Du kan vara kompis och chef på samma gång
Ofta så ställs de mot varandra som motpoler - antingen så är du chef eller så är du kompis med medarbetarna i teamet. Tuff eller snäll. Vad kan hända om det blir för mycket av det ena eller det andra? Och är det möjligt att vara både kompis och chef på samma gång? Låt oss reda ut detta en gång för alla för om du frågar mig så är det absolut möjligt att vara båda delarna samtidigt.
Läs mer: Om att ha kul på jobbet
Om det ena ytterläget kanske, lätt överdrivet, kan liknas vid att vara vara krambjörn... Pezibear från Pixabay
Kompis eller chef - två motpoler
Jaghar genom åren träffat många ledare som har brottats med balansen mellan attvara chef och vara vän med sina medarbetare och tycker att det är svårt och detfinns flera olika sätt att hantera det på. Därför vill jag redan nu vara tydligmed att det inte behöver finnas rätt eller fel här.
Dusom ledare ska göra detta på det sätt som passar dig och ditt team bäst. Vissaväljer att ha en väldigt tydlig chefsroll på jobbet och håller sig till detmedan andra vill vara mer vänskapliga och kanske rent utav umgås med sinakollegor på fritiden. Det viktiga är att du:
1.reflekterar över hur du vill göra och vad som hade varit bäst för teamet
2.fattar ett aktivt beslut om hur du vill göra
3.innan du verkställer ditt beslut reflekterar en gång extra över hur det kommeratt påverka din omgivning och tar ansvar för det och…
4.är tydlig inför dig själv och omgivningen med hur du jobbar när ni sedan jobbartillsammans
Att vara < kompis >
Låt oss börja med att kika på det så kallade motpolerna: det vill säga att vara < chef > eller < kompis >. Att vara kompis som chef tillskrivs ofta innebörden att vara snäll, ha roligt, ha en bra stämning på jobbet och att alla mår bra och är glada. Det behöver alltså inte innebära att man umgås som vänner men det kan göra det för några.
Fördelar med vänskapligarelationer på jobbet och att vara kompis med varandra kan exempelvis vara att:
Ni bygger starka relationer, vilket bidrar till att ni känner er trygga tillsammans,kan vara avslappnade och lita på varandra på jobbet
Får en starkare teamkänsla, vilket kommer att gynna i ert arbete
Har det roligt, vilket är grymt viktigt med tanke på hur mycket tid vispenderar på jobbet
Utmaningar som kan uppstå är att det kan bli obekvämt och svårt den dagen du som chef behöver fatta beslut som är jobbiga och kommer att påverka dina kollegor och vänner negativt. En annan nackdel är att du kanske har enklare för att bli vän med vissa medarbetare än andra eftersom er personkemi stämmer bättre överens - något som i sin tur kan få stora negativa effekter på teamet.
Läs mer: När chefen har favoriter
... så kanske den andra ytterligheten kan liknas vid att vara en stor grizzly? Foto: Steppinstars från Pixabay
Att vara < chef >
Att vara chef är inte så "bara" men jag använder det uttrycket här för att illustrera positionen som motpol till att vara < kompis > på jobbet om du har en ledande roll. När detta ämne diskuteras så får chefsrollen ofta en betydelse av att vara den som fattar tuffa beslut, vara den som ser till att saker bli gjorda – ja, det som chefsuppdraget innebär helt enkelt. Men med en tydlig gräns och ofta hierarkisk skillnad mellan chefen och teamet.
Fördelar med att ”bara" vara < chef > kan exempelvis vara att:
När tråkiga saker händer så kan det också upplevas som enklare att hanterasituationerna som uppstår och fatta mer objektiva beslut.
Vissa personer, både chefer och medarbetare, trivs bättre det när det ärtydliga skillnader mellan de hierarkiska graderna eftersom tydlighet = trygghet
Det kan också upplevas som enklare för dig som chef att distansera dig frånjobbet och balansera ditt arbetsliv och din fritid
Effekter som detta kan få är att ni får ett arbetsplatsklimat som är mer professionellt präglat än hjärtligt och en potentiell nackdel med det kan vara att ni mer opersonliga relationer med varandra. Och så vill vissa ha det på jobbet - men det måste inte vara så bara för att.
Det går att vara chef och kompis på samma gång
En av de fina sakerna med att världen inte är svartvit? Det är att det inte alltid måste vara antingen eller utan att du kan röra dig på skalan mellan dessa motpoler. Du kan dessutom välja att befinna dig i mitten av dem och vara både och - beroende på vad som passar dig, din personlighet, din ledarstil och ditt team.
Fördelen med ytterligheter är att det ofta finns gyllene medelvägar som ett tredje alternativ.
Viktiga förutsättningar för att du ska kunna vara en kompis och chef, oavsett var på den här skalan du väljer att befinna dig är att som jag nämnde inledningsvis: utgå från dig som person och som ledare och inte minst behovet som teamet du leder har. Det märks så väl om du försöker pressa dig in i en roll och beteende som du inte trivs i.
Tips på vägen:
Några viktiga saker att minnas för dig som vill köra den gyllene medelvägen och vara chef och kompis på samma gång är:
Ha som grundregel att alltid behandla alla lika.
Behöver du behandla personer i teamet olika för att de har olika behov? Gör det men var också tydliga med varandra i teamet varför det sker, vilka olika behov ni behöver och har. Kontext och känslan av sammanhang skapar oftast bara förståelse och bidrar till att undvika spekulationer och potentiell missunnsamhet.
Var transparent och öppen med hur du är som ledare och prata med varandra, både individuellt och i grupp hur ni vill förhålla er till varandra. Tydlighet ger trygghet.
Skilj på sak och person! Att ha respekt och tycka om varandra som människor behöver inte innebära att ni alltid måste hålla med varandra om allt. Om ni befinner er i en situation som är svår var tydliga med när ni pratar som vänner respektive i era yrkesroller.
Pjuh, det blev ett mastigt inlägg detta. Men jag hoppas att det kan ge några tankar på vägen. Vad säger du som läst detta? Var befinner du dig på skalan ovan och var vill du vara?
Hur får man tid till att leda?
Läsarfråga:
Hej och tack för en bra blogg med mycket intressant läsning. Jag undrar om du kan hjälpa mig med en fråga. Har nyligen fått mitt första chefsuppdrag men tycker det är svårt att räcka till eftersom jag jobbar mycket operationellt. Hur får jag tid till att leda och vara chef när mina arbetsuppgifter tar större delen av dagen?
Tack på förhand,
P.
Svar:
Hej och tack för att du skriver. Först och främst: grattis till din nya roll! Superkul och klart att jag vill bidra med det jag kan. Nu vet jag inget om din bransch eller ditt arbete men jag ska försöka ge ett svar som kan vara matnyttigt även om det är generellt. Något som är lika för oss alla är dock att:
Dygnet bara har tjugofyra timmar och ingen av oss mår bra av att jobba för mycket eller för intensivt utan att få någon återhämtning.
Det gäller alltså att du redan från början tar ansvar din arbetsmiljö såsom du tar ansvar för medarbetarnas! Och det är viktigt att göra det så tidigt som möjligt, annars är risken är du skapar dig arbetsmönster som, desto mer van du och din omgivning blir vid dem, kan bli kämpigare att byta och bryta. Klart det går att göra det senare också men det kommer förmodligen att ta lite längre tid utöver att du kanske riskerar att jobba mer än vad du mäktar med.
Går det tidsmässigt att både vara chef och samtidigt ha operationella arbetsuppgifter? Absolut! Dock är det viktigt att det sker på ett sjyst sätt för både dig och din omgivning för att ni ska kunna ha ett happy face majoriteten av era arbetsdagar i stället för att slita ihjäl er. Bild: Tereza Flachová från Pixabay
Hur får man tid till att leda?
Först och främst vill jag ställa frågan: är det rimligt att jobba fullt ut operationellt och vara ledare utöver det? Inom vissa chefstjänster går det hur bra som helst. Inom andra inte alls. Det beror helt och hållet på er organisation och vilka ansvarsområden som du har. Ett sätt att bli klok på det kan vara att skriva en lista över alla arbetsuppgifter och ansvarsområden som du har. Skriv upp alla former av övertid och om du jobbar övertid - vad du gör då?
Notera också hur du mår, hur rimlig arbetsbördan känns och hur pigg eller trött du känner dig när du går hem från jobbet. Vissa dagar är vi såklart alla trötta när vi slutar jobba. Men det ska inte vara standard att du är helt slut när du kommer hem eller inte orkar ha något annat liv än att jobba om det inte är en specifik och tidsbegränsad period som du vet kommer att ta slut inom en rimlig framtid.
Det kan också vara värdefullt att reflektera över hur krävande ledarskapsbiten i din nya roll känns. Upplever du att det räcker? Hur verkar teamet må och fungera med nuvarande insats? Behövs det kanske mer tid nu när du är ny eller har du enkelt för att sätta dig in i allt det nya? När du vet det och har lite bättre koll på ditt nuläge så bör nästa steg bli att...
Prata om förväntningarna som finns
Det kan finnas många olika potentiella anledningar till stressad och dålig arbetsmiljö. Men några vanliga är när vi känner oss otrygga, inte vet som förväntas av oss eller när förväntningarna eller arbetsbördan är omöjliga att uppnå eller orimliga att hinna med. Något som kan förekommas genom att prata om vilka förväntningar som finns. Dels med din chef, vad förväntar sig hen av dig och din yrkesroll?
Har chefen noll koll eller är helt uppe i det blå så kan du använda dig av det du har sammanställt och på så vis argumentera för eventuella förslag på ändringar som ni behöver göra för att du ska ha en dräglig arbetsmiljö. Kom ihåg att det är ingår i din chefs jobb och lagstadgade ansvar att se till att du har en bra arbetsmiljö och visst, du kanske inte har samma arbetsvillkor eller ansvarsområden som en medarbetare utan personalansvar. Men det innebär inte att du ska "behöva tåla" en arbetsmiljö som är negativ eller skadlig för dig i längden.
Det är också viktigt att du pratar med teamet och medarbetarna om vilka förväntningar de har på dig som chef och vad du behöver från dem för att kunna göra ditt uppdrag så bra som möjligt. Sist men inte minst gäller det att du går igenom dina egna förväntningar med dig själv. Vilka krav är rimliga att du ställer på dig själv som ledare? Vilka krav och behov måste du leva upp till och vilka är saker som du hade velat leva upp till? Försök, genom dialog, se till så att allas era förväntningar är förankrade i verkligheten snarare än fixa idéer om hur saker och ting ska eller borde vara.
En annan, också väldigt viktig faktor är om du och medarbetarna i teamet gör samma arbetsuppgifter. Om så är fallet kan det nämligen vara bra att du är extra tydlig mot dig själv och övriga när du har på dig chefsmössan och inte. Bild: Pixabay
Be om hjälp, ställ krav och delegera
Vi har pratat om hur en kan göra sig umbärlig som ledare förr (och lär fortsätta göra det så länge jag jobbar med detta, haha). Men det är verkligen ett viktigt tips om din tid till att leda är begränsad! Be också om hjälp och delegera så mycket som möjligt när det behövs. Och ställ krav på din chef och organisationen om rimlig arbetsbelastning. Det är deras skyldighet och din rättighet även om det inte alltid låter så i praktiken.
Be om utbildningsstöd om du behöver det
Be också, speciellt om det är ditt första chefsuppdrag, om utbildningsstöd och det så snart som möjligt. Jag har skrivit massor om att vara ny som chef här på bloggen så läs gärna på här. Men jag kan inte nog rekommendera utbildningsinsatser utöver det. Om det sedan är en ledarskapsutbildning, ledarskapsocachning eller att ha en mentor kan variera beroende på dina behov. Oavsett vad du väljer kommer ditt arbete att bli lättare. Jag vågar garantera det.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig på vägen att hitta balansen i din nya roll. Hör gärna av dig igen om det dyker upp frågor på vägen eller om det finns något annat jag kan bidra med. Lycka till!
När medarbetare säger upp sig
När medarbetare säger upp sig är det inte ovanligt att en som chef blir besviken och frustrerad. Inte nog med att det kan sabba planeringen som ni gjort och därmed skapa merjobb. Det kan också vara tråkigt och ledsamt att en person vill fortsätta sin utveckling någon annanstans. Hur kan du hantera detta på bästa sätt som chef? Och vad bör du undvika att göra?
Läs mer: Varför medarbetare slutar
Don't
Ignorera eventuella negativa känslor
Det kan förstås vara så att det är på grund av ditt ledarskap som medarbetaren slutar men hoppa inte till den slutsatsen utan att veta om det faktiskt är så. Jag har sett och mött chefer som känner sig bedragna eller svikna när medarbetare som säger upp sig och vet du vad: det är okej att känna så. En arbetsgrupp förändras när medarbetare slutar och det kan vara en välkommen och ovälkommen förändring. Dock är det en milsvid skillnad på att tillåta sig att känna negativa känslor som ledsamhet och frustration och att...
Ta ut den över medarbetaren som slutar
Tyvärr är det inte ovanligt att medarbetare som sagt upp sig upplever att chefen och kollegorna börjar behandla en annorlunda. Kanske rent utav otrevligt eller tar ut sin frustration över dem. Gör inte det och har det råkat inträffa: be om ursäkt. Det är okej att känna saker som chef men det är inte okej att uppföra sig hur som helst hur ledsen, arg och upprörd du är blir i det här läget. Framförallt inte om personen ska jobba kvar under sin uppsägningstid*.
Glöm bort att vi bara har medarbetare till låns
En hård sanning är att du som uppdragsgivare bara har dina medarbetare till låns. Och ja, det kan kännas supertråkigt att du investerar tid, resurser och omtanke i en person som sedan går till ett annat företag: men vet du vad? Det är så det fungerar och det är därför det blir extra viktigt att vi rår om varandra så väl som möjligt under den tid som vi jobbar tillsammans. Få positioner på dagens arbetsmarknads är livstidskontrakt och alla organisationer mår bra av en viss (om än inte för hög) personalomsättning.
Do
Respektera medarbetarens beslut
Ibland kan det absolut finnas ett värde i att försöka få medarbetaren att stanna kvar i organisationen. Men om medarbetaren har bestämt sig för att söka sig vidare så är ofta det enklaste du kan göra för allas er skull att acceptera och respektera det beslutet.
Ställ frågor och be om feedback
En annan vanlig miss många gör att inte ta till vara på möjligheten att be medarbetaren om feedback. Ofta på grund av att det känns läskigt eller obehagligt men det kan vara väldigt utvecklande för dig i din ledarroll att ställa frågor om hur personen har upplevt dig som chef, hur organisationen funkar, vilka utvecklingsområden hen ser och så vidare. Förhoppningsvis har ni haft en så pass god relation att ni har kunnat diskutera sådana här frågor löpande i er vardag. Men när medarbetaren vet att hen ska sluta så kan det hända att du får reda på information eller får feedback som du inte hade fått annars.
Försök lämna ett så bra avtryck som möjligt
Sist men inte minst, försök att lämna ett så bra avtryck som möjligt som chef och arbetsgivare, även under uppsägningstiden. Nej, du behöver kanske inte investera i de dyraste utbildningsinsatserna för personen som har sagt upp sig, Men vi minns hur vi har behandlats under uppsägningsperioden. Alla som jobbat och er och slutar kan fungera som ambassadörer för er organisation vilket också innebär att de kan rekommendera (eller avråda) andra från att söka jobb hos er. Eller minnas dig som chef i framtiden. Detta innebär inte att du ska ligga sömnlös om nätterna och undra vad dina medarbetare minns och säger om ditt ledarskap eller ert företag. Men det är viktigt att vara medveten om i dagens, och framtidens, arbetsliv där vi gör research på vår nya chef och arbetsgivare.
Tumme upp: För alla ni kloka chefer som bryr er om era medarbetare och tar hand om den!
Tumme ner: För de arbetsgivare som konstaterar att "det är naturligt med personalomsättning" oavsett hur många det är som slutar. Och dessutom inte frågar varför de slutar. En viss personalomsättning är ofta hälsosam för en organisation men om ett större antal personer slutar plötsligt inom en kort tid. Då är det ett symptom på att något inte är helt okej.
*) Givetvis finns det också medarbetare som "förändras", slutar att jobba och uppföra sig professionellt under uppsägningstiden. Men det krävs två för att dansa tango och det gäller att du som arbetsgivare allra minst tar dina danssteg och gör dem någorlunda ordentligt. Så att du vet att du i alla fall gjorde vad du kunde när du blickar tillbaka.
Den ideella ledarens största utmaning
Jag får ofta frågan om hur en kan bli chef och en sak som jag alltid rekommenderar är att försöka få så mycket praktisk erfarenhet som möjligt av olika ledande roller. Ett sätt, som samtidigt kan göra gott för andra, är att testa en ledande roll i en ideell organisation. Vissa menar att det inte är "samma sak" att vara ideell ledare som att vara linjechef. Och visst, beroende på rollen och organisationen kommer du kanske inte ha exakt samma ansvarsområden eller arbetsuppgifter som om du är formellt anställd i en offentlig eller privat organisation. Men i övrigt har de som tvivlar faktiskt fel om de menar att ideellt ledarskap inte kan innebära praktiska ledarerfarenheter.
En ledarroll i en ideell organisation kommer att ge dig en mängd olika möjligheter att få träna ditt ledarskap i skarpt läge, i olika situationer med olika personer. Dessutom så har vi den ideella ledarens största utmaning som linjechefer inte behöver tampas med på samma sätt. Så, klarar du av det i den så ska du definitivt skryta om det i ditt personliga brev och på anställningsintervjun.
Läs mer: Våga anställa förstagångsledare!
Det är förstås en självklarhet att medarbetare i alla organisationer, oavsett organisationsform, ska kunna känna sig trygga och må bra. Men det är ändå ännu lite viktigare att medarbetare i ideella organisationer gör det. Bild: BBH Singapore on Unsplash
Den ideella ledarens största utmaning
Utmaningen som jag pratar om? Det är att hålla alla i teamet glada.
Som anställd chef i en organisation där alla får lön för arbetet ni gör så har du råd att du och medarbetare inte drar jämt alltid. Ni kan bli sura på varandra, tycka olika och förhoppningsvis också hinna bli sams igen inom kort. Du har dessutom större mandat och möjlighet att ställa krav på medarbetarnas leveranser. Inte för att det alltid är enkelt, men risken att medarbetaren kommer att säga upp sig och lämna jobbet på studs är minimal.
Så är det sällan för den ideella ledaren. I ideella organisationer och projekt kan personer ofta lämna sina uppdrag med omedelbar framförhållning. De flesta av oss har dessutom ideella uppdrag på fritiden, utöver allt annat vi gör. Vilket i sin tur ofta innebär att det typen av engagemang har stora krav på att avkastningen förhållande till insatsen är hög oavsett vad den ideella medarbetaren hoppas på att få ut av sitt uppdrag. Det engagemang, de kunskaper och den tid som de bidrar med behöver vara värd ansträngningen som de investerar i det ni gör.
Klart att ni kan bli osams. Ingen organisationen är eller ska vara konfliktfri. Men det gäller att du som ledare lyckas med bedriften att motivera personerna i teamet att stanna även om uppdraget inte är jättekul jämt. Att ni orkar jobba er igenom också de dåliga perioderna som alla organisationer och team upplever. Så att personerna, även om de är sura, frustrerade eller uppgivna ändå känner att det är värt att stanna. Det kommer alltså att ställa högre krav på dig som ledare att engagera, motivera medarbetare, hur ni arbetar strategiskt och hur ni löser konflikter. Du behöver dessutom hålla dem glada eller i alla fall glada nog.
Det finns flera nycklar som kan hjälpa dig som ideell ledare. Ett av dem är att ni tillsammans bygger så starka relationer som möjligt och därmed kan skilja på sak och person i ert arbete. Bild: Priscilla Du Preez on Unsplash
Hur gör man för att hålla alla glada nog?
Så, eftersom är en omöjlighet vara glad alltid så tänkte jag att vi myntar begreppet glada nog. Hur kan man göra som ideell ledare för att hålla alla glada nog? Det varierar givetvis beroende på personerna, er organisation, vad ni gör och ett gäng andra faktorer. Men här kommer några tips:
Var extra noggrann med att arbeta med tre första nycklarna i Bosskartan tillsammans med teamet. Vilka mål har ni? Varför ni gör det ni gör och vart ni befinner i förhållande till era mål? Det blir extra viktigt eftersom era resurser kan vara begränsade och ni kommer att behöva jobba smart.
Bygg starka relationer i teamet, inte bara mellan dig och medarbetarna utan också låt också medarbetarna lära känna varandra som personer. Då ökar inte bara engagemanget och motivationen utan ni kommer också lättare kunna ha olika åsikter utan att det är hela världen.
Tänk umbärligt! Ha en enkel men tydlig struktur för hur ni sparar information, har era möten etcetera. Det kommer att hjälpa er att motverka att någon blir oumbärlig och att det uppstår katastrofer om en person försvinner plötsligt.
Lös konflikter som uppstår så snabbt som möjligt. Annars är risken att de sprids och sprider negativitet som kan få större negativa effekter snabbare för en ideell organisation.
Ge mycket bekräftelse och feedback till teamet och individerna som jobbar. Det kan bidra till att man känner att det är värt ansträngningen att fortsätta jobba ideellt även om det känns motigt.
Var stolta över det ni gör tillsammans, utan er hade det ni gör inte hänt eller varit möjligt så erkänn det högt både för er själva och er omvärld.
Var stolt över dina ideella uppdrag!
Sist men inte minst, var också stolt över ditt ideella uppdrag! Vill du bli chef, använd det som en merit som påvisar att du har praktiska erfarenheter av ledarskap. Berätta om det ni har åstadkommit och hur du har agerat i olika situationer. Använd det för att bemöta eventuell kritik om att du inte har varit chef förut.
Vad säger du? Har eller har du haft en ideell ledarposition någon gång? Vad lärde dig dig av det? Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
Life hacks för dig som är chef
Livet i största allmänhet består ofta av gråzoner och ledarskap är sällan ett undantag från det. Men det finns life hacks för dig som chef som kan göra ditt uppdrag enklare, inte minst i ett förebyggande syfte.
Att arbeta som chef innebär sällan att man bara kan ligga på soffan men det finns knep som du kan använda dig av för att underlätta för dig själv. Bild: photosforyou från Pixabay
Life hacks för dig som är chef
Skilj på sak och person
Alla skilja på sak och person berör förstås alla men extra viktigt är det för dig som ledare. Men det gäller att inte bara veta om det, du måste också visa att du gör det. Med vad du säger, feedbacken du ger och besluten som du fattar gentemot dina medarbetare. Också när det gäller dig själv. Som ledare företräder du mer eller mindre alltid ditt arbete och då blir det ännu viktigare att vara tydlig med om och när du kommunicerar i egenskap av privatperson eller din yrkesroll.
Hälsa alltid på alla
Jag vet, det låter som en så liten och självklar detalj att alltid hälsa på alla på jobbet men den gör så stor skillnad. Och i kombination med småprat så kommer den att vara avgörande för dig att bygga starka och bra relationer med dina medarbetare och kollegor.
Undvik att reagera i affekt
Det är svårt, jättesvårt ibland, att inte bli arg och frustrerad även som chef. Men det är få gånger som det är bra att du reagerar i affekt på stående fot. Så märker du att du går upp i varv och in i ett känslomässigt läge: försök att dra tre djupa andetag, be om en stunds betänketid eller pausa det du gör till senare. Och det oavsett om det gäller att svara på mejl eller sitter i möte. Det är bättre att säga ”ge mig X minuter, jag behöver tänka lite” än att dyka huvudstupa in i en känslostyrd diskussion.
Visa respekt mot de som har mindre makt än du
Alla har vi olika privilegier och makt och som ledare har du automatiskt mer makt. Vilket innebär att det är ännu viktigare att du visar respekt mot de som har mindre makt än du och tar ansvaret för deras välmående och intressen på allvar. Både för att det ingår i ditt chefsuppdrag och är det lämpliga att göra som människa.
Läs mer: Myten om den oumbärliga chefen
För att undvika huvudvärk så kan det vara bra att skapa en krishanteringsplan redan innan det dyker upp en kris. Bild: Shanon från Pixabay
Gör en krishanteringsplan i förhand
När dåliga saker händer så har de en tendens att göra det när det passar som sämst, när det är som mest oväntat eller så kommer allt på samma gång. För att underlätta ett sådan situation och kanske förhindra att läget går från dåligt tillkatastrofdåligt - gör en kommunikationskrisplan redan i förväg. Spekulera i olika scenarios och bestäm er för hur ni ska agera om de händer. Förbered också ett scenario som heter ”oväntade krissituationer” som ni omöjligt kan gissa er till men så att ni har en handlingsplan även om det händer. Är oturen framme och det hinner hända en katastrof innan ni har er krishanteringsplan på plats, ta in experthjälp direkt så att ni kan få råd och stöd i vad ni ska göra.
Försök alltid ha luft inbokat i kalendern
Och apropå oväntade händelser, försök att alltid ha luft inbokad i kalendern för sakerna som oväntat dyker upp. Eller för de som du måste hinna med eller bara hinna småprata med personalen. Du kommer att må bättre av det, medarbetarna och därmed organisation också.
Ja, det finns förstås långt många fler bra hacks som att göra dig själv så umbärlig som möjligt och ge dig själv så sjysta marginaler som möjligt. Men nu är jag nyfiken: har du några life hacks som du vill och kan dela med dig av?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016