Våga prata om psykisk ohälsa på jobbet

Upp med en hand om du någonsin svarat ”bra, tack!” när du fått frågan ”hur är läget?”. Även om du har mått dåligt. Jag vet att jag gjort mig skyldig till det både en och två gånger. De flesta av oss har någon gång upplevt psykisk ohälsa i någon form. Antingen själva eller att någon i vår närhet har drabbats. Men trots att tre av fyra har erfarenhet av psykisk ohälsa så visar denna undersökning från Länsförsäkringar att bara en av tio personer med säkerhet skulle berätta för sin chef att de mår psykiskt dåligt. Hälften av de tillfrågade svarade att de kanske skulle berätta det. Kanske.

Prata om psykisk ohälsa på jobbet

Att prata om psykisk ohälsa kan kännas personligt, jobbigt och obekvämt. Både för den drabbade och för omgivningen. Enligt Länsförsäkringars undersökning anser hela 64 procent att det är mindre accepterat att må psykiskt dåligt jämfört med om man skadar sig fysiskt.https://pixabay.com/sv/groda-cage-f%C3%A4ngslas-ledsen-fig-1247180/─ Om man har en hängig dag borde man kunna ringa sin chef och sjukanmäla sig. Men ofta känns det oärligt att stanna hemma om man inte är fysiskt sjuk, säger Jessica Hjert Flod, beteendevetare, och fortsätter:─ Socialt tryck kan göra att vi inte vågar erkänna högt att vi mår dåligt men det är inte att fuska att vara sjuk för att man gör det.Jessica Hjert Flod BossbloggenJessica Hjert Flod har valt att vara öppen gentemot sin chef och sina kollegor med sin ADHD- och generella ångestsyndrom-diagnos och upplever att det bidrar till att hon möts av förståelse om hon känner sig låg en dag.─ I längden tror jag att sjukskrivingstalet skulle minska om vi hade en norm som tillåter depressioner eller panikångestattacker. Det är så många som känner sig ensamma och annorlunda eftersom vi inte känner till varandra, säger Jessica Hjert Flod.Länsförsäkringar drar samma slutsats: att prata om psykisk ohälsa på jobbet kan minska både utanförskap och lindra ensamhet som kan försämra måendet hos den drabbade. Därför måste vi våga prata om psykisk ohälsa på jobbet.

Chefens kännedom och förståelse är viktig

Först och främst kan du som chef inte räkna med att du får reda på om en medarbetare mår dåligt. Lär känna dina medarbetare och var uppmärksam på hur de mår. Ha koll på vilka som tar på sig mycket jobb, vilka som inte tar raster eller jobbar mycket övertid. Det är lätt att lägga mer och mer ansvar på de personerna som jobbar bra och hårt men som kanske redan är stressade.Om du får signaler om att en medarbetare mår psykiskt dåligt, eller får det berättat för dig, visa empati och förståelse.─ Den som är sjuk vill förmodligen inget annat än att vara frisk. Det är ingen semester att vara varken utmattad, deprimerad eller sjukskriven, säger Jessica Hjert Flod.https://pixabay.com/sv/k%C3%A4rlek-alla-hj%C3%A4rtans-dag-utg%C3%B6r-903178/Om du som chef inte har erfarenhet av psykisk ohälsa och svårt att förstå hur det känns är det helt okej. Men var ärlig om det. Erbjud stöd från exempelvis företagshälsovården och visa att du vill lära dig mer. Ställ frågor: hur mår du? Hur kan jag stötta dig? Vill du ha din arbetsmiljö på något annat sätt? Kan jag göra något för dig om du har en dålig dag? Lyssna på svaren och stötta medarbetaren.─ När jag gått in in i väggen och berättat om det kom min chef in på mitt rum och frågade hur jag mådde. Sedan pratade vi om hur vi skulle göra för att jag skulle rehabiliteras så bra som möjligt, säger Jessica Hjert Flod.

Arbeta förebyggande och skapa förståelse

Om du som chef har målsättningen att alla ska må bra på jobbet så är det bra att arbeta förebyggande. Ha med psykisk hälsa som punkt på både personalmöten och utvecklingssamtal.Det kanske inte uppskattas av alla medarbetare. Vissa personer kommer aldrig gå in i väggen och är kanske inte ett dugg intresserade av samtalsämnet. Men för de flesta är det viktigt och på en arbetsplats behöver chefen och medarbetarna arbeta gemensamt med frågan. Genom att prata och läsa på kan ni få nya kunskaper och verktyg till reagera om någon kollega mår dåligt.─ Kunskap går alltid att få och det är bra om du som chef läser på om exempelvis utbrändhet om en medarbetare drabbas. Men viktigast är att du har empati och medkänsla för andra människor, säger Jessica Hjert Flod.https://pixabay.com/sv/grodor-n%C3%B6dsituation-siffror-rolig-1672890/Om en kollega är sjukskriven vet oftast de flesta varför hen är borta, även om man inte har pratat om det officiellt. Det ökar risken för spekulationer, vilket kan spä på skamkänslan som många som mår psykiskt dåligt upplever. Genom att våga prata om psykisk ohälsa på jobbet kan ni avdramatisera samtalsämnet och visa att det är okej att må både bra och dåligt på er arbetsplats.

För den som mår dåligt

Det är inte bara chefen som behöver vara modig och fråga medarbetaren hur hen mår. Det krävs också mod av medarbetaren att erkänna det högt. Det är lättare om man känner sig trygg med sin chef och kollegor men kräver också att de är villiga att lyssna.─ Min upplevelser är att det inte alltid är personen som mår dåligt som inte vill prata om sitt mående utan att det är omgivningen som inte tillåter det,  säger Jessica Hjert Flod.https://pixabay.com/sv/groda-fig-sjuksk%C3%B6terska-1672942/Hon menar att det kan vara en bra idé för den som mår dåligt att prata om sitt mående med personer som man känner sig trygg med först. Sedan successivt berätta för andra. Gör det på det sätt som känns bäst för dig och kom i håg att det mest effektiva sättet att bryta tabun är att prata om dem.─ Du kan ha familj, jobb, skratta och ha ångest ändå. Jag är mer än min ångest och min ADHD. Alla människor är mer än sina diagnoser och sin psykiska ohälsa, säger Jessica Hjert Flod.

Previous
Previous

Mingeltips för nätverkare

Next
Next

En bröllopshelg att minnas