Bossbloggen

View Original

Chefens ansvar för sexism och #metoo

Det är bedrövande att se hur många tjejer som dessa dagar delar med sig av sina erfarenheter om sexuella övergrepp och trakasserier i sociala medier via hashtag:en #metoo. Samtidigt höjs också rösterna som ställer frågan om männen? Vilka är det som gör detta? Var är deras hashtag? Och vad kan du som chef göra för att börja få bort detta från våra arbetsplatser? För jo, det förekommer där med. Även måndag till fredag på kontorstid.

Håll ögon och öron öppna

Hur pratar ni med varandra egentligen? Vad sägs och hur sägs det? Ha ögon och öron öppna när ni jobbar och du kommer förmodligen att lära dig en hel del om er arbetsplats och dina kollegor.

Skapa trygghet och tillit

Även om det händer så är det trots allt sällan som sexistiska kommentarer och trakasserier sker i det öppna. De flesta jag har upplevt och mött sker i enskilt samtal med den som drabbas. Därför gäller det att du som chef lär känna dina medarbetare så pass att de litar på dig nog för att berätta vad som hänt.

Ta det på allvar

Om du väl sedan hör, ser eller får reda på att en medarbetare har utsatts för något. Oavsett om det är glåpord, skämt eller frågor om vad hon har för BH-storlek eller vad hon har för favoritställning: ta det på allvar. Prata med den som är drabbad, fråga henne hur hon mår (för det är troligtvis en hon). Följ för guds skull sedan upp det med personen som betett sig illa. Ta hjälp av HR om du behöver och se till att mannen (för det är troligtvis en man) får veta vad som var fel i hans agerande. Men också hur han bör behandla sina kvinnliga kollegor i framtiden efter att han har bett om ursäkt.

Tolerera inte sexistiska skämt

Om ni inte vill ha en arbetsplats som tillåter sexistiska skämt gäller det att du och dina chefskollegor också bemöter eventuella sexistiska skämt runt lunchbordet. Gör det så odramatiskt som möjligt genom att lugnt men bestämt säga något i stil med: ”det där var inte ett lämpligt skämt. Det är min uppfattning att vi inte ska prata med och om varandra så på denna arbetsplats.”. Byt sedan samtalsämne om inte saken behöver följas upp ytterligare.

Glöm inte bort personalfesterna

Det är lätt hänt att avfärda det som sker på personalfester eller konferenser med ”det som hände där stannar där” men nej, vissa saker gör faktiskt inte. Sexuella trakasserier eller övergrepp är en av de sakerna och det ingår i ditt ansvar som chef att dina medarbetare mår bra även före, under och efter de jobbtillställningar som sker efter kontorstid.Vad säger ni läsare? Har du upplevt detta på din arbetsplats? Om ja, hur hanterade du och din chef situationen?