Klä dig till mer makt
Ett önskat ämne som jag nu äntligen har fått möjligheten att skriva mer om är kläder och kläders relation till makt. Hur kan du klä dig till mer makt? Och om du har en outfit som du känner dig så snygg och proffsig i - hur påverkar det din utstrålning och omgivning och vad kan det få för effekter?
Målet med makten
Som vi har konstaterat förr så kan makt vara ett känsligt ämne och jag vill inleda detta med att förtydliga definitionen av makt såsom jag ser den. För mig handlar makt om inflytande, mandat och auktoritet och att makt är något som alla ledare bör använda med respekt och lyhördhet. Att känna sig mäktig handlar således inte om att vilja skaffa sig något världsherravälde. Utan mer om att känna sig självsäker, att både känna och utstråla pondus och därmed också få mer eller förstärka din makt eller auktoritet.Läs mer: Maktutövande i vardagen
Mäktiga kläder
Det finns av tradition kläder som upplevs som mer formella och auktoritära än andra. Här är några exempel på klassikerna vars detaljer kan stärka din power.
Kostym
Vad är bossigare än en kostym? Möjligtvis en kostym med slips. Träffade Nina för första gången för några veckor sedan och imponerades direkt över hur grymt snygg klädstil hon har på jobbet.
Skjorta eller power-blus
En annan formell klassiker är skjorta eller stilren power-blus som i kombination med kostymbyxor eller pennkjol ger en mer uppklädd touch. Det är trots allt ingen slump att många serviceyrken har skjorta alternativt piké-tröja som jobbuniform.
Kavaj
Precis som skjortan är det ett enkelt sätt att göra en outfit mer affärsmässig. Oavsett om det är en kavaj eller dräktjacka så kommer den att förstärka ditt budskap om att du är formell och professionell även om du har ett par vanliga blåjeans på dig.
Klänning av mer formell karaktär
Det må vara olika dress codes på olika arbetsplatser men ofta gäller det att ha täckta axlar och inte för kort kjol. Är klänningen i tjockare material (så de påminner om en kostym) blir den betydligt mer formell och auktoritär. Googla till exempel karaktären Jessica Pearson i Suits. Hon om någon har en klänningsgarderob som utstrålar makt.
Pennkjolen
Av de otaliga kjolmodeller som finns så är pennkjolen den eviga businessklassikern.
Klackar
Sist men inte minst är högklackat ett gammalt knep för att utstråla mer auktoritet. Inte nog med att du blir fysiskt längre så förbättras hållningen och de flesta av oss går med mer bestämda steg. Och nej, det behöver inte vara pumps med tio centimeters klack (för hur snyggt det än är så är det viktigaste att en kan och orkar gå och stå i dem). En eller två centimeter kan absolut räcka och skorna kan givetvis vara helt platta med så länge du sträcker på dig.
Klä dig till mer makt och förtroende
Elaine Eksvärd sammanfattar i boken Snacka Snyggt att "det du har på dig ska aldrig ta uppmärksamheten från det du säger. Det ska förstärka din position, ditt budskap, dina värderingar och/eller skapa närhet till lyssnaren."Du kan således använda dina kläder på många olika sätt för att skapa förtroende. Dels kan du skapa samhörighet genom att anpassa din klädsel så att du liknar andra. Du kan skapa en större känsla av auktoritet. Men du kan även skapa förtroende genom att vara mer eller mindre personlig i din klädstil beroende på situationen du befinner dig i. I slutändan är det dock två saker som är avgörande för hur ditt val av kläder kommer att boosta din utstrålning: passform och bekvämlighet.Det spelar ingen roll hur snygga eller formella kläderna är. Om de inte passar din stil, din personlighet eller din kropp ordentligt så kommer du högst troligen att känna dig obekväm. Är det något som syns så är det den känslan och det kan sänka ens utstrålning av både självsäkerhet och pondus till bottennivåer.
Ju mer bekväm och proffsig du känner dig, desto mer kommer du att utstråla de känslorna. Så klä dig i det som får dig att känna dig självsäker och professionell.
Läs mer: Olika typer av makt (och hur du använder dem till din fördel)
Och nu är jag nyfiken: vilket är ditt favoritplagg som får dig att känna dig som en boss?
Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?
När du är ny som chef
I förra veckan blev jag intervjuad i Metro om hur du kan bli chef och idag tänkte jag att vi ska följa upp det med några av de do’s and dont’s som kan vara bra att tänka på när du är ny som chef!
Don’t! Gå inte in i fällan att tro att du måste kunna, veta och göra allting själv. Det är så lätt att hamna där när man är ny som chef helt i onödan. Bild: Pixabay
Don’t
Drabbas av den manliga chefssjukan
Som nybliven chef är du i riskzonen för att drabbas av den manliga chefssjukan. Den bottnar i missförståndet att en ledare måste vara superauktoritär och att "vara tydlig" överdrivs till att styra med järnhand. Ledarskap handlar om att skapa en verksamhet som är både lönsam och välmående och det görs inte i längden med ett ledarskap som är smittat av ovan nämnda farsot.
Strunta i att lära känna personalen
Som ny chef är det ofta väldigt mycket att göra och mycket sätta sig in i på en gång. En sak som ofta inte hinns med är att lära känna sina medarbetare eftersom man tänker att det kommer man att göra tids nog. Men det är viktigare än du tror som ny chef att vara närvarande hos medarbetare och visa att du är intresserad av att lära känna dem och deras arbete. Gärna både individuellt och som grupp. Det kommer både att underlätta ditt arbeta som chef men också stärka din relation med medarbetarna. Det är ni tillsammans som ska skapa resultat framöver.
Tänk kortsiktigt
Att skapa snabba resultat är ofta väldigt åtråvärt oavsett sammanhang och ledarskap är sällan ett undantag från det. Men om det inte rör sig om särskilda ledarskapsinsatser eller projekt så är du (förhoppningsvis) befordrad för att utveckla verksamheten med ett längre perspektiv än nästa kvartalsrapport. Kom ihåg det redan när du är ny. Du har fått detta arbete för att skapa bra resultat som håller i längden.
Do! Ha i stället med det långsiktiga tänker redan från början. Vad behöver ni göra för att kunna leverera bra resultat och må bra på samma gång över tid? Bild: Pixabay
Do
Fokusera på din ledarskapsfilosofi
Hur vill du vara som chef? Vad vill du att ert team ska må, göra och åstadkomma? Och hur ska ni göra det? Din ledarskapsstil ska utgå från vem du är som person. Sedan gäller det att du lär känna ditt team, organisationen och era kunder så att du kan anpassa din ledarstil efter de förutsättningar och behov som finns.
Hitta era gemensamma värderingar och mål
Att leta efter en skatt utan att ha en karta med ett kryss eller veta varför ni letar efter den gör det svårt att leda en grupp mot den. Så säkerställ att du vet vad ni ska åstadkomma, varför ni ska göra det och se till att ni i teamet har samma målbild. Sedan kan ni tillsammans prata och diskutera hur ni vill lägga upp er skattjakt för att den ska lyckas.
Kom ihåg: det är okej att inte veta allt
Det finns en del som tror att chefen inte bara ska var perfekt utan också allsmäktig och allvetande. Sådana orimliga förväntningar ska du inte försöka leva upp till. Det är helt okej att inte veta allt - framförallt om du är ny i din roll, inom företaget eller branschen. Du är anlitad för din kompetens och de förmågor som du har och det du inte vet är oftast antingen saker som du antingen kan lära dig eller ta reda på. Våga ställa frågor (även de som känns dumma) och våga erkänna om det är något du inte vet. Gör du det, samtidigt som du är trygg i dig själv, stärker du din legitimitet och din tydlighet under tiden som du lär dig en massa nya saker.
Vad säger du som jobbar som ledare i dag? Vad önskar du att du hade vetat när du var ny i din ledarroll?
Fem frågor du bör ställa som chef
Som en uppföljning på gårdagens fem gyllene regler för frågande chefer tänkte jag att vi ska kika närmare på några konkreta frågor som Harvard Business Review tipsar om. Här är fem frågor du bör ställa som chef!
Vänta, vad?
För att undvika att dra för snabba slutsatser av det någon berättar så stäm av att du faktiskt förstår situationen och vad det är personen säger. Då kan "vänta, vad?" komma väl till pass för att ge er en möjlighet att i samtalet stämma av så att alla pratar om samma sak.
"Jag undrar varför...?" eller "Jag undrar om...?"
Enligt Harvard Business Review måste ledare, precis som barn, ständigt vara nyfikna och ställa sig frågor om organisationen som de jobbar inom för att kunna vara en del i att utveckla arbetet framåt. När du väl kikar närmare på vad det är ni gör egetnligen så kan frågorna "jag undrar varför...?" eller "jag undrar om...?" vara till hjälp att ifrågasätta sätten ni jobbar på och leda till att ni hittar nya lösning.
"Kan vi åtminstone..?"
Sitter ni fast i en diskussion? Eller har ni ett problem Då kan frågan "kan vi åtminstone...?" hjälpa er att komma vidare. Antingen genom att ni åtminstone kan enas om varuti problemet ligger eller "kan vi inte åtminstone börja prova och sedan utvärdera hur det funkar?".
Hur kan jag hjälpa till?
Som vi var inne på igår är det lätt hänt att man i sin strävan att hjälpa andra eftersom man, genom att ge instruktioner eller rentutav gå in och ta över arbetsuppgiften kan stjälpa mer än vad man hjälper i längden. Betänk bara hur svårt det hade varit för oss att knyta våra egna skosnören om våra föräldrar aldrig lät oss lära det själva?Genom att fråga efter hur du kan hjälpa till så hjälper du i stället din kollega att själv definiera vad problemet är och sedan tänka konkret kring vad du kan bidra med.
"Vad är viktigt här?"
Att fråga sig själv och andra "vad är viktigt här?" är något du bör göra ofta i vardagen. Alla har vi långa att-göra-listor och blott tjugofyra timmar om dygnet och svarte på frågan kan inte bra hjälpa oss att prioritera rätt saker - den kan också hjälpa oss med vår hälsa och livet i stort. Gör du rätt saker och gör du dem på rätt sätt? Gör dina kollegor och medarbetare det? Vad är det viktigaste med det ni jobbar med? Vad är viktigt för dig?
Har du någon favoritfråga som du gillar att ställa? Jag måste nog säga att "hur...?" är min bästa. Älskar att få veta hur saker fungerar eller varför saker händer och då kan "hur..." vara en fantastisk inledning.
Fem gyllene regler för frågande ledare
Att ställa frågor kan vara ett av dina bästa verktyg i din ledarskapslåda om du håller förmågan skarp. Bästa sättet att göra det på? Här är fem gyllene regler för frågande ledare som vill vässa sitt ledarskap ytterligare med hjälp av frågor!
Det är en vanlig föreställning om att en som chef måste ha svar på allt och det är synd för det är när vi som chefer hjälper medarbetarna lösa sina egna problem som personalen utvecklas mest och kan arbeta mer självständigt på sikt. Bild: Pixabay
Fem gyllene regler för ledare med frågor
Ställ öppna frågor
I samtalsmetodik skiljer man på "öppna" respektive "stängda" frågor. Så kallade stängda frågor kan besvaras med ja, nej eller något annat enstavigt ord. Öppna frågor syftar till att få den du pratar med att besvara frågan med en eller flera meningar.
Frågan "är det här bra?" kommer förmodligen ge dig ett ja eller ett nej till svar medan frågan "vad tycker du om detta?" blir mer inbjudande och uppmuntrar den du talar med att uttrycka sig.
Lyssna på svaren
Detta kan låta självklart: likväl är det många frågor ställs utan att någon lyssnar in svaren på dem. För dig som chef är det extra viktigt att lyssna till vad det är som sägs eftersom det kan ge dig information eller kunskaper som du kan behöva för att fatta beslut, planera för framtiden eller få ett statusuppdatering om hur medarbetarna och organisationen mår.
Våga ställa följdfrågor
När vi lyssnar på det andra berättar så dyker det alltid upp möjligheter till följdfrågor: använd de möjligheterna. Det kommer förmodligen ge dig en mer nyanserad bild av situationen och personen än vad du fick av det första svaret.
Fråga när du inte förstår
Om du står i ett samtal och inser att du inte alls förstår vad den andra personen menar, vad som har hänt eller vad något ord betyder: fråga! Får du frågan om du hänger med och du inte alls fattar galoppen: erkänn att du inte gör det. Det kanske kan kännas pinsamt men det kommer både spara er tid men också påvisa att du bryr dig om din samtalspart och ämnet som ni diskuterar.
Fråga med kroppen också
Kom ihåg ditt kroppsspråk när du pratar med andra. Det hjälper inte ett dugg om du ställer nyfikna och öppna frågor med rösten om ditt kroppsspråk är slutet och stängt. Då ger du dels mixade budskap men kan också så en känsla av tvivel eller brist på engagemang hos den du pratar med.
Våga använda ditt kroppsspråk för att förmedla känslor när du ställer frågor. Jag menar, jag hade också varit aspaff om om jag som minion hamnat på en äggkopp som innehåller kiwi. Bild: Pixabay
Bubblare: Svara på frågor med frågor
Ett effektivt verktyg för att skapa ett mer umbärligt ledarskap är en chefs förmåga att kunna svara på frågor. När en medarbetare kommer med en fråga så svarar de allra flesta av oss på den. I exemplet nedan där en medarbetare har ett problem med en kund är det lätt hänt att man som chef berättar för medarbetaren hur hen ska lösa situationen.
Exempel #1
Medarbetare: Jag har problem med den här kunden, vad ska jag göra?Chefen: Vad för typ av problem är det?Medarbetare: Vi har problem med detta och detta.
Chefen: Kontakta den och den, ta reda på det och säg såhär till kunden.Medarbetaren: OK!
Om chefen i den här situationen fokuserar på att svara med öppna frågor skulle det kunna se ut såhär i stället:
Exempel #2
Medarbetare: Jag har problem med den här kunden, vad ska jag göra?
Chefen: Vad för typ av problem är det?
Medarbetare: Vi har problem med detta och detta.
Chefen: Hur skulle du vilja lösa det?
Medarbetaren: Vi skulle kunna göra såhär...
Chefen: Vad får det för effekter? Vilka andra alternativ finns?... och så vidare ...
Det är frågor som "hur skulle du vilja lösa det?" som gör skillnaden. Den ger medarbetaren utrymme att använda sin kompetens till att lösa problemet själv. Det är däremot viktigt att du som chef är stöttande och bollar medarbetarens tankegångar fram till en lösning. Om du får en bra balans i detta så kommer det att innebära att medarbetarna på sikt får bättre tilltro till sin egen kompetens och möjlighet att mer självständigt fatta beslut.
Få saker klår känslan av tillfredsställelse när en har löst ett problem själv, hjälp dina medarbetare att få känna den oftare! Bild: Pixabay
Fördelarna med att svara med frågor är flera: dels får medarbetarna ta större ansvar och du kan över tid bli mer umbärlig som chef eftersom medarbetarna blir mer vana att själva lösa problemen som de står inför. Det kan också vara väldigt effektivt för att du som chef ska få reda på om det är någon kunskap eller kompetens som behöver förstärkas eller förbättras i arbetsgruppen. Nackdelen är förstås att du måste motstå frestelsen och tillfredsställelsen att vara den som sitter inne med svaren.
Vad säger du som läsare: hjälpte denna artikel dig på något vis? Om ja, hur? Om nej, varför inte?
Storasyskon blir ofta chefer
Är du äldst i syskonskaran? Då är chansen hela tjugo procent större att du blir chef. Detta jämfört med om du är nummer tre i syskonskaran enligt rapporten Född till chef? från Institutet från arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering. Samtidigt påvisar rapporten att småsyskon oftare driver eget företag.
Äldre syskon mer socialt begåvade
Studiens resultat påvisar att äldre syskon skulle vara mer socialt begåvade och uthålliga vilket påverkar deras yrkesval och därför arbetar de oftare som chefer. Småsyskon beskrivs i gengäld som "mer rebelliska, riskbenägna och kreativa" med sämre möjligheter på arbetsmarknaden. Huruvida det är möjligheterna till att få jobb eller att de är mer kreativa och risktagande som får dem att starta eget förtäljer inte rapporten.Anledning till att storasyskon anses ha större sociala förmågor beskrivs som en miljöfaktor och högre möjlighet till engagemang i barnets sociala utveckling från föräldrarnas sida. De yngre syskonen läser mindre, lägger kortare tid på skolarbete vilket enligt studien kan påverka både den sociala förmågan och barnens framtida möjligheter till arbete.Vad säger du? Stämmer det in på dig och din familj? På min gör det nog inte det. Är min lillasyster som har jobbat som chef och jag som startar eget. Sedan har vi i och för sig båda alltid anammat ledarroller i olika sammanhang ändå. Lillebror är väl minst social men vette katten om det är jämförbart med oss andra som är supersociala: ett arv från vår kära mamma! Vilket nummer är du i syskonskaran?
Mer att läsa
Bossbloggen genom tiderna
- October 2025
- September 2025
- August 2025
- June 2025
- May 2025
- April 2025
- March 2025
- February 2025
- January 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- November 2023
- October 2023
- September 2023
- July 2023
- May 2023
- March 2023
- February 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- July 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- April 2016