igång med sin upplärning! Är så tacksam för det. Allt eftersom att gruppen har vuxit de sista månaderna ökar ju jobbet bakom kulisserna plus att det kommer upp en massa spännande frågeställningar och dilemman som en inte har varit med om förut. Som vart går gränserna för reklam i inlägg och kommentarer? Vad är okej att posta och inte? Hur ska gruppen utvecklas vidare? Det är guld värt att få stöta och blöta sådant med andra och få in flera olika perspektiv på vad man gör. Så jag är så glad över att ha med mig Aysha, Cecilia och Sebila på den här resan tillsammans med alla er som är med i gruppen. Tillsammans blir liksom bara bättre!

Vi har också blivit omskrivna av tidningen Chef i deras senaste nummer!
Över 1800 medlemmar nu
Det är så roligt, gruppen har ju vuxit stadigt hela tien sedan jag startade den. Men nu går det snabbare och snabbare. För exakt en vecka sedan stod jag och sa att vi är en bit över 1600 medlemmar i den och idag är vi över 1800. Underbart att vi är så många kvinnor i landet som är eller vill bli chefer och jag hoppas verkligen vi kan bidra till att få in ännu fler på chefspositioner i alla olika branscher och typer av ledarroller.
Sist men inte minst så vi så smått börjat planera för Bossbrudsträffar i andra städer i vår, hur kul? Ser så fram emot att få träffa och hänga med ännu fler bossbrudar IRL framöver. Du är väl med i gruppen? Om inte, se till att genast blir det så du inte missar något. Det är så intressanta frågor och diskussioner som förs där att hela forumet blir en slags ledarskapsutbildning. Och finns det någonstans som du skulle önska att vi har en bossbrudsträff?
Mer mångfald blir en internutbildning
Mångfald är ett ord i hetluften. Men vad innebär det och hur kan göra för att få mer mångfald i sin organisation? Och varför bör inte mångfaldsarbete bara ske i mån av tid? Aysha Jones, föreläsare, författare och strategisk marknadskoordinator, delar med sig av sina bästa råd för hur ert lunchrum kan bli den bästa internutbildningen.
− Vi pratar mer öppet om mångfald idag men vi skulle behöva prata om mer än bara kön och hudton. Det handlar om att ha medarbetare med olika inlärningsstilar, funktionsvariationer, olika religioner, olika preferenser och bakgrunder i våra organisationer, säger Aysha Jones.
Läs mer: Våga anställa förstagångsledare!
Få saker rimmar så illa som när en organisation talar om hur viktigt de tycker att det är med mångfald och jämställdhet samtidigt som alla deras medarbetare ser ut att vara identiska med varandra. Bild: Pixabay
Prata om vad mångfald betyder för er
Hon menar att organisationer, för att få bättre mångfald, måste prata internt om vad mångfald betyder. Är alla välkomna att jobba här? Hur bra representation har vi i vår ledning, bland våra chefer och medarbetare. Men också i vårt marknadsföringsmaterial? Hur speglas samhället i våra produkter? Hur uttrycker vi oss i våra jobbannonser?
Aysha Jones Foto: Katriina Mäkinen
− Tänker ni på att det inte är alla människor som förstår luddiga jobbannonser? Är det en text som är tillgänglig för alla eller bara för dem som kan läsa mellan raderna för att förstå den? Säger Aysha Jones och fortsätter:
− Ord betyder olika saker för olika personer. Ordet västerländskt kan exempelvis betyda att det är standard för några. Men för andra kanske det ordet innebära självförakt eller förtryck. Som ledare kan du inte förutsätta att alla delar din syn på världen, säger Aysha Jones.
Mångfaldsarbete är inget man bara gör i mån av tid
Att jobba med mångfald och ta ställning för inkludering är inget man gör i mån av tid, det borde vara en naturlig del av er vardag. Inte minst för att det är en investering som kommer att leda till att ni når ut till fler människor oavsett om det gäller er marknadsföring eller om ni vill anställa. Ni i er organisation kommer också att bli klokare eftersom ni kan lära er mer av varandra och det är viktigt att visa allas lika värde i det ni gör.
− Vi lär oss mycket av att vi är olika. Stunderna som viinte tänker på, vid kaffemaskinerna eller i lunchrummet, allt det är gratisinternutbildning, säger Aysha Jones och fortsätter:
− Om alla semestrar på samma ställe, kör samma bil eller har samma bakgrund, vad har vi då att lära av varandra? Då måste man skicka sina medarbetare på kurser i mångfald men det behöver du inte om det finns internt i företaget, säger Aysha Jones.
Var inte rädd för att göra fel
Få vill göra fel. Men vad händer med mångfaldsarbetet om ingen vågar göra någonting alls? Ingenting. Därför är det bättre fler försöka göra något.
− Rädslan att göra fel är den vanligaste som jag möter eftersom man är rädd för drev eller att någon ska bli förnärmad. Men om du stannar i rädslan kommer inget att hända, säger Aysha Jones.
Ledarskapet är en viktig faktor
Ett vanligt misstag i ledarskapsprocessen är att man, mer eller mindre omedvetet, rekryterar personer som är lika en själv eller varandra. Men alla är vi inte lika och här har ledarskapet en viktig roll eftersom du som ledare måste kunna anpassa ditt ledarskap efter allamedarbetares styrkor, svagheter och olikheter.
− Som ledare måste du bidra till ett arbetsklimat där det är okej att vara, arbeta och tycka olika, säger Aysha Jones.
Vad säger du som läser? Hur medvetet och aktivt är ert mångfaldsarbete i er organisation?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016