Förkylningens faktum
Hej, hej från sjukstugan! Här gick det inte att lyckas undkomma förkylningskänningarna som jag nämnde i måndags så därför får allt ställas in och bokas om. Trist. Drygt. Opraktiskt. Och definitivt en insikt om att vi behöver ha en framtida plan för VAB i framtiden för det är få saker jag ogillar så mycket som att behöva vara källan till att boka om saker. Men ja, så får det vara. Livet händer och livet sker. Men av den anledningen får det eka tomt här resten av veckan! På måndag tänker (och hoppas) jag att jag borde vara frisk och kry igen med god marginal. Katten är i alla fall nöjd och det är ju alltid något.
Vi hörs och ses igen nästa vecka min vänner, jag hoppas du mår bra där du är!
Vett och etikett för chefen på julfesten
Ett ämne som en av er bloggläsare önskat att jag ska ta upp är vett och etikett för chefer på julfesten. Vad ska man tänka på? Vilka fällor kan vara bra att undvika? Och ja, såklart kan vi ta oss en kik på detta.
Notera nu att vi rör oss i gråzoner här och att det å ena sidan faktiskt finns några “rätt respektive fel” medan det å andra sidan också finns en hel del saker som “beror på”. Lägg dessutom till dimensionen att det finns flera olika åsikter kring vad som är okej och inte när det gäller festande chefer. Men jag ska göra mitt bästa för att navigera oss genom ämnet utifrån mitt perspektiv som ledarskapsutvecklare - sedan får du som läsare gärna bidra med dina tankar och perspektiv i kommentarsfältet!
Chefen på fest är ett spännande ämne där många ofta tycker olika om vad som är okej eller inte. Bild: Alexa från Pixabay
Är det okej för chefer att festa loss?
Ja, det kan det absolut vara - däremot skulle jag säga att det också beror på hur en “festar loss”. Först och främst kanske inte alkohol behöver vara ett måste för att släppa loss och ha roligt. Men vill du dricka som chef och kan göra det i den mängden och på ett sätt som innebär att du fortfarande kan uppföra dig och vara en bra och trevlig representant för din arbetsgivare: kör bara kör! Handlar det däremot om att bli asplakat, hångla upp kollegor, prata om saker du inte hade snackat om annars på jobbet eller bete sig allmänt oanständigt… Då skulle jag säga att det är bättre att låta bli det alkoholhaltiga.
Ytterligare en dimension till detta är att en som chef bör och behöver tänka på sina medarbetares uppfattningar och behov och det här en klassisk vattendelare. Vissa medarbetare tycker det är okej eller rent utav uppskattar att chefen partajar - andra gör det inte. Här skulle jag säga att gränsen ändå går vid det vi berör i stycket ovan: att vara en sjyst representant för företaget, arbetsgruppen och sig själv som ledare går först och kan inte riktigt pausas när och hur som helst som vi som ledare känner för det. Sedan kan man chef strunta i vad andra tycker och tänker om det men då får du i gengäld acceptera att det troligtvis har sina effekter vilket kan försvåra ditt dagliga arbete längre fram.
Faktorer som påverkar
Några saker som spelar roll och spelar in här som vi som ledare inte heller kan ignorera är exempelvis:
Företagsrepresentation och ert varumärke: Alla organisationer ser festligheter på olika sätt och detta är definitivt en del av ert arbetsgivarvarumärke. Hur vill ni att det ska se ut?
Organisationskulturen: Hur ser julfest-kotymen ut i företaget? Vad är det för slags fest som styrs upp och bjuds på?
Dina medarbetare: Hurdana är medarbetarna? Vad för beteende är okej respektive inte från deras sida när det är personalfester?
Sammankomstens kontext: Är det julbord eller middag som gäller? Dansgolv? Nattklubb? Miljön och inramningen för er julfest kommer såklart också att påverka situationen och vad som anses vara acceptabelt och inte.
Du som ledare: Hur vill du vara och uppfattas som ledare? Hur viktiga är relationerna med dina kollegor? Dricker du alkohol och hur påverkar den i så fall dig? Vad gör du och hur är du när du festar?
Alla dessa frågor är bra att ledningsgruppen och alla chefer pratar om med varandra innan ni bjuder in till fest. Det kommer göra det lättare för er att navigera bland gråzonerna som finns och tydliggör förväntningarna.
Den här frågan kompliceras såklart av att alla gillar olika och att det är svårt som tusan att göra alla nöjda jämt. Samtidigt innebär inte det att man ska låta bli att försöka få så många som möjligt att känna att företagsjippot är roligt och trevligt. Bild: Alexa från Pixabay
Vett och etikett för chefen på julfesten
Minns att det är ett jobbsammanhang
Tillit och förtroende för dig som ledare skapas, bibehålls, förstärks, minskas eller raseras i alla sammanhang som dina medarbetare ser dig i. Inklusive julfesten. Det är något vi som ledare måste acceptera och förhålla oss till och därför kan det vara bra att se julfester som jobbsammanhang även om de är mer avslappnade än en vanliga dag på kontoret. Hur vill du att medarbetarna ska prata om dig och ditt uppförande dagarna efter er festlighet?
Ditt beteende sätter tonen för vad som är okej och inte
Det går inte heller att pausa eller stänga av den påverkansmakt en har som ledare. Ditt beteende sätter tonen för andras och kommer att få effekter vare sig du vill det eller inte. Vill du att de ska vara positiva eller negativa? Ska de vara en källa till att stärka gemenskap och sammanhållning eller få motsatt effekt? Därför är det också så viktigt att behandla alla lika även i festliga sammanhang för att minimera risken för upplevd favorisering.
Om negativa saker inträffar på julfesten måste de hanteras efteråt
Konflikter, trakasserier och olämpliga beteenden är inte saker som “händer på julfesten och sedan stannar där” utan det är ens skyldighet som chef att adressera och hantera situationen väl tillbaka på kontoret. Det ingår i arbetsmiljöansvaret och är superviktigt att ta på allvar. Har genom åren hört och sett så många exempel på allvarliga situationer som viftas bort, förminskas eller ignoreras för att de har skett på personalfester och det kan i sämsta fall vara skadligt för både individer, arbetsgrupper och organisationen i stort.
Gör julfesten välkomnande för alla
Det är tyvärr inte ovanligt att exkludering sker, om än omedvetet, när det kommer till julfester och även om det är omöjligt att alltid göra alla nöjda så är det viktigt att alla medarbetare känner sig välkomna och inbjudna till det som ni styr upp. Gör inte “som vi alltid har gjort” eller “som alla andra” bara för att utan tänk noga igenom vilka signaler er julfest sänder till medarbetarna.
Det är ofta en balansgång mellan vad medarbetarna uppskattar och vill ha, resurserna ni har att tillgå, faktumet att alla gillar olika och att det inte går att göra alla nöjda jämt. Ansträng er för att navigera så medvetet, aktivt och respektfullt som möjligt mellan dessa olika viljor för att skapa en så välkomnande stämning som möjligt för alla. Ni kanske inte lyckas till hundra procent men desto mer ni strävar efter det - desto bättre kommer ändå resultatet att bli.
Kom ihåg varför ni har er julfest
Till syvende och sist kanske det är detta som allt detta handlar om. Att inte slentrianplanera in er julfest utan att se på den som en personalaktivitet med ett syfte vilket i sin tur kräver sin beskärda del av planering, eftertanke och genomarbetning. Varför har in en julfest? Hur kan den främja ert mående och ert samarbete på jobbet?
Detta skulle jag säga är de grundläggande punkterna i vett och etikett för chefen på julfesten! Vad säger du som läser? Hur ser du som ledare på ditt festande och vad säger du som medarbetare om festande chefer? Vore intressant att höra!
Veckans planering
God morgon! Hur är det hos dig? Själv mår jag bra även om jag misstänker att en förkylning kanske, kanske kan vara på G. Vore knappast konstigt med tanke på att jag nu verkligen har gått ner i varv under de senaste två veckorna. Igår kände jag till och med av den rastlösheten som jag har när jag är är redigt utvilad! Ett bra betyg åt min egen nedvarvning alltså och så får vi se om det blir någon sjuka eller ej. Blir till att äta rejält, dricka mycket vatten och te så kanske jag klarar mig undan.
Kör en lugn dag idag med mycket vila och pauser för att underlätta eventuell läkning.
Veckans planering
Tja, vi får såklart se vad som händer men den ursprungliga planeringen innebär i alla fall att jag ska:
Skriva för bloggen - såklart! Är inne i ett bra skrivflow och har en massa olika idéer som jag vill får ner på pränt. Fint ändå med tanke på hur länge jag gjort detta och jag antar att det är det som är tacksamt med en nisch som är så stor och så nyanserad att ämnena aldrig någonsin tar slut.
BossAkutsrådgivning, också ett standardmoment även om jag inte alltid på måndagar vet än vilka rådgivningar som blir inbokade under veckan.
En fin blandning av telefonmöten, lunchmöten och evenemang. Är de senare som blir drygast att ställa in om en förkylning ger sig in i leken för ser fram emot dem alla väldigt mycket.
Utbildningsbygge står också på schemat i form av att Powerpoint-presentationerna ska skapas. En härlig kreativ och stimulerande syssla som är så go’ att pyssla med.
Veckans utbildningspass för projektledarskapsutbildningen som pågår under tio veckor ska såklart hända och det ser jag fram emot. Den här gruppen är den mest frågvisa jag någonsin har haft hitintills och det är så infernaliskt roligt!
Rätt mycket företagsadministration väntar också. Inte riktigt lika skojigt men i gengäld ser jag fram emot att få den överstökad. Har börjat börja behöva skapa en del nya rutiner under hösten för jobbet bakom företagskulisserna under hösten och testar mig just nu fram för att hitta en så bra struktur som möjligt.
Sist men inte minst, ska planeringen för den kommande månaden gås igenom ordentligt. Har bra koll framåt men har ändå för vana att sammanfatta månaden som gick och tänka framåt för att förekomma snarare än att förekommas. Det tar sällan mer tid än tjugo minuter men är guld värt för att säkerställa riktningen och arbetsbelastningen.
På det personliga planet väntar psykologmöte, leverans av ny diskmaskin (vår gamla har strejkat i månader så vi väntade faktiskt in BF för att investera i en ny) och (hoppas vi) lagning av varmvattenberedaren.
En sjyst blandning med andra ord och mycket jobb hemifrån vilket såklart aktiverar möjligheten till powernaps. En av mina bättre personalförmåner om jag får säga det själv! Saker som stimulerar produktionsförmågan är alltid välkomna inom Bosskoncernen. Hur ser din planering ut för veckan?
Intensivt och chill på samma gång
God morgon! Hur är det med dig idag? Själv mår jag fint, skriver detta i väntan på att resten av familjen ska vakna så att vi kan äta frukost ihop. Hur har veckan varit då? Ja, låt oss ta en kik.
Den här lilla killen har blivit extra gosig de senaste månaderna och igår så fick jag finna mig i att vara ockuperad i mysandets tecken. En stor del av veckan har spenderats i sängen i en enda hög där jag jobbat och katterna snarkat ikapp.
Tillbakablick
Det här veckan har varit märkligt intensiv och chill på samma gång. Lugnet tror jag kommer från att jag har jobbat hemifrån mycket (dvs tre dagar, haha). Skrev jag i kalendern redan i måndags att detta var det jag såg fram emot mest dessa dagar och så gött det har varit! Har njutit järnet av det och katterna med.
Veckans bästa
Har fått en massa bra saker gjorda och känna tillfredsställelsen som det ger. Har skissat fram sex olika utbildningar med flera moduler plus satt ihop upplägg för ytterligare en beställning. Klientarbetet har som vanligt varit jätteintressant, jag har skrivit en massa för bloggen och jobbat extra för Innovationscenter. Har fortfarande saker jag ligger back med efter min superjobbperiod men är på god väg att få dem kirrade med.
Var på ett supertrevligt frukostmöte på byn som Anna och Susanne från Nyföretagarcentrum arrangerade.
Veckans sämsta
Kan inte komma på något dåligt? Eller jo, det är att varmvattenberedaren inte blivit fixad än eftersom det körde ihop sig i schemat för VVS:arna. Låt oss hoppas att den fortsätter stå som den gör utan problem även över helgen.
Veckans utmaning
Hade en emotional overload här i tisdags och var så trött och gråtig. Tur då att man har världens bästa man som tog hand om och bäddade ner mig tills jag till slut däckade.
Framåtblick
Idag blir det socialt häng och på söndag blir det raka motsatsen och bara vara hemma. En bra blandning! Ska komma ihåg att lägga ett litet paket på brevlådan också.
Fick äntligen fixat lite färg i håret häromdagen med och magen dansas det vidare i.
Veckans ledarskapstanke
Alla ledarskapsutbildningar jag gör är roliga och intressanta på sina olika vis men en som har stått ut lite extra i veckan är den jag har gjort om att leda utan att vara chef. Så kul det har varit att få tänka igenom och sammanställa alla de olika verktygen en behöver för ledande roller som inte innebär regelrätt personalansvar.
Preggo vecka #28
Den här veckan har det blivit väldigt tydligt att jag ska undvika att sitta ner och att jag inte kan gå i min vanliga takt för då får jag sammandragningar. Men utöver att tisdagens breakdown, att jag behöver stå eller ligga ner när jag jobbar och går sjukt långsamt måste jag ändå säga att jag mår väldigt bra. Grymt skönt och inget jag tar för givet när jag hör än den ena och än den andra åka på hemska foglossningar. Märks också att bebis blir starkare och starkare och har mer kraft i sina rörelser. Det är fortfarande till 95 procent mysigt och övriga de övriga fem procenten hittas det något ställe på som gör ont eller är obehagligt, haha.
Nu hör jag dock hur resten av gänget börjat vakna till liv här så dags att sätta punkt. Men berätta gärna, hur har din vecka varit?
L som Lat
Att vara lat är ofta ett skällsord. Vi ska ju vara drivna, engagerade och aktiva. Rörelse är utveckling och utvecklas du inte så stagnerar du är paroller som jag ofta hör. Men måste det ena verkligen utesluta det andra? Är det verkligen dåligt att vara lat? Nej, det behöver inte vara. Jag trodde länge att lata sig var något som endast pensionärer förtjänade att göra men har idag insett att det finns lägen som det inte bara är bra att vara lat – vi borde vara lata för att vi själva och vår omgivning ska må bättre. Här är några exempel på situationer när lathet faktiskt är en dygd och borde eftersträvas.
Lat som i Lat
Under ledighet
Eftersom helgen snart är här är det den första latheten som jag tänker på. Att ha stunder som en inte gör någonting alls är inte bara viktigt för vår återhämtning utan också för vår kreativitet. Hur många gånger har inte goda idéer vaknat till liv i stunderna som vi låter tankarna löpa fritt utan något mål eller en agenda? Hur mycket bättre blir inte återhämtningen om vi faktiskt unnar oss att ha den ordentligt och - framförallt - kravlöst?
På jobbet
Att vara lat på jobbet kan låta otroligt provocerande men det finns lägen då det kan vara guld värt.
Exempel 1: Lathundar
Hur många gånger har det inte hänt att du undrar ”hur var det nu jag gjorde detta?” tills du har kunskapen att göra en arbetsuppgift som rinnande vatten? Här kan lathundar vara ovärderligt. Ha korta, pedagogiska lathundar för era olika arbetsuppgifter – varför de görs, hur de görs och när. Ta också med de små korta know how’s:en som annars gärna blir tyst kunskap. Det kan kännas tidskrävande att skriva dem, men i gengäld sparar ni kunskap och information som inte är avhängiga vissa enskilda nyckelpersoner.
Exempel 2: När latheten gör oss mer strukturerade
Vem här gillar att ägna tid och energi åt att leta efter saker? Försöka minnas saker man glömt? Om du använder din egen bekvämlighet till att göra det lättare för dig och ha mer ordning och reda - då är det en grymt bra grej!
Som ledare
Att vara lat som ledare uppfattas sällan som smickrande det heller men samtidigt kan det vara otroligt nyttig att du som ledare faktiskt lutar dig tillbaka och inte gör någonting. Först och främst - att fokusera på de arbetsuppgifter som får störst effekt med lägst möjliga ansträngning kan vara otroligt viktigt som ledare.
”Spring inte med vattenhinkar om ert jobb är att bygga en vattenledning” sa Charlie Söderberg och så till vida du inte har ett operativa arbetsuppgifter som ingår i ditt uppdrag, koncentrera dig på de arbetsuppgifter som ingår i ledarrollen. Gör inte oeprativa grejer! Men även när du delegerar kan du tjäna på att luta dig tillbaka. Att låta medarbetarna vara mer ansvariga och arbeta mer självständigt är sunt för både dig dem, dig och organisationen i stort.
Alltså, lathet kan vara av godo och ett ledarskapsverktyg i sig! Vad säger du som läser? Kan du med se fördelar med att vara lat på jobbet?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016