Halvtidsplanen som sprack
God morgon! Hur mår du och hur har du det? Själv mår jag bra men måste ju säga att den här planen som jag hade om att jobba halvtid… Ja, den sprack ju. Rejält. Typ dag två, haha. En del merarbete, processer som vuxit och roliga saker som hänt!
Haha, den lilla surkatten i bakgrunden.
Tillbakablick
Veckan har varit social, intensiv och trött! Jag är seg i skallen, seg i kroppen, har somnat på soffan nästan varje kväll och jobbet har gått ruskigt långsamt vissa stunder. Samtidigt har jag fått mycket gjort så det är najs.
Veckans bästa
Förutom nätverksträffen i onsdags har det roligaste absolut varit att vi har nya BossMaster-grupper på gång så har spännande förfrågningar trillat in. Vi får se vad som landar men det känns väldigt lovande och roligt inför hösten. Sedan är det klart fint att ha fått första sprutan och dessutom har det trillat in en del spontant trädgårdshäng också.
Igår var vi ute vid en annan del av Ringsjön och det var så fint med säkert fler än tjugo svanar som simmade och betade ute i vattnet.
Veckans sämsta
Alla satans myggbett jag fick från promenaden vid sjön igår. Har halva benen fulla och fy vad de kliar!
Veckans utmaning
Det har lätt varit att inte somna på soffan om kvällarna. Vilket inte har gått jättebra eftersom det har hänt tre eller fyra kvällar av fem, haha.
Framåtblick
Den här helgen kommer att bestå av en massa husjobb. Mackan har gjort massor under veckan men det är en del som återstår fortfarande.
Veckans ledarskapstanke
Det har som vanligt varit betydligt fler än en som snurrat runt i den här skallen den här veckan, men om jag måste välja gren får det nog bli hur mycket lättare allt blir med ordning och reda. Och även om det tar tid att bygga en grundordning var det ändå värt det när jag satt och jobbade med berg av administration i veckan. Så det tar jag med mig även framöver!
Hur har din vecka varit?
Lyckas med arbetsintervjun
En genom åren återkommande fråga är det här med att gå på arbetsintervjuer. Vad ska man tänka på? Finns det något en kan göra för att göra ett extra gott intryck? Hur kan en förbereda sig mentalt såväl som praktiskt? Ja, det fick vi önskemålet om att prata om i podden och det har redan hunnit bli ett av våra mest lyssnade avsnitt. Varför? Jo, för att arbetsintervjuer ofta känns. Kanske för att vi verkligen behöver jobbet, vill bort därifrån vi är eller har hittat drömjobbet som vi så gärna, gärna vill ha. Oavsett anledning kommer det att underlätta om du preppar dig så väl som möjligt!
Lyssna även på: Konsten att nätverka
Som arbetssökande befinner du dig ofta i en lite utsatt och nervig position och därför är det extra viktigt att försöka underlätta processen för dig själv så mycket som möjligt.
Lyckas med arbetsintervjun
Som vanligt avhandlar vi rätt mycket matnyttigheter i själva poddavsnittet men några saker som jag vill lyfta fram extra mycket är:
Var kräsen
Kom ihåg att intervjun är din möjlighet att se om det här 1. är ett jobb du verkligen vill ha och 2. om detta är en chef och arbetsgivare som du vill jobba för. Det är inte alltid vi kan välja vilka arbeten vi tackar ja respektive nej till men om du har den chansen - var kräsen och välj framförallt din chef med omsorg!
Se den första intervjun som ett rekognoseringsuppdrag
Ha som målbild att du efter intervjun ska ha fått en så tydlig bild som möjligt av chefens ledarskap, hur arbetsplatsen fungerar och både vad du kan förvänta dig av uppdraget men också vilka förväntningar som finns på dig när du lämnar intervjun. Du behöver såklart inte ha full koll på alla detaljer redan vid första intervjun - med en övergripande sådan är viktig för att du ska kunna fatta beslutet om du vill fortsätta vara med i rekryteringsprocessen eller inte.
Ställ inte bra frågor, lyssna in vilka som ställs
Förutom att förbereda och ställa så många frågor som möjligt, försök också lyssna in vilka frågor som rekryteraren/chefen ställer under själva intervjun. Jag var, för länge sedan, på en intervju för ett uppdrag där det var så tydligt att uppdragsgivarens intervjufrågor baserades på de rädslor/farhågor som personen hade utifrån att ha läst min ansökan och CV. Tyvärr insåg jag inte det förrän efter intervjun (men jag kände under tiden att det var något som kändes lite off i själva samtalet) och det har jag tagit med mig efter det: hade jag råkat ut för samma sak idag så hade jag troligen tagit upp det direkt.
Exempelvis genom att fråga: vad för bild fick du av mig efter att ha läst min ansökan? Ser du några risker/svagheter/utmaningar med mig och min person för denna tjänst? Då kan du kanske få chansen att bemöta och reda ut dem direkt i samtalet istället för att uppleva det jag gjorde efter min intervju då, en skavande känsla av att jag inte skulle få uppdraget som visade sig stämma.
Nog om det här och nu (men säg till om du vill att jag skriver än mer om detta roliga ämne). Här hittar du själva poddavsnittet:
Som vanligt finns det också på Podbean, Spotify, Acast eller iTunes och du får såklart gärna gå med i vår LinkedIn-grupp. Och, har du något bra knep att dela med dig av inför arbetsintervjuer? Dela gärna med dig!
Det fina i att träffas
Detta inlägg skrivs i reklamsamarbete med entreprenörsnätverket Bawsy Baws Babes
Tjenare, hur är det? Själv är jag så glad, så glad, så glad! Eftersom jag har mått så kasst under vintern/våren så har jag tyckt att pandemins isolering har varit rätt så skön och mitt vanliga extroverta jag har varit som bortblåst. Men nu börjar hon krypa ur sitt skal igen och under dagens träff med entreprenörsnätverket Bawsy Baws Babes (som är en samarbetspartner till Bossbrudar) kände jag äntligen hur mötet med andra gav en massa energi igen och njöt fullt ut i det fina i att träffas. Är bland det bästa jag vet att få höra om andras resor, drömmar, ambitioner och lärdomar och det var många kloka saker som delades idag. Inte minst från Caroline Thunstedt Bladh, Vice VD på IDUN Minerals, som var inspirationsföreläsare.
Innan jag delar med mig av dem vill jag dock tillägga, för tydlighetens skull, att jag inte har fått betalt för att skriva detta inlägg men jag har reklammarkerat det eftersom Bawsy Baws Babes är en samarbetspartner till Bossbrudar. Och, i enlighet med den predicerande dom från Patent- och marknadsöverdomstolen som kom nu i juni, så bör detta därför markeras som ett samarbete. Så ni vet!
Kvick bild från hur det såg ut från min sida av eventet!
Det fina i att träffas
Från Carolines dragning tog jag bland annat med mig:
Hur viktigt det är som företag att inte bara komma på nya produkter hela tiden utan snarare våga satsa på och förbättra de man redan har och förädla dem. Det ska jag komma ihåg om jag någon gång ifrågasätter mig själv på den punkten.
Att om en har möjlighet att resa för att lansera internationellt så bör en göra det så mycket det går - inte minst för att lära sig hur olika sälj funkar i olika delar av världen och det tyckte jag kändes kittlande. Själv har jag från början sagt att Sverige är min första marknad men jag hade inte tackat nej till att arbeta med ledarskapsutveckling globalt i framtiden, hähä.
Betydelsen av att parera gas och broms när en bygger bolag. Det kan inte gå i full fart framåt hela tiden utan rutiner och struktur behöver sättas samtidigt som beslutprocesser mår bra av att vara av det snabbare slaget om man har all fakta som behövs för att kunna fatta det.
En annan framgångsfaktor hon nämnde var att vara inlyssnande och att alltid vara beredd på att lära dig nya kunskaper, nya perspektiv och ta emot ny information. Det vi vet idag kanske ser annorlunda ut i morgon och då gäller det att kunna ta till sig det och inte fastna i en egen bubbla.
Men också att inte lägga alla ägg i samma korg. Är tack vare att jag inte har gjort det som mitt företag har klarat sig igenom pandemin och det är verkligen en sådan sak som jag arbeta ännu mer aktivt med i mitt företag framöver.
Ni hör! Det var massor av bra grejer och lägg dessutom till det trevliga nätverkandet med alla trevliga deltagare också så fattar du varför detta blev så himla lyckat. Dessutom fick vi avrunda träffen med en praktiskt övning som jag definitivt ska grotta ner mig mer i de kommande dagarna. Kul ändå, jag får ändå se till vardags vilken skillnad det gör för mina klienter som kör BossMasters att ses, ventilera och lära av varandra fick idag påminnelsen om att jag behöver, och ska, göra detta mer framöver för min egen business. Nu börjar de första bokningarna för hösten ändå trilla in och det känns så himla bra att få vara ledig och sedan ha saker som detta att se fram emot framöver!
Efter detta roliga blev det faktiskt ett spontanbesök av några vänner med så nu har jag fått socialisera så det räcker och blir över dock, haha. Hur funkar du? Är du också beroende av sociala grejer fastän de kan trötta ut en eller är du mer introvert?
Detta inlägg är skrivet i reklamsamarbete med Bawsy Baws Babes. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy.
Tre fraser du ska undvika att säga som chef
Som ledare är kommunikation en väldigt stor del av vår vardag. Det innebär dock tyvärr inte att det alltid är enkelt och ibland behöver vi möta medarbetare som upplever svåra saker som sjukdom, skilsmässor eller andra former av livskriser. De samtalen är inte alltid särskilt enkla och i de lägena finns det några fraser du bör undvika att säga som chef. Vilka de är enligt Fast Company? Sedan har jag lagt till vad du kan säga istället och ja, detta är en måste-läsning för ord spelar roll och ord som rymmer omtanke kan göra all skillnad för den som behöver det.
Ibland behöver man som ledare möta medarbetare och kollegor i svåra situationer och samtal och förutom att det finns några fraser du bör försöka undvika är det lika viktigt att tänka på ditt kroppsspråk och vad du signalerar med det i samtalet. Bild: Priscilla Du Preez on Unsplash
Tre fraser du ska undvika att säga som chef
“Jag vet hur du känner dig”
Det kan kännas empatiskt att uttrycka förståelse för hur någon känner sig men med den här frasen riskerar du att skriva folk på näsan eftersom det inte alls är säkert att du vet vad personen går igenom och vad det innebär.
Fråga istället…
“Hur mår du? Hur känns det?”
Det kan vara jobbigt att ställa de frågorna till en person som berättar något svårt och det gäller att göra det med värme och omtanke. Men gör det, lyssna noga på svaret och försök att bekräfta det så mycket som möjligt genom både närvaro, kroppsspråk och det du svarar. Det är okej (och bra!) att både bli berörd och visa känslor men försök hålla de största känsloyttringarna i schack så du inte riskerar att ta över samtalet med dem.
“Det här påminner mig om när…”
En annan vanlig företeelse när vi hör om andras svårigheter, sorg eller ledsamheter är att vi berättar om det vi själva eller någon vi känner har upplevt. Och visst, det finns enstaka tillfällen när det kan vara lämpligt - men som chef är det viktigare och mer empatiskt att du istället lyssnar aktivt istället för att börja prata själv. Då är chansen nämligen stor att fokuset landar på dig snarare än personen som delar något med dig.
Om det är ett av de lägena när du delar erfarenheten som personen berättar för dig om eller om du har upplevt något liknande som känns rimligt eller relevant att dela med dig av, säg i stället…
“Jag vet inte hur det är för dig, men när jag upplevde [XXX] så var det [YYY]”
Genom att uttrycka dig så visar du både respekt till att era olika upplevelser högst troligen inte är likadana även om du delar med dig. Dessutom kan du, när du uttrycker dig så, också öppna upp antingen för följdfrågor från din sida: hur upplever du det? Är det liknande för dig? Alternativt så erbjuder det den andra personen att kanske ställa frågor som hen är nyfiken på. Att dela med sig behöver alltså inte vara dåligt utan kan ibland vara bra för att visa förståelse och öppna upp för att fördjupa samtalet.
“Du kommer att bli bra/Du kommer att klara detta/Allt ordnar eller löser sig”
Är det något som alltid retar mig i filmer så är det när personer lovar att allting kommer att ordna sig eller bli bra till en annan i kris. Okej, jag fattar varför en gör det. Exempelvis om känslan av ansvar är tung eller en försöker att återta känslan av makt men vem är dem att avgöra eller veta det? Det kan absolut vara viktigt att ha ett positivt mindset när svåra saker händer eller försöka behålla hoppet men nej, undvik att säga detta i allra största möjliga mån. Dels för att du förmodligen inte kan ge den typen av löften, inte vet om det faktiskt kommer att bli bra eller bara stjälper istället för hjälper. De flesta vet ofta på ett rationellt plan att det kommer att ordna sig men det hjälper sällan om en mår dåligt här och nu.
Säg i stället…
Ja, vad säger man istället? Det beror på. Personen, situationen och vad det svåra består av och så vidare. Det finns inget enkelt svar på den frågan- Om det gäller sorg kan ett “jag är så ledsen för din skull” eller “det som hänt dig är fruktansvärt” vara det som passar. Eller att du bekräftar “jag har ingen erfarenhet av det du går igenom nu men jag förstår att det gör/känns/är [XXX]” eller “jag har ingen aning om hur detta kommer att gå, men det jag vet är att [du är en kämpe/du har mitt fulla stöd/jag hoppas att allt går bra/XXX]”. Alltså, erkänn det du inte vet eller kan och känns det som ett bra läge att försöka uppmuntra personen - gör det i så fall från hjärtat.
Avslutningsvis vill jag också säga det att ingen ledare är perfekt. Så har du, liksom jag, troligen råkat säga en eller flera av de här sakerna tidigare? Ja, då är det så. Har du möjligheten att be om ursäkt för det kan det vara en bra idé men annars, se det som en lärdom och ett misstag som du ska försöka undvika framöver. Har du några tankar eller erfarenheter av detta som du vill och kan dela med dig av? Gör det gärna så vi kan lära oss av det tillsammans!
Sommarjobbandets time management
Hejsan! Hur står det till? Med mig är det toppen eftersom jag har haft en riktig panghelg och dessutom börjar mitt sommarjobbande nu. Planen för de kommande två veckorna är att jobba halvtid-isch eftersom Mackan har tidig semester i år och jag är inte helt hundra på hur jag ska få ihop det än men tänker att det säkert ordnar sig! Jag har precis gjort en att-göra-lista och den får bli min ledstjärna från och med nu helt enkelt i sann time management-anda. Do what needs to be done och checka ut resten av tiden. Här i Skåne verkar den här veckan i alla fall bli varm och göttig så kommer nog försöka att jobba undan på förmiddagarna så att eftermiddagen kan spenderas utomhus. Fick ju sån semesterförsmak nu i helgen att det kommer att bli en utmaning annars att hålla i tempot, hähä.
Hur liten och gullig får man ens vara va? Och vet ni vad han heter? SNAPE! Så bedårande.
Vad var bäst under helgen?
Allt? Midsommar var ljuvligt i all sin enkelhet. Trädgårdshäng, massor av god mat, asgarv, bad och lek. Sedan har jag fått rida och gosa med kattunge som pricken över i:t.
Vilka måsten innehåller den här veckan?
Viktiga to do’s blir att se till att allt praktiskt är på plats inför höstens utbildningar och BossMaster-träffar, preppa artiklar till bloggen och jobba extra för Innovationscenter. Men också att måla vidare på huset! Det är en hel del som är kvar men nu börjar det ändå närma sig den sista fjärdedelen så nu gäller det att hålla i hela vägen in i mål. Dessutom behöver jag gallra bland mina morötter, råkade visst så lite för många lite för tajt i odlingslådan.
Det blev såklart också en del badande i helgen och en massa provturer med SUP:en, sjukt kul!
Vad händer för kul då?
På torsdag får jag ta den första vaccinsprutan, tjoho! Men jag ser allra mest fram emot att få paddla och njuta av solen, gärna på en och samma gång. Tänker att jag ska binda min SUP till bryggan och ligga och guppa där minst en gång den här veckan.
Vad ska du skriva för något?
Bra fråga, massor känns det som! Jag fick precis in ett önskemål på LinkedIn om att skriva om nyanställning/onboarding för millennials, jag har en artikel om coachingmetoden NÖHRA på gång och en blogglista på lur, det är fortfarande en del poddavsnitt som ska skrivas om och sedan har jag ett par artiklar för kund som ska författas med. Och sedan har jag ett par lyssnarfrågor från poddlyssnare som ska få svar också, vi får se vad jag hinner ta i vilken ordning helt enkelt!
Berätta gärna! Hur ser dina planer ut för veckan?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- November 2025
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016