Ledarskap i kristider

Detta inlägg är skrivet i reklamsamarbete med Mentorerna.se

Vi har konstaterat det förr och kommer att göra det igen. Det är när kriser och svårigheter sker som vi chefer och ledare behövs som allra, allra mest. Varför? För att det ingår i vårt uppdrag att hjälpa medarbetarna och teamen att hantera situationen, kunna fatta strategiska beslut och lösa problem snabbt. Det är i sådana tider som vi märker om ledarskapet inte fungerar. Så här kommer i reklamsamarbete med Mentorerna.se några do's and dont's kring ledarskap i kristider!

Don't! Även om det kan kännas ohyggligt ensamt att befinna sig i en ledande roll i svåra tider och vi för tillfället dessutom behöver använda social distansering - tro inte att du är ensam! Det behöver du inte vara. Bild: StockSnap från Pixabay

Don't! Även om det kan kännas ohyggligt ensamt att befinna sig i en ledande roll i svåra tider och vi för tillfället dessutom behöver använda social distansering - tro inte att du är ensam! Det behöver du inte vara. Bild: StockSnap från Pixabay

Ledarskap i kristider

Don't

Få panik

Alla är vi mänskliga och alla påverkas vi om och när olyckor, kriser och fasansfulla saker händer. Men som ledare kommer dina reaktioner att påverka omgivningen extra mycket och medarbetarna kommer att vända sig till dig för att få trygghet. Därför är det viktigt att du behåller lugnet och undviker att få panik. Ett verktyg för att lyckas med det kan vara att försöka ta ett mentalt kliv åt sidan och se så objektivt på situationen som möjligt. Vad är det som händer just nu? Vilka effekter kommer det kanske att kunna få? Vem och vad kan påverkas? Genom att ställa och gemensamt försöka besvara de frågorna kan ni börja arbeta konstruktivt med era olika krishanteringsplaner.

Förminska eller förstora allvaret

Det är också viktigt att varken förminska eller förstora allvaret i situationen som råder. Både i arbetet med att hantera krisen men också er interna och externa kommunikation. Försök vara sakliga, källkritiska och utgå från det ni vet snarare än rykten och spekulationer. Var transparenta om det är något ni inte vet och undvik att använda laddade värdeord om de inte behövs.

Stäng av alla dina känslor

Det finns roller, situationer och lägen där det är direkt olämpligt att låta ens känslor styra besluten som fattas och det kan bli lättare att hålla huvudet kallt om hela känsloregistret är avstängd. Men även om du behöver hålla dig lugn och tänka så logiskt som möjligt är det också viktigt att komma ihåg att du också är mänsklig. Det är okej att känna och visa känslor även som ledare i tuffa tider och låta din medmänsklighet få ta plats. Inte minst din omgivning kan komma att behöva se det.

Tänk att du måste göra allt själv

Tänk inte heller att du måste göra allting själv bara för att besluten kanske är till största del dina att ta - för det måste du inte. Dra nytta av ert teamets kunskaper och vilja att göra nytta. De allra flesta av oss vill bidra och göra nytta när saker händer. Använd det till er fördel!

Läs mer: Krishantering i sociala medier

Do! Sök stöd och prata högt om hur du mår och har det. Chefer behöver inte vara superhjältar som klarar allting själv hela tiden, att ha en mentor som hjälper dig i din chefsroll kan göra en enorm skillnad. Bild: Christina @ wocintechchat.com on Uns…

Do! Sök stöd och prata högt om hur du mår och har det. Chefer behöver inte vara superhjältar som klarar allting själv hela tiden, att ha en mentor som hjälper dig i din chefsroll kan göra en enorm skillnad. Bild: Christina @ wocintechchat.com on Unsplash

Do

Lyssna in vilka behov som finns

Det är viktigt i vanliga fall med men blir extra viktigt i kristider att du som ledare involverar andra och lyssnar in vilka olika behov som finns. Vad behöver ni göra? Hur ska ni kommunicera med vilka på vilka sätt? Teori i all ära, det är meganyttigt att vara förberedd och ha läst på om krishantering. Men! Ingen situation är den andra lik och därför gäller det att du är så närvarande och uppdaterad som möjligt om vad som händer och sker i organisationen. Ta hand om de som behöver det som mest, inte bara de som skriker högst.

Kommunicera löpande

Kommunicera löpande även om du kanske inte har något nytt att prata eller informera om. Gör det oftare än du tror kan behövas och gör det på flera olika sätt. Var tydlig och saklig. Ha gärna fasta dagar eller tider som kommunikationen går ut och avsluta varje kommunikationstillfälle med att informera om när nästa tillfälle är. Då bidrar du till en ökad trygghetskänsla för medarbetarna och organisationen.

Försök tänka framåt

Det kan vara ohyggligt svårt att göra det medan krisen pågår som värst men försök att också tänka framåt. Se vilka alternativ som ligger framför er? Finns det nya lösningar som ni inte har tänkt på förut? Våga vara kreativa även när det stormar eftersom det kan hjälpa er att ta er ur krisen snabbare.

Ta hand om dig också

Som ledare i kris finns det kanske inte utrymme att slappna av på ett tag framöver och det är fine. Vi kan jobba hårt under pressade situationer ett tag. Men, har du möjlighet till det, försök att ta hand om dig löpande också så att du orkar hela vägen. Mat, sömn, motion är såklart väsentligt men se också till att du har någon eller några som du kan prata ut med i förtroende och att du får så mycket fysisk och mental avlastning som möjligt. Ta hjälp av en mentor eller coach om du kan.

Skulle vilja ha eller känner att du behöver en mentor? Mentorerna.se har drygt hundra olika mentorer - varav jag är en av dem. Tillsammans har vi många års kompetens inom professioner som ledarskap, karriär, företagande, affärsutveckling, styrelsearbete, logistik och försäljning. De har dessutom en sökfunktion för dig som vill ha en mentor men inte vet vem som du skulle vilja anlita så att du fyller i dina behov och sedan får förslag på lämpliga mentorer.

Vad säger du som läser? Har du några andra erfarenheter, tips och råd att dela med dig av om ledarskap i kristider?


Denna artikel publicerades första gången den 26 mars 2020 och har sedan dess uppdaterats och ingår i ett reklamsamarbete med Mentorerna.se. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy.

Previous
Previous

Tre ting i nuet

Next
Next

Vecka femton