När en medarbetare är för stressad

Du ser på långt håll att medarbetaren är superstressad på det sammanbitna kroppsspråket, den marscherande gången och att hen inte har en sekund över för lunch, fika eller småprat. Finns det något du som chef kan göra åt det? Finns det saker som du inte bör göra när en medarbetare är för stressad? Ja och ja, enligt Harvard Business Review.

Don’t! Do as the picture above. Det är inte alltid lätt att se när en medarbetare är för stressad men det går om man håller ögon och öron öppna i de dagliga arbetet. Bild: Pixabay

Don’t

Använd inte klyschor eller peppande ordspråk. När det verkligen gäller så kan uttryck som ”When the going gets tough, the tough get going” eller ”Livet ger dig inte mer än du kan bära” eka tomt i stället för att inspirera.

Prata inte om din jobbsituation. Det här kan låta självklart men jag har både sett och fått berättat om chefer som besvarar medarbetares stress med fraser som ”känner du dig stressad? Då skulle du veta hur jag har det!” eller ”Jaså, är du stressad. Du ska vara glad att du inte är chef då”. Försök fokusera helt på medarbetaren och dennes situation.

Förminska inte din medarbetares stress.  Undvik fraser som “oroa dig inte”, “du överreagerar” eller “bit ihop”. Det finns de som blir fulla av jäklar anamma och blir peppade av det men risken är större att medarbetaren känner sig förlöjligad eller inte tagen på allvar.

Moralisera inte. Om du inte upplever medarbetarens stress som berättigad så kan det vara lätt att påpeka att hen ”hade kunnat prioritera annorlunda” eller ”använt sin tid bättre”. Men hur hjälpande är det egentligen? Oftast inte alls.

Låt inte samtalet bli ältande. Många gånger är det lättare för oss att prata om hur stressade vi är i stället för att ta tag i sakerna som stressar oss – en vanlig och mänsklig reaktion. Låt därför inte inte samtalet ut för mycket på tiden. Att ventilera är bra och ibland hjälper det att få uttrycka högt varför man är stressad för att det ska bli bättre. Men försök läsa av när gränsen mellan ventilering och ältande hotar att dyka upp och styr då över samtalet till att prata om det finns något konkret som kan göras för att personen ska känna sig mindre stressad.

Rörelse lindrar stress

Do! Det finns flera saker som kan lindra stress, en av dem är rörelse. Bild: Pixabay

Do

Vi kan aldrig förändra andra människor och det gäller även dig som är chef. Du kan inte heller bota andras stress åt dem – vad du kan göra att skapa möjligheterna till att stressen minskar. Så utöver att prata med medarbetaren och låta personen ventilera sin stress finns det några andra knep du kan ta till:

Fråga efter behoven.”Vad kan hjälpa dig?” eller ”Hur kan vi göra för att underlätta?”. Om du får svaret ”jag vet inte” eller ”ingenting” föreslår HBR att du ska sitta tyst och stilla i femton sekunder eller tiden som det tar att sjunga ”ha den äran” i ditt huvud. Ibland när man är superstressad kan det vara svårt att själv se en lösning på problemet direkt. Men med lite betänketid kan nya tankar eller idéer poppa upp.

Uppmuntra medarbetaren.  ”Det här klarar du. Jag såg dig hantera den här [sätt in valfritt exempel] situationen förut”. Till exempel: ”Det här klarar du. Jag såg hur väl du presterade under de tuffa förhandlingarna vi hade i det senaste projektet”. Då hjälper du medarbetaren att få en positivt laddad vision som hen vet är sann. Det är peppande och kan hjälpa personen att bryta sitt (förhoppningsvis) tillfälliga självtvivel.

Ta med medarbetaren på en kort promenad. Fysisk aktivitet lindrar stress. Så ta med medarbetaren ut på en kort men rask promenad eller gå en sväng i era trappor. Gör något enkelt och direkt.

Vad säger ni läsare? Har ni några fler tips på hur man som chef kan fånga upp och peppa stressade medarbetare sådär på stående fot? Dela gärna med er av era råd och erfarenheter.

Föregående

Favoriserande chefer: när relationen blir lite för bra

Nästa

Och blommorna var ju så vackra…

4 Kommentarer

  1. Profilbild

    ISA

    du skriver så himla vettiga och kloka inlägg, blir alltid imponerad när folk engagerar sig så och har genomtänka inlägg. Till skillnad från en själv kanske 😉 hehe. Nä men utbrändhet och utmattning blir ju allt större problem känns det som så detta MÅÅÅSTE uppmärksammas! kram

    • Clara Löfvenhamn

      Tack så jättemycket! Beror ju lite på vilken typ av inlägg och blogg man har tänker jag 🙂 Gillar livsstilsbloggar som din men tycker Bossbloggen gör sig bäst som en hybrid mellan redaktionellt material och blogg. Så vissa poster är artiklar och andra är vanliga blogginlägg. Gillar att mixa de två världarna 😉 🙂 Kul att du gillade den här artikeln! Är ju målet att ni ska dyka att de är matnyttiga och lärorika 🙂 Kram

  2. Profilbild

    Åh vilket bra tips. Det där att ta med medarbetaren på promenad! Jag brukar ha delar av utvecklingssamtalen under promenader. Så det där med promenad vid stress är ju toppen! Dels är det bra att bryta arbetsuppgifterna en stund, dels är det bra att röra på kroppen och få frisk luft och del få en egen stund att prata igenom situationen. Toppen!

    För övrigt tror jag att det är bra att man som chef faktiskt tar sig en stund och lyssnar och pratar. Det vet “man” ju själv också att det känns bättre om nån lyssnar. När man fått bolla en stund så känns det bättre och kanske en lösning kommer upp.

    Kram Lena

    • Clara Löfvenhamn

      Jag tyckte också om tipset med promenaden och jag tror nog det blir ännu bättre som du föreslår och ventilerar medan man går. Upplever ofta att det räcker med att “tänka högt” eller “svära av sig” så släpper stressen eller så kommer man på en lösning och kan tänka mig att en prommis bara skulle boosta det. Tack för den tanken! Stor kram

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se