Vanliga entreprenörsfällor

Under mina år som entreprenör har jag både hunnit göra en del egna missar men också sett många andras och det finns ett par vanliga entreprenörsfällor som har stått ut lite extra genom åren. Ska vi kika på vilka det kan vara?

En vanlig fälla är att man inte kommer till avslut i sin försäljning trots att inkomsterna är nödvändiga för att kunna driva sin verksamhet. Bild: Medienstürmer on Unsplash

Vanliga entreprenörsfällor

Man gör allting själv - och fortsätter göra det även när företaget växer

En risk som jag kan se att jag själv kommer behöva akta mig för den dagen som jag anställer fler är den här. Det är nämligen inte ovanligt att en som entreprenör är så driftig och van vid att göra allting själv att man inte slutar göra det trots att man inte längre är ensam. Och det är knappast bra för någon! Varken för dig själv eller personen som du anställt för att göra ett jobb.

Saker du kan göra för att förebygga detta:

Först och främst behöver du vara medveten om att det är en risk - då blir det lättare att förebygga den. Sedan gäller det att göra en bra rekrytering och delegera arbetsuppgifterna fullt ut, det vill säga att personen också får utrymme och mandat att fatta beslut inom sitt ansvarsområde i så stor utsträckning som möjligt. Detta kan vara ett läskigt moment om man som företagsledare är van vid att göra saker på sitt sätt men det är nödvändigt att personen ska kunna göra sitt jobb.

Inte säljer sin produkt

Sälj kan vara både obekvämt och läskigt och likväl det som behöver göras för att företaget ska klara sig och frodas och det finns två vanliga missar delar i detta, den ena är att inte ha en produkt som är redo att säljas och den andra att man inte säljer den.

Saker du kan göra för att förebygga detta:

Du kanske hör ljudet av den öppna dörren som slås in nu men det finns inte så många vägar ut ur denna fälla än att börja sälja och säkra inkomsterna. Några pengar måste in för att du ska kunna driva din business. En annan vanlig anledning till att man hamnar här är också att man…

Fastnar i förberedelserna

Såklart behöver vissa grundläggande saker finnas på plats innan man säljer, du måste veta vad du erbjuder till vem och varför det är så bra. Men jag har så många gånger genom åren sett företagare fastna i förberedelserna och vilja ha allt, allt, allt perfekt och på plats innan man börjar. Risken då är att man inte kommer till skott eller att det drar ut för mycket på tiden samtidigt som kassan sinar.

Saker du kan göra för att förebygga detta:

Hitta en nivå av “good enough” som känns representativt för ditt varumärke och kör.

Underskattar tiden det tar att etableras

För vissa företag och varumärken går det snabbt att etableras och bli välkända inom sin marknad - för de allra flesta tar det ofta längre tid än vad man önskar, hoppas och tror. Och det behöver inte vara dåligt! Jag själv tänker i alla fall att det är bättre att växa långsammare och på ett bra sätt än för fort men det är jag det.

Saker du kan göra för att förebygga detta:

Planera och arbeta långsiktigt och följ rådet som Alexandra Bylund gav mig när jag började mitt företag: var uthållig. Uthålligheten är det som oftast avgör vilka som lyckas och vilka som inte gör det var andemeningen i det hon sa till mig då och nu, fem år senare, är jag den första att skriva under på det. Sedan är det inte alltid en har möjlighet att vara uthållig men då är läget ett annat. Men förbered dig mentalt på att det kommer att ta tid och går det sedan fortare än du tänkt? Grattis och hurra!

Inte hinner med nätverkandet

Det kan vara svårt att få tiden att räcka till när man driver företag och en av sakerna som ofta prioriteras bort då är nätverkandet - vilket är synd för det är ditt nätverk är en av sakerna som kommer att hjälpa dig företag att växa.

Saker du kan göra för att förebygga detta:

Kanske schemalägga nätverkandet med en lunch i månaden? Försöka gå på någon mingel eller nätverksträff där du träffar fler på en gång? Vara mer social online? Välj ett upplägg som passar dig i din vardag men försök få in något nätverkande i den, det kommer vara betydelsefullt både för dig och ditt företag.

Vad säger ni andra som driver företag och läser detta? Har du sett eller upplevt någon annan fälla som kan vara bra att undvika? Dela gärna med dig!

Previous
Previous

Månadslista: Juni

Next
Next

Sex års bloggande