Fem gyllene regler för att ta betalt för sina tjänster

Under en av utbildningsträffarna som jag höll i höstas så kom frågan upp om det här med att ta betalt för sina tjänster som företagare. Kul va? Sammanfattade några gyllene regler för detta där och då och nu, efter att ha tänkt på dem lite mer, har jag landat i fem stycken olika som är viktiga att ha i åtanke när en ska prissätta och förhandla om tjänsterna som en erbjuder i sin business.

Notera att jag sedan tidigare har skrivit en otroligt matnyttigt guide om konsten att ta betalt som företagare och du väljer själv om du vill läsa den före eller efter den här artikeln!

Att ta ordentligt betalt som företagare är viktigt, inte bara för att du ska få lön och ditt företag överleva, utan också för att det påverkar bilden som kunden får av dig och ditt arbete. Bild: Christina @ wocintechchat.com on Unsplash

Fem gyllene regler för att ta betalt för sina tjänster

1. Ta betalt!

Ja, det här kan låta som en öppen dörr men vet du hur ofta jag har påmint andra om detta genom åren? För ofta. Det är nämligen lättare sagt än gjort att börja snacka om pengar och inte minst om inte kunden själv börjar prata om sin budget eller frågar var det kostar. Så ha alltid som utgångsläge att du ska få betalt för det du gör oavsett hur länge eller hur lite du har gjort det som tillfrågas av dig.

2. Utgå från marknadspriset och lägg på tills du känner dig illamående

Jag rekommenderar alltid, alltid, alltid att göra en genomlysning av vad marknadspriserna är om du ska ta betalt för en tjänst och går inte det att läsa sig till hos facket eller på branschkollegornas hemsidor: lyft luren och fråga. Då har du ett utgångsläge att arbeta ifrån vid din egen prissättning och nej, du ska inte lägga dig lägre än branschstandard. Du behöver inte lägga dig högst bara för att men du hjälper ingen genom att dumpa priserna på det du säljer. När du har ditt utgångspris, räkna på vad affären är värd i arbetstid och genomförande och avrunda sedan priset uppåt till en nivå som får dig att bli illamående med en svindlande känsla i maggropen. Då har du troligen börjat hitta rätt och då lägger du på lite till för att ge dig själv förhandlingsutrymme.

OBS! Detta görs såklart inte med syftet att lura kunden - utan säkerställer du att du har marginal för att saker tar längre tid och täcker för de där andra kringkostnaderna vi företagare har som så lätt glöms bort när man gillar sitt jobb.

3. Motivera ditt pris och erbjud olika alternativ

Med det sagt, tar du ordentligt betalt och det finns andra som lär vara billigare - då är det viktigt att du motiverar prisbilden och gör det tydligt vad du ger kunden. Jag brukar försöker tänka att jag ska ge kunden de argument hen behöver för att övertala sin chef om att detta är skälig och bra affär. Dessutom försöker jag att ha två eller fler olika alternativ för kunden att välja mellan för att visa att det finns en flexibilitet och anpassningsmöjlighet om exempelvis budgeten inte skulle räcka till. Och det är bra eftersom vi, om inte dealen accepteras direkt i sin helhet, vill…

4. Förhandla och det jämt

Allt är en förhandling och att skicka en offert är en del av förhandlingen ni gör. Antingen så träffar du så rätt att kunden köper den rakt av, alternativt så vill du att ni pratar vidare för att hitta en lösning som passar er båda.

5. Gå inte ner i pris utan en justering av upplägget

Om det visar sig vara för dyrt: finns det något annat som kan vara av värde i stället? Kan detta uppdrag leda till fler affärer? Finns det andra valutor som kan spela roll? Kan du göra uppdraget billigare på kortare tid? Kan kunden göra vissa moment på egen hand? Ha gärna en plan B för hur upplägget kan justeras om priset skulle behöva bli lägre.

Och! Bestäm dig på förhand för vad ditt lägsta-pris är och gå inte under det utan en anledning som gör att det känns bra att göra jobbet ändå. Om det händer, var alltid jättetydlig med kunden om att detta är ett undantagsfall och varför du gör detta för dem. Då riskerar du inte att kunden tror att detta är prislappen som gäller nu och för alltid.

Bubblare: Desto mindre du vill ha uppdraget, desto högre prislapp

En liten bubblare såhär på slutet. Ibland har man som företagare och entreprenörer möjligheten att välja och vraka bland uppdragen och rent utav tacka nej eller hänvisa vidare de gig vi inte vill ha. Men så är det inte jämt och ibland behöver en lämna offerter eller ta sig an uppdrag som inte är roliga men som gagnar kassaflödet. Om du någon gång befinner dig där: se till att ta ännu mer betalt då så att det verkligen blir värt för dig att göra jobbet! På så vis kan det ändå leda till en bra känsla för uppdraget just för att det kan möjliggöra annat eller mer.

Och ja, såhär resonerar jag när kommer till att ta betalt för ens tjänster! Har du som läser något bra tips att dela med dig utav? Please do så kan vi samla dem här!

Previous
Previous

Månadslista: Januari

Next
Next

Leverera, leverera, leverera