Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

Mingeltips för nätverkare

Det här med mingel kan framkalla många olika känslor, en del positiva och en del negativa. Jag är själv snudd på odrägligt nyfiken och social men det innebär inte att det inte pirrar till i magen när jag ska mingla. Men nyfikenheten vinner och att få träffa människor och höra vad de gör är superkul. Därför är jag extra pepp på kvällens bloggmingel i Malmö. Som relativt nybliven bloggare ska det bli roligt att få lära känna fler lokala bloggkollegor och jag lovar att berätta mer om eventet i morgon. Här är några mingeltips för nätverkare: för dig som vill mingla och utöka ditt sociala nätverk professionellt och långsiktigt.https://pixabay.com/sv/grodor-part-cocktail-s%C3%B6t-rolig-1199821/

Fyra mingeltips för nätverkare

Mingla!

Det kan låta självklart att just mingla är den första punkten, men den är viktig att hålla i fokus.  Jag går på mingel för att träffa folk och då gäller det att jag, trots att jag träffar superintressanta människor som jag hade kunnat prata med hela kvällen, inte fastnar för länge i något sällskap eller blir för blyg inför att kliva fram till en grupp och säga hej.

Byt kontaktuppgifter

Har du visitkort? Ge bort dem. Har du inte visitkort? Bli vänner på Facebook eller byt kontaktuppgifter via mejlen på stående fot. Det kan också låta givet men för att mötet ska få möjlighet att bära frukt gäller det att du först och främst får möjligheten att kunna hålla kontakten.

Fortsätt mingla när du kommer hem

Så snart som möjligt efter att jag minglat så skickar jag ett mejl till alla personer som jag har bytt visitkort med eller lagt till på Facebook. Jag tackar för ett trevligt möte, kanske fortsätter något resonemang som vi pratade om på minglet eller besvarar något som jag har lovat att kolla upp. Det här har inte bara medfört intressanta mejlväxlingar utan också möjligheter till samarbeten eller intervjuer som vi kanske inte hann upptäcka när vi sågs vid mingeltillfället. Så det är verkligen något jag rekommenderar!https://pixabay.com/sv/groda-stol-mysigt-tablett-pc-1234543/

Spara kontaktuppgifterna

För att inte ha en stor hög med visitkort liggande i en skrivbordslåda så lägger jag in kontaktuppgifterna elektroniskt, just nu i en Excel-fil men i framtiden kommer jag titta på en digital adressbok av något slag (någon som har en att rekommendera?). Sparar alltid vem jag har träffat, vad personen har för yrkesområde, eventuella specialistkunskaper och kontaktuppgifterna så jag, om minnet skulle svika mig, snabbt och lätt kan se om jag känner någon som kan intervjuas om till exempel företagskultur eller kommunikation.Sedan gäller det givetvis att underhålla nätverket och att vara generös. Koppla samman personer som kan ha glädje och nytta av att lära känna varandra  och så vidare. Det ger mig också väldigt mycket tillbaka i form av positiv energi och nya kunskaper.Vad tycker du om mingel och nätverkande? Har du något bra tips på mingeltips på lager?

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

Våga prata om psykisk ohälsa på jobbet

Upp med en hand om du någonsin svarat ”bra, tack!” när du fått frågan ”hur är läget?”. Även om du har mått dåligt. Jag vet att jag gjort mig skyldig till det både en och två gånger. De flesta av oss har någon gång upplevt psykisk ohälsa i någon form. Antingen själva eller att någon i vår närhet har drabbats. Men trots att tre av fyra har erfarenhet av psykisk ohälsa så visar denna undersökning från Länsförsäkringar att bara en av tio personer med säkerhet skulle berätta för sin chef att de mår psykiskt dåligt. Hälften av de tillfrågade svarade att de kanske skulle berätta det. Kanske.

Prata om psykisk ohälsa på jobbet

Att prata om psykisk ohälsa kan kännas personligt, jobbigt och obekvämt. Både för den drabbade och för omgivningen. Enligt Länsförsäkringars undersökning anser hela 64 procent att det är mindre accepterat att må psykiskt dåligt jämfört med om man skadar sig fysiskt.https://pixabay.com/sv/groda-cage-f%C3%A4ngslas-ledsen-fig-1247180/─ Om man har en hängig dag borde man kunna ringa sin chef och sjukanmäla sig. Men ofta känns det oärligt att stanna hemma om man inte är fysiskt sjuk, säger Jessica Hjert Flod, beteendevetare, och fortsätter:─ Socialt tryck kan göra att vi inte vågar erkänna högt att vi mår dåligt men det är inte att fuska att vara sjuk för att man gör det.Jessica Hjert Flod BossbloggenJessica Hjert Flod har valt att vara öppen gentemot sin chef och sina kollegor med sin ADHD- och generella ångestsyndrom-diagnos och upplever att det bidrar till att hon möts av förståelse om hon känner sig låg en dag.─ I längden tror jag att sjukskrivingstalet skulle minska om vi hade en norm som tillåter depressioner eller panikångestattacker. Det är så många som känner sig ensamma och annorlunda eftersom vi inte känner till varandra, säger Jessica Hjert Flod.Länsförsäkringar drar samma slutsats: att prata om psykisk ohälsa på jobbet kan minska både utanförskap och lindra ensamhet som kan försämra måendet hos den drabbade. Därför måste vi våga prata om psykisk ohälsa på jobbet.

Chefens kännedom och förståelse är viktig

Först och främst kan du som chef inte räkna med att du får reda på om en medarbetare mår dåligt. Lär känna dina medarbetare och var uppmärksam på hur de mår. Ha koll på vilka som tar på sig mycket jobb, vilka som inte tar raster eller jobbar mycket övertid. Det är lätt att lägga mer och mer ansvar på de personerna som jobbar bra och hårt men som kanske redan är stressade.Om du får signaler om att en medarbetare mår psykiskt dåligt, eller får det berättat för dig, visa empati och förståelse.─ Den som är sjuk vill förmodligen inget annat än att vara frisk. Det är ingen semester att vara varken utmattad, deprimerad eller sjukskriven, säger Jessica Hjert Flod.https://pixabay.com/sv/k%C3%A4rlek-alla-hj%C3%A4rtans-dag-utg%C3%B6r-903178/Om du som chef inte har erfarenhet av psykisk ohälsa och svårt att förstå hur det känns är det helt okej. Men var ärlig om det. Erbjud stöd från exempelvis företagshälsovården och visa att du vill lära dig mer. Ställ frågor: hur mår du? Hur kan jag stötta dig? Vill du ha din arbetsmiljö på något annat sätt? Kan jag göra något för dig om du har en dålig dag? Lyssna på svaren och stötta medarbetaren.─ När jag gått in in i väggen och berättat om det kom min chef in på mitt rum och frågade hur jag mådde. Sedan pratade vi om hur vi skulle göra för att jag skulle rehabiliteras så bra som möjligt, säger Jessica Hjert Flod.

Arbeta förebyggande och skapa förståelse

Om du som chef har målsättningen att alla ska må bra på jobbet så är det bra att arbeta förebyggande. Ha med psykisk hälsa som punkt på både personalmöten och utvecklingssamtal.Det kanske inte uppskattas av alla medarbetare. Vissa personer kommer aldrig gå in i väggen och är kanske inte ett dugg intresserade av samtalsämnet. Men för de flesta är det viktigt och på en arbetsplats behöver chefen och medarbetarna arbeta gemensamt med frågan. Genom att prata och läsa på kan ni få nya kunskaper och verktyg till reagera om någon kollega mår dåligt.─ Kunskap går alltid att få och det är bra om du som chef läser på om exempelvis utbrändhet om en medarbetare drabbas. Men viktigast är att du har empati och medkänsla för andra människor, säger Jessica Hjert Flod.https://pixabay.com/sv/grodor-n%C3%B6dsituation-siffror-rolig-1672890/Om en kollega är sjukskriven vet oftast de flesta varför hen är borta, även om man inte har pratat om det officiellt. Det ökar risken för spekulationer, vilket kan spä på skamkänslan som många som mår psykiskt dåligt upplever. Genom att våga prata om psykisk ohälsa på jobbet kan ni avdramatisera samtalsämnet och visa att det är okej att må både bra och dåligt på er arbetsplats.

För den som mår dåligt

Det är inte bara chefen som behöver vara modig och fråga medarbetaren hur hen mår. Det krävs också mod av medarbetaren att erkänna det högt. Det är lättare om man känner sig trygg med sin chef och kollegor men kräver också att de är villiga att lyssna.─ Min upplevelser är att det inte alltid är personen som mår dåligt som inte vill prata om sitt mående utan att det är omgivningen som inte tillåter det,  säger Jessica Hjert Flod.https://pixabay.com/sv/groda-fig-sjuksk%C3%B6terska-1672942/Hon menar att det kan vara en bra idé för den som mår dåligt att prata om sitt mående med personer som man känner sig trygg med först. Sedan successivt berätta för andra. Gör det på det sätt som känns bäst för dig och kom i håg att det mest effektiva sättet att bryta tabun är att prata om dem.─ Du kan ha familj, jobb, skratta och ha ångest ändå. Jag är mer än min ångest och min ADHD. Alla människor är mer än sina diagnoser och sin psykiska ohälsa, säger Jessica Hjert Flod.

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

How do you like them apples?

Hej alla fina! Jag hoppas det är fint med er denna soliga måndag. Har du haft en bra helg? Det har sannerligen jag. Den var lugn och skön och vi fick inte bara firat födelsedagar med min härliga extrafamilj utan också gjort såna där nyttigheter som att tvätta bilen, jobba ikapp mejlen och samla ihop alla mina tankar och idéer med Bossbloggen. Extra härligt att kunna ha en så normal helg (även om jag givetvis är tröttare än vad en icke-utbränd-person) eftersom det igår var fyra år sedan jag gick in i väggen. Är glad och tacksam för det och känner mig väl grundad inför veckan som kommer.

How do you like them apples?

Clara LöfvenhamnHar dock haft lite otur. Har haft mobilen på reparation hela min semester och fick till min stora lycka tillbaka den hel och fin. Exakt ett dygn senare ska jag sätta mig i bilen, mobilen glider ur fickan, ner i marken och skärmen spräcks så den inte går att använda...Det var lite "how do you like them apples?"-feeling på den och tyvärr var det inte jag som var Matt Damon i slutscenen. Så nu har jag varit utan en mobil (som kan göra något annat än att ringa eller sms:a) i 1,5 månad. Lite frustrerande när man jobbar med sociala medier. Inte hade hon någon drulle-försäkring heller (eller jo, nu har hon det!) så det är bara att skicka iväg den igen. Men, det positiva är att det bara är två-isch veckor kvar innan jag kan använda Instagram och Twitter lite vettigare och framförallt smidigare än vad jag gör idag. Det ser jag fram emot!Och eftersom det är september är det äppeltema även för häromdagens BisFit som annars kan sammanfattas som: enkelt, svart, silversmycken. Tre av mina favoriter.Äppelkriget Clara LöfvenhamnClara LöfvenhamnHow do you like them apples? Clara LöfvenhamnClara LöfvenhamnClara LöfvenhamnI övrigt kommer den här veckan att bli knökfull. Dels för att genomförandefasen för ett av projekten jag leder på jobbet drar igång. Dels för att vi åker till Skövde hela helgen för ett bröllopsfirande. Kommer ju bli fantastiskt roligt med både bröllop och en ny stad men det innebär desto mer bloggjobb på kvällarna den här veckan. Men jag känner mig laddad så det blir nog toppen bara jag håller huvudet kallt. Hur ser dina planer ut för veckan? Ha en underbar dag!Clara

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

Så låter du bli att skrämma män på jobbet

I ett arbetsliv där kvinnliga chefer kan upplevas som pushiga eller rentutav bitchiga när de tar plats så sammanfattar The Cooper Review några tips på hur du som kvinnlig ledare kan anpassa din ledarstil så du låter bli att skrämma män på jobbet. Jag har plockat ut de bästa exemplen åt er:

Dela med dig av dina idéer

example2cAtt komma bra idé som kan lösa era problem kan vara enormt uppskattat om du presenterar den på rätt sätt. Att säga att du har en bra idé kan utgöra ett hot så lätta upp det lite genom att ”tänka högt” eller ”slänga ur sig något galet”. Det är sorgligt effektivt.

När någon stjäl din idé

När en manlig kollega stjäl din idé under ett möte kan det upplevas som hotfullt att  påpeka att han upprepat precis du sa (om än kanske med andra ord). Istället, tacka honom för att han förtydligade din idé så bra. Och som The Cooper Review deprimerande nog poängterar – risken finns att ingen hade hört idén om din manliga kollega inte gjort så.

Sexistiska kommentarer

example5cAtt en sexistisk kommentar fälls orsakar sällan en dålig stämning i rummet. Men att som kvinna säga i från att kommentaren är sexistisk, olämplig och ouppskattad är däremot en vattentät mood killer. För undvika det: träna på ditt obekväma skratt framför spegeln hemma så att du kan leverera det när kommentaren yttras trots att det känns som om du dör inombords.

När du redan visste det

När din manliga kollega börjar berätta hur ert arbete fungerar kan det vara lockande att erkänna högt att du redan vet det. Eftersom det var du som lärde upp honom i det några månader tidigare. Gör inte det. Det om något kan upplevas som hotfullt. Luta dig istället tillbaka och låt honom förklara hur världen funkar oavsett ämne. Det får honom att känna sig värdefull medan det ger dig tid att komma på hur du ska undvika honom i framtiden.

När ingenting annat fungerar

Så låter du bli att skrämma män på jobbetNär ingenting annat fungerar – bär mustasch. Då kan alla se att du är mer manlig och du kommer inte behöva ändra din ledarstil. Eftersom styrka och tydlighet traditionellt sett (läs: ålderdomligt) klassas som manliga ledaregenskaper. Inte nog med det. Du kan rent utav få högre lön och en befordran ännu snabbare!Om du vill ha tips på hur du kan tvätta bort din bitch-stämpel utan att skaffa mustasch kan jag rekommendera denna artikel.

Read More
Affärsliv Clara, Bossbloggen Affärsliv Clara, Bossbloggen

Back to the basics

Tjenare! Hur är det med er? Jag hoppas ni har haft en bra helg. Min har varit spännande och avslappnad på samma gång. Inledde den med att komma på att jag skulle sticka ut själv i skogen och campa för att kunna få lite fina bilder i morgonljuset. Blev inte riktigt som jag tänkt mig eftersom kameran inte samarbetade riktigt med mig men det var en häftig upplevelse att campa själv. För er som missat filmen jag lade upp på Facebook om platsen jag var på hittar den här.

Back to the basics

Väl hemma är det mest blogg, sömn och mer fotande som fyllt helgen. Skönt att få utlopp för sin kreativitet. Lyckliga mig som har vänner som också är fotonördar och tycker det är kul att lägga en söndag eftermiddag på att fota till bloggen. Här är resultatet av några av bilderna som tagits, närmare bestämt en back to the basics BisFit. Gött när enkelt både är bekvämt och snyggt.Back to the basicsBack to the basicsBack to the basicsI övrigt väntar en riktigt intensiv vecka. Månadsbokslut och post-semestermejl att gå igenom på jobbet. På bloggen kommer vi till exempel att möta ännu en boss och skillnader mellan ledarskap i teorin respektive praktiken. På torsdag kommer jag även att gå på Charlie Söderbergs föreläsning i balansekonomi

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna