Vett och etikett för chefen på julfesten

Ett ämne som en av er bloggläsare önskat att jag ska ta upp är vett och etikett för chefer på julfesten. Vad ska man tänka på? Vilka fällor kan vara bra att undvika? Och ja, såklart kan vi ta oss en kik på detta.

Notera nu att vi rör oss i gråzoner här och att det å ena sidan faktiskt finns några “rätt respektive fel” medan det å andra sidan också finns en hel del saker som “beror på”. Lägg dessutom till dimensionen att det finns flera olika åsikter kring vad som är okej och inte när det gäller festande chefer. Men jag ska göra mitt bästa för att navigera oss genom ämnet utifrån mitt perspektiv som ledarskapsutvecklare - sedan får du som läsare gärna bidra med dina tankar och perspektiv i kommentarsfältet!

Chefen på fest är ett spännande ämne där många ofta tycker olika om vad som är okej eller inte. Bild: Alexa från Pixabay

Är det okej för chefer att festa loss?

Ja, det kan det absolut vara - däremot skulle jag säga att det också beror på hur en “festar loss”. Först och främst kanske inte alkohol behöver vara ett måste för att släppa loss och ha roligt. Men vill du dricka som chef och kan göra det i den mängden och på ett sätt som innebär att du fortfarande kan uppföra dig och vara en bra och trevlig representant för din arbetsgivare: kör bara kör! Handlar det däremot om att bli asplakat, hångla upp kollegor, prata om saker du inte hade snackat om annars på jobbet eller bete sig allmänt oanständigt… Då skulle jag säga att det är bättre att låta bli det alkoholhaltiga.

Ytterligare en dimension till detta är att en som chef bör och behöver tänka på sina medarbetares uppfattningar och behov och det här en klassisk vattendelare. Vissa medarbetare tycker det är okej eller rent utav uppskattar att chefen partajar - andra gör det inte. Här skulle jag säga att gränsen ändå går vid det vi berör i stycket ovan: att vara en sjyst representant för företaget, arbetsgruppen och sig själv som ledare går först och kan inte riktigt pausas när och hur som helst som vi som ledare känner för det. Sedan kan man chef strunta i vad andra tycker och tänker om det men då får du i gengäld acceptera att det troligtvis har sina effekter vilket kan försvåra ditt dagliga arbete längre fram.

Faktorer som påverkar

Några saker som spelar roll och spelar in här som vi som ledare inte heller kan ignorera är exempelvis:

Företagsrepresentation och ert varumärke: Alla organisationer ser festligheter på olika sätt och detta är definitivt en del av ert arbetsgivarvarumärke. Hur vill ni att det ska se ut?

Organisationskulturen: Hur ser julfest-kotymen ut i företaget? Vad är det för slags fest som styrs upp och bjuds på?

Dina medarbetare: Hurdana är medarbetarna? Vad för beteende är okej respektive inte från deras sida när det är personalfester?

Sammankomstens kontext: Är det julbord eller middag som gäller? Dansgolv? Nattklubb? Miljön och inramningen för er julfest kommer såklart också att påverka situationen och vad som anses vara acceptabelt och inte.

Du som ledare: Hur vill du vara och uppfattas som ledare? Hur viktiga är relationerna med dina kollegor? Dricker du alkohol och hur påverkar den i så fall dig? Vad gör du och hur är du när du festar?

Alla dessa frågor är bra att ledningsgruppen och alla chefer pratar om med varandra innan ni bjuder in till fest. Det kommer göra det lättare för er att navigera bland gråzonerna som finns och tydliggör förväntningarna.

Den här frågan kompliceras såklart av att alla gillar olika och att det är svårt som tusan att göra alla nöjda jämt. Samtidigt innebär inte det att man ska låta bli att försöka få så många som möjligt att känna att företagsjippot är roligt och trevligt. Bild: Alexa från Pixabay

Vett och etikett för chefen på julfesten

Minns att det är ett jobbsammanhang

Tillit och förtroende för dig som ledare skapas, bibehålls, förstärks, minskas eller raseras i alla sammanhang som dina medarbetare ser dig i. Inklusive julfesten. Det är något vi som ledare måste acceptera och förhålla oss till och därför kan det vara bra att se julfester som jobbsammanhang även om de är mer avslappnade än en vanliga dag på kontoret. Hur vill du att medarbetarna ska prata om dig och ditt uppförande dagarna efter er festlighet?

Ditt beteende sätter tonen för vad som är okej och inte

Det går inte heller att pausa eller stänga av den påverkansmakt en har som ledare. Ditt beteende sätter tonen för andras och kommer att få effekter vare sig du vill det eller inte. Vill du att de ska vara positiva eller negativa? Ska de vara en källa till att stärka gemenskap och sammanhållning eller få motsatt effekt? Därför är det också så viktigt att behandla alla lika även i festliga sammanhang för att minimera risken för upplevd favorisering.

Om negativa saker inträffar på julfesten måste de hanteras efteråt

Konflikter, trakasserier och olämpliga beteenden är inte saker som “händer på julfesten och sedan stannar där” utan det är ens skyldighet som chef att adressera och hantera situationen väl tillbaka på kontoret. Det ingår i arbetsmiljöansvaret och är superviktigt att ta på allvar. Har genom åren hört och sett så många exempel på allvarliga situationer som viftas bort, förminskas eller ignoreras för att de har skett på personalfester och det kan i sämsta fall vara skadligt för både individer, arbetsgrupper och organisationen i stort.

Gör julfesten välkomnande för alla

Det är tyvärr inte ovanligt att exkludering sker, om än omedvetet, när det kommer till julfester och även om det är omöjligt att alltid göra alla nöjda så är det viktigt att alla medarbetare känner sig välkomna och inbjudna till det som ni styr upp. Gör inte “som vi alltid har gjort” eller “som alla andra” bara för att utan tänk noga igenom vilka signaler er julfest sänder till medarbetarna.

Det är ofta en balansgång mellan vad medarbetarna uppskattar och vill ha, resurserna ni har att tillgå, faktumet att alla gillar olika och att det inte går att göra alla nöjda jämt. Ansträng er för att navigera så medvetet, aktivt och respektfullt som möjligt mellan dessa olika viljor för att skapa en så välkomnande stämning som möjligt för alla. Ni kanske inte lyckas till hundra procent men desto mer ni strävar efter det - desto bättre kommer ändå resultatet att bli.

Kom ihåg varför ni har er julfest

Till syvende och sist kanske det är detta som allt detta handlar om. Att inte slentrianplanera in er julfest utan att se på den som en personalaktivitet med ett syfte vilket i sin tur kräver sin beskärda del av planering, eftertanke och genomarbetning. Varför har in en julfest? Hur kan den främja ert mående och ert samarbete på jobbet?

Detta skulle jag säga är de grundläggande punkterna i vett och etikett för chefen på julfesten! Vad säger du som läser? Hur ser du som ledare på ditt festande och vad säger du som medarbetare om festande chefer? Vore intressant att höra!

Previous
Previous

Förkylningens faktum

Next
Next

Veckans planering