Få in utfryst medarbetare in i gruppen igen
Läsarfrågan:
Hur får man som ledare in utfrysta medarbetare in i gruppen igen? Dels finns det historiska konflikter och en omorganisation som lämnat personen rolllös. Den gamla gruppen tar inte med personen som fortfarande ska bidra enligt chefen och det får den att isolera sig för den ändå inte känner sig välkommen. Personer i gruppen slutar också hälsa på denne då de går förbi hens skrivbord men hälsar tillbaka om hen hälsar först. Hur kan man göra då?
/Undrande
Svar:
Tack för att du delar med dig av denna fråga som jag skulle beskriva som komplex med många lager. Det jag kan säga direkt är att den troligtvis kommer att kräva flera åtgärder i flera steg om du som chef vill råda bot på den ordentligt, chansen är också stor att det kommer att kräva en del av den som ledare. Låt oss ta det stegvis!
Att en medarbetare är utfryst från arbetsgruppen är aldrig ett okej eller lämpligt beteende från arbetsgruppen. Bild: Evie S. on Unsplash
Få in utfryst medarbetare i gruppen igen
Kartlägga och analysera
Detta moment har du redan gjort utifrån vad jag kan se av din beskrivning och det är också baserat på den som jag kalla läget för komplext. För å ena sidan har du dilemmat med den enskilda medarbetaren som är utan roll och utfryst. Å andra sidan har du arbetsgruppen som inte tycks på särskilt bra heller - för allvarligt talat, teammedlemmar som beter sig som du beskriver gör inte det även om de kan uppleva så själva.
En grundläggande kunskap som kan vara bra att ha med sig i detta arbete med är att de gånger som en medarbetare pekas ut som syndabock i och av en arbetsgrupp så är det nio gånger av tio gruppen som har problem. Med det sagt finns den tionde gången också där det faktiskt är en person som är rotorsaken till bekymmerna - men det händer oerhört sällan. Jag har sett det hända en handfull gånger hitintills under mina yrkesverksamma år.
Och såklart skulle jag egentligen vilja ställa en massa följdfrågor nu kring bakgrundshistoriken, övriga organisationen och vad som gjorts fram till nu och så vidare. Men baserat på det du beskriver tänker jag dela upp situationen utifrån perspektivet: den enskilda medarbetaren, arbetsgruppen och arbetsgruppsskulturen samt ledarskapet.
Den enskilda medarbetaren
Det krävs två parter, eller fler, för att en konflikt ska vara ett faktum och den hårda sanningen gäller tyvärr även när en medarbetare blir utfryst. Med det sagt, mobbing och utfrysning är aldrig okej på en arbetsplats - även om det kan finnas förklaringar till att det är ett delresultat av konflikten. Inte heller konstigt att medarbetaren ifråga isolerar sig i det läget, de flesta av oss gör det när man märker att man inte är välkommen in i ett sammanhang.
Ytterligare en aspekt av detta är att väldigt få mår bra av att vara rollösa och endast vara till förfogande som resurs om det inte finns extremt tydliga riktlinjer för hur det ska fungera, när man ska kliva in och göra vad, i vilken omfattning etcetera. Det innebär ofta en otydlighet och osäkerhet både för individen och för arbetsgruppen vilket är några av de sista sakerna som behövs i det här läget. Om det inte redan är gjort behöver den ansvariga chefen se till att dessa ramar och riktlinjer sätts så att både medarbetaren och övriga teamet vet vad som förväntas, vilka ansvarsområden resursen har och så vidare.
Steg #1: Enskilt samtal med utfryst medarbetare
Givet allt detta skulle jag säga att prata med den utfrusna medarbetaren är steg ett. Ett enskilt samtal där ni sitter ned och pratar om situationen hen befinner sig i nu, vilka eventuella rotorsaker som finns kvar och skaver och vad som skulle behöva hända framåt. Ibland kan man formulera vad problemet är och lösa det. Ibland inte. Är ni i det senare läget får ni i så fall konstatera det och sedan rikta samtalet mot: hur ska medarbetaren arbeta framåt? Vad behöver förändras och göras annorlunda?
Här kanske det framkommer att ett konflikthanteringssamtal behövs med någon annan medarbetare. Eller att gruppen behöver göra något. Se detta samtal som det första steget i den större processen för det allena kommer det inte att hantera situationen.
Arbetsgruppen och arbetsgruppskulturen
Steg #2: Enskilda samtal med övriga medarbetare
Min nästa rekommendation är faktiskt att ha enskilda samtal med alla medarbetare i gruppen! Både för att samla in mer information om de enskilda personernas delaktighet och perspektiv men också för att tydliggöra vilka beteenden som är okej och inte på arbetsplatsen.
Hur du lägger upp ordningen på dessa samtal och vem du pratar med först kan behöva variera beroende på konfliktens intensitet, eventuella politiska maktspel och de som är inblandade. Det viktiga är att du har ett snack med alla och genomför dem på ett likartat sätt som det första. Fråga dem hur de mår på jobbet och hur de upplever arbetsplatskulturen och stämningen på jobbet. Utifrån dessa samtal kan det troligtvis klarna ännu mer vad gruppen behöver framåt.
I dessa samtal, även med den utfrusna medarbetaren, måste du som chef också vara extremt tydlig med vilka beteenden du tolererar och inte på arbetsplatsen. Exempelvis: är det en viktigt värdering att hälsa på varandra på er arbetsplats (vilket det borde vara) då ska den också efterföljas. Lyft här de olika exempel som du har sett som inte är okej med respektive medarbetare som det berör och få en accept på vad hen ska göra i stället framöver.
Steg #3A: Eventuella konflikthanteringssamtal
Steg tre kan variera beroende på konflikten/konflikterna medarbetarna emellan. Är alla-alla inblandade eller är det enstaka personer som konflikten sker mellan och resten hänger på? Om det är det senare bör du ha konflikthanteringssamtal med dessa medarbetare för att de själva ska få chansen att komma överens om hur de ska arbeta tillsammans framåt. De behöver absolut inte älska varandra, eller ens gilla varandra, men de behöver behandla varandra med grundläggande respekt och kunna samarbeta.
Dokumentera alla samtal.
Lika lite som kan tvinga blommor att växa snabbare kan vi tvinga fram känslan av gillande andra människor emellan - men som ledare har du ett ansvar kring att ge alla medarbetare en bra arbetsmiljö och förutsättningarna till ett gott samarbete. Bild: Hugo Kruip on Unsplash
Steg 3B: Jobba med arbetsgruppskulturen
Om det är för många av de andra medarbetarna är inblandade så är det troligtvis inte lämpligt att ha konflikthanteringssamtal där de alla är med, risken är alltför stor att det inte leder till något positivt utan då är det ofta bättre att jobba med arbetsgruppskulturen. Och här kan faktiskt andra saker spela in och spela stor roll med! Som exempelvis:
Vilka mål gruppen har för sitt arbete
Vilka förutsättningar de har i sitt dagliga arbete samt arbetsbelastningen
Gruppens bakgrundshistorik
Den allmänna stressnivån
En ev bransch- eller yrkesjargong
Organisationskulturen i stort
Vilka olika problem som de har i det vardagliga arbetet samt i sitt samarbete sinsemellan
Er mötesstruktur (eller ofta brist på den)
Er internkommunikation
Medarbetarnas roller och ansvarsfördelningar
Och här blir det, som du nog kanske förstår svårt att ge ett generellt råd för alla dessa olika faktorer kommer att behöva hanteras på olika sätt och i olika ordning beroende på era förutsättningar. Men ta tag i de olika bekymmer som du ser finns, det är inte otroligt att situationen som du beskriver är ett symptom på flera andra olika problem.
Men, en åtgärd som jag alltid rekommenderar är (när stämningen i gruppen är lite mer stabil) att göra en workshop där ni formulerar teamets spelregler. Hur ska ni arbeta tillsammans? Hur ska ni ha det och hur ska ni bete er på jobbet?
Som ledare kan du aldrig tvinga fram en bra samarbetskänsla i gruppen - medarbetarna i gruppen är själva högst ansvariga för sina bidrag till detta. Däremot kan du bidra till att förutsättningarna för att förtroende och tillit kan byggas mellan medarbetarna, förhoppningsvis till den nivån att de kan göra sitt jobb på ett bra sätt oavsett hur mycket eller lite de gillar varandra.
Steg 4: Omorganisering
Om inget av detta fungerar vill jag faktiskt slå ett slag för att det kanske behövs göras någon form av omorganisering inom gruppen. Kanske behöver någon/några medarbetare faktiskt sluta? Kanske behöver ni möblera om i hur ni jobbar? Men om gruppen eller enskilda medarbetare är fullständigt ovilliga till förändring så är det ibland det bästa lösningen. Nej, den ska inte användas lättvindigt och ja, den ska i så fall användas med eftertanke och i hänsyn till verksamhetens bästa. Men ofta är det bättre att göra detta än att låta saker vara som de alltid har varit om de är dåliga och destruktiva.
Exempelvis: Om en medarbetare exempelvis fortsätter frysa ut en annan kollega, uppenbarligen medvetet eftersom ni har pratat om detta i enskilda samtal - då behöver du som chef vidta åtgärder av något slag. Annars signalerar du, och ni som arbetsgivare, att detta beteende är okej. Vilket i sin tur inte bara är olämpligt utan allra minst också bryter mot Arbetsmiljölagen, kanske också Diskrimineringslagen. Alltså, det kan behövas tuffare åtgärder och använd dem om det behövs.
Likaså om medarbetaren som är utfryst känner att hen har passerat “past the point of no return” - hjälp hen söka nytt jobb. Det i sig kommer inte att lösa arbetsgruppens bekymmer som behöver hanteras ändå, men då kan du underlätta situationen för hen som är drabbad i alla fall.
Steg 5: Ledarskapet
Det ligger som det femte steget här men är det som kommer att genomsyra hela processen är ledarskapet.
Ledarskapet i att ta på sig de kritiska granskande glasögon och syna både arbetsgruppen, verksamheten, medarbetarna och ditt egna ledarskap i sömmarna.
Ledarskapet i att ha alla dessa svåra samtal och att adressera problem och försöka lösa dem tillsammans med medarbetarna
Ledarskapet i att du behandlar alla medarbetare lika, med respekt och samma nivå av omtanke.
Det är en ansträngande förändringsprocess som kan, får och behöver troligen få ta lite tid och jag rekommenderar starkt att du har en mentor eller chefsrådgivare likt undertecknad som hjälper dig både med de strategiska momenten men som också stöttar dig med det praktiska. Förhoppningsvis är belöningen att du som ledare kan blicka tillbaka på situationen och känna att du faktiskt gjorde skillnad både för den utfrysta medarbetaren men också arbetsgruppen i stort!
Vad säger du som läser? Några tankar, reflektioner eller egna erfarenheter som du vill dela med dig av?
Den ljuvligaste av helger
Hallå efter den ljuvligaste av helger! Efter ett par veckor med förkylning, magsjuka, VAB och jobb var jag lite mör och då var det alldeles, alldeles underbart att få tanka på återhämtningskontot. Först åkte vi nämligen ut hit…

Till den sötaste lilla hästen i världen där jag först fick ett genomkörarpass och sedan sällskap på ryggen av minibossen. Vi var båda i extas. Efteråt fick V hänga hemma hos sin älskade “MyMy” medan jag och M körde hem och sov middag innan vi cyklade in till byn för att parkera oss på Gästis spaavdelning…

Friden. Njutet. Avkopplingen. Som vi göttade oss. Kan inte nog rekommendera deras utejucazzi och regnduschen som är något alldeles, alldeles extra.

Väl återfuktade cyklade vi vidare i den varma sommarkvällen mot en av våra favvorestauranger här på byn, Åkersberg Stiftsgården, för en tre rätters middag.

Kolla in M’s efterrätt bara. Min passionsfruktterrin var dock snäppet vassare men allt var otroligt gott. Och efter det var det två brutalt mätta, nedvarvade småbarnsföräldrar som susade hem och tvärdäckade.

Nästan tolv timmar senare vaknade jag och behövde ändå fylla på med en middagslur på eftermiddagen igen, haha! Det märks tydligt hur back en ligger på sömnkontot numera för jag är lite som ett svart hål på den fronten, kan sova hur mycket som helst. Med andra ord var det en magisk helg som behövdes något infernaliskt.
Så det känns bra med måndag nu! Jag är förvisso pms-trött ändå men på ett fantastiskt humör. Ser fram emot den här veckan som kommer att innehålla den sedvanliga blandningen av allt möjligt. Ska träffa mentorsklienter och ha chefsrådgivning, skriva utbildningsmaterial, blogga, göra klart de sista detaljerna på Bosskartan och annat kul. Hur har du det idag?
Pusselbit på plats!
Tjenare! Hur är det? Jag är faktiskt lite kluven för å ena sidan vill jag inget annat än att ha helg - å andra sidan har jag massa saker jag som jag skulle vilja göra klart på jobbet, haha. Men om tjugofem minuter ska jag hämta världens bästa lilla människa på förskolan så det är bara att sy ihop säcken så snabbt och bra som möjligt.

Fick lagat min klocka med, skönt för nu har jag hunnit vänja mig igen vid att ha det.
Veckans bästa?
Veckans föreläsning och nätverksträff med Elsa-gänget här i Höör. Alltid lika trevligt att få träffa andra entreprenörer och höra hur de jobbar och har på gång. Kul också att få ge dem ett smakprov av det jag jobbar med. Men också att jag fick klart Bosskartan! Eller alltså såhär, modellen har ju varit klar i (vad som känns som) evigheter. Men nu har jag ritat upp den så den finns digitalt med och så jag kan använda den som utbildningsmaterial. Är lite mer att fixa i det projektet men nittio procent är gjort så det var en fin pusselbit som föll på plats i mitt bakom kulisserna-jobb med Bossverket.
Veckans tråkigaste?
Efter VAB:en är självskriven på den här punkten så väljer jag i stället skrivarstrulet som knyckte en halvtimme av min tid i dag. Varför kan inte teknik bara funka direkt?
Helgen då?
Nä, men vi har allvarligt talat en otrolig helg incoming. Ska få rida, gå på spa, äta middag ute och fira trevligheter och sova en hel natt om allt går enligt plan. Börjar nästan gråta bara jag tänker på allt detta urlyxiga och härliga.
Vad var bäst med din vecka?
Ha med lönespann i rekryteringsannonserna
Okej? Fem anledningar till varför alla arbetsgivare borde ha lönespann i rekryteringsannonserna är:
1. Din transparens säkerställer att kandidaterna som söker har en realistisk förväntan på vilken lön som gäller. Tycker de att den är för låg? Då kommer de inte att söka jobbet. Är den marknadsmässig eller rent utav högre? Då kommer du ha ett större intresse för tjänsten.
2. Du säkerställer att nästa medarbetare kommer in på en rimlig ingångslön för tjänsten det gäller.
3. Den rimliga ingångslönen innebär i gengäld att du visar att du tar ditt ansvar som arbetsgivare för organisationens och medarbetarnas löneutveckling = gör dig mer attraktiv som arbetsgivare att jobba hos. Vem vill vara något annat?
4. Du sparar huvudvärk hos de som söker jobb hos er (vilket också kommer att vara på plussidan för att vilja jobba hos er) men också hos dig själv för att ramarna är satta inför den kommande löneförhandlingen
5. Du kommer att visa att ni är en modern arbetsgivare som är mån om att ha marknadsmässiga löner, något alla organisationer bör sträva efter om de är måna om att locka till sig talanger och kompetens
Uppfattat? Bra.
Tumme upp: De nya EU-direktiven som kommer att forcera fram att detta implementeras framöver. På tiden! Men de företag som börjar göra detta redan nu kommer att tjäna in pluspoäng på employer branding-kontot.
Tumme ned: De som inte gör det med syftet att hålla nere lönerna. Hur proffsigt är det? Inte alls.
Vanliga utmaningar vid konflikthantering
Konflikthantering är ett stort och, tycker jag, intressant ämne inom ledarskap just för att det snabbt tenderar att bli komplext med många lager och faktorer som spelar in och spelar roll. Och när jag utbildar inom detta så finns det några vanliga utmaningar vid konflikthantering som tenderar att återkomma. Vilka? Låt oss kika närmare på dem!
Visst vore det härligt om konflikter inte hände alls eller försvann om man bara ignorerar dem tillräckligt intensivt? Men nä, tyvärr är det ju inte så det funkar så att hantera konflitker är definitivt en need-to-have-skill alla chefer bör ha. Bild: Sebastian Herrmann on Unsplash
Vanliga utmaningar vid konflikthantering
Det kanske går över av sig självt?
Visst vore det enkelt om det vore så och ja, det bästa är om medarbetarna som är osams kan lösa konflikten själva. Om de har kunskaperna, förmågan och intresset gör de förhoppningsvis det - men konflikten kommer inte att gå över av sig självt utan kräver en aktiv ansträngning för att lösas. Om medarbetarna inte kan lösa det själva? Då behöver du som chef hjälpa dem att göra det, annars är risken stor att den blir värre och får negativa konsekvenser för de som träter och arbetsgruppen.
En, eller ingen, av parterna vill lösa konflikten
En del konflikter låser sig för att den ena inblandade, ibland båda, inte vill lösa den. Anledningarna kan variera. Ibland är det konflikträdsla som ligger bakom. Ibland är det stolthet eller skam som stoppar upp. Ibland är det konflikten i sig, vad den består av och beror på. Ibland får du som chef veta vad motståndet består av, ibland får du inte det eller så göms den verkliga anledningen i skenargument som “det är inte lönt”, “varför ska jag göra det?” eller att man tycker den andra personen är ansvarig för att lösa situationen.
Dina åtgärder som chef behöver givetvis anpassas efter anledningen. Grundar det sig i rädsla eller obehag inför konflikten behöver du vara extra mån om att skapa ett tryggare klimat i konflikthanteringen. Beror det på stolthet eller skam kan du behöva fokusera mer på vad konflikthanteringen ska resultera i snarare än vad som hänt. Ibland behöver man som ledare vara tydlig och markera att detta är något som ska och behöver hanteras oavsett om personen vill det eller inte.
Att konflikthanteraren väljer sida
Vissa konflikter kräver att du som chef väljer sida och stöttar den ena parten mer än den andra. Men oftast är det viktigt att du låter bli och förhåller dig neutral även om det kan kännas lockande och bekvämt att bekräfta en person som, direkt och/eller indirekt, ber dig att göra det. Att vara neutral kan vara svårt men min upplevelse är att det blir lättare om en 1. har kunskapen om vad rollen som konflikthanterare innebär och 2. är tydlig och informerar de inblandade om vad ens roll innefattar eftersom tystnad annars lätt kan tolkas som medhåll. Och börjar du som chef välja sida, då är risken stor att du spär på och fördjupar konflikten i stället för att stötta medarbetarna till att lösa den!
Det finns såklart fler vanliga utmaningar vid konflikthantering men vi får pausa här och jag skulle absolut säga att dessa är med på topplistan. Känner du igen någon av dem eller skulle du vilja lägga till någon mer?
Vill du lära dig mer om konflikthantering och få kunskaper och verktyg som du kan använda som chef? Mejla till clara@bossverket.se för att få förhandsinformation om kommande utbildningstillfällen.
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016