I ett forskningsprojekt undersöker forskare från Lunds Universitet, Karolinska Institutet och Karlstads Universitet hur ett femtiotal anställda tjänstemän och chefer sätter gränser mellan sitt privatliv och arbetsliv. Hitintills har de identifierat sju olika strategier för att balansera arbete och fritid (eller inte). Känner du igen dig i någon av dem?

Det är under relativt kort tid som vårt sätt att arbeta på har ändrats rejält och med det mer gränslösa arbetslivet kommer också förändrade beteenden i hur vi skiljer på arbete och fritid. Bild: Karolina Grabowska från Pixabay 

Olika strategier för att balansera arbete och fritid

Totalsepareraren

Är personen som har skarpa gränser mellan sitt arbete och sin fritid och skiljer dem åt helt. Här konstaterar forskarna att ingen person som deltog i studien och hade denna strategi var föräldrar.

Platssepareraren

Platssepareraren är i gengäld noga med att allt jobb görs på jobbet och att arbetsdagarna därmed kan bli långa eftersom inget jobb får följa med hem.

Tidssepareraren

Arbetar ofta regelbundet efter vissa tider och styrs av antalet arbetstimmar och gör de överenskomna timmarna. Inte fler, inte färre.

Arbetslivsintegreraren

Blir ogärna störd på jobbet av familjen eller privatlivet men har inga problem med att var tillgänglig på mejl eller telefon hemifrån på fritiden även om personen umgås med familjen.

Privatlivsintegreraren

Låter privatlivet till viss del få ta plats på arbetstid men låter jobbet stanna på jobbet när arbetsdagen är slut.

Totalintegreraren

Har inte några klara gränssättningar mellan vad som är jobb eller fritid utan är tillgänglig jämt.

Växlaren

Växlaren varierar sig, mer eller mindre konsekvent, mellan de olika förhållningssätten.

I en intervju med Lunds Universitets Magasin säger en av forskarna, Calle Rosengren, att de i studien ser att allt fler går från en totalintegrering till att sätta upp gränser i balansen mellan arbete och fritid. Ofta för att man har upplevt stress. Han konstaterar också att det är viktigt, eftersom många arbetar olika, är viktigt att man i arbetsgruppen pratar om hur man vill arbeta och kommunicera med varandra för att undvika frustration och stress. De ser också en koppling mellan hur personerna i studien mår och deras förhållningssätt.

– De flesta verkar må bättre av att ha en väl genomtänkt strategi och följa den, säger Calle Rosengren.

Personligen är jag tveklöst en växlare. Vissa dagar, när jag jobbar på annan plats än hemifrån försöker jag alltid göra klart jobbet tills jag kommer hem. Vissa dagar är det arbetstiden som styr. Andra så kör jag på totalseparering medan några enstaka dagar, när jag upplever att jobbet kräver det, är jag mer flexibel än så. Känner du igen dig i någon av dessa? Om ja, vilken?