När arbetsmiljön är dålig i arbetsgruppen
Fråga:
"Hej! Jag har en fråga som jag hoppas du kan besvara. Har du något tips på vad man kan göra när arbetsmiljön är dålig i arbetsgruppen? Det är mycket konflikter, många är negativa och det är så väldigt tråkigt fast chefen försöker och gör vad hen kan. Det påverkar inte mig så negativt än men jag märker att det inte är lika kul att gå till jobbet eftersom stämningen inte är så bra. Vad kan jag som medarbetare göra och hur skulle man kunna hantera detta som chef? Tack för en bra blogg!"
Svar:
Hej och stort tack själv för att du är här. Min spontana reaktion när jag läser ditt meddelande är "shit, vilken tråkigt läge". Nu vet jag ingenting om gruppen och personerna som ingår i den, ert uppdrag eller er historia men jag ska försöka bidra med det jag kan både för dig som medarbetare och för din chef.
När arbetsmiljön är dålig i arbetsgruppen, du som medarbetare
Först och främst så tycker jag att det är bra att du är medveten om hur du reagerar och påverkas av stämningen i gruppen. Då kan du värna om ditt välmående på ett helt annat sätt jämfört med om du inte skulle vara det. Nästa steg tänker jag är att försöka observera och reflektera över vad det är som är dåligt. Vad är det som drar ner stämningen? Varför mår ni dåligt? Att iaktta och försöka kartlägga vad som händer och hur gruppen mår från ditt perspektiv som en i gruppen kan hjälpa både dig för att du får en lite större förståelse men också din chef.Sedan skulle jag rekommendera att du 1. pratar med chefen och berättar vad du ser och upplever. Även om din chef verkar vara medveten om detta kanske ser du andra saker som chefen inte gör. Dessutom visar det att du tar arbetsmiljön på allvar (för det är allas ansvar att den är god, inte bara chefen och ledningens). Steg 2 är att prata med ert arbetsmiljöombud som också kan och bör vara med och arbeta med den här frågan.
Bidra med det du kan
En annan sak som kan vara bra är att fundera över din egen roll i er vardag. Hur reagerar och agerar du när kollegorna visar sitt missnöje? Rycks du med i stämningen eller kan du hålla en positiv attityd gentemot kollegorna ändå? Alla påverkas vi av varandra så det är helt naturligt att bli smittad av det negativa och det i sig är inget fel. Men det är nyttigt att rannsaka sig själv för att se om du kanske omedvetet bidrar till att stämningen bibehålls eller blir sämre, om du bidrar till att inte sprida den eller rent utav bidrar till att minska den.Notera att du varken kan eller ska göra allt - men alla kommer att behöva bidra för att motverka den dåliga stämningen. Kanske gör du redan det du kan? Kanske finns det mer eller annat du kan göra? Känner du dig osäker på hur du bör agera/reagera tycker jag att du ska fråga chefen vad hen anser - eller så skriver du till mig igen så bidrar jag gärna med det jag kan.
När arbetsmiljön är dålig i arbetsgruppen, du som chef
Som ledare förstår jag verkligen att det är en svår situation. Nu blir detta ett generellt svar på frågan men jag hoppas den kan klargöra vad jag tänker behöver göras i ett läge som detta.
Kartlägg
Det första du bör göra är att ta ett litet kliv tillbaka och observera gruppen:Vad beror detta på? Vad, konkret, är det som är dåligt/drar ner stämningen? Vad är det som sägs respektive menas? Är det alla eller några få som inte trivs är missnöjda? Vilka symptom finns och vad får de för effekter? Och, viktigt, vad är den egentliga orsaken till den dåliga stämningen? Parallellt med att kartlägga gruppens beteendemönster bör du också prata med och lära känna medarbetarna. Ju mer du vet desto mer komplex kommer bilden att bli, men det kommer att hjälpa dig att genomföra rätt åtgärder längre fram.Var också noga med att låta det ta lite tid och att inte hoppa in i förhastade slutsatser - det är sällan så enkelt att det finns en enda anledning som magiskt kommer att göra allting bättre över en natt.
Agera
Alla, ledningen, cheferna och medarbetarna, har ansvar för arbetsmiljön och det innebär att du behöver ta ditt ansvar och agera för att den ska bli bättre. Kartläggningen är det första steget och när du väl har en någorlunda verklighetsförankrad bild är det dags att agera utifrån den. Och, eftersom handlingarna förstås beror på vad du hittar kan den här artikeln bli en roman om jag ska skriva om alla tänkbara scenarios. Därför tänkte jag i stället sammanfatta några generella hållpunkter som kan bidra i stället:
- Ta det på allvar
Först och främst, ta det på allvar. Den psykosociala arbetsmiljön är lika viktig som den fysiska och även om alla inte kan må bra på jobbet tjugofyra så är det så det ska vara mesta delen av tiden.
- Måendet
De personer som mår genuint bra på sin arbetsplats brukar sällan bidra till att stämningen blir dålig. Alltså, som chef har du verkligen nytta av att att ha bra, förtroendeingivande relationer med medarbetarna. Både för att du då, i all välmening, kan fråga rakt ut "hur mår du?" och för att du kan se om någon inte mår bra eftersom du vet hur personen brukar vara i normala fall.
- Stress
Stressreaktioner i kroppen stänger av vår hjärnas förmåga att känna empati och förståelse. Så, att försöka prata om den här typen av saker med superstressade personer kan vara rätt så tröstlöst och i det läget gäller det att hjälpa personerna att minska deras stressnivåer i första hand och sedan börja prata.
- Prata med varandra
För ni bör verkligen prata med varandra om detta. Om du exempelvis får signaler från flera medarbetare att stämningen är dålig, om det syns i medarbetarundersökningen etcetera. Lyft detta i gruppen! Låt medarbetarna, både individuellt och i grupp få sätta sina egna ord på hur de själva upplever stämningen.
- Arbeta på flera nivåer
Att arbeta på flera nivåer samtidigt kan vara utmanande, men att prata med medarbetarna på individnivå och gruppnivå samtidigt är viktigt och bör ske i linje med att ni åtgärdar de saker som har uppdagats under kartläggningen. Sist men inte minst, hur mår övriga organisationen? Hur mår och arbetar ledningen med dessa frågor?Avslutningsvis vill jag säga det att du, om detta fortgår och fortsätter spilla över på ditt mående, kanske ska överväga att byta avdelning eller företag. Det är inte värt att riskera sin egen hälsa för ett jobb. Men jag hoppas förstås att det inte behöver gå så långt och att ni kan reda ut detta tillsammans!Pjuh, det blev ett långt svar detta. Men jag hoppas innerligt att det dels kan bidra till att du får lite nya tankar och idéer. Framförallt hoppas jag att det ordnar sig för er. Lycka till och det är bara att återkomma om ni behöver mer input eller bidrag på vägen. Har du som läser några tips och erfarenheter att dela med dig av i ämnet? Gör gärna det!
Inget jobb är roligt jämt
En trend i arbetslivet som jag är väldigt, väldigt glad över att är allt fler pratar om vikten att ha roligt på jobbet. Det ska vara kul att jobba och man ska inte behöva släpa sig i väg med ångest i bröstkorgen och en klump i magen. Det är alltså både bra och det är hälsosamt att ha roligt på jobbet. Frågan är: finns det några baksidor med att ha roligt på jobbet? Egentligen inte. Problemet är väl bara att en inte kan ha det alltid eftersom inget jobb är roligt jämt.
Inget jobb är roligt jämt
På ett sätt handlar det väl om att vi alltid har problem. Oavsett hur stora eller små de är så dyker de gärna upp med jämna mellanrum och därför är jag all for Charlie Söderbergs tips om att därför ge sig själv så roliga problem som möjligt. Men framförallt så handlar det nog om att låta våra förväntningar på vårt arbetsliv vara lite rimliga. Att du inte har superkul jämt betyder inte att något är fel. Att ett uppdrag i perioder slukar mer energi än vad det ger behöver inte innebära att det inte är värt det. Få jobb, få entreprenörsresor eller ledarskapskarriärer är energigivare hela tiden. Tvärtom så investerar du mycket och får mer tillbaka på sikt.Ibland krävs det att man kämpar på lite. Härdar ut. Försöker lite till. Precis som relationer. Efter att att perioden av ny kärlek har fasats ut så är inte allt rosenrött längre. Det kanske inte behöver vara det heller? Det kanske räcker med att det är roliga den mesta delen av tiden och att det får oss att må bra? Oavsett om det gäller relationer eller jobb*.Uthållighet sägs vara en av de viktigaste egenskaperna hos en entreprenör och det är oftast bristen på den som får en nystartad företagare att gå omkull. De behöver resultat snabbare än vad de har tid, ork och råd till och då tappar man lusten. Vilket är intressant för inom ledarskap så händer det rätt så ofta det motsatta. Att man stannar i en chefsposition fastän man inte tycker det är kul längre. Och det är också synd. För det bästa är om det är roligt att gå till jobbet i alla fall åtta dagar av tio - även om inte varendaste minut får dig att glädjedansa. Eller, vad säger du?* Observera att detta inte gäller rent destruktiva, giftiga arbetsplatser och relationer som får oss att må prutt. De ska du lämna så fort du har möjlighet, okej?
Mingel, gala och utbildningar
God morgon! Hur mås det? Förutom lite morgontrötthet är det bra med mig. Checkade ut rejält från typ allt jobb i helgen och så skönt det var. Har verkligen tagit det lugnt och haft en skön mix med lite av allt. Mycket behövligt efter förra veckans höga tempo och nu en vecka till bredden fylld med mingel, gala och utbildningar.
Måndag
Idag väntar Malmö Näringslivsgala. Var på deras dagsprogram första gången för två år sedan och tyckte den var super så det ska bli grymt roligt att få gå på galan med den här gången.
Tisdag
Är det dags för sista modulen på coachutbildningen. Ser så fram emot att få hänga med gänget igen och se vad dessa dagar ska innehålla.
Onsdag
Samma som tisdagen, blir att både coacha och bli coachad hela dagen lång.
Torsdag
Min enda, nästan obokade, dag på hela veckan. Ska jobba några timmar för Innovationscenter för landsbygden, ha sjukgymnastik och försöka jobba undan allt som kommer ha dykt upp under början på veckan.
Fredag
Åker jag till Växjö för att gå i skolan både fredag och lördag.Så, som du hör har det verkligen tjockat på sig med analog arbetstid den här veckan. Alla mina projekt har verkligen krockat på en och samma gång, vilket också var anledningen till att det var så illa tajmat att bli sjuk förrförra veckan. Planen var nämligen att använda förra veckan till att jobba mer proaktivt för att säkra upp den här veckans tidsbrist. Men eftersom jag hann jobba ikapp lite så känner jag mig hyfsat lugn och tänker att resten får lösa sig i farten. Har förberett en del bloggartiklar i förväg och tänkte att vi ska snacka om det här med att ha kul på jobbet, det har kommit in en läsarfråga om arbetsmiljö och lite annat smått och gott.Hur ser planerna för din vecka ut? Är det någon av er som också ska gå på Näringslivsdagen idag?
Saker som jag önskar att jag hade vetat när jag var tjugo
Sommaren jag fyllde tjugo så hade jag tre olika jobb samtidigt. Ett par månader senare fick jag min första befordran och fick sitta med i min första ledningsgrupp. Jag var helt ovetandes om att jag var sjuk i anorexi och ortorexi. Gjorde inte mycket mer än att jobba, rida och träna och var i ett destruktivt post-tonårsförhållande. Satan i gatan vad mycket som har hänt sedan dess. Jag blev förvisso vuxen tidigt i livet men nja, det dröjde några år till innan klokheterna började slå rot på allvar. Så, här är några saker som jag önskar att jag hade vetat när jag var tjugo.
Saker som jag önskar att jag hade vetat när jag var tjugo
Livet går inte ut på att jobba
Jag vet att ni vet att jag brukar tjata om detta med jämna mellanrum men nä, livet går inte ut på att jobba. Det är tveklöst något jag önskar att jag hade vetat tidigare. Nu har förvisso alla de hundratals (tusentals) arbetstimmarna gett mig mycket erfarenhet, jag har dessutom haft rätt kul på vägen. Men jag kan ibland undra om inte vissa av dem hade varit mer välinvesterade i att annat. Om inte annat hade den insikten hjälpt mig ta arbetet på lite mindre allvar i perioder. För livet går ut på på att levas, upplevas och ha så roligt som det är möjligt och går.
Nätverka
Nu är det tre år sedan som jag insåg hur viktigt det är att nätverka och knyta kontakter. Åtta av tio jobb tillsätts genom nätverkskontakter och den siffran lär inte sjunka framöver. Så ju tidigare en börjar desto bättre är det.
Att vara annorlunda är en styrka
Livet och, och bör på många sätt vara, en anpassning men det innebär inte att man måste passa in i mallen eller normen jämt eller på alla vis. Det är jag glad för att jag har insett idag, inte minst när det gäller att gå sin egen väg och leva livet såsom passar en själv.
Good enough räcker långt
"Your good enough is someone elses great" och "better done than perfect" är två citat som jag praktiserar så ofta jag kan. Allrahelst när jag märker att min inre perfektionist börjar pocka på uppmärksamhet. Det är verkligen bättre att få saker gjorda än att låta perfektionism och prestationsångest komma i vägen och hindra en från att göra någonting alls.
Gör dig umbärlig - inte oumbärlig
När jag började arbeta blev jag matad med att nyckeln till framgång var att göra sig oumbärlig på arbetsplatsen. Vara den som vet allt, kan allt, gör allt och så vidare. Wow, så fel det är! Det kan vara grymt tillfredsställande för självkänslan att vara oumbärlig men det är inte hälsosamt för någon individ, någon arbetsgrupp eller någon organisation att ha medarbetare som är det. Tvärtom kan det snarare snabbt bli skadligt och därför är det bättre att göra sig umbärlig och värdefull i stället.
Du ångrar (typ) bara det du aldrig provar
När jag hoppade av min anställning så stod jag i valet och kvalet om jag skulle fortsätta med det jag visste eller göra något helt nytt och annorlunda. Till slut landade jag att i att jag hade ångrat mig om jag i alla fall inte testade att starta eget. Ångrar jag det? Verkligen inte. Så hädanefter har jag tagit med mig det som en kontrollfråga när jag hamnar i nya situationer. Kommer jag ångra mig om jag inte provar detta? Är svaret ja - då är det bara att testa och se hur det går.
Hälsan är allt
En kan inte må bra eller toppen alltid men ändå så passar klyschan in om att hälsan är allt in perfekt. För det hade jag ingen tanke om innan jag gick in i väggen. Men mottot att "den friske har många önskningar medan den sjuke bara har en" är verkligen träffande. Det går inte att skydda sig från livet och det som händer oss, men det är så onödigt att jobba sig sjuk. Don't do that om du kan undvika det.
En behöver inte ha så bråttom
En annan sak som jag hade sagt till mitt tjugoåriga jag är att inte ha så himla bråttom med allt. Du ska jobba i minst fyrtiofem år till = du behöver inte ha bråttom. Det innebär förstås inte att man ska vänta på saker bara för att men det är sjukt onödigt att stressa sig igenom karriären bara för att.Så, det var några av de grejer som jag hade önskat att jag visste för tretton år sedan. Vad säger du som läser? Har du, oavsett din egen ålder, något som du vill dela med dig av på listan?
Crazy days
God morgon! Hur är det? Själv mår jag finemang. Är trött men det är knappast konstigt efter den här veckan. This has been some crazy days! Jag har jobbat sen kväll fyra dagar av fem och varenda dag har varit fullspäckad. Så, ska vi kika lite på vad som hänt egentligen?
Tillbakablick
Veckan började megaintensivt med fullskalig husfeber som fick ett kvickt slut. Sedan följdes det av en acceleratorsdag för Innovationscenter för landsbygden, en heldag i Malmö, en dag i Lund och till sist en dag i Sjöbo. Det har varit nätverksträffar, mingel, en del oanat styrelsejobb och jag har haft både coach och mentorskapsklienter och skrivit järnet alla stunder däremellan. Det har verkligen inte varit roligt jämt (snarare jättefrustrerat och gråtfärdigt vissa stunder) men nu såhär i efterhand när jag tittar tillbaka känns det ändå okej. Jag är sliten men inte trasig och jag har verkligen gjort mitt bästa utefter omständigheterna.
Veckans bästa
Lätt alla fantastiska människor som jag har träffat den här veckan! Alla samtal, allt som jag har lärt mig och att få hänga med vänner på arbetstid och jobba tillsammans. Älskar dessutom att springa på folk spontant på stan och på så vis hinna få en snabb uppdatering. En annan härlig grej var också att jag också gjorde ett in-the-moment-sälj på min kommande produkt. Så härligt att kunna göra det innan man ens har lanserat den!
Veckans sämsta
Det är definitivt att jag inte har hunnit jobba ikapp knappt något alls från veckan då jag var sjuk. Försöker att släppa frustrationen över det men ja, det är trist.
Veckans utmaning
Har inte varit att så många olika varierande saker har hänt samtidigt faktiskt. Även om det har varit lite too much gillar jag ändå när det är tvära kast.
Framåtblick
Eftersom nästa vecka är f-u-l-l-b-o-k-a-d så ska jag passa på och vila så mycket som möjligt i helgen. Kommer att behöva jobba lite grand men det kommer att hållas till ett minimum. Idag blir det kompishäng och i morgon fyller bossmamman år så det ska firas lite.
Veckans ledarskapstanke
Eftersom jag själv har gått på en introduktion nu de senaste veckorna (och den har varit så himla bra) så har jag förstås tänkt mycket på värdet av ett varmt och vänligt bemötande på en ny arbetsplats. Små saker som lite småsnack, att vara nyfiken och att glad att man som nyanställd är där är ju det bästa välkomnandet en kan få. Har du någon gång haft en introduktion som varit extra bra eller extra dålig som du kan berätta om?Och berätta gärna hur veckan har varit med! Tycker det är så roligt att höra om era dagar.
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016