Maj 2026
Okej! Tur för mig att jag har en blogg där jag skriver den här månadslistan för annars hade risken varit stor att jag gått vilse i vad jag tror hänt varje månad utan att faktiskt ha koll på det. Det blev lugnare när lettiskakursen avslutades där i april men det har hänt jättemycket ändå och jag fick faktiskt en nyttig påminnelse om en gammal insikt. Vilken? Jo, den om att jag lever ett händelserikt liv och att det är så jag vill ha det. Annars hade jag jobbat med något annat, bott någon annanstans eller haft det annorlunda och det vill jag verkligen inte. Så maj blev helt enkelt: work hard, play harder. Bra balans ändå!
Lyxig stund på ett grymt lyxigt rum.
Månadens sedda:
Förutom att titta på Pokemons visade jag brorsan Godless och fortsatte sedan titta på den själv. Gillar den fortfarande skarpt!
Månadens musik:
Har haft fem hjärndöda danslåtar som alltid pumpar igång tempot och får upp mitt humör. De har gått på repeat typ. Men också Hööretagarpodden såklart! Både i form av korrlyssnande och att lyssna igenom dem när de gick live. Lika roligt varje gång när ett projekt en jobbat med under längre tid får se dagens ljus och gå live.
Månadens spel:
Har bara spelat Pokopia som andningshål när jag använder hjärnan maxat om dagarna. Det har varit ett skönt utlopp och en pysventil i att gå runt och få saker att hända utan att anstränga sig.
Månadens godaste dryck:
Lätt bubblet som inledde spatrippen på Ystad Saltsjöbad i början på månaden! Men jag gjorde också rabarbersaft för första gången någonsin som blev najs.
Körde terminens sista webinar och ska ta en funderare sedan i augusti om jag ska fortsätta köra dem i höst eller om jag ska styra om dessa lite. Blir kul att upptäcka!
Månadens grönsak:
Har inte haft någon designerad grönsak utan hållit det på nivån att jag är glad över att få i mig dem överhuvudtaget. Haha, ibland får man prioritera och detta var en av sakerna som fick åka väck.
Månadens godaste mat:
Svårt val! Men vinner gör faktiskt maten på Stiftsgården efter ost- och vinprovningen som Johnny från Frosta Deli höll i där. Otroligt lyxig grej att göra en helt vanlig onsdag och det var så intressant att både få utmana och glädja smaklökarna med nyheter. Jag är (tyvärr) ingen större vindrickare eftersom jag får migrän av rött vin och tyvärr blir allergisk av vitt vin men de vi drack här var väldigt goda. Sedan var desserten på YSB fenomenal med.
Månadens sysselsättning:
Jobb: Hehe, har sprungit ett halvt steg efter min att-göra-lista mellan varven men allt har fallit hyfsat på plats. Hööretagarpodden lanserades, jag har pushat alla mina klienter vidare på sina utvecklingsresor, styrelsearbetet med Företagarna tog fart, rekryteringsarbete för en kund har tuffat på som tåget samtidigt som jag också jobbat extra för Innovationscenter. Vi hade en väldigt mysig avslutningsträff för Bossbokklubben med. Har också lärt mig massor i mitt egna ledarskap och fått jättefin återkoppling i det som jag märker att jag har vuxit av.
Privat: Vansinneslyx i form av spatripp till Ystad Saltsjöbad, annat njut och fylla på med återhämtning, massa trädgårdsarbete (har grävt och grävt och grävt) och umgåtts massor med familjen.
Månadens oväntade:
Fick en - på ett positivt sätt - ny väg att förhålla mig till framåt i mitt bolag och jag ser verkligen fram emot att få träffa en av mina mentorer nu i juni för att bolla hur jag ska förhålla mig till den. En av verkligheterna som företagare är att om du är bra på det du gör och det uppskattas, då får man lättare andra förfrågningar som är asroliga men du behöver ständigt väga av - är detta något jag vill och ska göra i mitt bolag? Tycker alltid det är klurigt för jag tillhör definitivt skaran som hellre säger ja, ja, ja än nej.
Har knappt hunnit använda journal-delarna av min kalender den här månaden men så får det vara.
Månadens höjdpunkter:
Hööretagarpodden släpptes och jag är fortfarande fånleendes av all uppskattning och uppmuntran den har fått! Bokningar för utbildningshösten har börjat trilla in och det är ju alltid en fröjd. Ska äntligen få återvända till Göteborgstrakten igen.
Månadens bottennapp:
Har jag haft något? Säkerligen men jag kommer inte ihåg det, haha. Eller okej! Jag har varit ganska trött och grinig mellan varven. Energin har inte räckt till riktigt hela vägen alla dagar.
Månadens bästa beslut:
Månadens bästa inköp:
Blommor, blommor, blommor. Blir så glad av allt grönt och färgsprakande ute nu.
Månadens påminnelse:
Utöver den jag redan nämnt så blev jag påmind om kärleken till vår trädgård och att pyssla om den. Tycker att vi alltid ligger alltid mil efter i dess skötsel och har sedan länge resignerat inför vardagsstöket både ute och inne och nu under maj har vi gjort roliga projekt som gjort skillnad. Det var härligt eftersom hela familjen älskar att vara ute och röja.
Månadens klädesplagg:
Har köpt kläder, nya kläder, för första gången på jag vet inte när men så fick det bli när vi skulle in på Lager157 och jag gick förbi ett set i mjuk grön nyans.
Månadens bok:
Har läst Tacksamhet = lönsamhet i Bossbokklubben och det var väl okej läsning. Intressant men ja, inte så mycket mer dessvärre.
Månadens favoritinlägg:
Plättlätt artikeln om att bli intervjuad som chef där Jennie Zetterström delade med sig av så bra tips och råd.
En dag ska jag ha badkar hemma och under tiden fortsätter jag att bada maximalt antal gånger varje gång jag bor på hotell med badkar på rummet, haha.
Månaden i en mening:
Igen: work hard, play harder.
Känslan nu när den är över?
Nu är sommaren här!
Vad tar jag med mig?
Jag fortsätter luta mig in i mitt värderod för året, totalitet. Det är både roligt och nyttigt att ge sig hän utan att fokusera på mer än nuet.
Vad tar du med dig?