JAG GJORDE DET!
Okej, jag har redan bloggat en gång i dag men den här nyheten förtjänar ett eget extrainslag. Jag gjorde det! Min sista tenta är godkänd och jag har fått min examen!!!
Jag gjorde det!
I know, många utropstecken men fatta att det är rätt så exakt elva år sedan jag klev in på Linnéuniversitetet i Växjö i ett par svarta jeans och en sliten röd flanellskjorta. Var sjukt nervös eftersom jag egentligen inte var helt behörig för att börja läsa den här utbildningen (på den tiden skulle man ha arbetat heltid i fem år innan man fick söka in men jag lyckades tjata mig in ändå).
Några år senare började jag också läsa journalistik och då föddes ambitionen att vara 30 år med dubbla kandidater och ha tio års arbetslivserfarenhet. Hmm, så blev det inte riktigt eftersom jag blev sjuk i min utmattning. Och inser nu när jag skriver dessa rader att det i dag är åtta år sedan jag blev sjuk iden. Wow, det känns historiskt!
På grund av att jag blev sjuk så läste jag det fjärde året utan att lyckas ta några poäng och sedan fick jag skjuta på plugget två år när jag var sjukskriven. Vid det här laget hade jag kommit på idén om Bossbloggen och velade med skola och blogg. Och ja, vi vet ju vad jag valde, hehe.
Ett år senare blev jag företagare och läste om det fjärde året och nu står jag här... Är 35 bast, beteendevetare specialiserad inom ledarskap och organisation, har en till kandidat inom journalistik och femton års arbetslivserfarenhet utöver det. Lägg till att jag har grundat och drivit mitt egna bolag i tre år (där statistik visar att två av tre nystartade företag inte överlever sina första tre år). Feel the power!
Så nu sitter jag här på Haymarket i Stockholm med ett glas bubbel (blir dock bara ett glas eftersom jag ska köra ledarskapsutbildning i morgon) och vet knappt vart jag ska ta vägen. Vill dansa och skrattgråta stället runt men nöjer mig med att sittdansa lite. Äntligen. Äntligen är jag klar. Jag gjorde det! Trots att så många undrade om jag var dum i huvudet som jobbade och pluggade samtidigt och sa att det var därför jag gick in i väggen. Trots att jag själv tvivlade så många gånger på om jag skulle lyckas står fixade jag mållinjen med hälsan i behåll. Så mäktigt! Detta kommer jag fira i veckor framöver vill jag lova, haha.
När medarbetare är för personliga
Läsarfråga:
Hej och välkommen tillbaka från semestern! Jag läste ditt inlägg om det här med att var personlig eller privat som chef, mycket intressant. Men hur gör man som chef om medarbetare är för personliga och delar med sig av saker som är så privata att de blir gränslösa? Både i enskilda samtal och i gruppen? Ser och hör signaler att andra kollegor tycker det är jobbigt och obekvämt.
Tack för tips!
Petra
Svar:
Hej och tack! Vad roligt att du gillade artikeln och kul att den kunde väcka vidare frågeställningar. Framförallt när det är lite klurigare sådana - även om jag förstår att det kan upplevas som obehagligt att uppleva. Att vara personlig i all ära, det är skillnad på att vara personlig och gränslös och det senare... Det kan skapa rejält med obehag för den som råkar ut för det!
Hur hanterar man som chef att medarbetare är för personliga och därmed blir gränslösa? På jobbet likväl som i offentliga miljöer underlättar det ofta om vi har en liknande syn på vad ett professionellt beteende innebär och inte. Bild: Dimitri Houtteman från Pixabay
När medarbetare blir för personliga
Nu vet jag inte på vilket sätt medarbetaren har varit för personlig på så jag kommer att svara hyfsat generellt och så får du, som en i princip alltid behöver göra, anpassa detta efter situationen du befinner dig i. Men också beroende på hur gränslös medarbetaren är eller har varit.
Prata med de som eventuellt är berörda
Den här punkten är exempelvis en "det beror på"-punkt. Är det någon av kollegorna som drabbats, påverkas eller slår larm om är det viktigt att både samla in information om vad som hänt. Lyssna aktivt, ställ öppna frågor, bemöt och bekräfta känslorna som personen kan ha. Här är det alltid en balansgång mellan att bekräfta personens känslor och att ta ställning. I vissa frågor är det jätteviktigt att ta ställning i som chef medan det i de flesta andra är lika viktigt att visa respekt mot båda medarbetarna även om någon har gjort något fel.
Exempel på fall där det är viktigt att ta ställning direkt som ledare kan vara om det gäller diskriminering, rasism, sexism, något olagligt eller något som strider gentemot organisationens och teamets värderingar. För andra förseelser (framförallt kanske om de orsakas av misstag, klantighet och obetänksamhet) kan det i gengäld vara viktigt att bekräfta känslorna samtidigt som du förhåller dig mer neutral.
När du har fått en bild av vad som har hänt och vad problemet som du eller andra upplever består av så är nästa steg såklart att prata med medarbetaren som det berör.
Prata med medarbetaren
Detta är däremot alltid en måste-punkt. Om någon är för personlig så är det viktigt att du som chef upplyser personen om att beteendet/handlingen/samtalsämnet/vad det nu rör sig om är olämpligt. Gör du inte det så kommer personen inte heller få en chans att bättra sig och det kan i sin tur både skapa situationer som blir värre och påverka arbetsgruppen negativt.
Det är min erfarenhet att få människor vill göra andra illa eller obehag med vilja och det är tyvärr inte alltid som vi är medvetna om hur vad vi säger och gör kan uppfattas av andra. Därför är det ofta bra att utgå ifrån att ingen gör det och att belysa beteendet utifrån perspektivet: "jag vet inte om du är medveten om detta, men när du gör XXX så händer YYY".
Antingen så är medarbetaren helt omedveten om vad ens beteende har inneburit och förhoppningsvis kan du genom att lyfta upp frågan skapa en förståelse för det. Oavsett vilken respons du får är det viktigt att ni tydliggör hur medarbetaren ska tänka och agera framåt och det är bra om ni både dokumenterar mötet och skriver en handlingsplan.
Ibland händer det att medarbetaren blir defensiv, arg eller känslosam i samtalet, kanske på grund av skam och skuldkänslor eller för att hen inte känner igen sig i det som beskrivs. Här blir det viktigt att du behåller lugnet och bekräftar hens känslor eftersom olika saker är olika viktiga för oss men få av oss gillar att göra fel. Men om du märker att hen fastnar i ett ältande - också fokuserar och för samtalet framåt och fokuserar på sak-frågan.
Vad som är för personligt är en intressant fråga eftersom vi alla är olika och inte har samsyn på vad som är okej beteende och inte. Bild: StockSnap från Pixabay
OBS!
Gäller händelsen något av de ämnen som jag nämnde ovan, exempelvis rasism eller sexuella trakasserier kan du också använda samma samtalsingång som ovan. Men! Det är ännu viktigare att du är tydlig med varför detta beteende inte är okej eller godtagbart och att det kommer att få konsekvenser om detta fortgår.
Följ upp
Efter ett samtal är det viktigt att du också följer upp hur det har gått. Både för att du ska få bekräftelse på att det har skett en förändring men också för att visa att du tar ditt chefsansvar. Förhoppningsvis har medarbetaren fått insikten, kunskapen och förutsättningarna som hen behövde för att göra en förändring. I sämsta fall har det inte hjälpt och då är det viktigt att du vidtar åtgärder. Vilka det är beror helt och hållet på vad det gäller - men låt det inte bara fortgå för det kommer bara att skada arbetsgruppen på sikt. Och! Att ett beteende som gör andra illa får konsekvenser blir viktigare desto allvarligare som förseelsen är.
Vad är FÖR personligt?
Ja, det är ju en fråga i sig var gränsen går för vad som är FÖR personligt och inte. Och det beror också på. På organisationen, arbetsplatsen, arbetsgruppen och också er som ingår i den. Alla har vi olika gränser och därför kan det vara viktigt att prata om allas olikheter och hur respektfull kommunikation kan se ut. Både när det gäller att ställa frågor till varandra som att veta sina egna gränser och kunna säga ifrån. Det som känns som ett självklart lunchämne för en person är kanske jättejobbigt för en annan och så vidare.
Jag hoppas nu att detta svar kunde bidra med input på vad du kan göra som chef om en medarbetare är för personlig. Låt mig veta om det är något som du vill att jag utvecklar vidare eller förtydligar! Är det någon av er som läser som varit i liknande sits med medarbetare eller kollegor som varit för personliga? Vad hände då? Berätta gärna!
Mitt nya arbetsliv
Hallihallå! Hur är det då? Här är det toppenfint. Jag har precis haft möte med min mentor och fått både tänka högt, bolla idéer och stånga olika perspektiv och ja... Nu känner jag mig så redo. Jag vet att jag har sagt det förut men jag är så peppad på den här hösten och det nya kapitel som den innebär för mig. Så eftersom jag har fått chansen nu att sitta med ett blankt papper har jag maxat den möjligheten och detta kommer att bli mitt nya arbetsliv under den här hösten!
Mitt nya arbetsliv
Kanske ska inleda med att säga att jag såklart kommer att fortsätta göra samma saker som tidigare. Min företagsverksamhet består av tre olika ben: det första är att jag föreläser, utbildar och leder workshops inom olika ledarskapsfrågor. Det andra är mina uppdrag som ledarskapscoach, mentor och rådgivare. Tredje benet är givetvis Bossbloggen, Bossbrudar och podden Mentalt Starkt Ledarskap. Skillnaden från och med nu, det är att jag inte kommer att ha en hög med skol- och uppsatsarbete som ständigt ligger i bakhuvudet och tar en massa plats utan för första gången sedan jag startade företaget så kommer jag bara att göra detta.
Ledordet mitt för hösten är läkekraft och på många vis så sammanfattar det ordet allt, haha. Det viktigaste jag kan göra för mig själv nu är att läka. Läka ut mina armar och läka ut resterna vårens överarbetning. Jag har redan kommit rätt långt på vägen men jag har ändå en liten bit kvar och med det här nya arbetslivet kommer jag att ge mig själv förutsättningarna för att göra det.
Jobba mindre
Yes, först ut på listan är att jobba mindre än vad jag har gjort hela våren men framförallt jobba lugnare och ha mer luft i kalendern. SOM JAG HAR LÄNGTAT! Jag älskar mitt jobb men nu kommer tempot att skruvas ner rejält jämfört med hur det har varit under våren och det känns så skönt. Det har skavt så mycket i mig att inte leva i linje med mina värderingar om att jobba lagom mycket och det känns grymt att få återgå till det.
Motionera och träna
Eftersom fysisk ansträngning fortfarande är min akilleshäl på grund av utmattningen så åker den här punkten nu upp på topplistan i mitt liv. Det är liksom inte så lätt att ge sig ut och promenera eller än mindre träna när man är sängliggandes i migrän eller om man har leveranser som inte kan skjutas på.
Men under sommaren har jag ju vilat rejält och sedan ett par veckor tillbaka har jag äntligen blivit återhämtad nog till att börja vardagsmotionera. Jag kommer dessutom att träna två gånger i veckan och anpassa jobbschemat efter det och inte tvärtom. Tyvärr är jag fortfarande för dålig armarna för att köra på gym så simning, cykling och vandring får blir den initiala träningen och jag kommer att börja med myrsteg och öka detta långsamt och successivt under hösten.
Umgås
En av de sakerna som jag har saknat mest under det senaste året är att vara social och att umgås. Så det ser jag fram emot att få fortsätta ta igen!
Massage
Jag kommer också att prioritera massagen eftersom det är det enda som verkligen hjälper med värken i armarna (som beror på överspända muskler). TENS-maskinen och att stretcha lindrar också men ger inte samma effekt. Så det får bli en investering men det är det ju värt om jag kan bli återställd i dem under de kommande månaderna.
Fortsätta meditera
Under våren och sommaren har jag börjat meditera i princip varje dag och det kommer jag tveklöst att fortsätta med. Det är så skönt att ge sig den pausen och majoriteten av veckans dagar nu så går jag upp och ut direkt på morgonen. Går en promenad, stretchar igenom kroppen och sedan mediterar jag mellan en kvart och en timme. Ett fint sätt att starta dagen på och de dagar jag inte hinner med det så brukar jag ändå få till de olika beståndsdelarna ändå om än i omgångar.
Njuta, njuta, njuta
Alltså, jag är redan rätt bra på att njuta av det mesta. Men jag ska unna mig det än mer. Av både stora som små saker!
Återupptäcka min fritid
Sist, men absolut inte minst, så ska jag återupptäcka min fritid. Det blev så tydligt i somras att jag har tappat bort den och så snart jag blev rastlös ville jag instinktivt börja jobba. Helt skevt alltså. Så den här hösten ska jag re:claima min egen fritid och börja fylla den med saker som jag tycker är roligt och mår bra av. Som att vara utomhus, spela spel och vara kreativ... Ni fattar!
Åh, det känns så fint detta. Har redan märkt att jag mår mycket bättre i vardagen även om jag tyvärr har en del dippar fortfarande. Är varken särskilt uthållig, stark eller har någon kondition alls, men det går ju att göra någonting åt och jag ser fram emot att få börja göra det. På bekostnad av mitt arbetsliv när det behövs. Det är min övertygelse att lönsamhet och välmående kan gå hand i hand även när man bygger bolag och att den extra tiden som det tar då att lyckas - den är värd det!
Har du något extra fokus eller ett värdeord för hösten som kommer? Berätta gärna! Hade varit roligt att höra.
Bygg motståndskraftiga team
Kriser må vara jättejobbigt men fördelen med dem är att vi kan bli kloka på var våra brister finns och få en indikation på hur väl vi har byggt motståndskraftiga team. Hur väl kan ni hantera förändringar och oväntade saker som händer? Hur kan man bygga upp motståndskraften i teamet och vad ska du undvika att göra? Det reder vi ut idag med input från Caroline Rödén, grundare och VD på Bluecall.
− Har du motståndskraft så kan du hoppa in i olika situationer somär nya för dig och ändå ha ett gott självförtroende i det. De personer och teamsom klarar sig bäst i kris har förmågan att återhämta sig från svårasituationer och anpassa sig till de förutsättningar som råder, säger CarolineRödén.
Don't! Undvik inte jobbiga samtal eller svåra situationer. Sannolikheten att de löser sig av sig själva är inte jättestor och det kommer inte att bidra till att bygga upp motståndskraftiga team. Foto: Christer Andreasson från Pixabay
Don’t
Stoppa i huvudet i sanden
En av de tråkiga sanningarna med att vara chef är att det inte går att stoppa huvudet i sanden och tro att saker löser sig av sig självt. Istället är det genom att lösa konflikter, ha svåra samtal och hjälpa teamet att kommunicera direkt med varandra kommer du inte bara att göra dig umbärligare utan du kommer också hjälpa teamet att klara av svåra situationer tillsammans.
Caroline Rödén Foto: Privat
− Det är aldrig en bra idé att bara stoppa huvudet i sanden ochlåta saker falla mellan stolarna för det skapar bara oro och otrygghet igruppen, säger Caroline Rödén.
Tänk att du som chef ska göra allt
Vi har pratat om vikten att delegera och göra sig umbärlig mångagånger förut här men det är värt att upprepa igen efter ensam inte är starkast.Tvärtom blir organisationen och ni som team mycket mer sårbara om det bara ären person som kan vissa saker eller har viss information. Var transparent iditt ledarskap och engagera teamet i vad som händer och sker i organisationen.
− Uppstår det en kris kan det vara en otrolig styrka att förbereda olika scenarier tillsammans och hur ni ska förhålla er i olika situationer eftersom det ger känslan av kontroll, säger Caroline Rödén.
Glöm bort att feedbacka varandra
Feedback är inte bara viktigt för oss millennials. Alla mår bra avdet eftersom det skapar tydlighet, både i era roller, ert team och arbetet somni gör och det i sin tur kommer att stärka era relationer vilket bidrar tillatt göra era mer sammansvetsade och trygga.
− Att ta in input från varandra är så värdefullt i vardagen om detså bara gäller att ställa frågan ”Jag tänkte gå vidare på det här sättet, vadtänker du om det?”, säger Caroline Rödén.
Läs mer: Så skapar du en bra feedback-kultur
Do! Kom ihåg att det är tillsammans som vi blir starkare så gör utvärderingarna av det som händer tillsammans. Foto: aseemiya från Pixabay
Do
Kartlägg teamets motståndskraft
Ett viktigt inledande steg är att du som ledare börjar med attkartlägga hur motståndskraftiga du kan se att ni är. Hur reagerar teamet ochdess medlemmar när oväntade saker händer? Vad händer och på vilka sätt agerarni? Genom att vara uppmärksam på det kan bli klokare på vilka delar ni behöverstärka upp framöver.
− Ett viktigt verktyg i detta är att utvärdera de olika projektsom ni gör. Vad har gått bra och vad har inte gjort det? Vad tar vi med oss somlärdom till nästa gång? Säger Caroline Rödén.
Var närvarande och frågande
En annan viktig aspekt i att bygga motståndskraftiga team är attlära känna och prata mycket med varandra. Både i goda som dåliga tider. Hur mårvi? Hur har vi det? Genom att ställa frågor visar vi att vi bryr oss omvarandra och i dessa tider när många arbetar hemifrån och inte ses blir detännu viktigare.
− Fråga var och en: hur är det att jobba hemifrån? Hur planerar dudina dagar? Hur funkar privatlivet? Hur kan jag stötta dig? Så du får koll påom du som chef lägger energi på rätt saker och utmaningar. Vissa tycker kanskedet är kanon att jobba hemifrån medan vissa tycker det är jättetufft säger CarolineRödén.
Vänd misslyckanden till möjligheter
Ett annat sätt att bygga upp motståndskraften är att fokusera påvad ni har lärt er under utmaningarna som ni möter. Men också att användamisslyckanden till möjligheter: vad lärde vi oss av det som gick tokigt här?Vad visade det oss?
− Gå laget runt och dela med er till varandra, hur har vi löst problemen som vi har mött idag? Vad är viktigast? Hur kan vi använda detta i framtiden? Då fångar ni upp lärdomarna som ni gör snabbare, säger Caroline Rödén.
Vad säger du som läser? Har du arbetat aktiv med att bygga upp motståndskraftiga team och i så fall hur?
Tyckte du om detta inlägg?
Klicka gärna i hjärtat eller dela det så att andra kan få läsa det!
Från skör till stark
Hejsan! Hur mår du idag? Med mig är det jättebra tack, sitter på ett café nere på byn och jobbar med allt som brukar fylla mina måndagsförmiddagar: Bossbrudar och bloggen. Känner mig så påfylld av energi från denna helg som fått mig att gå från skör till stark på bara två dagar.
På lördagen var jag rejält skör och taggig men fina vänner lindrade allt. Och igår blev det en riktigt mysig, ledig dag med massage (okej, just den gjorde mer ont än var mysig), meditation, skogspromenad och sedan en nagelfixarafton i soffan som toppades med en kantarellmacka. Så fint och nu känner jag mig redo för en ny arbetsvecka som innehåller massa roligheter!
Måndag
Idag blir en kul dag och mest så eftersom jag ska förbereda en skräddarsydd ledarskapsutbildning till uppdraget som kom in i slutet på förra veckan. Är bland det roligaste jag vet att få sy ihop utbildningsupplägg och få vända och vrida på allt jag vet och kan och göra något riktigt kreativt och konkret av det. Utöver det blir det också en del skrivande och mejlande med.
Tisdag
Jobbar för Innovationscenter, har möten och sedan avrundas arbetsdagen med ett uppstartsmöte med en ny mentorsklient så det ser jag verkligen fram emot!
Onsdag
Förutom en bloggintervju och telefonmöte med en mentorsklient så kommer jag nog behöva skriva större delen av dagen. Och kanske vila lite eftersom planen är att simma på tisdagen så risken finns att jag kommer vara trött efter det.
Torsdag
Blir en riktigt lyxig dag! Alex kommer på morgonen för att poddjobba hela förmiddagen och sedan sticker vi till Gästis här i Höör för att käka lunch och gå på spa för att fira hur bra vår poddstart har gått.
Fredag
Åker till Stockholm eftersom jag vill vara uppe i god tid inför utbildningen på lördag. Kommer jobba från stan hela eftermiddagen så är det någon av er som hänger här som är i krokarna och vill ta en kopp kaffe får ni höra av er!
Här på bloggen blir det bland annat en artikel om team och hur en kan bygga upp teamets motståndskraft men också en läsarfråga på samma tema som förra veckan. Så det ser jag fram emot! Berätta gärna, hur ser planerna för din vecka ut? Vad är du extra pepp på?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- November 2025
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016