Är det inte dags att skrota "det första intrycket"?

De flesta har väl hört talas om uttryck såsom "du har bara en chans att göra ett första intryck"? Eller att en har X antal sekunder på sig att göra ett intryck? Well, i dagens digitala landskap och pressade arbetsliv tänker jag att det kan vara läge att skrota det första intrycket och i stället vara lite mer tillåtande mot varandra.

Givetvis kan vi visa vår personlighet genom hur vårt utseende och hur vi klär oss. Men säger vår klädstil allt om hur vi är som personer? Tveksamt va. Foto: Mason Wilkes on Unsplash

Det är hög tid att skrota det första intrycket

I den bästa av alla världar gör vi alltid det perfekta första intrycket för alla personer vi möter i alla lägen. Funkar livet så? Tveksamt. Är lösningen att visa upp en fin fasad och yta för jämnan? Kanske men det är sällan sunt. Eller möjligt eftersom du sällan på förhand vet vem det är du möter. Här några anledningar till varför det är dags att sluta lita på det första intrycket:

Det första intrycket säger mer om dig än den du möter

Ska vi nöja oss med det första intrycket så räcker det med att titta på hur någon klär och rör sig för att dra slutsatser kring det. Och ja, ibland kan det förstås stämma. Men det första intrycket säger ju egentligen mer om oss och hur vi bedömer andra än hur personerna vi möter är som människor.

Alla kan vi drabbas av Pygmalioneffekten

Pygmalioneffekten är en psykologisk term som forskaren
Robert Rosenthal myntade på 60-talet. Han studerade hur lärare, som fått information om att vissa elever var mer intelligenta än de andra, förändrade sitt beteende och tyckte bättre om de eleverna. Dessutom började barnen också prestera bättre på grund av lärarnas beteenden. Vi tillskriver alltså andra personer egenskaper, oavsett om de har dem eller inte. Vilket i sin tur påverkar personen och det kan bli en självuppfyllande profetia. Ett beteende som tveklöst kan vara högaktuellt på våra arbetsplatser och i vårt ledarskap.

Ingen kan älska alla på direkten och det måste vi inte heller

Att inte klicka med någon direkt eller inte känner att ni blir BBF's på första minuten är inte bara helt okej utan kan också vara förnuftigt. Uttrycket lika barn leker bäst gäller inte riktigt på jobbet utan risken finns att det där "klicket" betyder att ni är väldigt lika och för mycket lika kan i stället motverka mångfald och olikheter. Något som behövs för att arbetsgrupper ska bli så välmående och lönsamma som möjligt!

Man måste inte vara lika för att ha roligt och trivas tillsammans på jobbet. Foto: Brooke Cagle on Unsplash

Vad ska vi göra i stället då?

Bli mer medveten

För det första är det klokt att försöka bli mer medveten om hur du bedömer andra och hur du agerar gentemot olika personer. Ingen är perfekt och felfri. Men desto mer medveten du blir desto långsammare kommer du också förhoppningsvis att bli med att (be)döma andra.

Ge alla minst tre försök

Själv har jag infört, för mig själv, regeln om att inte försöka bedöma någons karaktär förrän vi har träffats minst tre gånger. För alla kan vi ha en dålig dag, vara stressade eller disträa eller vara oavsiktligt otrevliga. Inte för att det alltid är okej utan för att vi är mänskliga och ingen uppför sig perfekt i alla väder alla timmar om dygnet.

Inte minst eftersom vi i sociala medier ofta ser det bästa av varandra och då är det lätt att det känns skevt om personen helt plötsligt inte är lika go och glad och trevlig som hen är på Instagram. Ge alla minst tre träffar IRL för att få en mer rättvis bild av personen. Är hen otrevlig eller dryg även fjärde och femte gången? Ja, då är det en annan femma. Och har ni en relation där ni kan prata med varandra, då kanske det kan vara värdefullt att ta snacket. Det är inte säkert att hen är medveten om det överhuvudtaget eller så finns det en förklaring bakom det.

Tumme upp: Att man alltid kan växa och bli bättre som människa (eller ledare)

Tumme ner: Att man aldrig klar med att växa och bli bättre som människa (eller ledare)


Du prenumererar väl på Ledarskapsbrevet?

Ledarskapsbrevet är för dig som vill vässa ditt ledarskap och utvecklas som ledare och skickas ut med ojämna mellanrum. Vill du också få det? Skicka ett mejl märkt “Ledarskapsbrevet” till clara@bossbloggen.se eller registrera dig i menyn så ordnar jag så att du får det.

Previous
Previous

Jag skriver och skriver och skriver

Next
Next

Dags att komma tillbaka