Jobba med folk du inte gillar

Alla har vi troligtvis gjort det någon gång eller kommer att behöva göra det i framtiden – jobba med någon som vi inte gillar. Hur kan man hantera den situationen och försöka göra den så bra som möjligt? HBR listar några saker att utgå från och jag, som vanligt, utvecklat och vässat deras tips ytterligare.

På jobbet behöver vi kunna samarbeta med andra och varandra oavsett hur mycket eller hur lite vi gillar varandra som personer. Hur kan man hantera det? Bild: Andreea Avramescu on Unsplash

När man jobbar med folk du inte gillar

1. Acceptera läget

Vi kan, och behöver inte heller, klicka med alla alltid i alla lägen och ett viktigt första steg är faktiskt att acceptera det. Varför? Jo, för att det kommer att minska eventuell frustration och energidränage kring de kollegor som du inte gillar.

Det är okej och får vara det! Man kan ha bra arbetsrelation även med folk som man tycker är anskrämliga eller som har helt andra bakgrunder, sätt och värderingar än en själv. Lägg till att det alltid finns saker att lära av varandra oavsett om det är positivt eller negativt betonade saker.

2. Reflektera över skavet och hur det påverkar dig

En annan sak som är bra att göra är att närmare undersöka vad det där skavet du känner beror på. Vad är det personen gör som är så störigt? Det är nämligen inte ovanligt att vi kan lära oss saker om oss själva i det. Exempelvis kan det säga något om våra värderingar och vad vi tycker är viktigt på jobbet eller vilka förväntningar som du har på dig själv och andra.

Nästa steg i detta är att syna närmare hur den andra personen påverkar dig. Blir du lättirriterad? Obekväm? Nervös? Frustrerad? Eller något annat för den delen. Hur speglas det i ditt eget beteende? Ibland kan det rent utav vara så att det som retar dig faktiskt triggas av det du gör och din reaktion.

Exempel från verkligheten: En klient som störde sig på att en kollega var otroligt osäker och frågade alla om allt hela tiden vilket sinkade arbetet men också skapade frustration för att ”hen borde veta de sakerna vid det här laget”. Problemet var delvis att kollegan hade dålig självkänsla men också att klienten och de andra kollegorna blev synbart irriterade av frågorna och framför allt om något blev fel – vilket gjorde personen ännu mer osäker och till slut befann de sig i en ond spiral där mer osäkerhet och mer frustration föddes allteftersom.

3. Ansträng dig för att försöka se den andra personens perspektiv

Få kommer till jobbet med målet i sikte att göra livet surare eller svårare för andra. Därför behöver vi försöka sätta oss in i den andra personens situation och perspektiv: varför agerar hen på det här viset? Vad ligger bakom deras handlingar? Hur ser de dig men också på situationen i stort? Vad kan personen tänkas behöva och vilja ha från dig?

Det här är frågor som är bra att använda just för att försöka byta perspektiv från sitt eget och zooma ut från ditt känsloläge kring personen.

4. Sträva efter att bli en problemlösare snarare än en kritiker eller konkurrent

Den här strategin gillar jag lite extra eftersom det är ett väldigt praktiskt verktyg att använda. När man väl har börjat reta sig på någon är det lätt hänt att man fortsätter att göra det och bara ser fler och fler negativa tecken och signaler som bekräftar och förstärker det man tycker och tänker ytterligare.

Först och främst handlar det om ens mindset där man i stället för att samla på gruskorn i skorna börjar jobba för att hälla ut dem. Men det möjliggör också att börja tänka framåt på ett mer konstruktivt sätt: vad kan du göra för att förbättra situationen? Antingen genom att stötta din kollega eller ändra ditt tänk och ditt beteende i förhållande till hen. Alternativt kanske fråga personen: ” Jag upplever att vi inte arbetar tillsammans så effektivt som vi kanske skulle kunna, vad tror du om det? Finns det något i vårt samarbete vi kan förbättra?”.

5. Hitta strategier för att inte låta dig dräneras

Folk kan vara rejält jobbiga ibland, frustrerande och irriterande. Samtidigt har vi alla också ett ansvar för hur vi reagerar på vår omgivning och om vi tillåter andra att dränera oss eller inte. Detta kan uppfattas som provocerande ibland men det är viktigt eftersom den enda som aktivt och medvetet kan påverka situationen är - tada - du själv. Vad kan du göra för att din energi inte ska läcka som ett såll och hur kan du bevara ditt tålamod till saker där det verkligen behövs i stället?

Det finns såklart olika metoder till det men en sak jag brukar tipsa om i det här läget är att gå in i det proffsigaste läget du har i din yrkesroll. Bestäm vilket varmt, trevligt och förståeligt bemötande du ska ge alla dina kollegor och än mer för de som du egentligen inte gillar och skilj på sak och person. Det kommer att göra det enklare att känna och upprätthålla en emotionell distans till andra på jobbet oavsett vad du tycker om dem.

Har du som läser någon gång haft någon du inte gillar men behövt jobba med ändå? Hur var det och hur hanterade du den situationen? Berätta gärna!

Previous
Previous

Månadslista: Oktober

Next
Next

Utbildning, utbildning och ja, mer utbildning