Bossbloggen

View Original

När du är ny som chef

I förra veckan blev jag intervjuad i Metro om hur du kan bli chef och idag tänkte jag att vi ska följa upp det med några av de do’s and dont’s som kan vara bra att tänka på när du är ny som chef!

Don’t! Gå inte in i fällan att tro att du måste kunna, veta och göra allting själv. Det är så lätt att hamna där när man är ny som chef helt i onödan. Bild: Pixabay

Don’t

Drabbas av den manliga chefssjukan

Som nybliven chef är du i riskzonen för att drabbas av den manliga chefssjukan. Den bottnar i missförståndet att en ledare måste vara superauktoritär och att "vara tydlig" överdrivs till att styra med järnhand. Ledarskap handlar om att skapa en verksamhet som är både lönsam och välmående och det görs inte i längden med ett ledarskap som är smittat av ovan nämnda farsot.

Strunta i att lära känna personalen

Som ny chef är det ofta väldigt mycket att göra och mycket sätta sig in i på en gång. En sak som ofta inte hinns med är att lära känna sina medarbetare eftersom man tänker att det kommer man att göra tids nog. Men det är viktigare än du tror som ny chef att vara närvarande hos medarbetare och visa att du är intresserad av att lära känna dem och deras arbete. Gärna både individuellt och som grupp. Det kommer både att underlätta ditt arbeta som chef men också stärka din relation med medarbetarna. Det är ni tillsammans som ska skapa resultat framöver.

Tänk kortsiktigt

Att skapa snabba resultat är ofta väldigt åtråvärt oavsett sammanhang och ledarskap är sällan ett undantag från det. Men om det inte rör sig om särskilda ledarskapsinsatser eller projekt så är du (förhoppningsvis) befordrad för att utveckla verksamheten med ett längre perspektiv än nästa kvartalsrapport. Kom ihåg det redan när du är ny. Du har fått detta arbete för att skapa bra resultat som håller i längden.

Do! Ha i stället med det långsiktiga tänker redan från början. Vad behöver ni göra för att kunna leverera bra resultat och må bra på samma gång över tid? Bild: Pixabay

Do

Fokusera på din ledarskapsfilosofi

Hur vill du vara som chef? Vad vill du att ert team ska må, göra och åstadkomma? Och hur ska ni göra det? Din ledarskapsstil ska utgå från vem du är som person. Sedan gäller det att du lär känna ditt team, organisationen och era kunder så att du kan anpassa din ledarstil efter de förutsättningar och behov som finns.

Hitta era gemensamma värderingar och mål

Att leta efter en skatt utan att ha en karta med ett kryss eller veta varför ni letar efter den gör det svårt att leda en grupp mot den. Så säkerställ att du vet vad ni ska åstadkomma, varför ni ska göra det och se till att ni i teamet har samma målbild. Sedan kan ni tillsammans prata och diskutera hur ni vill lägga upp er skattjakt för att den ska lyckas.

Kom ihåg: det är okej att inte veta allt

Det finns en del som tror att chefen inte bara ska var perfekt utan också allsmäktig och allvetande. Sådana orimliga förväntningar ska du inte försöka leva upp till. Det är helt okej att inte veta allt - framförallt om du är ny i din roll, inom företaget eller branschen. Du är anlitad för din kompetens och de förmågor som du har och det du inte vet är oftast antingen saker som du antingen kan lära dig eller ta reda på. Våga ställa frågor (även de som känns dumma) och våga erkänna om det är något du inte vet. Gör du det, samtidigt som du är trygg i dig själv, stärker du din legitimitet och din tydlighet under tiden som du lär dig en massa nya saker.

Vad säger du som jobbar som ledare i dag? Vad önskar du att du hade vetat när du var ny i din ledarroll?