När kriser i den närmare omvärlden händer

På journalistutbildningen får en lära sig att det finns flera olika faktorer som triggar igång oss människor och får oss att bli mer engagerade än andra. En av dem är den så kallade Närhetsprincipen som bygger på att desto geografiskt närmare oss saker händer och rapporteras - desto mer bryr vi oss om dem. Det pågående kriget i Ukraina är ett viktigt realtidsexempel på detta och det är med avstamp i det som jag vill lyfta hur vi som ledare kan försöka navigera i kriser som sker i den närmare omvärlden. För krig pågår tyvärr på fler ställen, mängder med människor (där varendaste en är en för mycket) är på flykt och både arbetsläger och fångläger är, återigen, för mångas vardag år 2022 utan att det lyfts fram eller oroar allt för mycket i vardagen. Vad behöver du som ledare ha med dig och tänka på nu när är en kris sker i den närmare omvärlden och därmed påverkar många i varierande grad?

Mentalt Starkt Ledarskap: När krisen kommer

Eftersom det är kriget i Ukraina som är anledningen till att jag skriver denna artikel idag får deras flagga utgöra illustrationen för detta inlägg även om de principer jag skriver om kan appliceras på fler och andra scenarios. Bild: aufdex from Pixabay

När kriser i den närmare omvärlden händer

Håll dig uppdaterad och var källkritisk

Några saker som är bra att göra och ha med sig när det kommer till dessa punkter:

  • Se över var du får din information från och dubbelkolla…

    • Att informationen kommer från pålitliga källor

      Seriösa nyhetsredaktioner ska som princip ha helst två eller fler av varandra oberoende källor i sin nyhetsrapportering. Detta efterlevs dock tyvärr inte alltid och det behöver vi som läsare vara uppmärksamma på. Är alla artiklar baserade på en enda källa? Eller är uppgifterna som nämns bara omskrivna från andra medier? Det kan vara faktorer som kan vara bra att hålla utkik efter.

    • Vem säger vad och varför

      Som om inte krig är vidrigt nog är det också en del av ett politiskt spel där propaganda, rykten och spekulationer kan tolkas som nyheter - ta för vana att ifrågasätta vad det är som sägs, av vem och varför för att i så stor utsträckning som möjligt. Det är inte heller så enkelt att ens nyhetsredaktioner alltid är neutrala eller opåverkade av strukturer som färgar och påverkar deras rapportering. Det är alltså viktigt att både syna och granska…

    • Vad är nyheter och fakta respektive känslor och åsikter

      Det är lätt hänt, inte minst i sociala medier, att nyheter, fakta, tankar och känslor blandas hejvilt. Det är inte konstigt men kan göra det svårnavigerat att sålla mellan vad som är vad. Likväl behöver det göras för att vi som ledare ska försöka få en så stor förståelse som möjligt för vad som händer och sker: både bland nyheterna och den fakta som finns - och bland alla olika känslor och åsikter. Genom att för dig själv mentalt färdkoda dem eller sätta ord på vad som är vad kommer du att förebygga att svepas med av fartvinden.

  • Var försiktig med vad du delar

    Som ledare har vi en stor påverkansmakt vilket innebär att det vi säger, skriver och delar påverkar människorna i vår omgivning på både gott och ont. Ta ditt ansvar och var omsorgsfull med vad du delar och hur du gör det i fikarummet, på sociala medier och när ni träffar varandra på morgonen.

  • Ha en strategi för hur du ska hålla dig uppdaterad

    Alla fungerar vi olika och därför är det viktigt att du gör din egen strategi för hur du ska hålla dig uppdaterad. Någon vill och kan hålla sig ständigt uppdaterad utan att påverkas negativt av det. Själv har jag som regel att lyssna och läsa in nyheter en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen/kvällen. Genom att göra så kan jag fortsätta arbeta på ett bra och fokuserat sätt samtidigt som jag är uppdaterad och involverad och här är det viktigt att du utgår från vad som fungerar bäst för dig i din vardag och vad som krävs utifrån din roll.

  • Förbered dig/gruppen/organisationen

    Att förbereda er inför olika potentiella scenarios kan ha en lugnande effekt förutom att det kan vara viktigt framåt ur krishanteringens perspektiv. Men, och jag vill verkligen betona detta men, gör det inom rimliga gränser.

  • Kom i håg gråskalorna

    I det här fallet solklart att Ryssland gör ett fruktansvärt övertramp i sin attack av Ukraina och att alla som drabbas, dödas och drivs på flykt är offer för detta. Men som ledare måste vi också kunna ha flera tankar och perspektiv med oss. Krig som utspelas på den globala spelplanen är ofta både komplexa och fyllda av gråskalor - vi kan ta ställning för Ukraina och fördöma Putins agerande och samtidigt se och kritisera hur andra aktörer tidigare har påverkat läget och hur de agerar idag.

Försök behålla lugnet även om du tar det på allvar

När svåra saker sker behövs vi ledare extra mycket och det vi utstrålar smittar av sig. Alltså, en ledare som är lugn, fokuserad och handlingskraftig kommer att uppmuntra andra att reagera likadant (vilket vi fram till skrivande stund har sett flera goda exempel på från Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj). Det inte bara går att ta kriser på allvar och samtidigt försöka behålla lugnet som ledare, det är nödvändigt att vi gör det. Så, försök hålla huvudet kallt i den mån det går - det kommer ha en stor påverkan på och spela roll för medarbetarna och organisationen runt omkring dig. Samtidigt är det såklart okej att visa känslor och att reagera på det som händer, var bara omsorgsfull och lyhörd för hur det påverkar omgivningen.

Stötta människorna omkring dig med det som behövs

Som ledare ingår det i vårt uppdrag att stötta andra och det är det som behöver vara vårt främsta fokus i situationer som dessa. Det innebär att vi måste lyssna in de olika behov som finns och anpassa våra insatser efter person och situation.

Vi behöver också visa respekt och förståelse för alla olika reaktioner och hur alla påverkas i olika grad. Den som har familj i Ukraina kommer troligtvis behöva ett annat slags stöd än den som inte är direkt påverkad i dagsläget men ändå är orolig över vad som ska hända. Den som har upplevt krig kan påverkas mycket svårare än den som inte har gjort det. Och så vidare. Undvik att utgå från dig själv och anpassa stödåtgärderna utefter vad individen och gruppen behöver.

Var uppmärksam på hur gruppen agerar och reagerar

Någon eller några kanske vill prata mycket om det som händer och gör det hela tiden. Någon kan skämta om det medan andra kanske inte vill prata om det alls eller rent utav far illa av prat och spekulationer på grund av tidigare erfarenheter och upplevelser. Hur kan man som ledare navigera i det? Ja, det kan vara jättesvårt. Det hoppas jag säger sig självt. Därför är det viktigt att återigen vara lyhörd och närvarande - både för att kunna läsa av situationen och teamets medlemmar men också för att kunna sätta tonen för eller påverka samtalen som pågår. Är det medarbetare som tar illa via sig av att höra detta diskuteras i lunchrummet eller på varje paus? Kom överens med medarbetarna om hur ni ska agera och stötta varandra. Vad kan ni förvänta er av varandra? Är det okej att inte prestera på topp dessa dagar och om ja, vad behöver ni för att kunna fungera så bra som möjligt?

Var medmänniska och chef

När vi människor blir stressade tenderar vi att bli kategoriserande - det är en överlevnadsmekanism och fullt naturligt. Just därför vill jag skicka med dig att hålla i din förmåga att se olika nyanser och förståelsen för att saker kan bli fel, att man kan säga och göra fel saker - skoja om fel saker i fel lägen. Ingen av oss är perfekta och väldigt få av oss vill göra andra människor illa medvetet. Försök ha tålamod med varandra och ta hand om varandra. Blir det fel, be om ursäkt. Känner du att du saknar kunskap, läs på och ställ frågor för att lära dig mer. Med det sagt ska ingen behöva tåla respektlöst eller gränslösa beteenden på arbetsplatsen och det är vi som ledare som behöver agera om något sådant händer. Det går att vara både medmänniska och chef samtidigt, vi måste inte vara det ena eller det andra.

Jag hoppas dessa perspektiv kan vara till nytta för dig som ledare. Är det något som du vill att jag utvecklar vidare eller förtydligar? Hör av dig! Det är alltid en utmaning att skriva generella råd utifrån såhär stor, viktiga och komplexa ämnen.

Previous
Previous

Månadslista: Februari

Next
Next

Nästan mars