Alla har vi varit det någon gång och alla har vi råkat ut för det: en dålig lyssnare. Är det inte en dimmig, dagdrömmande blick så är det mobilskärmen eller småprat som som distraherar personen från dig och ditt budskap. Harvard Business Review har sammanfattat några do’s and dont’s: så hanterar du en dålig lyssnare.

Dont! Söv inte dina kollegor och medarbetare med PowerPoint-presentationer smockfulla med texter, staplar och siffror klockan tre en fredag. Bild: Pixabay

Dont

Utgå från dig själv

Den vanligaste missen som vi gör när vi presenterar information är att vi utgår från oss själva och inte från de som ska lyssna. Sätt dig in i mottagarnas situation. Vilka förkunskaper har de? Hur kan du bäst fånga deras uppmärksamhet? Och, inte minst, vad är det som är intressant och aktuellt för dem att veta?

Glöm bort framförandet

Vissa av oss tar bäst emot information genom att lyssna, andra genom att se bilder. En behöver sitta och kladda i sitt anteckningsblock för att kunna fokusera och en annan behöver göra momentet för att förstå hur det fungerar. Gör informationen så tillgänglig och intressant som möjligt och tänk igenom när, var och hur du bäst ska hålla det här samtalet. Det är kanske inte det bästa läget att börja gå igenom budgeten fem minuter innan en stressad medarbetare måste rusa från jobbet för att hinna hämta sina barn från förskolan.

Fortsätt tala inför döva öron

Om du märker att personen som du pratar med inte lyssnar: var inte rädd för att påkalla deras uppmärksamhet. Men, gör det i en trevlig ton. Till exempel genom att fråga något i stil med “Jag upplever att du är distraherad. Är det något som jag kan hjälpa dig med?”

Do! Att säga ifrån att de nästföljande meningarna är superduperviktiga för planetens överlevnad kommer du få uppmärksamhet. Ska dock inte missbrukas. Då kommer vargen. Bild: Pixabay

Do

Se över ditt eget lyssnande

Hur bra är du på att lyssna? Är du närvarande i samtalen med andra? Kollar du mobilen eller mejlen på mötena? Funderar på middagen under morgonmötet? Det är inte ovanligt att de personer som upplever att de inte blir lyssnade på ej heller är bra på att lyssna. Detta eftersom vi, mer eller mindre medvetet, ofta bemöter andra såsom de bemöter oss. Rannsaka dig själv och ansträng dig för att dina kollegor och medarbetare ska känna sig lyssnade på: det smittar av sig.

Förvarna

Om du märker att stämningen på mötet har blivit lite disträ och om du har något viktigt där du behöver ha alla fokusera kan du också ge dem en förvarning: “Nu har jag en viktig sak som vi måste diskutera eftersom jag behöver er hjälp…”. Det är ett effektivt sätt som till och med kan användas mot dagdrömmeri.

Prata om era sociala koder

Ett lite mer långtgående alternativ kan också gemensamt prata om era sociala koder och vad som är okej på möten och inte. Till exempel när det gäller att ha med mobiltelefonen eller så att alla får komma till tals.

Berätta! Har du någon gång råkat ut för en dålig lyssnare och hur hanterade du i så fall det?


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!
Du följer väl Bossbloggen på FacebookInstagramBloglovin’ och Youtube?