Maktutövande i vardagen
Ett ämne som vi inte pratar så mycket om i vardagen är makt. Och även när vi gör det använder vi mest andra ord som girlpower, "just do it" eller att vara sin egen boss. Makt och maktutövande ses ofta som fult och korrumperande och hör till den politiska världen. Men makt är något som vi alla utövar och utsätts för dagligen och om du är chef (eller vill bli det) är makt definitivt en aspekt som du bör vara medveten om.
Vad är makt
Att kunna bestämma och få sin vilja igenom är en slags makt. En annan är att få andra att göra som du vill. Makt kan ges och makt kan tas. Enligt NE så lyder definitionen:
Makt, inom samhällsvetenskapen antingen handling, dvs. maktutövning, eller förmåga, dvs. maktresurser.
Makt är alltså något som vi utsätts och utsätter andra för dagligdags. Maktstrukturer finns i samhället, i arbetslivet och föreningslivet. Till och med i familjelivet och våra privata relationer är makt en aspekt som vi behöver förhålla oss till. Plus makten som vi upplever att vi själva har över våra kroppar, sinnen och våra liv då.Hur påverkar din makt andra och hur påverkas du av andras makt?
Olika typer av makt
Det finns flera olika typer av makt och jag tänkte ta upp dem i ett eget blogginlägg längre fram. Så idag börjar vi med de mest grundläggande: direkt och indirekt makt. Direkt makt (eller positionsmakt) kan utgöras av fysiskt våld eller tvång. Den indirekt makten är mer subtil och syns inte, till exempel hotfull stämning eller hot om våld. Dessa olika makttyper går att finna på många arbetsplatser. Gör du som anställd inte ditt jobb riskerar du att inte få behålla det eller om så kan det vara underförstått att du ska leverera det lilla extra för att kunna avancera vidare i organisationen.
Den direkta och indirekta makten kan inom ledarskap översättas till formell och informell makt. Formell makt är den som hör till titeln och chefspositionen. Att du som chef har större befogenheter, kunskaper, ansvar och makt än vad dina medarbetare har. Men sedan har vi också den informella makten som bygger på personliga relationer och förtroenden. Det kan vara chefen som har både den formella och informella rollen - men den informella makten kan också hittas hos en informell ledare som inte alls är chef eller formellt ansvarig. Och som vi har pratat om tidigare kan det informella ledarskapet ibland bli starkare än det formella så till den grad att det inte spelar någon roll vad chefen säger - medarbetarna följer någon annans råd och åsikter.
Med makt kommer ansvar
Att kunskap är makt och med makt kommer ansvar är uttryck gamla som gatan, likväl har de en poäng. För med makt följer påverkan och den som utöver makt har ett ansvar för hur den påverkar andra. Vilket är en viktig aspekt att minnas för den som är ledare.
Ger du dig själv makten eller ger du den till någon annan? Tar du makten eller låter du någon annan göra det? Sist men inte minst, vad gör du som ledare med din makt?
Vissa tycker det är viktigt att chefen har all makt. Andra ser gärna att medarbetarna och arbetsgruppen också har makt och att ansvaret delas mellan ledning och medarbetare. Kanske inte 50/50 men mer än 100/0.
Något som jag tycker är intressant är att det ofta anses vara fult att vilja ha makt (och därmed vara ärelysten). Samtidigt kan individer också stämplas som svaga om de anses vara maktlösa och det är smickrande att ta makten över sig själv och sitt liv. Vi berömmer och pratar uppmuntrande om att ha power och vara powerful -men power betyder makt och powerful att vara mäktig.Min högst personliga teori är att det som avgör när makt klassas som bra respektive dålig är när den stryker oss med- respektive mothårs. När andra fattar beslut som gagnar oss eller våra intresseområden positiv är andras makt över oss okej. Om de fattar fel beslut, missbrukar sin makt eller om makten blir tvingande blir de flesta av oss asförbannade. Om inte den som utövar makten lyckas vara så tydlig med varför de agerar som de gör - då kanske vi rentutav köper deras argument. Alternativt så använder de sig av belöningsmakt och då blir det lockande att äta upp broccolin om vi blir stora och starka utav den. Något som givetvis också kan gälla på jobbet!Vilken makt upplever du att du har i ditt arbetsliv och i din vardag? Hur ser du på makt och hur känner du inför att ha respektive inte ha det?
Varför medarbetare slutar
En viss personalomsättning i organisationer är hälsosam för att företaget ska fortsätta utvecklas och hänga med i vår föränderliga samtid. Men för hög personalomsättning är inte heller hälsosam. Då riskerar man i stället att värdefulla kunskaper och kompetenser förloras och att organisationen blir trög och ineffektiv. Därför gäller det att du som ledare vet varför medarbetare säger upp och det här är ett ämne vi kommer beröra mer framöver. Idag tänkte jag dock att vi ska kika på varför medarbetare slutar baserat på Donn Carrs artikel på LinkedIn.
De är överarbetade
Det må vara skillnad på att vara överarbetad och utbränd. Men att vara överarbetad under längre perioder är fortfarande inget som är hälsosamt eller eftersträvansvärt. Den medarbetare som är mån om sin hälsa kommer således att sluta om arbetet kväver deras talang i stället för att ta till vara på den.Lär mer: Skillnaden mellan att vara överarbetad och utbränd
Deras ansträngningar uppmärksammas inte
Underskatta inte betydelsen av ordet "tack". Att du som chef berättar för medarbetaren att du ser hens ansträngningar gör mycket för individen. Medarbetare som känner att deras ansträngningar går förbi obemärkta kommer att prestera sämre eller söka nytt jobb.Läs mer: Då är det dags att söka nytt jobb
När fel personer anställs eller befordras
Bra medarbetare som jobbar hårt vill se likasinnade professionella personer på alla nivåer i organisationen. Därför kan det innebära att dina bästa medarbetare slutar om du anställer eller befordrar någon som uppfattas som en glidare som pratar mer än vad de jobbar.Läs mer: Favoriserande chefer, när relationen blir lite för bra
När arbetsgivaren inte bryr sig om sina anställda
Enligt Donn Carr är relationen med chefen och arbetsgivaren avgörande för om de bästa medarbetarna kommer att stanna i organisationen eller ej. Medarbetarna märker om chefen och företaget genuint bryr sig om deras hälsa eller om välmående är ett policydokument som sitter inramat på väggen.Läs mer: Den manliga chefssjukan
När det inte finns utvecklingsmöjligheter
Att utvecklas inom ett företag kan absolut handla om att befordras eller att få testa nya roller i organisationen. Men det kan lika gärna handla om att låta medarbetaren få utveckla nya kunskaper och färdigheter inom den tjänst man redan har. Den chef och arbetsgivare som uppmuntrar sina medarbetare att utvecklas, vara kreativa och känna stolthet för sitt arbete kommer också att få behålla kompetent personal.Läs mer: Fyra tips till dig som vill bli chef
När chefen inte håller det hen lovar
Ett av de enklaste sätten att skapa tillit mellan sig själv och andra är så enkelt som att hålla det du lovar. Och om du av någon anledning inte kan göra det du har utlovat vara ärlig med varför det inte gick. Du kommer att tjäna på det i slutändan även om det kan vara jobbigt att erkänna att saker inte blev som det var tänkt.Läs mer: Beteenden du som chef bör undvikaVad säger du: vilka är dina tips för att behålla dina bästa medarbetare?
Myten om en oumbärlig chef
Visst känns det bra att vara behövd på jobbet: att göra skillnad genom att vara där, svara på frågor och hjälpa sina kollegor och medarbetare. Men det finns en gräns för hur bra det är för en organisation att en ledare är behövd - när ledaren blir oumbärlig.
Det är lätt hänt (och ibland väldigt trevligt) att få superhjältestatus som chef men det är dessvärre inte bra varken för dig som ledare eller teamet eller organisationen. Grafik: MAST Produktion
Trendigt att vara oumbärlig
De senaste åren har det varit trendigt att vara oumbärlig på arbetsplatsen för att visa hur värdefull man är. Vad man sällar talar om är oumbärlighetens baksidor och hur hårt den kan slå både mot individer och organisationer. Känslan av att vara behövd överallt hela tiden och inte räcka till behöver inte bara leda till allvarliga stresspåslag. Den kan också innebära att man faktiskt inte räcker till och att verksamheten börjar halta.
Dessutom kan en oumbärlig chef leda till att medarbetarna blir handlingsförlamade, inte känner ansvar för sitt arbete eller blir omotiverade, vilket minskar både trivsel och välmående. Så att du som chef ska göra dig oumbärlig är en modern myt. I stället bör du sträva efter att göra dig umbärlig. Inte på det sättet att du bara sitter och petar navelludd, utan att du bygger en trygg organisation. En organisation där medarbetarna kan arbeta självständigt och fatta egna beslut i enlighet med era mål, även när du inte är där.
En förändring att bli mer umbärlig
Charlie Söderberg Foto:Privat
En ledare som har jobbat för att bli umbärlig är Charlie Söderberg, VD för Balansekonomi. För några år sedan hade han planerna på att gå ner i för att vara hemma med sonen Primus, men det var när han blev allvarligt sjuk som han bestämde sig för att förverkliga idén.
─ Som jag ser det var vi då också inne i en fas där ”Ledaren med stort L” behövde vara inblandad i allt, vilket lamslog både mig och organisationen. Det finns faser det är viktigt att gå först och peka med hela handen med det finns också faser då en ledare leder bäst genom att lämna luft, bjuda till reflektion och ställa fler frågor än komma med svar, säger Charlie Söderberg.
Resultatet blev att flytta från storstadspulsen i Stockholm till lantlivet på en gård i Skåne. En nytt liv med att odla grönsaker, renovera, föreläsa och börja jobba tre dagar i veckan inleddes. En stor omställning för både familjen och organisationen, men också nödvändig:
─ Att gå ner i tid till att arbeta tre dagar i veckan som chef är på många sätt en utmaning, men inte enorm, och definitivt en nyttig sådan för hela organisationen, säger Charlie Söderberg.
Varför mer umbärlig?
─ Samarbetet mellan oss ledare var avgörande. Vissa strukturer fick byggas om med rapportering och jag fick lämna bort ansvar och arbetsuppgifter. Samtidigt jobbade vi alla redan med samma metodik vilket gjorde det enklare. Det är inte bara jag som utbildar våra handledare. Och det är ingen lyxfråga för mig som ledare utan det är så man bör jobba, säger Charlie Söderberg.
Hans upplevelse är att det nyttigt att personalen fick mer möjlighet att fatta fler egna beslut med hans mangament by not being there.
─ Jag är aldrig mer än timme bort men de flesta frågor har dem svarat på själv inom den timmen. När jag var på plats jämt riskerade min åsikt att bli sanning. Nu fick många andra möjligheten att växa och utvecklas.
Jag och min partner har möten var fjortonde dag för att tänkaframåt och på vad vi bygger här egentligen, så vi inte fastnar imejl eller i att jobba med businessen. Varje gång jag springer medhinkar har jag misslyckats med att bygga en vattenledning.
Charlie Söderberg
En av flera nackdelar med att vara oumbärlig som chef är att risken är stor att du också blir den enda som släcker alla bränder som uppstår. Är ni fler som gör det? Ja, då går det både snabbare och blir bättre gjort.
Så blir du mer umbärlig som chef
För att du som chef inte ska springa med vattenhinkar gäller det att ni bygger en stadig grund. Vet ni vad ni ska göra varje dag för att ni ska vara nöjda? Har ni alla verktyg som ni behöver? Vad har ni för varningssystem som aktiveras om ni inte lyckas nå era mål? Prata om era förväntningar och hitta sätt att hjälpa varandra som ett team.
Stresstesta de strukturer som ni har. Ponera att ni har måndagsmöten. Vad händer om du som chef inte dyker upp en, två eller tre måndagar? Har personalen måndagsmötet ändå? Om ja så har de insett värdet med att hålla mötet och du är umbärlig. Om det däremot blir framskjutet eller inställt tyder det på att ni behöver backa bandet och se över ert arbetssätt.
─ För att bli umbärlig krävs det att man biter i det sura äpplet ibland. Du kan tro att saker är organiserade och strukturerade men om det inte klarar stresstest eller levererar de resultat som ni vill är det inte så färdigt som du tror. Då får ni går tillbaka till ritbordet och göra ett nytt försök, säger Charlie Söderberg.
Sammanfattningsvis så upplevde Charlie Söderberg att organisationen blev självständigare när han gick ner i tid och blev mer umbärlig. Men för att bli lyckas med det behöver du inte gå ner i tid eller spendera mer tid från kontoret. När medarbetaren kommer med en fråga – besvara den med motfrågor för att få medarbetaren eller gruppen att resonera själva kring hur problemet kan lösas på bästa sätt. Exempelvis:
Vad tror du är den bästa lösningen och varför?
Vad är alternativen?
Vilka påverkas av alternativ A respektive B och hur?
Och så vidare. En vardag där du som chef är mer umbärlig och kan fokusera på att tänka framåt och leda kommer inte bara ge dig en bättre arbetsmiljö – du blir även bättre som chef.
Vad säger du om att vara oumbärlig respektive umbärlig på jobbet? Hiss eller diss?
Fem beteenden som utmärker bra ledare
INC.com har gjort en lista som jag tyckte var en snygg sammanfattning på vad som utmärker riktigt bra ledare. Nyfiken på vilka egenskaper och beteenden som fanns med på den? Här är dem!
Fem beteenden som utmärker bra ledare
Var optimistisk
Som ledare är inte det inte alltid så enkelt att vara den som ska hålla humöret uppe alltid. Men precis som att tråkigt humör smittar av sig gör även ett glatt och optimistiskt sådant det.Läs mer: Balans mellan nytta och nöje på jobbet
Var dig själv
En riktigt bra ledare är sig själv och kompromissar inte värderingar och ideal för att bli omtyckta av andra. Var dig själv, gör saker som du tror på, tro på de människor som omger sig och din egen förmåga.Läs mer: När chefen är smittad av den manliga chefssjukan
Träna på din självkänsla
Ingen kan uträtta stordåd var tionde minut, göra allting rätt och alltid lukta hallon. Som chef är det viktigt att du vet ditt värde och vad du har för styrkor och svagheter. Men framförallt att du är trygg i det. Om inte du tror på dig blir det otroligt mycket svårare att övertyga dina medarbetare att göra det. Så träna upp din självkänsla och kom ihåg att det för de flesta är en färskvara som kan behöva underhållas med jämna mellanrum.Läs mer: Hur är en perfekt chef?
Kommunicera
Att vara närvarade och tillgänglig för sina medarbetare är en klassisk vattendelare mellan riktigt bra och dåliga ledare. Och det behöver inte handla om att du ska vara på plats tjugofyrasju utan att dina medarbetare har all information de behöver och att de vet var, när och hur de kan nå dig om det skulle behövas.Läs mer: På sociala medier kan även chefen vara social
Våga fatta beslut och hålla er riktning
Som ledare är du ytterst ansvarig för vart er grupp är på väg. Det innebär att du behöver våga fatta beslut men också vara stabil och se till att ni håller er på rätt kurs mot era mål.Läs mer: "Den coolaste ledarrollen är att leda sig själv"Känner du igen dig? Finns det fler saker som du hade velat lägga till på listan?
Så hanterar du sociala monster
Alla är vi olika och att vissa personer tar mer plats än andra är knappast någon överraskning. Men så finns det de personerna som hörs och syns mer än mycket på arbetsplatsen. Ett så kallat socialt monster som tar all möjlig plats i arbetsgruppen på kollegornas bekostnad. Hur kan du som chef hantera situationen och vad bör du inte göra?
Don’t
Utgå från att personen menar illa
Det är lätt att dra förhastade slutsatser om varför personen är som den är eller gör som den gör. Det är sällan folk gör saker av illvilja och personen behöver inte ens vara medveten om vilka konsekvenser hens beteende får.─ Människans psyke är komplext och vad anledningen är till att den här personen syns och hörs mer än andra, på andras bekostnad, är svårt att säga. Det kanske varken chef eller kollegor någonsin får veta, säger Paulina Gunnardo, beteendevetare.Även om orsaken till hens beteende aldrig blir känd så kan du som chef se om det får negativa effekter för arbetsgruppen.
Utnämn det sociala monstret till syndabock
Om stämningen i arbetsgruppen är negativ och det har börjat utses syndabockar inom gruppen så har ni ett problem som redan har gått för långt. Då har subgrupper skapats för att medarbetarna känner sig otrygga och inte trivs i situationen.
─ Gemenskap är ett sätt för våra hjärnor att skapa trygghet i lägen när vi känner oss otrygga. Då tyr vi oss till människor vi känner och litar på, säger Paulina Gunnardo.Att grupperingar uppstår och syndabock utses sker inte i en handvändning. Det är viktigt att du som chef inte konfronterar det sociala monstret inför hela gruppen utan i stället fokuserar på varför gruppen agerar som den gör.
Låt bli att reda ut konflikter
Om de andra medarbetarna upplever att de hamnar i skymundan, inte får synas eller komma till tals på grund av det sociala monstret kan det leda till otrevlig stämning i arbetsgruppen. När man har stört sig på något tillräckligt länge är risken att tålamodet tar slut och att konflikter uppstår. Konflikter om sakfrågor är ingenting som är farligt eller konstigt på en arbetsplats. Men om de förblir outredda kan de eskalera från att handla om sakfrågor till personliga konflikter. Om det uppstår konflikter är det viktigt att du som chef inte i ignorerar dem utan hjälper gruppen att reda ut dem.
Do
Känn in hur det påverkar gruppen
Lyssna in – vad får det sociala monstrets beteende för effekt i gruppen. Är de andra irriterade? Om ja, vad beror irritationen på egentligen? Är det verkligen det sociala monstrets beteende som är problemet eller har det med andra faktorer som stress, arbetsbelastning eller otydliga målbilder att göra?─ Det är svårt för dig som chef att lösa situationer som du inte vet något om. Dra inte för stora växlar på det på en gång om. Skapa dig en egen bild av vad som händer i arbetsgruppen innan du agerar, säger Paulina Gunnardo.
Ha ett öppet förhållningssätt
Ett socialt monster kanske inte är medveten om att hen pratar hål i huvudet på andra eller att andra inte får komma till tals. Det kan vara en försynt person som inte vill orsaka skada. Likväl som det kanske vara en egocentrisk person som tror att hen är störst, bäst och vackrast. Vissa tar mycket plats för att de inte vågar göra något annat. Andra pratar oavbrutet för att de upplever att ingen lyssnar på dem. Kontentan? Det finns lika många olika anledningar till varför någon blir ett socialt monster som det finns sociala monster.─ Eftersom du inte kan veta varför en person är på ett visst sätt så är det klokaste man kan göra att ha ett nyfiket och öppet förhållningssätt. Det är också viktigt att man som utgångsläge har en positiv syn på människan och ser möjligheterna med att ta tag i problemet, säger Paulina Gunnardo.
Ge feedback och chans till förändring
Oavsett vad det beror på att det sociala monstret syns och hörs mer än andra är det viktigt att komma ihåg att både det sociala monstret och resten av gruppen har behov av bekräftelse och att få känna sig omtyckta. Med det sociala monstret kan det vara klokt att både ge bekräftelse men också vägledning och empatisk gränssättning. Kanske det aldrig är någon som sagt ifrån och kommunicerat hur beteendet går ut över andra? Ett första steg är att prata med personen och ge hen en chans att förändra sitt beteende.─ Lägg fram problemet på ett tydligt men kärleksfullt sätt. Visa vart gränserna finns för både för dig som chef och inom arbetsgruppen. Det är en sak att kritisera personen och en annan att ge feedback på hens beteende, säger Paulina Gunnardo.Hennes rekommendation är att du använder dig att ett jag-budskap och att du ställer nyfikna frågor. Till exempel ”jag upplever att du i dessa situationer gör si eller så och då har jag sett att detta händer” eller ”på mötet häromdagen noterade jag... Varför blev det så?”. Anpassa följdfrågorna efter vad personen svarar. Uppmuntra hen att lyssna på sina kollegor och att ge andra utrymme utan att förminska eller underminera sig själv.Att uppleva att man är lyssnad på ökar ett hormon som heter oxytocin. En ökad nivå av oxytocin ökar i sin tur möjligheterna att ta in andras perspektiv och att vara mer öppen för samarbete. Alltså: att lyssna på vad det sociala monstret och ge hen verktyg att utvecklas kan ge flera goda effekter. Det ingår i din roll som ledare att se till så att alla medarbetare upplever att de får komma till tals och att de blir sedda.─ Som chef kan det vara både jobbigt och obehagligt att ta tag i ett sånt här problem men tanken är att du ska hjälpa personen att ta eget ansvar för sitt beteende, säger Paulina Gunnardo.
Tyckte du om detta inlägg?Klicka på hjärtat eller dela det gärna så att andra kan få läsa det!
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016