Saker att undvika som ledare
Det finns massor att saker att tänka på och göra som ledare och säkert lika många olika man kan/bör/ska undvika. Här är ett gäng saker att undvika som ledare hämtade från Inc.com. Men innan du börjar läsa - kom ihåg att vara sjyst mot dig själv om du under läsningen gång inser att du har råkat göra en eller flera av dessa saker. Ingen av oss är perfekta som ledare, däremot kan vi försöka att göra bättre ifrån oss varje gång.
Saker att undvika som ledare
Tro att du har alla svar
Det är en vanlig utmaning, inte minst bland nya eller blivande chefer, att känna ett behov att man måste veta och kunna allt för att kunna leda. Så är det som tur var inte! Tvärtom tjänar vi ofta som ledare på att inte vara den som har alla svar utan i stället ställa frågor till våra medarbetare och team.
Kidnappas av dina känslor
Varken ledare eller chefer är robotar som kan eller bör hålla sig kyliga och distanserade till allt, vi är människor och såklart att vi både kan och bör visa känslor. Notera dock att det är skillnad på det och att kidnappas av ens känslor och reagera emotionellt på saker som händer omkring dig. Det kan hända (och har troligen hänt) de flesta av oss men frågan är… Är det ett undantag eller stående inslag i din vardag? Om det är det senare kan det vara bra att träna upp din emotionella distans för att inte sprida otrygghet omkring dig.
Ta stora risker bara för att
Alla i ledande roller har någon gång tagit risker - på många sätt kan det vara en risk att gå in i en ledande roll. Men att bara ta stora risker för att kan göra mer skada än nytta om det görs ogenomtänkt eller genomhastat.
Tro att det är samma sak att prata om något och faktiskt göra det
Många saker är lättare sagda än gjorda och det är lätt hänt att fastna i att prata om saker snarare än att göra dem i praktiken. Anledningarna kan vara flera olika, exempelvis: prokastrinering, ovisshet kring vad som ska göras och hur, konflikter, maktspel eller brist på initiativförmåga. Likväl behöver vi som ledare vara handlingskraftiga och inte bara nöja oss med tomt prat.
Fokusera mer på vem som gjort fel än att lösa problemet
Absolut kan det ibland vara viktigt att identifiera vem och var orsaken ligger när saker gått fel men om vi fokuserar mer på vem som gjort fel än att lösa problemet…? Ja, då skapar och förstärker vi en skuldkultur som kommer att stjälpa er organisation mer än det hjälper. Försök i stället att fokusera på att 1. lösa problemet och 2. ta reda på vad som gått fel snarare än vem som gjort fel.
Bli för detaljorienterad
Detta är såklart en klassiker i ledarskapssammanhang och det är den för att det är en enkel fälla att hamna i. Fastna. Inte. I. Detaljerna.
Tro att uppmuntran är för de som är klena
Uppmuntran är en bristvara i vårt arbetsliv vilket är synd för det får så många goda effekter. Samtidigt handlar det inte om att vi klämkäckt ska ignorera jobbiga saker eller bara prata om saker som är glada och roliga. Ansträng dig för att uppmuntra, beröm, säg glada och trevliga saker till och om varandra till vardags - det kommer att göra er gott.
Var inkonsekvent
Ingen av oss kan vara hundraprocentigt konsekventa alltid men att vara helt inkonsekvent kommer att stressa din omgivning eftersom de flesta av oss gillar förutsägbarhet. Det gäller också våra medarbetare och team. Så försök att vara så konsekvent och tydlig som möjligt när du/ni behöver ombestämma er.
Vad säger du som läser? Känner du igen någon av dessa vanliga missar?