Bakom den glittriga fasaden
Bloggar, sociala medier, galor, möten och föreläsningar. Alla vill vi förstås visa oss från vår bästa sida i det offentliga rummet. Visa upp det som går bra, känns bra och ser bra ut. Det är därför jag har gillat trenden om att visa upp sårbarhet och vara mer personliga i sociala medier det senaste året. Jag är så trött på glossiga fasader och ständiga leenden.Läs mer: Jaget och maskerna
Bakom den glittriga fasaden
Kanske mest för att jag inte orkar hålla uppe sånt själv alla dagar i veckan. Jag är inte entreprenören som är pigg, glad och superenergisk jämt. Vissa dagar vill jag helst linda in mig i en sjal och stå vid sidan, bara titta på min omvärld. Och det är förstås något som jag egentligen skulle kunna gömma undan bakom den glittriga fasaden men nä, det passar inte mig.Fick frågan för ett tag sedan hur man kan göra som ledare om man inte är extrovert och utåt jämt och hur man kan försöka bli det de dagar man känner sig lite off. Finns förstås inget svartvitt svar på det. Jag vet vissa ledare som väljer att låta bli att åka in på kontoret om de inte kan peppa upp sig själva till en hög energinivå. För min egen del har jag nog landat i att jag får vara off och med. I alla fall så länge jag inte påverkar andra negativt. Är man glittrig så kan man reflektera andras ljus och strålglans även om man inte har någon egen att bidra med för tillfället. Eller vad tänker du?
Millennials mer lojala mot chefen än företaget
Lojalitet är något som de flesta arbetsgivare värdesätter högt av de enkla anledningarna att lojala medarbetare stannar, levererar bra resultat och vill företagets bästa. Ett examensarbete utfört vid Linnéuniversitetet har genom en kvalitativ studie undersökt millennials syn på arbetslivet. Slutsatserna är flera men en av de mer intressanta i mitt tycke var denna: att de som intervjuades kände större lojalitet mot personen som är ens chef jämfört med företaget de är anställda hos. Vad innebär det och vad kan det få för konsekvenser för organisationen?Läs mer: Så känner du igen en lojal medarbetare
Millennials mer lojala mot chefen än företaget
Inte nog med det. Flera av dem anser dessutom lojalitet är något som arbetsgivaren får genom att förtjäna den. Exempelvis genom att ge bekräftelse och erkännande för arbetet de gör. Ett intressant perspektiv inte sant? Inte minst för att det påvisar chefens betydelse för att inte bara rekrytera rätt person till rätt plats utan också behålla dem.I studien så berättar en av intervjupersonerna att: "Jag har inte fått erkännande för uppgifter som jag har utfört utanför min arbetsbeskrivning. Inte blivit involverad i frågor där jag har god kompetens...". Resultatet? Medarbetaren sa att hens lojalitet var låg. Dessutom så ansåg intervjupersonerna att byte av arbetsgivare var legitimt om inte relationen med chefen fungerade.Så, utifrån den här studien kan vi se att följande saker ökar lojaliteten:
- En bra relation mellan chefen och medarbetaren!
- Ett tydligt ledarskap i form av feedback, erkännande och bekräftande från chefen sida. Både när medarbetaren har levererat bra eller rent utav mer än vad som är förväntat.
- Tydliga direktiv, riktlinjer och god stöttning från chefen men utan att för den sakens skull styra eller kontrollera medarbetaren.
- Att få bli involverad och få ansvar var också faktorer som höjde lojaliteten.
Själv har jag funderat fram och tillbaka nu på varuti min lojalitet är starkast. Hos chefen eller företaget som anställt mig? Svaret blir nog att det beror på, både på företaget och chefen ifråga. Jag är lojal av mig, men inte till vilket pris som helst. Vad säger du som läser? Hur lojal är du på en skala 1-10 och vem är du mest lojal mot?
Vanliga misstag nya chefer gör
Att gå från medarbetare till chef över en natt är inte alltid det enklaste. Det är inte bara en ny roll utan nya, allvarliga, ansvarsområden som du ska sätta dig in i. Du måste också lära känna organisationen och människorna i den, även om du jobbat i den tidigare. Så, för att underlätta för dig på vägen tänkte jag att vi idag ska kika lite på några av de vanliga misstag du gör som ny chef. Förhoppningsvis kan du använda detta till att undvika fällorna helt. Annars kanske du kan använda den till att identifiera missarna du har gjort och lära av dem till nästa gång.
Det är en transformationsprocess att bli ledare och det tar olika lång tid för olika personer att komma i chefsrollen. Vilket är helt okej och precis som det ska! Bild: Pixabay
Vanliga misstag nya chefer gör
Bara lär känna den formella organisationen
Det är alltid bra att lära känna organisationen (och människorna i den) så snart som möjligt. Men, här är en vanlig miss att man bara lär känna den formella sidan av organisationen och inte den formella. Det är fullt naturligt eftersom den formella, trots allt, är den som ofta är enklast och snabbast att både identifiera. Men du kommer att behöva lära känna den informella sidan med för att lyckas som ledare.
Läs mer: Formella och informella organisationer
Tro att du måste leverera direkt
En vanligt fenomen som jag mött under åren är känslan hos många nyblivna ledare om att man måste leverera superbra resultat direkt. Ofta (om än inte alltid) för att man vill visa att arbetsgivaren har rekryterat rätt. Men, så länge du inte har mångårig erfarenhet eller ett uttalat uppdrag om att nå ett visst mål inom en viss tid, så behöver du inte stressa.
Inte lära känna medarbetarna...
En annan vanlig fälla att hamna i som ny ledare är att inte ta sig tiden att lära känna personerna som ingår i teamet. Vilka är de? Vad gör de? Hur är de? Det är givetvis en fråga om hur stor arbetsgrupp man har som ledare. Är du chef över 70 personer kan du kanske inte boka in enskilda presentationsmöten med alla och envar. Men är det fem medarbetare kanske det kan vara en ypperlig idé? Och inte bara ha formella möten utan prata med alla även i informella samtal. Oavsett hur du lägger upp det: var noga med att du som chef verkligen pratar med alla. Vissa kommer att söka din uppmärksamhet, vissa pratar mer än andra. Därför är det viktigt att du har lite koll på så att du pratar med alla. En sak som forskarna Frode Hübertz Haaland och Frode Dale lyfter i sin bok På randen av ledelse som ännu vanligare än att inte lära känna medarbetarna - det är faktiskt...
Som chef behöver du se och förstå flera olika perspektiv, exempelvis: organisationens, teamets och individernas likväl som ditt egna. Bild: Pixabay
... att inte lära känna och fokusera på gruppen
De menar att det är länt hänt att bli för individfokuserad som ny ledare och att i sin iver att lära känna personerna glömma bort att lära känna och fokusera på gruppen. Hur ska ni jobba tillsammans? Vilka spelregler gäller? Hur samarbetar ni? Vem gör vad? Och så vidare.
Läs mer: Informella ledare
Inte ha tydliga riktlinjer
Den här punkten ligger i första hand inte på dig som ny chef utan din chef. Men, eftersom det ligger i ditt största intresse att ha tydliga riktlinjer om vad du ska göra i ditt uppdrag så kommer jag att skriva med det ändå. För det finns ofta bilder av vad en chef gör eller bör göra - som dessutom skiljer sig åt beroende på vem i organisationen frågar. Så om du inte får infon: fråga din närmsta chef om vilka riktlinjer och förutsättningar som finns i och för rollen.
Inte be om hjälp
Ett annat vanligt misstag är att man som ny ledare inte ber om hjälp om man behöver det. Du varken kommer eller kan kunna allting som ditt nya uppdrag innebär. Så be om råd, stöd och hjälp om du behöver det. Oavsett om det är från din närmsta chef, medarbetarna, kollegorna eller en intern eller extern mentor. Be också om att få en ledarskapsutbildning så snart som det är möjligt om du inte har fått det i förberedande syfte. Jag har alltför många gånger sett nya chefer börja sitt uppdrag och sedan få sin första ledarutbildning flera månader senare. Under tiden har de ofta hunnit göra en massa misstag som varit helt onödiga och inte hade hänt om de hade fått verktygen som de behövde först.
Läs mer: När chefen mår dåligt
Glömma bort att det är en läroprocess
Sist, men inte minst, glöm inte bort att ledarskap - precis som allt annat är en läroprocess. Du kommer att göra fel, du kommer att göra misstag, hantera situationer fel eller göra felbedömningar. Det är en del av lärandet och helt naturligt. Här finns det också en poäng i hur du hanterar dina egna fel som ledare. Vill du bidra till en kultur där misstag är tillåtet och okej? Då bör du erkänna missarna du gör utan att för den sakens skull berätta om allt du gör fel eller förminska dig själv som ledare.
Så, det här var några av de vanliga missarna en kan göra som ny ledare. Vad säger du som läser? Har du gjort eller sett någon miss som du kan dela med dig av till listan?
En voodoodocka av chefen kan öka välmåendet
Har du oturen att ha en dålig chef som gör dig arg eller frustrerad på jobbet? Då kan en voodoodocka av chefen få dig att må bättre enligt en forskningsstudie från Wilfrid Laurier University i Kanada som publicerades tidigare i år. I den har forskarna studerat hur medarbetaren som känner sig förorättat och utsatt för dåligt ledarskap reagerar på att hämnas på en voodoodocka som representerade chefen.
Resultatet? Det var att de 299 medarbetarna i studien mådde bättre och blev mer välmående. Dessutom så stärktes deras arbetsmoral. Detta eftersom känslan av hämnd kan ge en känsla av att rättvisa har blivit skipad och att balansen i relationen har återställts.Om det sedan är en så långsiktig lösning kan förstås diskuteras. Personligen tänker jag att det nog är bättre att prata med chefen. Om det inte fungerar, prata med chefens chef. Alternativt söka sig vidare! Men ja, då har jag heller att provat den här metoden förstås. Vad tror du om den? Kan det funka?
Överkörd av sin medgrundare
Fråga:
”Något jag har googlat och försökt förstå mig på är att bli felbehandlad av ens medgrundare. Tex om en byggt upp en business och sen blir överkörd av ens medgrundare (och dessutom är det din idé som personen roffat åt sig och tar cred för). Har du något hjälpsamt inlägg kring detta?”
Svar:
Hej! Först och främst: fy, vilken tråkig situation du beskriver. Att starta en business är svårt nog som det är utan den här typen av problematik. Men ja, det hindrar tyvärr inte alltid det problemen från att uppstå ändå. Eftersom jag inte har något inlägg skrivet om detta sedan tidigare så skapar vi det nu. Om det sedan är hjälpsamt eller inte… Well, det får förstås du avgöra när du har läst det. Jag hoppas det kan vara till någon nytta.
När man startar en verksamhet tillsammans är det sista man vill att det ska bli fel eller skiljaktigheter. Foto: Pixabay
Överkörd av sin medgrundare
Nu vet jag inte mer än vad du har skrivit här men jag ser spontant två olika scenarios. Antingen så har ni möjligheten att rädda ert affärssamarbete och fortsätta driva den tillsammans. Eller så är den dörren stängd i dagsläget. Och jag tänker att du som läser inte behöver bestämma dig för vilket av dem som gäller redan nu. Försök pausa känslorna en liten stund, läs båda alternativen först och fundera innan du bestämmer dig för vilket som känns mer rätt än det andra.
Alternativ ett: Fortsätta affärssamarbetet
Om du ser och känner att det skulle finnas en möjlighet att ni kan driva verksamheten tillsammans så måste du prata med din medgrundare om detta. Berätta hur du känner och varför. Jag vet förstås inte er historia men jag tänker generellt att det förmodligen inte har varit hens avsikt att medvetet köra över dig. Så, även om det är känslosamt, försök att vara konkret och använd jag-budskap i samtalet. Detta för att undvika att ni hamnar i ett läge där någon blir defensiv och att ni fastnar i vem en diskussion om vem som har gjort vad och hur.Förhoppningsvis kan ni i stället ha en öppenhjärtig dialog där ni kan prata ordentligt och fokusera framåt på hur ni ska arbeta och hur nu ska undvika att hamna i en liknande situation igen.
Alternativ två: Avsluta affärssamarbetet
Den andra vägen jag ser spontant är att du väljer att avsluta ert affärssamarbete. Ett tråkigt beslut, framförallt om den grundläggande idén var din. I gengäld så är en idé i sig sällan någonting värt. Det är genomförandet av den som betyder något i affärssammanhang. Det finns kanske möjligheter att omforma eller uppdatera den och starta upp den på nytt? Dock beror det på idén och verksamheten om det går eller ej. Men oavsett vilket tänker jag att du nog kommer att tjäna mest på att fatta ett aktivt beslut om att lämna eller stanna kvar och att det sker i dialog med din medgrundare.En tredje väg kan förstås vara att fortsätta som ni har det nu. Ibland kan saker redas ut med tid som den enda faktorn. Men det skulle jag bara rekommendera om det finns en reell chans att det är så. Mår du dåligt eller känner att detta kommer ligga er till last så är dock risken stor att det inte löser sig av sig självt utan att istället bli en bitter eftersmak som smittar av sig på vardagen.
Juridiska åtgärder
Ännu ett perspektiv som kan vara värt värda att fundera är eventuella juridiska åtgärder. Nu vet jag inte om detta kan vara aktuellt här för det beror helt och hållet på hur er affärsverksamhet ser ut, om ni har några avtal skrivna, eller hur kapandet av affärsverksamheten har sett ut. Avtal är en fruktansvärt tråkig sak att ta till när man ska inleda ett nytt spännande samarbete men ack, så viktigt det är. Inte minst den dagen något går fel för då kan man alltid gå tillbaka till avtalet och se vad man kom överens om från början. Finns det inte från början kan det vara svårare men det kanske kan vara värt ett försök. Dock rekommenderar jag dig i så fall att kontakta en jurist för råd om det är något du överväger.
Anlita en extern part som samtalsledare
Sist men inte minst. Om du känner att läget är för stort, för svårt eller för infekterat: var inte rädd för att anlita eller ta in en extern, oberoende part som kan hjälpa er i era samtal. Det kanske kan kännas som en onödig åtgärd eller utgift men samtidigt. Det kanske det kan vara värd om det kan leda till att ert samarbete kan fortsätta (eller avslutas) på ett bra vis. Vilket jag verkligen hoppas för bådas er skull!Och ja, det är de tankar som jag har kring din fråga. Jag hoppas att de har bidragit med något nytt perspektiv till denna tråkiga situation och, återigen, att det ordnar sig på bästa vis. Lycka, lycka till!
Är det någon av er som läser som har erfarenheter av och inom detta? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016