Jobba på en toxisk arbetsplats
Läsarfrågan:
“Hej! fick tips om din blogg och måste säga att den är jätteintressant, kanske kan du hjälpa mig med detta. Jag har arbetat som chef i 10+ år i en mindre organisation och har trivts bra där, både med chefsrollen och verksamheten. Men mycket har hänt och efter ett sjukhusbesök där vi trodde jag hade problem med hjärtat fick jag en tankeställare. Organisationen är inte som den var förut och idag skulle jag kalla arbetsplatsen för toxisk. Vi jobbar bara mer och mer, allt handlar om att spara pengar, internpolitik, vem som pratar med vem och stämningen är inte vad den var förr. Det har alltid funnits sjukskrivningar och pandemin har intensifierat arbetsbelastningen än mer. Vi är slutkörda och nu märker jag själv hur min egen hälsa sviktar med sömnen, hjärtat och annat. Vad kan jag göra? Har du några råd?
Tack på förhand,
P.”
Svar:
Hej! Så fint att du har hittat hit och tack för att du hör av dig. För det första så vill jag gratulera dig till att du har fått den här insikten för den kan vara det som hjälper dig att rädda dig själv undan från en utmattning. En av de vanligare problemen med stress och vägen till väggen är nämligen att en förlorar självinsikten någonstans på vägen och därmed inte ser sig själv eller sin omgivning klart och du har uppenbarligen fått ett uppvaknande.
Min fråga till dig är: vill du bli utmattad?
Om ja, då fortsätter du på det spår du är nu. Om svaret däremot är nej, då behöver du förändra något och det beror på dig, din livssituation, din relation till arbetsplatsen och arbetsgivaren vad det är som behöver förändras. Men du måste börja göra saker annorlunda för att bryta denna negativa spiral - det hoppas jag vi kan vara överens om.
En toxisk arbetsplats kan bero på många olika saker. Exempelvis ledningen, ledarskapet, organisationsstrukturen, arbetsplatskulturen, bristande arbetsmiljö för att nämna några potentiella orsaker. Bild: Dan Meyers on Unsplash
Jobba på en toxisk arbetsplats
Att en arbetsplats är toxiskt kan betyda många olika saker och hur det tar sig uttryck behöver nästan vara en egen bloggartikel. Men det du beskriver låter inte hälsosamt och frågan är hur troligt det är att detta kommer att kunna förändras. Det kan nämligen vara bra att försöka lyfta det du ser med din chef och/eller HR för att förhoppningsvis ge dem den väckarklockan som du har fått. Problemet med toxiska arbetsplatser är dock att alla som arbetar där (vissa mer än andra) också bidrar till att de fortsätter att vara toxiska om man inte börjar förändra saker och det är inte säkert att de kommer att förstå eller vilja lyssna på dig. Likväl, jag tycker att det är värt att göra ett försök om det går.
Om du däremot inte får gehör eller någon respons på detta har du två val: stanna kvar eller söka dig vidare.
Väljer du att stanna behöver du arbeta med dig själv och ha strategier för att du inte ska offra din hälsa för jobbet. Kom bara ihåg att strategierna inte kommer att förhindra en utmattning om din arbetsbelastning är för hög och stressen består utan snarare fördröja processen. Att sätta ett litet plåster på ett stort blödande sår kommer alltså inte att hjälpa långsiktigt utan du behöver stoppa blödningen, sy såret och sedan läka ut det.
Frågor som kanske kan bidra:
Hur stor sannolikhet är det, tror du, att arbetsplatsen kommer att förändras?
Vad av dina stressymptom kommer från jobbet VS övriga livet?
Vad skulle du kunna förändra och hur om du stannar kvar i miljön som du befinner dig i?
Är det värt att offra din hälsa för den här arbetsgivaren?
Vilka argument talar för att du ska stanna kvar? Hur tunga är dem? Vad talar emot?
Var ärlig med dig själv i dessa reflektioner. Den enda som förlorar på att du inte är det är du själv. Och om du under dessa reflektioner i stället inser att svaret blir att du behöver lämna - då ska du göra det. Hellre förr snarare än senare. Sedan är det tyvärr så att alla inte kan söka sig vidare och få ett nytt jobb direkt men då är vad du behöver göra.
Jag kan såklart inte säga till dig vilket beslut du ska fatta men om du kan lämna den här toxiska arbetsplatsen bör du nog göra det. Jag läste en liknelse för ett gäng år sedan (minns dock inte var eller vem som sa det) som gick i stil med: “om din arbetsplats är en gifttunna som du sitter i hela dagarna så finns det bara ett sätt att undkomma giftet. Det är att lämna tunnan”. Den var rätt träffande.
Dåligt samvete som chef
Ett vanligt fenomen som kanske inte gäller dig men som jag vet drabbar många och därför nämner i förebyggande syfte att man som chef kan känna dåligt samvete för sina medarbetare och kollegor för att man lämnar dem i en arbetsmiljö som inte är hälsosam. Gör inte det. Dina medarbetare är vuxna människor som är kapabla att fatta egna beslut. Om de inte trivs i den här arbetsmiljön eller mår dåligt av den har de ett eget ansvar för sin hälsa och välmående.
Jag hoppas att detta svar kan hjälpa dig i din situation och mest av allt att du tar hand om dig och din hälsa. Vill du har ytterligare råd och stöd - tveka inte att boka in ett samtal via Bossakuten. All lycka till!
Har du som läser några liknande erfarenheter? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!
Morgonmänniska in the making
God morgon! Hur mår du? Med mig är finemang. Har varit en väldigt social och samtidigt avslappnad midsommarhelg. Du vet, när man umgås med nära vänner och familjemedlemmar att det inte gör något att man däckar i matkoma en stund efter maten. Det enda störiga är att jag har börjat vakna ännu tidigare på morgonen än vad jag brukar. På jobbdagar vaknar jag ofta av att M gör sig i ordning för jobbet runt sju-snåret. På helgen kan det såklart variera betydligt mer men senaste helgerna har jag alltså vaknat runt halv sju. Igår satte jag rekord med att vakna tjugo i sex och idag vaknade jag halv sex… Helt sjukt. Och kan vi då komma ihåg att jag inte är en morgonmänniska. Eller, är det vad jag håller på att bli? Är jag en morgonmänniska in the making? Kanske. Troligen inte. Fördelen med det är att jag gillar att vara vaken före alla andra och det är ofta väldigt vackert ute dessa sommarmorgnar. Nackdelen är helt klart att jag efter mina första pigga timmar mest vandrar runt i en enorm trötthetsdimma och behöver powernap:a för att hålla ut till kvällen. Nog om det!
Hej från tågstationen!
Dessa rader skrivs på tåget på väg till Lund där kommer jag att hänga hela veckan lång för att vara med och utbilda ungdomar i entreprenörskap och ledarskap. Kommer att bli roligt! Allt annat görs i farten utöver det här uppdraget vilket gör det till en megaintensiv vecka men som också kommer att innebära mycket lärande - troligtvis lika mycket för mig som för deltagarna eftersom ingen grupp är den andra helt lik. Och nu behöver jag avrunda för tåget är alldeles strax framme. Men vi hörs snart igen!
Midsommarmorgonen
God midsommarmorgon! Hur mår du? Själv är jag lite mör efter ett mördande migränanfall som kom och hälsade på igår. Somnade före klockan sju igår kväll och sov i omgångar fram till sex i morse. Mår mycket, mycket bättre nu men ja, ni som har migrän vet hur bakis en kan bli av det. Härligt nog vaknade jag ändå upp till en otroligt vacker morgon med strålande sol och promenaden jag gick precis var så ljuvlig som man dagdrömmer om i januari.
Ser fram emot en ledig långhelg nu!
Tillbakablick
Haha, den här veckan blev inte alls som jag hade tänkt och trodde så är tacksam att de största, mest viktiga sakerna som behövde göras faktiskt blev avklarade. Resten? Ja, det får bli nästa-veckas-Claras bekymmer och huvudvärk. Min sista research inför hösten föll på plats och nu ska jag bara sätta mig ner och göra en plan.
Veckans bästa
Fina nyheter och en lunch med en
Veckans sämsta
Att två av veckans blogginlägg gick upp i rök och sedan räckte inte tiden till för att göra om dem. Var rätt grinig över det men när migränen slog till i går eftermiddag fick jag bara inse att loppet var kört. Det får bli nya tag nästa vecka i stället.
Om jag får gissa så kommer det bli mycket häng här vid sjön om vädret håller i sig.
Framåtblick
Det blir en social midsommarhelg med kompisfamiljen och på söndag vankas födelsedagskalas för en av systerdöttrarna. Ser mest fram emot att mysa, prata ikapp och hänga i solen. Det är redan jättevarmt ute och jag ska njuta allt jag kan av det.
Veckans ledarskapstanke
Flexibilitet har varit ett ledord den här veckan och en viktig påminnelse för min del om hur man än planerar och planerar så tenderar överraskningarna att dyka upp. “Det blir bra ändå även om det inte blir exakt som man tänkt sig” brukar jag säga till deltagarna i projektledningsutbildningarna och ja, det finns en sanning i det.
Jag hoppas du får en fin midsommar som är som du vill ha den! Vi hörs igen på måndag.
Vill du spara dina ändringar? Tydligen inte.
Hej från en av de klantigaste personerna noterade idag. Jag har alltså råkat radera både dagens bloggartikel och morgondagens bara genom att svara nej på frågan “vill du spara dina ändringar?”. Blev faktiskt lite matt andra gången det hände. En gång var störigt för det var ett bra inlägg men två gånger? Nä, det är bara dumt. Så nu tar jag den lärdomen och hädanefter ska jag alltid dubbelkolla vad det är för ändringar som inte sparats först.
Med undantag för en väldigt trevlig lunch så har jag jobbat från sängen hela dagen. Ovanligt men skönt.
Annars då? Jo men annars är det bra. Olika företagsprojekt som jag fixat med bakom kulisserna börjar äntligen falla på plats. Dagens utbildningspass blev framflyttat så jag har använt den “extra” tiden för att rådda med saker som jag behöver få gjorda och undanstädade. En sak i taget är mantrat som gäller när tio olika saker drar i ens uppmärksamhet samtidigt. Jag hoppas jag lyckas skriva om morgondagens inlägg till er - kommer att försöka i alla fall. Men ja, det är det lilla som händer här. Hur har du det det denna mulna onsdag?
När du inte vet vad du ska säga som chef
Ibland hamnar vi som ledare tyvärr i svåra situationer där man inte har en aning om vad man ska säga. Istället står man där. Handfallen och svarslös. Det kan vara att en medarbetare har fått ett svårt besked, går igenom något utmanande eller att något allvarligt har hänt. Ibland är det dessutom väldigt oklart vad för respons som är önskad eller lämplig och frågan är: vad gör du när du inte vet vad du ska säga? Här kommer några bra do’s and dont’s att ha med dig i bakhuvudet!
Don’t! Låt paniken skölja in och svepa dig med sig i farten. Bild: tonik från Unsplash
Don’t
Drabbas av panik
Det är lätt hänt att bli stressad när man befinner sig i pressade och allvarliga situationer men försök att behålla lugnet. Ta ett djupt andetag och försök få klarhet i: Vad är det som händer? Vem behöver vad av dig just nu? Det är troligtvis helt okej att reagera men frågan är hur du gör det? Undvik att känslorna tar överhanden och springer iväg med dig. En sak i taget.
Bli ett munväder eller en mussla
Ytterligare en vanlig stressreaktion när vi blir nervösa eller känner oss obekväma är att vi börjar prata utan att tänka - aka att vi blir ett så kallat munväder som bara svamlar. Märker du att det sker? Bromsa, bromsa, bromsa. Låt inte tungan springa ifrån din hjärna och prata inte bara för pratandets skull. Det kan också bli svettigt om du i stressen fryser till is eller blir en mussla som inte säger något alls.
Säg: “Jag vet vad du går igenom” eller berätta om någon annan som gjort det
Det känns ofta lockande att visa förståelse genom att antingen säga “jag vet vad du går igenom” och sedan börja prata om egna erfarenheter alternativt berätta om någon annan som haft en liknande upplevelse. Gör inte det med undantag för att personen ber om ditt råd eller om att få tal del av dina erfarenheter. Vi kan inte hundra procent veta hur någon annan upplever något eller har det. Det går inte. Däremot kan vi bekräfta att det är svårt eller…
Do! Kom ihåg att vi kan vara stöttande med varandra utan att ha egna erfarenheter inom det som hänt. Bild: towfiqu barbhuiya från Unsplash
Do
Erkänn att du inte vet men vara stöttande ändå
Det går inte att ha förstahandsupplevelser av allt och det behövs inte heller för att kunna relatera till eller stötta om något jobbigt, sorgligt eller utmanande sker. Då är det ofta bättre att erkänna att du inte har det. Fraser att använda kanske kan vara: “jag är ledsen, jag saknar ord”, “förlåt men jag vet inte vad jag ska säga”, “jag har ingen aning om vad du går igenom men lyssnar gärna” eller “jag har inte upplevt något liknande men jag vill hjälpa dig med det jag kan”. Genom att erkänna detta för dig själv och för personen i fråga kan du bättre ta ansvar som ledare och sedan göra ditt yttersta för att försöka utbilda sig, söka förståelse eller lära mer av situationen.
Dessutom kan det vara så att du, även fast du har gått igenom något liknande själv, inte alls vet vad den andra personen upplever. Vi är alla olika, med olika förutsättningar, erfarenheter och upplevelser. Och det kan vara viktigt att både påminna sig om och minnas! Vill du ändå dela din erfarenhet kan det vara bra att säga något i stil med “jag vet inte hur det är för dig, men jag upplevde [XXX]…” för att vara tydligt med att din upplevelse är din och ingen annans.
Fråga!
Är du osäker på vad du ska säga eller göra? Erkänn din osäkerhet och fråga hur personen vill ha det eller om det finns något som du kan göra eller säga. Det är ofta bättre och mer uppskattat än det motsatta. Om personen sedan ber dig om något som du inte vet om det är möjligt eller inte, be om att få kolla upp det och återkomma. Det är bättre än att lova för mycket.
Du kan också fråga i efterhand hur ditt agerande upplevdes av mottagaren. Hjälpte det? Fanns det något som du kunde ha gjort annorlunda? Det kan vara obekväma frågor att ställa men om du vill lära dig är de betydelsefulla.
Be om ursäkt om det blir fel
Och skulle det sedan bli fel och du antingen inser det direkt där och då eller om du får den feedbacken i efterhand? Ja, då är det enda rätta att ta ansvar för det och be om ursäkt. Ta med dig den lärdomen vidare i ditt ledarskap. Ingen av oss gör eller säger allting rätt i alla lägen men gör vi fel behöver vi äga det.
Jag tänker att detta är något som vi alla säkert har upplevt någon gång i livet och det är därför jag vill lyfta ämnet. Vill du dela med dig av dina erfarenheter om detta får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet!
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- November 2025
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016