Utbildningar, möten, skrivande
God morgon! Hur är läget? Själv är jag seg men det är väl knappast konstigt. Veckan har varit proppfull med utbildningar, möten och skrivande. Men den har varit väldigt rolig och det har verkligen hunnit hända massor.
Tillbakablick
En vet att det har varit busy när man måste titta i kalendern för att försöka minnas vad som hänt och det fick jag göra den här veckan. Jag har varit i Tomelilla med Innovationscenter på en jättetrevlig utbildningsdag, har co-workat, hållit i ett Framgångsevent, haft ledarskapscoachning och hållit en utbildning igår och ska hålla en annan idag.
Veckans bästa
Att få hänga med Alex och Anna var grymt härligt, lycka är att få ha briljanta kollegor att bolla högt som lågt med. Men också att få hjälp av en av mina mentorer i ett förhandlingsläge, att utbilda (trivs ju som bäst när jag får göra det eller föreläsa) och hjälpa en ledare i sin vardag. En annan kul grej är att vi nu är fler än femhundra medlemmar i Bossbrudar och den fortsätter att växa, så kul!
Veckans sämsta
Det var nog att mötet med bokförlaget blev flyttat till nästa vecka. Inte för att det var dåligt på något vis (en vecka hit eller dit liksom) utan snarare för att mina nerver kommer vara lite på spänn lite till i och med det.
Veckans utmaning
Det har definitivt varit att hinna med pluggandet. Suck och pust på den punkten.
Framåtblick
Den här helgen är riktigt späckad för ovanlighetens skull. Ska jobba på dagen och hålla en utbildning på eftermiddagen. Sedan bär det av till Helsingborg för en middag och nu fick jag precis veta att jag ska få åka till Malmö för att se en av mina absoluta favoritartister spela. I morgon vankas det husvisning och (surprise!) födelsedagskalas så känns som att jag kommer vara lagom mör på på måndag, hehe.
Veckans ledarskapstanke
Är inte förvånad men fortfarande trött på gårdagens nyheter om att stressen i arbetslivet ökar. Och jag tänker att det är inte bara chefers ansvar att det här får ett slut. Det är upp till medarbetare, ledningar, styrelser och eventuella aktieägarna också! Alla har vi ett ansvar för hur våra organisationer mår och ja, det kommer nog att komma fler inlägg om detta framöver.Men ja, så försvann även den här veckan i ett svep. Fattar inte hur det går till. Nog om mig, hur har din vecka varit och hur har du haft det?
När jobbstressen ökar och går för långt
Jag tror nog att detta är ett av de tyngsta nyhetssvep som jag har skrivit. Ett av de kortaste och också tyngsta. Att jobbstressen ökar i vårt välfärdssamhälle, att omedvetenheten kring förtryckande strukturer och ojämlikhet fortfarande finns. Då blir jag rejält trött. Är det kanske för att vi så ogärna pratar om det som är jobbigt som gör att det finns kvar? Kanske inte, men idag lyfter vi det ändå.
Nyhetssvep vecka 7-9 2019
Självmordet som klassas som arbetsskada
Arbetet har skrivit en grymt gripande artikel där de har intervjuat frun till en man vars självmord klassas som en arbetsskada eftersom han varit så stressad och överbelastad på arbetet. Om du bara ska läsa en sak i detta inlägg, läs denna. Jag kan inte betona nog hur viktigt det är att arbetsgivare tar sitt ansvar för stressrelaterade problem på arbetsplatsen.
Jobbstressen ökar i hela Sverige
Vi vet mycket om stress i dagens arbetsliv och ändå så fortsätter den att öka. Enligt Unionens senaste mätning med så mycket som tio procent och sju av tio tjänstemän upplever stress idag. Länen där ökningarna är störst är dessa:1. Blekinge län 74 % (56) + 18 %2. Västerbottens län 72 % (56) + 16 %3. Dalarnas län 70 % (54) + 16 %I 19 av 21 län så har alltså jobbstressen ökat. Enligt Unionen så visar studien också att fler och fler upplever att möjligheterna till återhämtning efter perioder med mycket jobb har minskat och än fler upplevde att det inte fanns några möjligheter till återhämtning alls.
Chef på Vogue avgår efter bildskandal
Modechefen från Vogue Brasilien har avgått från sin tjänst efter att på en fest ha poserat på en tronliknande stol, omgiven av svarta kvinnor i liknande klänningar som slavar bar under 1800-talet och sedan publicerat bilden i sina sociala medier rapporterar både SVT och Daily Mail. Kritiken vällde, förståeligt nog, in och efter ett par dagar så meddelades det att chefen avgår.Som sagt, det är tunga nyheter som har präglat mitt flöde. Men som sagt tänker jag att det behöver lyftas med även om det är fredag och solen skiner. Har du någon nyhet som du vill dela med dig av?
Annelie Lindeberg: Det coachande ledarskapet har gett så stora framgångar
I dagens Möt en boss får vi träffa Annelie Lindeberg som arbetar som VD för Frisyrmakarna. Hur kom hon dit? Hur har hennes ledarskapsresa sett ut? Och hur har det coachande förhållningssättet förändrat hennes ledarskap?
Hej Anneli, kan du berätta lite om dig själv för Bossbloggens läsare?
− Hej! Jag är 47 år gammal och bor i Rydebäck utanför Helsingborg. Är en positiv, lugn och glad person som försöker se det goda i alla människor.
Berätta om din karriär!
− Jag började först inom restaurangbranschen. Det var kul och på den tiden tjänade man rätt bra, så jag jobbade på olika restauranger i Malmö under 80-talet. Sedan flyttade jag till Spanien och mötte mina barns pappa och tillsammans bodde vi i Spanien, Holland och Irland i flera år. På Irland startade jag min egna restaurang men eftersom jag alltid har gillat skönhet och hudvård började jag utbilda mig till hudterapeut.− När vi separerade flyttade jag hem till Sverige och bodde hos mina föräldrar med två små barn och fortsatte utbildningen. Det var två tuffa år eftersom jag pendlade flera timmar om dagen, men det gick och jag gick ut som en av de bästa eleverna. När jag fick mitt diplom så startade jag en egen salong i Malmö som kombinerade hudvård, frisör och en klädbutik. Det var fantastiskt roliga år men sedan flyttade jag till Höllviken, flyttade firman dit och körde det i sju år.− Åren går snabbt, haha. Helt plötsligt var det 2017 och jag insåg att jag saknade något i min bransch. Jag kunde förstås bidra med behandlingarna men i och med att relationen med våra kunder ofta blir intim så är det vanligt att kunder öppnar upp sig och delar med sig av förtroenden och jag kände att jag ville ha verktygen för att kunna hantera det. Det var så jag kom i kontakt med coaching och insåg att det här med kommunikation och personligt ledarskap är något jag har sysslat med länge egentligen. Så idag är jag certifierad coach och arbetar en del med det. Jag arbetar extra som hudterapeut och har som huvudsakligt uppdrag att arbeta som VD för Frisyrmakarna.
Vad för ledarroll har du idag och hur ser ditt dagliga arbete ut?
− Min ledarroll innebär att jag gör allt utom att klippa eftersom jag inte är frisör. I dag har vi tre salonger och mitt jobb består av alltifrån marknadsföring, möten av olika slag, inköp, renoveringar, budgetansvar och personalansvar. Jag har coachande ledarmöten med medarbetarna och gruppmöten och sedan finns det såklart saker som går sönder och vi behöver kaffe och kakor.− Jag försöker delegera så mycket som möjligt så att det inte blir katastrof om inte jag är där. Men i slutändan så är frisören där för att ta emot kunden och allt som kan avlasta dem när det är mycket att göra - det gör jag. Så hjälps vi åt när det är lugnt. Det är en roll med stor frihet och mycket flexibilitet vilket jag har längtat efter under de år som jag har haft eget.
I början undrade jag hur det ska gå när jag inte själv är frisör men idag ser jag det som en stor fördel. Om jag hade kunnat klippa så hade det nog, eftersom vi bara har anställda frisörer, lett till att jag hade fått gå in och göra det om det är någon som är sjuk eller VAB:ar. Då hade det nog lett till att jag både blivit mer av en i gänget och att jag inte hade haft tiden att fokusera så min ledarroll. Men nu är min chefsroll tydlig och jag tror att jag har kunnat leda och driva företaget mer framåt jämfört med om jag hade haft samma bakgrund som teamet.Annelie Lindeberg
Varför vill du vara den som är boss?
− Det är väldigt naturligt för mig att vara ledare. När jag började driva eget så kände jag att jag hade förmågorna med mig. Jag kunde se ett större perspektiv med vad som behövde göras och det har stärkts med tiden eftersom jag har fått mycket erfarenhet genom åren. Det är ämnat för mig! Sedan tycker jag om den här friheten jag får i rollen jag har idag. Genom att göra detta, arbeta extra som hudterapeut och som coach så får jag lite av varje och det passar mig att ha flera olika uppdrag samtidigt.
Vad har du för mål med ditt ledarskap?
− Eftersom jag fick det här jobbet strax innan jag började min coachutbildning kunde jag inleda med att använda det coachande förhållningssättet redan från början och ja, vilka framgångar det har gett. De coachande verktygen har lärt mig att inte ge svaren direkt och det blir en helt annan kommunikation om man istället bollar tillbaka frågan. Då får man ett mycket djupare samtal och nu har medarbetarna blivit vana vid att jag oftast inte ger svar och det har skapat en medvetenhet hos dem att tänka en gång till och försöka finna svar själv på problem som de har. Alla tar ett eget, större ansvar och det skapar såklart resultat för både individen, gruppen och företaget. I framtiden skulle jag nog kunna tänka mig att utbilda mig ännu mer inom coaching. Att se andra växa ger mig en så stor kick. Det är en oemotståndlig och ovärderlig känsla.
Vad är det viktigaste en ledare ska göra?
− Att vara ödmjuk, inlyssnande och se alla. Ensam är inte ofta stark utan det blir vi tillsammans. När jag kommer in så vill jag göra det med ett leende, se alla, prata med alla och fråga hur alla mår och har det. Att utstråla lugn är också viktigt men framförallt att ta allt i ett lugnt och sansat tempo. Inte minst när vi pratar med varandra. Stress och upprördhet tar ofta mycket onödig energi.− Min förmåga att behålla och utstråla lugn är något jag har vuxit in i med tiden och jag har lärt mig att fokusera på det som är viktigast just nu istället för att brusa upp. Men också att färdigställa en sak i taget och inte göra tio saker samtidigt. Det gör att jag kan ta det lugnt även när det är stressigt runtomkring.
Tyckte du om detta inlägg?Klicka på hjärtat eller dela inlägget så att andra kan få läsa det!
Bra arbetsplatskultur ger enklare förändringsarbete
Vi har pratat om förändringsmotstånd tidigare. Idag följer vi upp det med att prata om arbetsplatskulturen och vilken betydelse den kan ha vid förändringsarbete och på vilka olika sätt den kan sätta käppar i hjulet för förändring. Men också hur du kan undvika dem!− Kulturen beskrivs ofta som det som sitter i väggarna på arbetsplatsen men är sällan något som vi pratar om till vardags trots att vi både är med och skapar den och påverkas av den varje dag, säger Andreas Ek-Sarfraz, arbetsplatsutvecklare och grundare av Arbetsplatspodden.Läs mer: Formella och informella organisationer
Bra arbetsplatskultur ger enklare förändringsarbete
Fälla: Att man glömmer bort varför förändringen ska göras
Lösning: Prata om det!Vi har nog alla någon gång upplevt att det, i konferensrummet, verkar som att alla förstår vad projektet ska handla om. Du som ledare kanske rent utav har upplevt att du är tydlig och att det verkar som att alla vet vad de ska göra. Men allt eftersom tiden går händer mindre och mindre och du märker att både tempot och motivationen påverkats.− Det är viktigt att vara transparent i förändringsprojekt. Alla måste veta svaren på frågorna: varför är jag här? Vad gör jag? Och vad är min roll? Ju mer vi vet, desto tryggare känner vi oss. Samtidigt är det viktigt att informationen vi får är relevant, säger Andreas Ek-Sarfraz.
Fälla: Att chefen gör allt
Lösning: Gör det tillsammansEn annan vanlig fälla är att förändringsarbetet slutar med att det är chefen som gör allt, alternativt att chefen hela tiden vill visa vägen. Risken med båda dess är dock att det blir ineffektivt och att kulturen säger att man måste vänta på chefens OK innan man gör något. Det kan i sin tur verka handlingsförlamande och att chefen blir en flaskhals.− Du varken kan eller ska ha koll på exakt vad alla individer gör. Ni behöver ha en plan för vem som ska göra vad men du ska inte behöva göra allting själv varje dag även om du är chef, säger Andreas Ek-Sarfraz och fortsätter:De flesta av oss mår bättre och växer av att få ta ansvar. Att göra det stärker också känslan av att vara behövd och känna att man gör nytta, vem gillar inte det?
Fälla: Man tappar arbetsmiljö-perspektivet
Lösning: Kom ihåg att arbetsmiljö är många olika sakerArbetsmiljön handlar både om den fysiska säkerheten och det psykosociala måendet på arbetsplatsen. Därför är det viktigt att alltid ha med det som aspekt oavsett vad projektet gäller. Lyft frågan, gör en riskanalys om det behövs och undersök vilka effekter arbetet kan få.− Utan en bra arbetsmiljö så kommer ingenting ni gör att bli bra. Oavsett om det gäller stolarna ni sitter på eller känslan man bär på vägen till jobbet så är arbetsmiljön viktig att ta hänsyn till, säger Andreas Ek-Sarfraz.
Fälla: Att man glömmer bort arbetsplatskulturens roll
Lösning: Gör inte det!På en arbetsplats med en sund och välmående arbetsplatskultur så blir det tiofalt gånger enklare att göra förändringar, både internt och externt eftersom medarbetarna är öppna för förändringar och är med i att få saker att hända. Om den däremot är dålig är risken stor att projekt rinner uti sanden, att förändringen motarbetas, att några få gör allt arbete eller att resultatet blir sämre och dyrare än vad det hade behövt bli.− Den kultur ni har kommer att påverka ert förändringsarbete vare sig du vill det eller inte. Därför är det viktigt att ni blir medvetna om er kultur och hur den påverkar er. Annars kan det bli svårt att arbeta runt den om problem uppstår, säger Andreas Ek-Sarfraz.
Du prenumererar väl på Ledarskapsbrevet?
Ledarskapsbrevet är för dig som vill vässa ditt ledarskap och utvecklas som ledare och skickas ut en till två gånger i månaden. Vill du också få det? Skicka ett mejl märkt “Ledarskapsbrevet” till clara@bossbloggen.se eller registrera dig i menyn så ordnar jag så att du får det.
En hisnande känsla i magen
Hej vänner! Hur är det? Själv går jag runt med en hisnande känsla i magen och är lätt speedad. Även om jag fick mycket gjort förra veckan så är det mycket roligt som händer nu att jag får påminna mig om var femte minut om att djupandas, haha.

En väldigt vacker solnedgång från helgen
Måndag
Idag har jag rivstartat morgonen med att jobba med Bossbrudar och ett raskt walk and talk-möte med en kollega på telefonen. Riktigt skönt och bra sätt att få ur sig lite speed på, hähä. Resten av dagen ska jag sitta på café och jobba med Alex varvat med några möten.
Tisdag
Kommer att vara i Tomelilla hela dagen i morgon eftersom Innovationscenter för landsbygden ska ha ett event om digitalisering för företag i livsmedelsbranschen. Ska bli jätteintressant! Gillar det här uppdraget just för att jag får lära mig så många olika, roliga saker varje gång jag är där. Sedan på kvällen ska jag åka till Malmö för månadens Framgångsevent. Kanske inte tiopoängare rent logistiskt sett men en fullträff när det gäller sociala trevlighetspoäng.
Onsdag
Inleder morgonen med ett event hos Management Partners i Malmö och sedan hörrni, då behöver jag att ni håller tummarna lite extra, eftersom jag har mitt första möte med ett bokförlag om mitt manus. Det är ett lära-känna-möte så jag har ingen aning om vad detta kan leda till men visst vore det kul om allt klaffar? Sedan på eftermiddagen väntar en coachningssession. Skulle också ha gått på ett event på kvällen med men det ställde jag precis in eftersom jag tror det hade blivit lite för mycket av det goda.
Torsdag
På morgonen ska jag ha min första klient i ledarskapscoaching vilket givetvis känns hur spännande som helst. Det här är en tjänst som jag har tänkt att lansera efter att jag är helt färdig med min coachutbildning, men när jag fick frågan om jag inte hade en sådan här tjänst redan nu så styrde jag förstås upp ett paket till elevpris. Ska bli väldigt roligt att få sjösätta denna redan nu! Efter det följer ett nätverksmöte och ännu ett coachsamtal för coachutbildningen.
Fredag
På förmiddagen ska jag hålla en utbildning för Grafiska Akademin om att skriva för webben. Sedan på eftermiddagen ska jag få fika med två av mina favoritbusinesskollegor. Nämligen Alex och Anna från Ledarskapshälsa som är i stan och hälsar på. Perfekta fredagen tänker jag?
Lördag
I know, helgerna brukar inte vara med här men nu när jag har ett uppdrag inbokat så får lördagen också infinna sig på listan. Jag ska nämligen föreläsa för den blivande föreningen Sustainable Influencers om hur man kan göra hållbara affärer som influencer. Ser så fram emot detta!

Lilla solkatten har fått vara ute och lufta sig lite med i den stora spännande världen.
Så, det är kanske inte så konstigt att det hisnar i magen när det händer så här många roliga saker på en och samma vecka? Och här på bloggen kommer det förstås också att hända saker. Bland annat är det inplanerat en artikel om förändringsarbete och hur arbetsplatsen kultur kan påverka sådant. Men också ett avsnitt i Möt en boss och de senaste nyheterna. Hur ser planerna ut för din vecka? Händer det något särskilt som för mig eller kommer det bli en lugnare takt?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016