All träning är inte alltid bra träning

Det är i höst fem år sedan jag gick in i väggen och blev sjuk i utmattningssyndrom. Under den tiden har jag haft träningsförbud i långa perioder, något som har föranlett att jag ibland får kommentaren ”klart du mår dåligt om du inte tränar!”.

Vilket är himla tråkigt. Jag hade nämligen jättegärna tränat om jag bara hade kunnat. I stället har alla ansträngande fysiska aktiviteter i stället gjort att jag har mått sämre och jag har behövt vara sparsam med hur mycket jag rör på mig i perioder. Det i kombination med detta inlägg från Sofia ”PT-Fia” Ståhl, inspirerade mig till att intervjua henne till dagens bloggartikel som handlar om att all träning är inte alltid bra träning.

Bilden är måhända aningens ironisk men jag tyckte ändå den passade in på ämnet. Det är dags att vi ser mer nyanserat på vad träning är och innebär! Bild: Pixabay

All träning är inte alltid bra träning

För den som är sjuk i utmattningssyndrom kan det kännas som ett maraton bara att gå långsamt runt kvarteret. Eller att stå upp och laga mat i en timme. För individen som är så sjuk att hen är sängliggande kan det vara fysiskt tungt att bara resa sig upp ur sängen tre gånger om dagen. Då är högintensiv träning inte det mest lämpliga att göra eftersom det innebär ett högt stresspåslag.

Sofia “PT-Fia” Ståhl. Foto: Anneli Hildonen

− Det kan absolut vara bra att träna även när du mår dåligt. Men om man har kommit över en viss gräns och drabbats av utmattningssyndrom kan träningen i stället förvärra stresspåslaget som kroppen redan har, säger Sofia Ståhl.

Sofia “PT-Fia” Ståhl har själv erfarenhet av att vara sjuk i utmattningssyndrom och upplever att träning i dagens samhälle ofta blir väldigt prestationsinriktad och elitistisk:

− På de premisserna ska man inte uppmuntra utbränd att träna , säger Sofia Ståhl.

 

Läs mer: Vad utmattningssyndrom kan lära dig som ledare

Nyansera vad som är träning

Det innebär inte att man som sjuk i utmattning bara ska sitta inne. Men det gäller att nyansera vid träning är och innebär. Anpassar vi träningen efter vår förmåga kanske det kanske kan räcka med lugna promenader eller att vara utomhus.

Några av fördelarna med utomhusvistelse är att rörelse hjälper blodcirkulationen, vi andas lättare om vi är utomhus, magen och tarmsystemet fungerar bättre och vi kommer lättare ner i varv – framförallt om vi rör oss utomhus på lugnare platser. Rörelse anpassad efter vår förmåga kan även verka lindrande depression och ångest. Men du måste inte alltid vara ombytt eller ha ett avancerat träningsschema för att nå dessa effekter.

− De dagar när jag inte lyckades ta mig ut ur lägenheten så försökte jag ändå få frisk luft vid fönstret eller på balkongen. Att komma utomhus om så bara för att sitta på en bänk kan bidra till så mycket positivt, säger Sofia Ståhl.

Lyssna på din kropp

En del av sjukdomsproblematiken vid utmattningssyndrom är att man har ignorerat kroppens signaler och pushat sig själv för hårt, ett beteende som kan bli väldigt fel i träningssammanhang. Det är skillnad på att utmana sig och köra över sig fullständigt och det är sällan förrän man har provat som man vet vart gränsen går.

− Börja lyssna på vad du behöver här och nu och inte på det du vill göra. Se det som en övning att testa dig fram: gör lite mindre än du brukar och se hur kroppen reagerar. Håll i bromsen och har du svårt att göra det själv, be om hjälp, säger Sofia Ståhl och fortsätter:

− Jag har en PT som tränar mig en gång i veckan och hans viktigaste uppgift är att hålla i bromsen. Vi började bygga upp min kropp på ett hållbart och klokt sätt, säger Sofia Ståhl. Här är hennes råd till dig som har drabbats av utmattningssyndrom:

Den som har drabbats av utmattningssyndrom har ofta varit för stark för länge och ignorerat kroppens varningssignaler så långt att orken inte finns längre. Då är det ännu viktigare att börja utgå från dagens form och förutsättningar. Bild: Pixabay

Andas frisk luft varje dag

Det kan räcka med att sitta vid ett öppet fönster en stund, sitta på balkongen eller på en bänk i parken men försök att komma ut en stund varje dag. Det kommer att göra dig gott!

Fokusera på rörelse mer än träning

– Jag tycker överlag att vi kan fokusera mindre på ordet ”träning” och mer på rörelse. Träning kan kännas som en omöjlighet eftersom det ofta förknippas med många moment. Låt det bli okomplicerat. Sitt på huk, cykla i vardagen eller stå upp laga mat. Vad vi utmattade orkar beror helt på dagsformen så låt den bestämma, säger Sofia Ståhl.

Läs mer: Den utbrändes rehab-team

Utgå från dagsformen

Dagsformen är varierande och som utmattad behöver du ställa dig frågorna: vad orkar jag idag? Vad är energikostnaden? Hur ska den prioriteras och vad blir konsekvensen? Ibland kan det vara värt att vara hemma och inte göra någonting för att må bättre i morgon.

Som chef måste du hjälpa personen att tänka långsiktigt och se till att ni har en hållbar plan för hur hen ska komma tillbaka till arbetet. Då är det viktigt att ni också är flexibla och anpassar er efter dagsformen.

− Arbetet i sig kan vara träning för den som är utmattad. Det är både fysiskt och mentalt ansträngande att vara ute bland folk. Ta det allvarligare än vad den som är sjuk själv gör och anpassa arbetsbördan efter personens mående, säger Sofia Ståhl.

Promenader, att stretcha – att prioritera rörelse framför träning  Bild: Pixabay

Börja med att rehab-träna

Man kan inte träna som man gjorde innan man blev sjuk på en gång efter en utmattning. Din kropp behöver rehabiliteras precis som den behöver det efter andra fysiska skador. Därför är det viktigt att du ber om hjälp så att du inte tränar för hårt för snabbt och därmed riskerar att skada dig.

− Det är inte säkert att lyfta tunga saker för kroppen är inte med. Framförallt om man har varit inaktiv på grund av sin utmattning. Din smidighet, styrka, uthållighet och många andra av kroppens funktioner sätts ur spel med en utbrändhet och då måste du börja med att bygga en bra grund. Gå inte till vilken PT eller sjukgymnast som helst utan se till att personen är kompetent och påläst om utmattningssyndrom och rehab-träning efter det. Annars är risken att träningen gör mer skada än nytta, säger Sofia Ståhl.

Vad säger ni läsare: hur ser er relation ut till träning? Känner ni igen det här med träningshets, framförallt om ni har erfarenhet av utmattningssyndrom?


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!
Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?

Liknande inlägg:

Föregående

Sista veckan i juni

Nästa

Konsten att ta kritik

10 Kommentarer

  1. Superbra artikel!
    Min relation till träning är på många sätt ganska komplicerad. Efter perioder av panikångest tycker jag fortfarande det är psykiskt jobbigt att komma upp i puls eftersom det känns som förstadiet till en attack.
    Styrketräning har jag nästan alltid gillat men jag har också insett att jag tränat mer för andras skull (eller förväntningar) är för min egen.
    Därför har jag medvetet nästan slutat träna de senaste två månaderna för att känna efter vilken träning huvudet och kroppen längtar efter. I slutet av sommaren skaffar vi hund och då blir det såklart väldigt mycket vardagsmotion vilket jag ser fram emot. Så långa hundpromenader, korta yogapass och enstaka styrkepass tror jag kommer passa mig utmärkt framöver!

    • Clara Löfvenhamn

      Tycker det är tufft att aktivt ta en paus för att se vart lusten finns Mia! Riktigt coolt. Hund är ju ett fantastiskt sett att få vardagsmotion på och ska inte underskattas. Längtar tills jag har en egen som behöver rastas 😀

      • Tack! Ja, det känns bra men jag är förvånad att jag inte längtat mer efter träningen även om jag fått en hel del vardagsmotion! Men det är kanske inte så konstigt när man tränat (för) hårt under en lång period.

        • Clara Löfvenhamn

          Låter (såhär utifrån) snarare som ett bevis på att vilan verkligen har behövts då! Oavsett bra att du tar hand om dig. Vi har ju bara en kropp, gäller att vara rädd om den tills teknologin har kommit så långt att vi kan bli cyborgs 😉 😀

  2. Så himla tänkvärt!!

  3. Stella

    Fantastiskt inlägg!
    Jag är förvisso inte utbränd men har en annan sjukdom som gör att jag inte klarar av att träna. Det är precis som du säger att många gärna pikar att man inte tränar och tror det beror på lathet eller är en dålig bortförklaring.
    Tror det är jätte klokt att omvärdera begreppet träning efter ens förutsättningar, framförallt för sig själv!

    Jag brukar försöka följa med familjen till badhuset, röra sig i vattnet gör mig både glad och är skönt för kroppen!

    • Clara Löfvenhamn

      Tack snälla! Blir irriterad ibland när folk pikar en så även om de flesta säkerligen gör det i all välmening. Ja, att bada och simma är ju bara så mysigt (när inte vattnet är för kallt). Ska försöka göra det i sommar och se hur kroppen svarar på det. Träning som gör gott och är glädje samtidigt är ju den bästa sorten!

  4. Bra inlägg! Jag märkte efter min sjukskrivning förra vintern att jag inte klarade av för långa träningspass. Särskilt inte de där jag kom upp i hög puls, typ spinning eller bodypump. Så jag höll mig till kortare pass, egna övningar eller avslappnande träning som bodybalance t. ex. Däremot så tyckte jag att träningen hjälpte mig att fokusera och även bygga på självkänsla och självförtroende.
    Nu vill jag gärna träna men känner att jag inte riktigt orkar rent mentalt. Så tar det med ro 🙂

    • Clara Löfvenhamn

      Träning generellt är givetvis otroligt hälsosamt och jag märker direkt när jag inte rör på mig att jag mår sämre. Men det gäller att ha balans och sunda drivkrafter även där – annars blir den inte så hälsosam i längden. Bra att du lyssnar in kroppen och anpassar det efter vad du orkar <3

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se