Beteenden som mentalt starka personer undviker
Att vara mentalt stark ses ofta som positivt och eftersträvansvärt. Jag ställer mig inte odelat positiv till det. Alla kan ju inte vara det jämt och jag är inte övertygad om att det är så himla bra att det ska vara normen för hur vi ska vara. Mental styrka kan absolut vara en tillgång - men det kan också blir känslokallt. Samtidigt så kan ens arbetsliv bli lättare om en jobbar för att bli mentalt starkare och framförallt tryggare i sig själv. Forbes har listat tretton saker som mentalt starka personer undviker, här är några av dem (lätt saltade):
Beteenden som mentalt starka personer undviker
Att tycka synd om sig själv
Att känna självömkan är inget nytt för mänskligheten men frågan är hur du hanterar motgångarna som livet erbjuder. Fastnar du i att tycka synd om dig själv eller försöker du lära dig av dina misstag och gå vidare?
Ge bort sin makt
Vem har den yttersta makten över dig? Du själv, någon annan eller omständigheter? Mentalt starka personer är enligt Forbes medvetna om sin makt över sitt mående och låter inte andra påverka deras handlingar. God tanke men bör inte dras för långt som ledare - då är risken nog stor att man blir mer maskin än människa.
Att behaga alla
Det går inte att vara bästa vän med alla människor på denna jord och det går inte heller att behaga alla alltid. Att vara så vänlig men respektfull som möjligt mot alla är en femma men mental styrka innebär också att man vågar säga ifrån om det behövs.
Göra samma misstag om och om igen
Einsteins bevingade ord: "galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat" har en poäng. Använd dina självkritiska förmågor till att lära från dina misstag och därmed låta bli att upprepa dem i den mån det går.
Missunnsamhet
Det säger en del om hur en människa hanterar andras motgångar - men lika mycket om hur hen hanterar andras framgångar. Har du styrka nog att stöttar du dina nära, kära, kollegor och bekantskaper i både med- och motvind?
Snabba resultat
Framgång skapas väldigt sällan över en natt så att lyckas på lång sikt kräver ofta stora doser uthållighet, tålamod och mycket jobb. Något den som tillskrivs som mentalt stark inte bara är medveten om enligt Forbes. De räknar med det och jobbar därför så smart och långsiktigt som möjligt.Vad säger du om det här med att vara mentalt stark? Är det bara bra eller finns det fler nyanser än så? Dela gärna med dig av dina tankar.
Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?
Hur är en riktigt bra VD?
Högst upp i företaget står hen ensam på toppen oavsett om det blåser kalla vindar eller är gassande solsken, VD:n. Eller? CEO Genome, en studie som drivits i tio år har enligt Harvard Busness Review kommit från till fyra olika beteenden som utmärker en riktigt bra VD från resten. Känner du igen dig?
Hur är en riktigt bra VD?
De tar snabba beslut
Som VD är beslutsfattande en stor del av vardagen och de ledare som stack ut i studien var dem som fattade beslut snabbt, tidigt i processen, med den informationen de hade tillhanda. Och en viktigt del i detta är att lyssna in vad de som kan mer i organisationen har att säga om saken. Om beslutet sedan visade sig vara tokigt - så kunde de kvickt fatta nya beslut. En ledare beskriver i artikeln at han ställer sig två frågor när han står inför ett beslut. Först "vad händer om beslutet är fel? och sedan "hur mycket annat kommer att uppehållas om jag inte fattar det här beslutet nu?"Möt en boss: Alexandra Bylund "Vd:n som tror på frihet under ansvar och snabba beslut"
De försöker engagera andra
Riktigt bra VD's har inte bara stenkoll på vilka det är som påverkas av olika förändringar eller processer. De är dessutom måna om att få med dem på tåget. Inte för att skapa konsensus, det tar alldeles för lång tid i anspråk, men för att engagera så många som möjligt.Möt en boss: Leslie Alfredsson "Vi kramas varje morgon och allt annat är kaos"
De lär för framtiden
De VD's som stack ut i studien hade inte bara med sig ett långsiktigt perspektiv och tänk kring företagen som de företrädde. Mer än 90 procent av dem såg misstag och motgångar som möjligheter att lära sig något nytt.Möt en boss: Mia Rolf "En världsförändrande jordfräs"
De når de mål som är uppsatta
Föga förvånande så är en av de viktiga kvalitéerna för en ledare i högsta position att leverera resultat och de som stack ut från mängden. Det gjorde detta konsekvent eftersom de var organiserade och strukturerade i sitt sätt att arbeta.Möt en boss: Anne A Marbrandt "Kan vara lycklig men är aldrig nöjd"Vad säger du som läsare om de här fyra beteendena? Finns det andra viktiga saker en VD borde göra? Och, eftersom jag är nyfiken: har du några ambitioner om att bli VD en gång i framtiden? Oavsett om det är för ditt egna eller någon annan företag?
Så hanterar du en dålig lyssnare
Alla har vi varit det någon gång och alla har vi råkat ut för det: en dålig lyssnare. Är det inte en dimmig, dagdrömmande blick så är det mobilskärmen eller småprat som som distraherar personen från dig och ditt budskap. Harvard Business Review har sammanfattat några do's and dont's: så hanterar du en dålig lyssnare.
Dont
Utgå från dig själv
Den vanligaste missen som vi gör när vi presenterar information är att vi utgår från oss själva och inte från de som ska lyssna. Sätt dig in i mottagarnas situation. Vilka förkunskaper har de? Hur kan du bäst fånga deras uppmärksamhet? Och, inte minst, vad är det som är intressant och aktuellt för dem att veta?
Glöm bort framförandet
Vissa av oss tar bäst emot information genom att lyssna, andra genom att se bilder. En behöver sitta och kladda i sitt anteckningsblock för att kunna fokusera och en annan behöver göra momentet för att förstå hur det fungerar. Gör informationen så tillgänglig och intressant som möjligt och tänk igenom när, var och hur du bäst ska hålla det här samtalet. Det är kanske inte det bästa läget att börja gå igenom budgeten fem minuter innan en stressad medarbetare måste rusa från jobbet för att hinna hämta sina barn från förskolan.
Fortsätt tala inför döva öron
Om du märker att personen som du pratar med inte lyssnar: var inte rädd för att påkalla deras uppmärksamhet. Men, gör det i en trevlig ton. Till exempel genom att fråga något i stil med "Jag upplever att du är distraherad. Är det något som jag kan hjälpa dig med?"
Do
Se över ditt eget lyssnande
Hur bra är du på att lyssna? Är du närvarande i samtalen med andra? Kollar du mobilen eller mejlen på mötena? Funderar på middagen under morgonmötet? Det är inte ovanligt att de personer som upplever att de inte blir lyssnade på ej heller är bra på att lyssna. Detta eftersom vi, mer eller mindre medvetet, ofta bemöter andra såsom de bemöter oss. Rannsaka dig själv och ansträng dig för att dina kollegor och medarbetare ska känna sig lyssnade på: det smittar av sig.
Förvarna
Om du märker att stämningen på mötet har blivit lite disträ och om du har något viktigt där du behöver ha alla fokusera kan du också ge dem en förvarning: "Nu har jag en viktig sak som vi måste diskutera eftersom jag behöver er hjälp...". Det är ett effektivt sätt som till och med kan användas mot dagdrömmeri.
Prata om era sociala koder
Ett lite mer långtgående alternativ kan också gemensamt prata om era sociala koder och vad som är okej på möten och inte. Till exempel när det gäller att ha med mobiltelefonen eller så att alla får komma till tals.Berätta! Har du någon gång råkat ut för en dålig lyssnare och hur hanterade du i så fall det?
Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?
Olika ledarskapsstilar i Game of Thrones
HBO's serie Game of Thrones fångar ungefär miljontals människors uppmärksamhet varje måndag och jag och min sambo är inget undantag. Min ovana trogen kan jag inte låta bli att analysera seriens karaktärer ur ett ledarskapsperspektiv. Vad sägs, ska vi fylla en del av utrymmet i denna ledarskapsblogg med kika närmare på vem som leder hur egentligen?
Notera att texten kan innehålla spoilers om du inte har sett säsong 7.
Olika ledarstilar i Game of Thrones
Daenerys Targeryen: Det auktoritära ledarskapet
Inte nog med att hon har tre drakar som flankerar hennes strävan mot makten, hennes ledarstil är allt annat än gullig. Hon prioriterar sina värderingar och hon lyssnar till goda råd. Men i slutändan är hon stenhård och auktoritär som ledare och kuvar de flesta i sin väg mot tronen i Westeros.
Jeor Mormont: Det framtidsinriktade ledarskapet
Jeor är måhända inte med längre (och är därför inte med på bilden ovan) men frukten av hans arbete syns fortfarande i ledarskapet hos Jon Snow. Ingen, utom Sam Tarwell, fattade ett smack när han valde ut Jon till att bli tjänare i stället för ranger men ett av de bästa sätten att fostra en påläggskalv på är trots allt allt ta in dem bakom kulisserna och lära dem verksamheten inifrån och ut.
Petyr Bealish: Det manipulativa ledarskapet
Ledaren som dväljs i skuggorna och leder med hjälp av viskningar, hemligheter och väl valda ord? Det är Petyr "Little-Finger" Bealish. Hans strid för makt sker verkligen i det dolda och är ett ypperligt exempel på riktigt manipulerande ledarskap.
Cersei Lannister: Det tyranniska ledarskapet
Drottningen av King's Landing skulle även kunna tillskrivas titeln Drottningen af Management by Fear. En grymmare tyrann till ledare är svårare att hitta även om hon också är oerhört listig, strategisk och målinriktad.
Tyrion Lannister: Det diplomatiska ledarskapet
Hans femton minuter i rampljuset för att styra King's Landing varade förvisso inte länge men jag tycker ändå att Tyrion är ett gott exempel på det diplomatiska ledarskapet. Han är beläst och politisk kalkylerande omvärldsbevakare (de stunder han inte kikar för djupt i vinglaset) som alltid föredrar och föreslår förhandlingar och diplomatiska lösningar framför väpnad konflikt.
Jon Snow: Det situationsanpassade ledarskapet
Jon, den potentiellt hyggligaste ledarfiguren av dem alla, förkroppsligar verkligen det situationsanpassade ledarskapet. Han är den ofrivilliga ledaren som fattar beslut, delegerar, ber om råd och styrs av sina värderingar. De skillnad från övriga makttörstande ledarna är hans visions att överleva kriget. Han tycks dessutom bry sig om personerna som han leder, ett ovanligt drag i denna serie.
The High Sparrow: Det genomtänkta ledarskapet
Den ledare som sticker ut från mängden med att målmedvetet, långsiktigt och strategiskt tillskansa sig makt på alla olika samhällsnivåer, från fattigkvarteren till den manipulerade, numera avlidne, konungens öra är The High Sparrow. Om religionen är ett tacksamt verktyg eller medel lämnar jag osagt men hans strategiska förmågor är vida. Han tycks alltid ha ett svar på tal om det så handlar om mjuka ord och vänlighet eller hårda ord och hot.
Sansa Stark: Det oväntade ledarskapet
Under i princip hela serien så har Sansa varit en av de minst populära karaktärerna som också blivit mest sparkad på. Men under säsong sju måste jag säga att hon har vuxit enormt i mina ögon och visat grymma ledarskapsskills. Blev så lycklig att hon trots allt inte föll för Little-Fingers manipulerande och att hon än så länge inte har drabbats av den manliga chefssjukan. En trevlig ledarskapsöverraskning som är ett ypperligt bevis för hur många mognar som ledare när de får chefsansvar!Tittar du på Game of Thrones? Och om ja, vilken karaktär är din favorit?
Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?
Så blir du mer omtyckt som chef
För vissa känns det som en livsnödvändighet att bli gillad av alla medan andra gör vad som helst, hur som helst utan att bry sig ett dyft om vad andra tycker. Två motpoler där de flesta av oss ligger på gråskalan däremellan. Som ledare kan du inte bli omtyckt och älskad av alla hela tiden. Men ju mer omtyckt du är och ju mer förtroende som dina medarbetare har för dig, desto lättare kommer ditt arbete att bli och desto bättre arbetsmiljö kommer ni att få.
Inc.com har sammanställt karaktärsdrag som är gemensamma för gillade chefer: här är dem, försvenskade i både språk och anda, och klockrena tips för dig som vill bli mer omtyckt som chef.
Så blir du mer omtyckt som chef
Var trevlig
Känns det inledande tipset som att slå upp en öppen dörr? Kanske det men det är så himla lätt (och mänskligt) att glömma bort att vara vänliga och trevlig när det är galet stressigt och mycket som händer. Hälsa alltid med ett leende och ögonkontakt - det är viktigare än du tror!Läs mer: Hälsningar på jobbet
Skapa tid för dina medarbetare
En förlängning av ovanstående punkt är att du som ledare behöver ha tid för att skapa, behålla och fördjupa relationen med dina medarbetare. Något som är svårt om du alltid sitter i möten. Ta dig tiden att prata med så många av dina medarbetare som möjligt på vardaglig basis och visa att du har intresse av vad som händer och hur de mår om det så bara är ett "Hej, hur är läget? Hur går det för dig?". Att du visar att du som chef har tid för att lyssna på dina medarbetare kommer att göra det möjligt att få deras förtroende.Läs mer: "Tillsammans är en styrka"
Var flexibel
Om det är något vi alltid kan räkna med så är det att saker kommer att gå fel förr eller senare. Att vara flexibel som chef är därför en stor fördel så att du inte tar det så hårt om planer och förutsättningar ändras - ditt beteende kommer nämligen att lägga ribban för hur gruppen hanterar framtida problem.Läs mer: Hur är en perfekt chef?
Sträva efter att vara positiv
Det är inte alltid lätt att vara chef och det finns ju ingen som är pigg, glad och kvittrandes alla dagar i veckan oavsett vad som händer runt omkring en. Man får vara mänsklig, även som chef, men kom ihåg att ditt uppförande på jobbet ändå sätter ribban för dina kollegor och medarbetare. Därför är det bra om du strävar efter att vara så positiv som möjligt även i de stunder då de blåser hårdare vindar.Läs mer: När chefen mår dåligt på jobbet
Lead by example
Det här med att vara en förebild är inte heller alltid så enkelt. Eller kul för den delen. Framförallt när ens egna god råd sätter käppar i hjulet för en själv. Men ledarskapsstilen "lead by example" är populär av en anledning. Gemene man uppskattar när ledare föregår med gott exempel och ogillar är ledare anser sig stå över regler.Läs mer: Myten om en oumbärlig chef
Ge feedback löpande
I stressade tider är det så lätt hänt att man som chef inte hinner hänga med i det dagliga och se vad medarbetarna gör om dagarna och än mindre kommentera det om allt bara flyter på som det borde. Men gör det! Alla behöver vi bli sedda, hörda och bekräftade och uppskattande ord betyder mer än vad du många gånger tror.Läs mer: Konsten att ge kritik
Visa medlidande
Sist men inte minst: bland de enklaste sakerna som du kan göra som chef och medmänniska? Visa medlidande. Var vänlig. Det är så mycket roligare att jobba med personer som är snälla, glada och visar förståelse även om de utmanar och ställer krav.Läs mer: Maktutövande i vardagen
Vad säger du som läsare? Vilken av dess egenskaper tycker du är viktigast och trevligast och en chef uppvisar?
Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016