Vardag Clara, Bossbloggen Vardag Clara, Bossbloggen

Kvickt hej

Vill bara smita in här och säga ett snabbt hej här från sjukstugan. Hej! Hur är det? Själv har jag tråkigt, ont och är trött som tusan men ja, sakta men säkert blir det bättre.

Hello

Trött, tröttare, tröttast är en bra beskrivning just nu så den här helgen kommer bara att spenderas i viloläge.

Igår och idag utbildar jag men det är det enda som händer i jobbväg den här veckan. Bra tänkt för bara att göra utbildningen igår var så ansträngande att jag sov resten av eftermiddagen. Samtidigt känns det fint att kunna jobba lite även om en inte är i toppskick. Blir ett läkande i sig. Men ja, nu jag ska strax in till dagens projektledargäng och så ska vi prata om projektplanering. Vi hörs och ses igen på måndag!

Read More
Personlig utveckling Clara, Bossbloggen Personlig utveckling Clara, Bossbloggen

Hantera ditt imposter syndrome

Har du någon gång haft den är gnagande känslan av att du kommer att bli påkommen på jobbet? Att någon ska plötsligt avslöja dig mitt under ett möte att du egentligen har någon som helst koll på vad du gör? Då kan du vara påverkad av det psykologiska fenomenet Imposter syndrome, på svenska kallat för bluffsyndrom. Kan man vara en mentalt stark ledare även om du ibland känner dig som en bluff eller tvivlar på din förmåga? Kort svar: JA!

Läs mer: Kännetecken på om du är drabbad av bluffsyndromet

Imposter syndrome

Det lite längre svaret är att ditt mentalt starka ledarskap inte handlar om vad du tänker eller känner i din professionella roll: det handlar om hur du agerar på de tankar och känslor som du har. Vi går igenom både våra egna erfarenheter och delar olika strategier för att hantera bluffsyndromet utifrån våra professioner i poddavsnittet nedan. Men några saker du kan börja hålla utkik efter är:

Känn till dina triggers

Vad triggas ditt bluffsyndrom av av? Hur tar det sig uttryck? För min egen del är en dålig, hormonell dagsform ett av mina lägen när mitt bluffsyndrom kan kicka igång och genom att ha koll på det blir det lättare att syna bluffkänslan i sömmarna.

Kom ihåg att detta drabbar de flesta

En annan sak att ha i åtanke är att du är långtifrån ensam att ha dessa tankar och känslor. Majoriteten av oss drabbas då och då och det är både naturligt och normalt.

Vill du lyssna på poddavsnittet? Då kan du såklart göra det även på Podbean, Spotify, Acast eller iTunes. Och berätta gärna, här eller i vår LinkedIn-grupp, har du något särskilt som du gör för att hantera ditt bluffsyndrom om du har det?

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

Arbetsgivare måste sluta se en uppsägning som en dödförklaring

Ett fenomen som förvånat mig i många år är hur arbetsgivare, organisationer och chefer inte vågar satsa på att utbilda eller utveckla medarbetare med motiveringen “tänk om personen slutar”. Okej, så medarbetaren går vidare. Vad är det som säger att hen aldrig kommer tillbaka? Framförallt inte om ni båda har gillat att samarbeta fram till nu? Att säga upp sig från sitt jobb är inte någon dödförklaring som tar bort personen från jordens yta. Ändå så finns det fortfarande chefer och arbetsgivare som beter sig som om så vore fallet.

I stället se en uppsägning som en dödförklaring:

  • Kom ihåg att vi bara har medarbetare till låns och att tiden för guldklockan sedan länge är undantag - inte norm.

  • Satsa på kompetensutveckling och att stärka era medarbetare: det kommer att öka ert varumärke som arbetsgivare, få fler att vilja arbeta hos er men också öka produktiviteten hos er personal.

  • Håll kontakten med medarbetare som slutat, ingen av oss vet vad framtiden bär med sig!

  • Tänk på hur du/ni pratar om medarbetare som slutar. Vilken jargong har ni?

Det är både rimligt och förståeligt att du inte glädjedansar dagen då din bästa medarbetare kommer med sitt uppsägningsbrev. Som chef får du bli både ledsen, frustrerad och trött - men precis som att medarbetare behöver göra en ansträngning för att sluta jobba snyggt måste du som chef också göra det från arbetsgivarens sida. Gör du det ökar chansen för att ert farväl inte blir för evigt utan tvärtom ett återseende!

Tumme upp: Organisationer och chefer som satsar på sin personals vidareutveckling även om framtiden är oviss!

Tumme ner: Synen på arbetslivet som en linjär utveckling som bara går uppåt och framåt. Det är omodernt och utdaterat.

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Leda i osäkra tider

Det brukar sägas att en sak är säker: att vi alla ska dö. Men i dagens näringsliv finns det ytterligare en sak som är säker: att ständig förändring är det nya normala. Samtidigt är ovisshet generellt en svår faktor för oss människor att hantera – så hur gör du då som chef för att leda tryggt trots att tiderna är osäkra?

Don’t! Var inte rädd för att inte veta eller ha koll på allt som ledare. Vi kan omöjligt ha det och därför är det viktigt att du arbetar med dig själv och din respons på ovisshet. Bild: Amy Moore från Pixabay

Don’t

Bara jobba målstyrt

Traditionellt sett så har många organisationer och arbetsgivare jobbat så att man sätter ett mål som man jobbar emot. Men nu när världen och omvärlden förändras så snabbt som den gör måste organisationer inse att de alltid kommer att befinna sig i osäkra och föränderliga tider menar Mariah Ben Salem Dynehäll, VD för Drivhuset Göteborg och författare till boken Tookig: att leda i osäkerhet, som i stället rekommenderar att företag ska jobba mer målsökande med ett syfte snarare än att formulera själva målet.

Mariah Ben Salem Dynehäll Foto: Privat

− Det kan låta konstigt att jobba så men genom att ni vet ert syfte och varför ni gör detta blir ni mer flexibla och kan ta er fram snabbare. Det är naturligt att uppleva osäkerhet, oro och frustration så genom att förvänta er att ni kommer att få svänga flera gånger genom hela arbetet, desto mer mentalt förberedda blir ni och desto lättare kommer ni att kunna anpassa er till vad som än händer på vägen, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.

Låt bli att leda

Ett av de största misstagen du kan göra som ledare är att skippa ditt ledaransvar och tänka ”det löser sig”, saker gör sällan det av sig själva och du behövs för att hjälpa teamet gå framåt trots att allt är ovisst. Som ledare måste du hålla helhetsperspektivet och hjälpa personalen att vidga sitt tunnelseende som de flesta av oss drabbas av när vi känner oss stressade och pressade.

− Det är naturligt att vara osäker i situationer som är jobbiga så prata med varandra om hur ni kan arbeta målsökande så tidigt som möjligt. Har ni pratat om det blir det lättare för dig som ledare att koppla tillbaka: kommer ni ihåg när vi pratade om det här igår? Då hjälper du medarbetarna att motverka tunnelseendet, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.

Gruppens mognadsgrad påverkar medarbetarnas förmåga att hantera olika utmaningar men också behov av dig som ledare. Minns det för att hjälpa dig att behålla din mentala distans som ledare.

− Den största utmaningen att vara ledare är att hålla huvudet kallt och inte smittas av starka känslor utan i stället välkomna de olika känslorna och se dem som ett verktyg att hjälpa gruppen framåt, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.

Blanda ihop fakta med åsikter

När vi inte riktigt vet vad som pågår är det lätt hänt att spekulationer, rykten och åsikter börjar tolkas som fakta trots att det inte alls är samma sak. Försök därför att se vart gränserna går och identifiera: vad vet ni respektive vad tror ni?

− Ibland är det väldigt svårt att veta vad som är fakta och inte och här behöver du som ledare vara tydligt både gentemot dig själv och medarbetarna i era diskussioner och när ni fattar olika beslut, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.

Do! Det må låta klyshigt - men påminn er om den kompetens och kapacitet ni har i teamet för hämta både styrka, stöd och uppmuntran. Bild: Alysha Rosly on Unsplash

Do

Bygg upp en tillåtande kultur i teamet

Ett viktigt sätt att bygga en tillåtande kultur i teamet är att föregå med ett gott exempel som chef. Erkänn att du kan göra fel, visa hur du ändrar dig, tänker om och ifrågasätter ditt eget arbete när ni arbetar tillsammans. Fortsätt våga prova nya saker även om det inte gick bra förra gången och uppmuntra både dina egna och andras framsteg, hur små de än är.

− Vi människor ser inte våra egna framsteg och där behöver du som ledare hjälpa medarbetarna med att uppmärksamma dem när de händer, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.

Kom ihåg att alla reagerar olika

Även om det finns gemensanna nämnare så reagerar vi alla olika på osäkerhet och ovisshet och här spelar du som ledare en viktig roll. Observera medarbetarnas känslolägen och känsloyttranden men också deras beteenden för att få en bättre förståelse för vad som behövs av dig.

− Lär dig hur medarbetarna uttrycker sina känslor och prata om det med varandra. Du vet inte ens om hur du själv reagerar alla gånger och då är det ännu svårare att veta hur andra ska göra det, Observera medarbetarnas känslolägen och känsloyttranden men också deras beteenden, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.

Kom ihåg det positiva som osäkerhet kan bidra med

Det är lätt hänt att tänka att osäkerhet bara är negativt men tvärtom finns det flera positiva aspekter med det. Om vi har en trygg grund att stå på får vi inte bara bättre förutsättningar att hantera ovisshet utan det kan också öka vår nyfikenhet, vårt engagemang och användas som en positiv kraft.

− Som ledare ska vi alltså inte ta bort osäkerhet utan ha en lagom nivå av den där teamet kan prestera trots att ni inte vet vad som komma skall. Då blir ni också mer innovativa och påhittiga och förhoppningsvis ännu starkare som team, säger Mariah Ben Salem Dynehäll och fortsätter:  

Vi ska inte sänka utmaningarna eller ta bort osäkerheten utan matcha utmaningen med rätt nivå av stöttning. Prata i stället om osäkerheten ni upplever! Desto mer man pratar om det innan desto enklare blir det att jobba vidare, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.

Vad säger du som läser? Hur ser du på det här med att leda i osäkerhet - vad tycker du om det och hur förhåller ni er till osäkerhet i organisationen som du arbetar i?

Read More
Vardag Clara, Bossbloggen Vardag Clara, Bossbloggen

Ovanlig start på veckan

Hej! Hur har du det? Med mig är det okej men det blir inte bara en ovanlig start på veckan utan också en vecka präglat av sjukledighet som väntar. Från det att dessa rader skrivs så kommer min måndag nämligen ägnas åt en lättare operation. Inget jag sett fram emot men det behöver göras så det är bara att kämpa på. Sedan räknar jag med att vara borträknad större delen av hela veckan för att återhämta mig från den.

Lucky

Den mentala träningen har gjort sitt i alla fall så jag känner mig mentalt balanserad och redo inför dagen.

Det jobb som jag kommer att genomföra den här veckan är två pass för projektledarskapsutbildningarna men utöver det kommer det bli sängläge och rehab för hela slanten. Men! Bara för att jag kommer ligga platt innebär det inte att här kommer att eka tomt - tvärtom faktiskt för jag har preppat ett helt gäng med blogginlägg åt er. Så kika in i morgon igen vettja och håll gärna en tumme eller två för att allt går bra med mitt ingrepp.

Vi ses snart igen! Stor kram

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna