I årets första Möt en boss så ska vi få träffa en ledare inom en bransch och profession som vi inte har besökt förut. Möt Primrose Ulegård som arbetar som teknisk projektledare, med fordonsleveransprojektet Pendel, på SL!

Primrose Ulegård intervjuas i Möt en boss om sin ledarskapresa
Primrose Ulegård. Foto: Privat

Hej Primrose, kan du berätta lite om dig själv för Bossbloggens läsare?

− Hej! Jag är mamma till en artonåring och en sextonåring som älskar att träna och tävla i friidrott och coachar en sprintgrupp på fritiden. Är dessutom ordförande i Västmanlands Idrottsförbund.

Berätta om din karriär!

− Min karriär började direkt efter högskolan. Jag har en elingenjörsutbildning i botten och började jobba på Bombardier Transportation, en Svensk tågtillverkare, medan jag skrev min C-uppsats. Först som junior-mjukvaruingenjör och under de följande femton åren gick jag från mjukvara till att arbeta som teknisk projektledare och anbudsingenjör. Ingenjörsutbildningen är bred och det kan vara svårt att veta medans man läser vad man ska göra efter avslutad utbildning.

− Efter de femton åren på Bombardier Transportation så blev jag rekryterad till ett fordonstungt konsultföretag med specialistkompetens på järnväg och på så vis började min konsultkarriär augusti år 2012. Innan dess trodde jag att arbetar som konsult skulle innebära att man testar många olika arbeten och uppgifter men med tiden har jag insett att man ofta blir anlitad inom sina specialistområden. I och med det innebar det att jag hamnade på trafikförvaltningen. Jag gick från att arbeta inom leverantörsorganisation av tåg till att arbeta inom en beställarorganisation och det är en väsentlig skillnad i arbetssätten att arbeta som beställare än som leverantör vilket är en utmaning. Dessutom har jag fått möjligheten att forma min roll själv vilket gör uppdraget både utvecklande och utmanande.

Vad för ledarroll har du idag och hur ser ditt dagliga arbete ut?

− Mitt nuvarande uppdrag har utformats och anpassats väldigt mycket under projektens gång eftersom vi jobbar i olika leverans och mottagare faser. För sju år sedan beställde SL en nyleverans av 46 pendeltåg för att ersätta den befintliga X10 flottan. Min uppgift blev då, som systemingenjör och teknisk projektledare, att driva designen av tågen och säkerställa kraven inför leveransen med de andra systemingenjörerna. Under produktionsfasen innebär det många internationella resor till leverantörerna och deras underleverantörer för att göra olika tester på prototypen som de bygger. I verifieringsfasen bevakades kravuppfyllnaden för de levererade fordonen.

− Idag har fordonen levererats och har varit i drift i över två års tid och projektet har nått sitt stängningsdags efter en 7 års leveransplan. Som mest hade jag ett team på åtta personer som mot slutet landade i att bara jag var kvar för att paketera och arkivera teknikunderlaget inför stängning av projektet och överlämna till trafikförvaltningen. Nu styr jag om mot nytt projekt hos trafikförvaltningen som teknisk samordnare.

Primrose Ulegård. Foto: Privat

Varför vill du vara den som är boss?

− Vem gillar inte att vara en boss, haha? Skämt åsido, jag tycker det är otroligt inspirerande att få vara den som strukturera både mitt och andras jobb. i mitt nuvarande uppdrag som jag har nu har så många olika komplexa arbetsuppgifter och integrerar så många olika personer, intressenter och dessutom avancerade tekniska lösningar. Dessutom ska de och alla som jobbar i och nära projektet sträva mot ett och samma mål. Det är inte bara ett sätt att flytta en flaska från A till B, utmaningen ligger i att hitta olika vägar att göra det på med känslan av att lyckas göra det, alla tillsammans, är jättehärlig.

Vad har du för mål med ditt ledarskap?

− Att tänja på gränserna så mycket jag kan. Dels att känna att jag själv presterar allt jag kan och få de jag leder att göra detsamma. Det finns så många nya ledarskapsvägar att upptäcka. Sedan är det spännande att lära sig hantera konflikter på alla olika nivåer. Mitt mål har varit att bli duktig på det eftersom det finns så mycket som kan gå fel på vägen. Det senaste sju åren har i princip majoriteten av mina kollegor varit män med olika professioner som är jätteduktiga på det de gör, där jag tvingats vara extrem tydlig i min kommunikation för att etablera en bra arbetsmiljö. Våra titlar ska inte definiera oss och min uppgift är att få alla i mina team att samarbeta mot samma mål.

Vad är det viktigaste en ledare ska göra?

− Vara duktig på att leda! Det är lätt hänt att säga att man är en ledare och sedan övermannas av kontrollbehov och bli en microledare eller härskarledare. Det går att jobba prestigelöst men med stolthet. Du som ledare ska vara stolt över vem du är, ha förståelsen för varför du är där och vara stolt över resultaten du gör. Det är en förutsättning att dina kollegor har förtroende för dig som ledare, vilket i sin tur kräver att du visar förtroende för dem och det de gör.

En lärdom jag har fått är att alla konflikter i ett projekt inte alltid är obefogade och inte heller onödiga. Ofta är de symptom på något. Kanske en barometer på att kommunikationen är något otydligt eller att förutsättningarna för att genomföra uppgiften/uppdraget är tvetydiga eller snudd på omöjliga. Så det är viktigt att lyssna på din magkänsla, lyft upp alla tvetydigheter och vara en god lyssnare.

Primrose Ulegård

− Sedan har jag alltid den inställningen att det ska vara enkelt att vara chef. Tänker jag att allt ska vara svårt så blir det ofta det. Sedan har jag haft tur, jag har haft möjligheten med att jobba med fantastiska linjechefer och medarbetare. När majoriteten av de jag chefar över kan jobba självständigt, då är det mysigt att vara chef.


Tyckte du om detta inlägg?
Klicka gärna i hjärtat eller dela det så att andra kan få läsa det!