Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Bakom den glittriga fasaden

Bloggar, sociala medier, galor, möten och föreläsningar. Alla vill vi förstås visa oss från vår bästa sida i det offentliga rummet. Visa upp det som går bra, känns bra och ser bra ut. Det är därför jag har gillat trenden om att visa upp sårbarhet och vara mer personliga i sociala medier det senaste året. Jag är så trött på glossiga fasader och ständiga leenden.Läs mer: Jaget och maskerna

Bakom den glittriga fasaden

Kanske mest för att jag inte orkar hålla uppe sånt själv alla dagar i veckan. Jag är inte entreprenören som är pigg, glad och superenergisk jämt. Vissa dagar vill jag helst linda in mig i en sjal och stå vid sidan, bara titta på min omvärld. Och det är förstås något som jag egentligen skulle kunna gömma undan bakom den glittriga fasaden men nä, det passar inte mig.Fick frågan för ett tag sedan hur man kan göra som ledare om man inte är extrovert och utåt jämt och hur man kan försöka bli det de dagar man känner sig lite off. Finns förstås inget svartvitt svar på det. Jag vet vissa ledare som väljer att låta bli att åka in på kontoret om de inte kan peppa upp sig själva till en hög energinivå. För min egen del har jag nog landat i att jag får vara off och med. I alla fall så länge jag inte påverkar andra negativt. Är man glittrig så kan man reflektera andras ljus och strålglans även om man inte har någon egen att bidra med för tillfället. Eller vad tänker du?

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Millennials mer lojala mot chefen än företaget

Lojalitet är något som de flesta arbetsgivare värdesätter högt av de enkla anledningarna att lojala medarbetare stannar, levererar bra resultat och vill företagets bästa. Ett examensarbete utfört vid Linnéuniversitetet har genom en kvalitativ studie undersökt millennials syn på arbetslivet. Slutsatserna är flera men en av de mer intressanta i mitt tycke var denna: att de som intervjuades kände större lojalitet mot personen som är ens chef jämfört med företaget de är anställda hos. Vad innebär det och vad kan det få för konsekvenser för organisationen?Läs mer: Så känner du igen en lojal medarbetare

Millennials mer lojala mot chefen än företaget

Inte nog med det. Flera av dem anser dessutom lojalitet är något som arbetsgivaren får genom att förtjäna den. Exempelvis genom att ge bekräftelse och erkännande för arbetet de gör. Ett intressant perspektiv inte sant? Inte minst för att det påvisar chefens betydelse för att inte bara rekrytera rätt person till rätt plats utan också behålla dem.I studien så berättar en av intervjupersonerna att: "Jag har inte fått erkännande för uppgifter som jag har utfört utanför min arbetsbeskrivning. Inte blivit involverad i frågor där jag har god kompetens...". Resultatet? Medarbetaren sa att hens lojalitet var låg. Dessutom så ansåg intervjupersonerna att byte av arbetsgivare var legitimt om inte relationen med chefen fungerade.Så, utifrån den här studien kan vi se att följande saker ökar lojaliteten:

  • En bra relation mellan chefen och medarbetaren!
  • Ett tydligt ledarskap i form av feedback, erkännande och bekräftande från chefen sida. Både när medarbetaren har levererat bra eller rent utav mer än vad som är förväntat.
  • Tydliga direktiv, riktlinjer och god stöttning från chefen men utan att för den sakens skull styra eller kontrollera medarbetaren.
  • Att få bli involverad och få ansvar var också faktorer som höjde lojaliteten.

Själv har jag funderat fram och tillbaka nu på varuti min lojalitet är starkast. Hos chefen eller företaget som anställt mig? Svaret blir nog att det beror på, både på företaget och chefen ifråga. Jag är lojal av mig, men inte till vilket pris som helst. Vad säger du som läser? Hur lojal är du på en skala 1-10 och vem är du mest lojal mot?

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Vanliga misstag nya chefer gör

Att gå från medarbetare till chef över en natt är inte alltid det enklaste. Det är inte bara en ny roll utan nya, allvarliga, ansvarsområden som du ska sätta dig in i. Du måste också lära känna organisationen och människorna i den, även om du jobbat i den tidigare. Så, för att underlätta för dig på vägen tänkte jag att vi idag ska kika lite på några av de vanliga misstag du gör som ny chef. Förhoppningsvis kan du använda detta till att undvika fällorna helt. Annars kanske du kan använda den till att identifiera missarna du har gjort och lära av dem till nästa gång.

Det är en transformationsprocess att bli ledare och det tar olika lång tid för olika personer att komma i chefsrollen. Vilket är helt okej och precis som det ska! Bild: Pixabay

Det är en transformationsprocess att bli ledare och det tar olika lång tid för olika personer att komma i chefsrollen. Vilket är helt okej och precis som det ska! Bild: Pixabay

Vanliga misstag nya chefer gör

Bara lär känna den formella organisationen

Det är alltid bra att lära känna organisationen (och människorna i den) så snart som möjligt. Men, här är en vanlig miss att man bara lär känna den formella sidan av organisationen och inte den formella. Det är fullt naturligt eftersom den formella, trots allt, är den som ofta är enklast och snabbast att både identifiera. Men du kommer att behöva lära känna den informella sidan med för att lyckas som ledare.

Läs mer: Formella och informella organisationer

Tro att du måste leverera direkt

En vanligt fenomen som jag mött under åren är känslan hos många nyblivna ledare om att man måste leverera superbra resultat direkt. Ofta (om än inte alltid) för att man vill visa att arbetsgivaren har rekryterat rätt. Men, så länge du inte har mångårig erfarenhet eller ett uttalat uppdrag om att nå ett visst mål inom en viss tid, så behöver du inte stressa.

Inte lära känna medarbetarna...

En annan vanlig fälla att hamna i som ny ledare är att inte ta sig tiden att lära känna personerna som ingår i teamet. Vilka är de? Vad gör de? Hur är de? Det är givetvis en fråga om hur stor arbetsgrupp man har som ledare. Är du chef över 70 personer kan du kanske inte boka in enskilda presentationsmöten med alla och envar. Men är det fem medarbetare kanske det kan vara en ypperlig idé? Och inte bara ha formella möten utan prata med alla även i informella samtal. Oavsett hur du lägger upp det: var noga med att du som chef verkligen pratar med alla. Vissa kommer att söka din uppmärksamhet, vissa pratar mer än andra. Därför är det viktigt att du har lite koll på så att du pratar med alla. En sak som forskarna Frode Hübertz Haaland och Frode Dale lyfter i sin bok På randen av ledelse som ännu vanligare än att inte lära känna medarbetarna - det är faktiskt...

Som chef behöver du se och förstå flera olika perspektiv, exempelvis: organisationens, teamets och individernas likväl som ditt egna. Bild: Pixabay

Som chef behöver du se och förstå flera olika perspektiv, exempelvis: organisationens, teamets och individernas likväl som ditt egna. Bild: Pixabay

... att inte lära känna och fokusera på gruppen

De menar att det är länt hänt att bli för individfokuserad som ny ledare och att i sin iver att lära känna personerna glömma bort att lära känna och fokusera på gruppen. Hur ska ni jobba tillsammans? Vilka spelregler gäller? Hur samarbetar ni? Vem gör vad? Och så vidare.

Läs mer: Informella ledare

Inte ha tydliga riktlinjer

Den här punkten ligger i första hand inte på dig som ny chef utan din chef. Men, eftersom det ligger i ditt största intresse att ha tydliga riktlinjer om vad du ska göra i ditt uppdrag så kommer jag att skriva med det ändå. För det finns ofta bilder av vad en chef gör eller bör göra - som dessutom skiljer sig åt beroende på vem i organisationen frågar. Så om du inte får infon: fråga din närmsta chef om vilka riktlinjer och förutsättningar som finns i och för rollen.

Inte be om hjälp

Ett annat vanligt misstag är att man som ny ledare inte ber om hjälp om man behöver det. Du varken kommer eller kan kunna allting som ditt nya uppdrag innebär. Så be om råd, stöd och hjälp om du behöver det. Oavsett om det är från din närmsta chef, medarbetarna, kollegorna eller en intern eller extern mentor. Be också om att få en ledarskapsutbildning så snart som det är möjligt om du inte har fått det i förberedande syfte. Jag har alltför många gånger sett nya chefer börja sitt uppdrag och sedan få sin första ledarutbildning flera månader senare. Under tiden har de ofta hunnit göra en massa misstag som varit helt onödiga och inte hade hänt om de hade fått verktygen som de behövde först.

Läs mer: När chefen mår dåligt

Glömma bort att det är en läroprocess

Sist, men inte minst, glöm inte bort att ledarskap - precis som allt annat är en läroprocess. Du kommer att göra fel, du kommer att göra misstag, hantera situationer fel eller göra felbedömningar. Det är en del av lärandet och helt naturligt. Här finns det också en poäng i hur du hanterar dina egna fel som ledare. Vill du bidra till en kultur där misstag är tillåtet och okej? Då bör du erkänna missarna du gör utan att för den sakens skull berätta om allt du gör fel eller förminska dig själv som ledare.

Så, det här var några av de vanliga missarna en kan göra som ny ledare. Vad säger du som läser? Har du gjort eller sett någon miss som du kan dela med dig av till listan?

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

En voodoodocka av chefen kan öka välmåendet

Har du oturen att ha en dålig chef som gör dig arg eller frustrerad på jobbet? Då kan en voodoodocka av chefen få dig att må bättre enligt en forskningsstudie från Wilfrid Laurier University i Kanada som publicerades tidigare i år. I den har forskarna studerat hur medarbetaren som känner sig förorättat och utsatt för dåligt ledarskap reagerar på att hämnas på en voodoodocka som representerade chefen.En voodoodocka av chefen kan öka välmåendet enligt en forskningsstudie från KanadaResultatet? Det var att de 299 medarbetarna i studien mådde bättre och blev mer välmående. Dessutom så stärktes deras arbetsmoral. Detta eftersom känslan av hämnd kan ge en känsla av att rättvisa har blivit skipad och att balansen i relationen har återställts.Om det sedan är en så långsiktig lösning kan förstås diskuteras. Personligen tänker jag att det nog är bättre att prata med chefen. Om det inte fungerar, prata med chefens chef. Alternativt söka sig vidare! Men ja, då har jag heller att provat den här metoden förstås. Vad tror du om den? Kan det funka?

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Överkörd av sin medgrundare

Fråga:

”Något jag har googlat och försökt förstå mig på är att bli felbehandlad av ens medgrundare. Tex om en byggt upp en business och sen blir överkörd av ens medgrundare (och dessutom är det din idé som personen roffat åt sig och tar cred för). Har du något hjälpsamt inlägg kring detta?”

Svar:

Hej! Först och främst: fy, vilken tråkig situation du beskriver. Att starta en business är svårt nog som det är utan den här typen av problematik. Men ja, det hindrar tyvärr inte alltid det problemen från att uppstå ändå. Eftersom jag inte har något inlägg skrivet om detta sedan tidigare så skapar vi det nu. Om det sedan är hjälpsamt eller inte… Well, det får förstås du avgöra när du har läst det. Jag hoppas det kan vara till någon nytta.

När man startar en verksamhet tillsammans är det sista man vill att det ska bli fel eller skiljaktigheter. Foto: Pixabay

Överkörd av sin medgrundare

Nu vet jag inte mer än vad du har skrivit här men jag ser spontant två olika scenarios. Antingen så har ni möjligheten att rädda ert affärssamarbete och fortsätta driva den tillsammans. Eller så är den dörren stängd i dagsläget. Och jag tänker att du som läser inte behöver bestämma dig för vilket av dem som gäller redan nu. Försök pausa känslorna en liten stund, läs båda alternativen först och fundera innan du bestämmer dig för vilket som känns mer rätt än det andra.

Alternativ ett: Fortsätta affärssamarbetet

Om du ser och känner att det skulle finnas en möjlighet att ni kan driva verksamheten tillsammans så måste du prata med din medgrundare om detta. Berätta hur du känner och varför. Jag vet förstås inte er historia men jag tänker generellt att det förmodligen inte har varit hens avsikt att medvetet köra över dig. Så, även om det är känslosamt, försök att vara konkret och använd jag-budskap i samtalet. Detta för att undvika att ni hamnar i ett läge där någon blir defensiv och att ni fastnar i vem en diskussion om vem som har gjort vad och hur.Förhoppningsvis kan ni i stället ha en öppenhjärtig dialog där ni kan prata ordentligt och fokusera framåt på hur ni ska arbeta och hur nu ska undvika att hamna i en liknande situation igen.

Alternativ två: Avsluta affärssamarbetet

Den andra vägen jag ser spontant är att du väljer att avsluta ert affärssamarbete. Ett tråkigt beslut, framförallt om den grundläggande idén var din. I gengäld så är en idé i sig sällan någonting värt. Det är genomförandet av den som betyder något i affärssammanhang. Det finns kanske möjligheter att omforma eller uppdatera den och starta upp den på nytt? Dock beror det på idén och verksamheten om det går eller ej. Men oavsett vilket tänker jag att du nog kommer att tjäna mest på att fatta ett aktivt beslut om att lämna eller stanna kvar och att det sker i dialog med din medgrundare.En tredje väg kan förstås vara att fortsätta som ni har det nu. Ibland kan saker redas ut med tid som den enda faktorn. Men det skulle jag bara rekommendera om det finns en reell chans att det är så. Mår du dåligt eller känner att detta kommer ligga er till last så är dock risken stor att det inte löser sig av sig självt utan att istället bli en bitter eftersmak som smittar av sig på vardagen.

Juridiska åtgärder

Ännu ett perspektiv som kan vara värt värda att fundera är eventuella juridiska åtgärder. Nu vet jag inte om detta kan vara aktuellt här för det beror helt och hållet på hur er affärsverksamhet ser ut, om ni har några avtal skrivna, eller hur kapandet av affärsverksamheten har sett ut. Avtal är en fruktansvärt tråkig sak att ta till när man ska inleda ett nytt spännande samarbete men ack, så viktigt det är. Inte minst den dagen något går fel för då kan man alltid gå tillbaka till avtalet och se vad man kom överens om från början. Finns det inte från början kan det vara svårare men det kanske kan vara värt ett försök. Dock rekommenderar jag dig i så fall att kontakta en jurist för råd om det är något du överväger.

Anlita en extern part som samtalsledare

Sist men inte minst. Om du känner att läget är för stort, för svårt eller för infekterat: var inte rädd för att anlita eller ta in en extern, oberoende part som kan hjälpa er i era samtal. Det kanske kan kännas som en onödig åtgärd eller utgift men samtidigt. Det kanske det kan vara värd om det kan leda till att ert samarbete kan fortsätta (eller avslutas) på ett bra vis. Vilket jag verkligen hoppas för bådas er skull!Och ja, det är de tankar som jag har kring din fråga. Jag hoppas att de har bidragit med något nytt perspektiv till denna tråkiga situation och, återigen, att det ordnar sig på bästa vis. Lycka, lycka till!

Är det någon av er som läser som har erfarenheter av och inom detta? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna