Bossbloggen

View Original

Gör research på din nya chef och arbetsgivare

En sak som jag har lärt mig med åren är vikten av att du gör research på din nya chef och arbetsgivare. Inte för att du kommer att kunna lära dig allt om dem i förväg. Inte för att du ska forma din uppfattning för tidigt. Utan mest för att du ska undvika att du blir rekryterad till arbetsgivare som inte är rätt för dig. Sedan anser jag att det är lika viktigt att försöka göra det även på sin närmsta chef. Dåligt ledarskap kan innebära så många problem och så mycket huvudvärk att du, om du kan undvika, också bör göra det. Så, hur kan man göra sådan research då? Här är några tips och idéer.

Läs mer: Frågorna som du ska ställa på arbetsintervjun

Vi visar gärna upp oss från våra bästa sidor i sociala medier, därför är det viktigt att du gör din research på både din blivande chef och arbetsgivare så att du inte hamnar hos någon som säger sig bry sig om sin personal men inte gör det i verkligheten. Bild: Ali Yahya on Unsplash

Gör research på din nya chef och arbetsgivare

Google + sociala medier = sant

Företagen som inte finns på Google eller sociala medier är få idag och även om deras hemsida oftast visar den mest välputsade fasaden kan deras sociala medier (förhoppningsvis) vara betydligt mer nyanserade. Hur svarar de på kommenterar? Vad lägger de upp för typ av inlägg? Är de där "bara för att man borde vara det" eller syns deras humor, hjärta och själ i bilder, inlägg och videoklipp?

Ta referenser

Ett annat tips är att ta referenser på din potentiellt framtida arbetsgivare och chef. Något som kan låta både stort, svårt och avancerat men det behöver det inte alls vara! Känner du någon som jobbar där? Eller känner du någon som känner någon som jobbar där? Eller har gjort det? Mejla eller ringa och fråga om du får ställa några frågor eftersom du är intresserad av att söka jobb där i framtiden.  Alternativt kolla på LinkedIn, skicka ett meddelande och fråga. Kanske över en fika, en lunch eller ett kortare telefonsamtal? Det behöver inte vara krångligt

Intervjua dem själv

Ännu en bra sak är att använda arbetsintervjun som möjlighet att ställa frågor till din potentiella chef. Du hittar en rejäl guide här men om du vill veta lite mer om din framtida chef kan du exempelvis fråga:

  • Hur skulle du beskriva dig själv som chef?
  • Vad är dina styrkor och svagheter som ledare?
  • Vilka värderingar lever du efter i ditt ledarskap och hur gör du det?
  •  Vad uppskattar du hos en medarbetare?
  • Vilka kompetenser och egenskaper hos mig är det som har gjort att jag är här idag?
  • Vad skulle du ge för feedback till mig efter denna intervju?

Och det är inte bara svaren på frågor som dessa som kan ge dig information om hur chefen är, även hur hen besvarar dem kan vara intressant. Exempelvis i frågan om värderingar så kan man ofta (om förstås inte alltid) höra och se om ledaren ifråga säger dem för att det låter bra eller om hen verkligen menar det.

Det är inte alltid man är i positionen att man kan tacka nej till ett jobb eller uppdrag. Men, har du den och får signalerna i din research att arbetsgivaren eller chefen inte verkar vara bra eller linjera med dina egna värderingar, säg nej och sök vidare. Bild: Andy T on Unsplash

Hälsa på hos dem

En vän till mig har också passat på att hälsa på blivande arbetsplatser om det finns möjlighet och det redan innan rekryteringen är klar. Att se hur stämningen känns och hur kollegorna verkar vara hjälper nämligen henne att bestämma sig för om detta är en bra arbetsplats eller ej. Något som jag tycker är toppenbra även om jag inte har fått möjlighet att prova på det själv ännu!

Hur lever de sina värderingar?

I alla sammanhang du nu har mött din blivande chef och organisationen: hur lever de sina värderingar? Säger de en sak men gör en annan i sina sociala kanaler? Pratar de om jämställdhet och mångfald men har en personalstyrka som alla ser ut att vara stöpta i en och samma form? Hur behandlar de sina kunders klagomål? Hur har de reagerat om de varit i blåsväder någon gång tidigare? Och så vidare. 

Fotnot #1: Du kommer aldrig på förhand kunna veta helt säkert om din blivande chef eller arbetsplats är bra eller inte. Det tar tid att lära känna varandra ordentligt och ingen är perfekt - varken du, chefen eller organisationen. Däremot kan detta hjälpa dig att sålla bort de ledare och jobb som befinner sig i din gråzon. 

Fotnot #2: Låt inte mängden research ta överhanden och hindra dig från att faktiskt söka jobbet för att du inte vet tillräckligt. Ja, det är viktigt att vara påläst men nej, du kommer aldrig kunna lära dig allt. 

Vad säger du som läser? Hur brukar du göra när du gör research på din blivande chef och arbetsgivare? Har du några tips att dela med dig av?