Så chefar du på Facebook

Ska chefen ska vara vän med sina medarbetare på Facebook eller inte? En enkel fråga utan något svartvitt svar. Men den är ofta en vattendelare. Vissa vill absolut inte vara vän med chefen på Facebook - andra tycker det är jättetrevligt. Ditt eget svar spelar också roll eftersom ditt beteende på sociala medier kan komma att påverka relationen mellan dig och medarbetarna på jobbet. Hur kan du som chef använda Facebook så att de påverkar dina jobbrelationer så positivt som möjligt? Och vilka fällor ska du undvika?

Don’t

Publicera först och tänk sen

Skriv inte i dina sociala medier i affekt. Om det är något du är eller bli upprörd över: logga ur, ta en paus och fundera innan du reagerar. När du sedan bemöter det är det viktigt att du väljer dina ord och försöker vara så tydlig som möjligt.− På sociala medier har du en mycket större publik än vad du ser och många deltar inte i diskussionerna men har ändå koll på vad som händer. Därför är det viktigt att du som ledare tänker efter före du skriver saker i dina sociala kanaler. En chefs ord stöts och blöts mer, säger Nina Jansdotter, karriärscoach och expert inom sociala medier.När du skriver faller de saker som är viktiga för vår kommunikation, kroppsspråk och tonfall, bort. Det gör att det kan vara svårare att nå ut med ett budskap så alla förstår det. Så ansträng dig för att vara så tydlig som möjligt när du skriver.

Var otydlig

Oavsett om du vill vara vän med dina medarbetare eller ej på sociala medier, klargör din ståndpunkt på arbetsplatsen. Otydlighet föder osäkerhet.Har du en policy om öppenhet: berätta det och säg att du gärna är vän med dina medarbetare eftersom du tycker det är roligt och vill lära känna dem bättre. Då ger du också dem möjligheten att lära känna dig bättre. Vill du hellre ha kontakt med dina medarbetare på LinkedIn än på Facebook eller inte ha kontaktytor med medarbetarna alls i sociala medier är det helt okej. Men du måste vara tydlig med det och medveten om din maktposition som chef.− Om du som chef säger att den av dina medarbetare som vill bli vän med dig får skicka en vänförfrågan måste du också vara tydlig med att det är okej att låta bli. Vissa medarbetare kan känna sig påtvingade eller uppleva att ”storebror ser dig” om chefen vill vara vän på Facebook. Medan andra ser det som en ära och tycker det är jättepositivt, säger Nina Jansdotter.

Glöm bort att du är chef

Som ledare gäller det att tänka ett varv till om vad du visar upp på sociala medier. Vad vill du att medarbetarna, vännerna och nätverkskontakterna ska se? Är du chef eller ledare så är du det också på sociala medier.− Det förväntas mer i alla sammanhang av någon som är chef, både privat och i sociala medier. Du får inte vara tafflig och det kommer förväntas att du kommunicerar på ett professionellt vis även privat. Vilket man kan kanske inte alltid vill eller orkar, säger Nina Jansdotter.Så chefar du på Facebook like a boss!

Do

Bestäm spelreglerna

Prata med arbetsgruppen och medarbetarna om hur ni vill använda era sociala medier och bestäm spelregler för det. Kan och ska ni prata jobb över Facebook? Är det okej att skriva till varandra dygnet runt? Det är inte alla som vill använda sin Facebook till att prata jobb – framförallt inte om de inte är på jobbet medan andra är helt okej med det.− Sociala medier och hur ni ska jobba med dem bör vara en återkommande punkt på era möten. Till exempel om ni ska eller bör vara vän med kunder, leverantörer och samarbetspartners? Vad ni har för policy, värderingar och sekretess? Vad förväntas ni göra och inte göra i sociala medier? Vart går allas gränser för företagets och medarbetarnas interaktion i sociala medier? säger Nina Jansdotter.

Var konsekvent

Om du som chef är vän med medarbetare och kollegor på Facebook gäller det att du är uppmärksam på vad du själv gör. Var noga med hur du fördelar din uppmärksamhet och vad du gillar och kommenterar. Att gilla medarbetares inlägg kan vara en fin gest och ge både bekräftelse och positiv känsla. Men utebliven uppmärksamhet eller att du är inkonsekvent kan ge känslan av att bli förbisedd eller att favorisering.− Vissa har koll på vilka statusar du interagerar med och inte så var noga med att se och prata med alla. Sociala medier är ett utmärkt verktyg för att interagera och kan vara väldigt positivt för att skapa bra stämning i en arbetsgrupp, säger Nina Jansdotter.

Var social

Det grundläggande med sociala medier är att vara just det: social. Och eftersom nästan alla har Facebook kan det vara ett komplement till att lära känna dina kontakter närmare och fördjupa er relation. Men också låta de lära känna dig bättre om du vill och vågar vara lite personligare och dela med dig av dina ups and downs. Du kan också använda de sociala kanalerna för att lyfta fram och förstärka budskap eller ge positiv feedback. Saker på sociala medier syns mer och kan bli väldigt uppskattade.− Har chefen en syn på Facebook som socialt forum eller karriärnätverk finns många fördelar att använda sig av det i sitt ledarskap. Men det kanske inte passar alla och det är givetvis helt okej att låta bli eller välja andra vägar, säger Nina Jansdotter.Vad säger du? Är du kompis med in chef respektive dina medarbetare på Facebook? Om ja, varför och om nej, varför inte? Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter kring detta.


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?

Previous
Previous

Jessica Fröberg: ”Tillsammans är en styrka”

Next
Next

En helg med kontraster