Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Favoriserande chefer: när relationen blir lite för bra

En bra relation mellan chef och medarbetare är viktig och det är trevligt att komma bra överens. Vissa personer kommer man till och med så bra överens med att man känns mer som vänner än arbetsgivare och anställd. Ni har mycket gemensamt, bollar problem och lösningar, skrattar och skämtar på samma nivå och kan vara interna och personliga med varandra. När relationen blir lite för bra mellan en chef och en anställd ligger ni nämligen i riskzonen för favorisering. Och vi kommer prata om favoriserande chefer ur två olika perspektiv: medarbetarnas och chefens. För dig som har en favoriserande chef tipsar Fast Company om hur du kan röra dig framåt i karriären även om det inte är du som står i chefens gunst.

Som chef är det lätt hänt att “klickandet” med en medarbetare i teamet kan uppfattas som favorisering för övriga teamet. Vart går gränsen för att relationen blir lite för nära eller för bra? Bild: Pixabay

Favoriserande chefer: när relationen blir lite för bra

Gör en reality check

Är det en favorisering som pågår eller kan det ligga andra faktorer bakom chefens agerande? Har kollegan kunskaper som behövs mer än dina i det pågående projektet? Försök göra en så objektiv bedömning som möjligt av situationen och om du behöver ett bollplank, tala i förtroende med någon utomstående och be dem om ärlig feedback.

Fundera också över din egen roll i situationen. Hur enkel är du att samarbeta med och hur ser dina relationer ut med chefen och kollegorna i arbetsgruppen? Kan du se några utvecklingsmöjligheter hos dig själv?

Håll tand för tunga och ta tyglarna

Det kan kännas lockande att prata med de andra kollegorna om läget i gruppen men gör inte det. Att klaga kommer inte att hjälpa dig hur frustrerande chefens agerande än är. Ta i stället kommandot. Det bästa sättet du kan göra det på innebär att prata med din chef. Men, prata inte om hens agerande – låt samtalet handla om dig, arbetet du gör och dina färdigheter.Fråga vad du kan göra för att förbättra din prestation, var ärlig med att du vill ha mer ansvar och sätt mål för hur du ska lyckas med det. Håll sedan din chef uppdaterad om dina prestationer och framgångar så att hen vet hur det går för dig.Skulle det inte fungera eller om du inte får någon respons från chefen bör du överväga att söka dig vidare.

För dig som är chef

Du som jobbar som måste chef rannsaka dig själv med jämna mellanrum: har du någon favorit? Är det någon medarbetare som du helst äter lunch med? Är det någon som du alltid föredrar att be om hjälp eller åsikter ifrån? Umgås du med någon ur arbetsgruppen på fritiden? Åker ni på semesterresor ihop? Är svaret ja på någon av dessa frågor så jo, då har du en favorit i arbetsgruppen.

Man kan inte gilla alla människor lika mycket och detta gäller även medarbetare. Dessutom dras vi dras ofta till likasinnade eftersom det är roligare och enklare att umgås med personer som vi gillar. Men som chef måste du kunna sätta dig över det. Ditt interagerande med medarbetarna får konsekvenser och därför måste du ha koll på hur du beter dig.

Det kan kännas som en bagatell att gilla någon lite mer än de andra. Men konsekvenserna av det är flera: det kan påverka både arbetsmiljön, motivationen och effektiviteten väldigt negativt eftersom de andra medarbetarna känner sig bortprioriterade eller förbisedda. Det skapar otrygghet i gruppen och kan gå så långt att dina medarbetare tappar förtroendet för dig som chef. Du riskerar även att du omger dig med ja-sägare vilket kan innebära att ert förbättringsarbete stagnerar eftersom ni resonerar likadant. Inte nog med. Det kan det komma en dag då du som chef måste fatta eller genomföra jobbiga beslut som äventyrar er vänskapsrelation.

Favorisering  gynnar alltså varken arbetsgruppen eller verksamheten så låt bli att göra det. Var rättvis. Var konsekvent och lägg relationerna med dina anställda på samma personliga men professionella nivå. Alla människor behöver bli sedda och lyssnade på och en riktigt bra chef behandlar alla medarbetare i teamet som om de är favoriter.

Har du upplevt favorisering på en arbetsplats? Var du den som var favoriserad, favoriserande eller utanför? Dela gärna med er!

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Businesspeppande poddar

Tjenare, tjenare! Lyssnar ni mycket på poddar? Tyvärr är jag inte någon erfaren poddlysssnare eftersom jag fortfarande snabbt blir trött av att lyssna engagerat i längre stunder. Men jag gillar formatet skarpt och tycker det är underbar kanal för nya lärdomar. Tänkte tipsa om några av de poddar som jag lyssnar på just nu för att lära mig mer om ledarskap eller bli businessinspirerad utav.Businesspeppande poddar

Karriärpodden

Jag hittade rätt nyligen Karriärpodden där Eva Ekedahl intervjuar kvinnliga företagsledare om deras karriärer och det är jag glad för att jag gjorde! Det är vansinnigt intressant att få höra om vilka resor dessa företagsledare har gjort och vad de har lärt sig på vägen. Det är en varm och välkomnande stämning och jag ser fram emot att få lyssna på än fler avsnitt under hösten.Du hittar alla avsnitten för Karriärpodden här!Karriärpodden

Proleadpodden

Proleadpodden hette tidigare Affärspsykologen möter och drivs utav Jan Blomström som intervjuar olika profiler om ledarskap och psykologi i affärslivet. En lärorik podd som kanske upplevas som lite stel men i gengäld har jag med mig minst fem nya artikelidéer efter varje avsnitt som jag har lyssnat på eftersom den rymmer så många intressanta ämnen och kunskaper.Du hittar Proleadpodden här!

Framgångspodden

Namnet säger väl allt? Alexander Pärleros intervjuar svenska framgångsrika profiler om deras liv, karriärer och upplevelser. Lättsam och trivsam lyssning som ger mig ny energi att fortsätta jaga mina drömmar.Du hittar Framgångspoddens avsnitt här!BloggbusinessBubblare: BloggbusinessDen här podden riktar sig egentligen mest gentemot personer med en fot i den digitala branschen men alla kan lyssna på den och få en superkoncentrerad inspirationsdos. Better Bloggers-grundaren Linda Hörnfeldt intervjuar (mestadels) kvinnor som har byggt framgångsrika karriärer inom sociala medier om deras karriärer och hur de har gjort för att skapa sig sina framgångsrika arenor i den digitala världen. Oerhört peppande!Du hittar Bloggbusiness här!Nu då. Eftersom jag är rätt så grön gällande podcasts. Finns det några andra businesspoddar som ni gillar och kan rekommendera? Vilken typ av podd gillar du bäst att lyssna på?Ha en härlig helg!Clara

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Den utbrändes rehab-team

Det finns en del saker som jag hade önskat att jag hade vetat om innan jag blev sjuk i mitt utmattningssyndrom: till exempel hur jag hade kunnat ge mig själv de bästa förutsättningarna att bli frisk. En viktig faktor som jag har identifierat i efterhand var mitt rehab-team, det vill säga de professionella nyckelfunktioner som kan och bör hjälpa en i ens rehabilitering. Det är de du bör vända dig till både om du ligger i riskzonen för att bli utbränd – men även om du redan har hittat den där berömda väggen.Väggen

Rehab-teamet

Så dagens bloggartikel är ett slags facit. Full av bitterjuv efterklokhet. Det är inte det enda facit som finns och jag vill verkligen betona att denna version är baserad på mina erfarenheter och lärdomar. Jag känner flera personer som har lyckats bli friska från sin utmattning och utbrändhet helt på egen hand. Det är mina misstag som jag har lärt mig utav. Det är min förhoppning att denna artikel kan ses som en slags guide. Du kan använda dig av om du själv har blivit utmattad eller utbränd. Du kan använda den om du är chef och har en medarbetare som gått in i väggen. Du kan använda den om du har en anhörig som har drabbats och behöver hjälp och stöd.Om du blir sjuk i utmattning eller utbrändhet bör ditt rehab-team bestå utav:

En läkare

Om du är sjuk - sök hjälp. Det kan låta fånigt att jag skriver det. Men jag själv lät bli att göra det för att jag inte ville erkänna att jag var sjuk. Jag även sett flertalet vänner och bekanta låta bli att söka läkarhjälp av olika anledningar. Ju tidigare du söker läkarvård desto bättre är det. Inte bara för rehabiliteringens skull utan för att väntetiden hos vårdcentralen kan vara lång. Så skjut inte på det om du kan undvika det.När du sedan fått kontakt med en läkare, var ärlig med hur du mår och följ de råd som du får. Skulle din läkares råd vara dåliga eller inte fungera kan det vara en bra idé att testa dem i alla fall. Antingen så fungerar dem. Eller så kan du återkoppla att de inte fungerar och varför du upplever att du inte gör det. Det finns mycket att säga om dagens läkarvård, positivt som negativt. Men det är det första instansen du bör vända dig till.

En psykolog

Detta är en känslig men så viktig punkt! Om du har blivit utmattad eller utbränd behöver du inte bara hantera vardagen som du befinner dig i. Du behöver också lokalisera varför du blev sjuk. Dels för att kunna bli frisk men också för att se till att du förblir frisk och inte faller in i gamla ohälsosamma beteendemönster. Det mesta arbetet gör du naturligtvis själv men terapi kan ge dig verktyg och nya perspektiv. En psykolog behöver inte heller bara vara till hjälp för dig utan även din närmaste omgivning och de övriga funktionerna i rehab-teamet.

En sjukgymnast

Om du har gått in i väggen så har din kropp förmodligen tagit en del stryk på vägen. Det kan rentutav vara därför den har sagt upp sig. Om du har fysiska problem är det definitivt bra att få en sjukgymnasts perspektiv på saken. Beroende på dina problem kan du också få hjälp med behandling, övningar och hur du ska få din kropp att bli frisk igen.

Din chef

För att bli frisk gäller det att din chef och din arbetsplats är med på den här resan. Om du inte får det stöd som du behöver – vänd dig till din fackliga representant eller ditt arbetsmiljöombud.

Handläggaren från Försäkringskassan

Om du är sjukskriven på grund av utmattningssyndrom eller utmattningsdepression så kommer du att få kontakt med Försäkringskassan och din handläggare bör absolut ingå i teamet.Rehab-team

Bubblare: Företagshälsovården

Om företaget har någon företagshälsovård kanske du kan få hjälp via företagshälsovården? Det borde ligga i arbetsgivarens intresse att engagera företagshälsovården men om de inte gör det kan du lyfta frågan själv.

Optimalt!

Beroende på vilka kompetenser din sjukgymnast har kan det vara guld värt att leta upp en massör/naprapat som kan hjälpa dig med att råda bot din kropps anspänningar som komplement till eventuell sjukgymnastik.I mitt fall så blev mitt primära team min läkare, min handläggare från Försäkringskassan, min chef och min psykolog. De har träffats på gemensamma rehab-möten och jag har framförallt sett stort värde i att min psykolog och min läkare har kunnat prata med mig och varandra om min situation. Sedan har min vardag underlättats mest av kontakten med min psykolog samt sjukgymnasten som båda har kunnat ge mig verktyg och hjälpa mig att bygga upp min kropp och min vardag igen från mitt sämsta tillstånd när jag sov nitton timmar om dygnet i två månader.

Ett team - ett mål

Sist men inte minst så är det jätteviktigt att du och alla medlemmarna i ditt team har samma mål. Och det finns egentligen bara ett: att få dig frisk. Vad det sedan innebär är en fråga som är individuell och det är så viktigt att ni alla i rehab-teamet alla har samma bild utav vad detta är och hur ni ska uppnå detta. Jag upplevde själv att målbilden såg olika ut för några av funktionerna i mitt rehab-team och det ledde tyvärr till att min rehabilitering stördes rejält och tog mycket längre tid än vad som egentligen var nödvändigt.Så. Jag hoppas att detta kan vara till någon nytta och jag skulle bli oändligt glad om du vill dela med dig av vad du tycker och tänker kring den här artikeln. Är det här information som är bra att ha? Tror du att ha nytta av den nu eller framöver om du jobbar som chef eller upplever att någon i  din närhet drabbas av utbrändhet? Är det något annat inom ämnet som du vill läsa mer om? Ta hand om dig!Clara

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Chef eller ledare?

Chef eller ledare? Ledare eller chef? Är det ena bättre eller sämre än det andra? Måste man vara antingen eller? Går det att vara både och? Sedan ett par år tillbaka har det blivit populärt att skilja de två orden mot varandra.

Chef eller ledare?

Chefen porträtteras som den hemska gubben som står bakom skrivbordet och skriker på de som arbetar medan ledaren illustreras som delaktig, engagerad och ledande av arbetet. Typ såhär:Chef eller ledareDen ena hyllas och den andra tar man avstånd ifrån. Känns det bekant?Grejen är den, det jag ser när jag tittar på bilden ovan, det är inte chefen vs ledaren. Jag ser det dåliga ledarskapet vs det goda.Begreppen chef och ledare inte är två motsatspoler. En chef har en formellt uttalad ledarroll. Det utesluter inte att personen också är en ledare. Bra eller dålig sådan – det hör inte hit. Ledaregenskaper kan däremot vem som helst ha, oavsett deras befattning. Så vad sägs om att formulera om och formulera rätt?Good Leadership. Bad leadership. Bra ledarskap. Dåligt ledarskap.Är det inte dags att låta uttryck som ”the boss say’s go – the leader says let’s go” eller ”don’t be a boss – be the leader” gå i graven och istället fokusera på det som är viktigt - dåligt respektive gott ledarskap? De två sakerna är ju om något motpoler till varandra och de flesta av oss befinner sig på den grånyanserade färgskalan emellan dem. #likeabossVad säger ni? Jag har fått feedback från vissa av er tidigare att ni har svårt för uttrycken boss och chef. Dela gärna med er av era tankar!

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Tramsig eller superseriös: om att ha kul på jobbet

Vi spenderar de flesta av våra vakna timmar på jobbet där målet är att leverera bra resultat. Ska det då verkligen vara kul att jobba? Ja, det bör det vara. När du har kul på jobbet får du en arbetsglädje som både motiverar dig och får dig att trivas. Den som inte trivs på sin arbetsplats presterar mindre och gör ofta bara det den måste.

Den berömda balansen

Arbetsglädje och trivsel är en win-win för både företaget och individen. Samtidigt som stämningen inte får blir för skojig, de flesta vill prestera, utvecklas och se framsteg i arbetet - därför gäller det att ha en balans mellan nytta och nöje.─ Det måste inte vara en exakt balans mellan 50/50 eller 40/60. Det kan variera över tid beroende på företagets situation. Är det kristider så finns det inte lika mycket utrymme för fun and games, då måste fokuset ligga på verksamheten. Men om det är business as usual bör man ha en mer lättsam stämning på arbetsplatsen, säger Lars Olofsson, CEO för EIE.ArbetsbalansPendelns balanspunkt måste anpassas efter hur avdelningen presterar och mår. Om företaget är i kris så anställs ofta en chef som är väldigt fokuserad på business, vilket kan vara det som behövs då.  Men när krisen är över så skapar det en obalans. När den chefen går vidare eller inte fungerar längre söker man istället en chef som är det motsatta.─ Har man denna obalans är risken är att man går från en ledare som pekat med hela handen till en som sitter och dricker kaffe med medarbetarna hela dagarna utan att få något gjort. Det funkar ett tag men blir så småningom oseriöst, medarbetarna blir uttråkade och det goda resultatet blir sämre. Och så svänger pendeln fram och tillbaka, säger Lars Olofsson.

Två ytterligheter

Den ena ytterligheten är nyttan.  Fokuserar man bara på resultat så blir tongången ofta blir jagad, stressad eller överdrivet prestationsinriktad och stämningen dålig. Till slut blir det inte roligt att gå till jobbet ens för den som presterar bra.  Det kommer också avspeglas i personalomsättningen och antalet sjukskrivningar. På kort sikt blir resultatet bra men lönsamheten kommer att sjunka allteftersom trivseln minskar.Den andra ytterligheten är nöjet. Man kan ha för roligt på jobbet vilket också ger minskad lönsamhet.  Att ha roligt behöver inte innebära välmående eftersom de flesta människor mår bra av få prestera och använda sin kompetens.Lars Olofsson─ De allra flesta går till arbetet för att prestera och när man går hem efter arbetsdagens slut så vill man kunna känna att man har gjort ett bra jobb och att man har fått gjort allt det man skulle göra. Det är en stor och viktig del av arbetsglädjen. Blir det för lössläppt missar man den biten och det påverkar välmåendet negativt, säger Lars Olofsson.Gör en stämningskartläggningHur vet man då om det är för hård eller för mjuk stämning på avdelningen eller i företaget? Hur gör man för att mjuka upp eller få lite mer fokus i arbetet?

En stämningskartläggning

Genom att göra en stämningskartläggning kan du som chef ta reda på om ni väger för mycket åt det ena eller det andra hållet. Här är några saker du kan kika på:

  • Resultat, lönsamhet, måluppfyllelse är tre viktiga punkter att ta med när det gäller nyttan. Hur ser era resultat och er lönsamhet ut? Når ni de mål som är uppsatta för avdelningen eller organisationen? Ha i åtanke att det är inte så svartvitt att dålig lönsamhet innebär att ni har det för skojigt. Det kan säga något om ert välmående.

Bra mående = god lönsamhet

  • Titta på siffrorna för sjukskrivningar och personalomsättningen men titta också på orsakerna bakom dem. Här kan finnas signaler om hur bra ni mår på jobbet.
  • Vilka personer är det som jobbar i organisationen? Verkar de må bra? Vilken typ av människor är de? Det är också läge att fundera kring vilken typ av relation du har med dina medarbetare, den behöver också balans.

─ Det uppstår lätt problematik när du som chef blir för mycket kompis med dina medarbetare. Det får inte bli för mycket sammanblandning mellan privatliv och yrkesliv. I chefsrollen måste du ibland fatta tuffa beslut som då påverkar en nära vän. Men du riskerar inte bara er relation utan också stämningen i gruppen, säger Lars Olofsson.

Vad pratar ni om?

En annan bra riktlinje är att lyssna till vad du, kollegorna och medarbetarna pratar om med varandra på jobbet. Pratar ni bara om jobb? Eller pratar ni bara om annat än arbetet? Det kan vara en indikation på vilket håll pendeln står: det bästa är om det kan vara en mix av samtalsämnen.Ytterligare ett sätt att se er stämning är titta på hur ni driver utbildning eller förändringsprojekt i organisationen. Slås det på den största trumman när ni ska göra genomföra någon nytt?─ Kör man stora utvecklingsprojekt så riskerar man att det bara blir 20 procent som genomförs och då kan stämningen bli ännu sämre. Många små förändringar är att föredra framför en stor. Tycker inte medarbetarna att det är roligt så kommer du inte få med dem i processen, säger Lars Olofsson.

Använd informationen du får

När du har gjort din kartläggning så gäller det att du tar till vara på informationen du fått och att du försöker balansera pendeln så gott du kan. Det är dessvärre inte så enkelt att det finns en enda väg att gå för att lyckas med detta. Du måste anpassa er strategi efter vilka som jobbar i organisationen och respektera alla individer på vägen.─ Du behöver ha med dig balansen mellan business and fun även i ditt ledarskap. Du måste känna av situationen. Kan du vara mer lättsam? Kan du vara mer businessminded när det krävs? Även om företaget är i kris så behöver det inte alltid innebära att du måste peka med handen, säger Lars Olofsson.

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna