Dags att sätta mål

Detta inlägg i skrivet i reklamsamarbete med Bygg ditt drömföretag

Nu är det dags för den tredje delen av samarbetsserien utifrån boken Bygg ditt drömföretag skriven utav affärsutvecklaren och den Ekonomiska PT:n Kicki Westerberg. En bok fylld av praktiska, handfasta verktyg, tips och råd för hur du antingen kan starta din drömverksamhet. Eller hur du kan utveckla den du redan har! Vi har tidigare pratat om hur man analyserar sitt nuläge, identifierat våra drivkrafter så nu har vi visionen för vårt företag klar. Nu kommer det roliga med att titta på vad vi ska göra för att förverkliga drömmarna, det är nämligen dags att sätta mål!

Nu när vi har gått igenom både nuläget och analyserat drivkrafterna är det dags att börja formulera målen för vårt drömföretag.

Dags att sätta mål

Det övergripande målet

Det första steget är att sätta sig ner och formulera ett övergripande mål för det kommande året. I boken så guidas vi igenom tio steg till hur man kan formulera detta och jag kommer att visa mitt egna slutresultat. Mina visioner är stora och på flera vis lever jag dem redan.

Jag vill vara med och förändra och förbättra vårt affärsliv. Utbilda och utveckla än fler framtida ledare. Arbeta platsoberoende med ledarskapsfrågor över hela världen. För att nämna några av dem.

Min verksamhet är relativt nystartad, sedan drygt ett år tillbaka, i en bransch som är svår att ta sig in i utan ett nätverk och dessutom har höga krav på att bli och vara etablerad för att bli anlitad. Därför har jag valt att inte sätta upp några storslagna mål om att jag ska omsätta X antal tusenlappar under mitt andra år som företagare.I stället så är min primära målsättning om att fortsätta jobba med det jag gör idag men i större skala och med än fler uppdrag. Jag ser det här som ett maraton och av just den anledningen så känns det viktigt att springa smart och inte bara snabbt.

Mitt övergripande mål

Jag, Clara, arbetar och lever fritt, varierande, äventyrligt och hälsosamt med att utveckla morgondagens ledare. Till den 1 april 2019 så har jag ökat antalet uppdrag och omsättningen har vuxit jämfört med mitt första verksamhetsår.

Som ni kan se är mitt mål konkret, tydligt och mätbart. Jag kan klart och tydligt visualisera och fantisera hur mina olika arbetsdagar kommer att kunna se utifrån mina grundbultar. Anledningen att jag har valt den 1 april som måldatum är att jag startade mitt företag den 1 april 2017 och då kan jämföra mina olika verksamhetsår.Sedan har jag, för mig själv, formulerat några bevis så att jag vet när jag har lyckats och hur det ska kännas då. Ett av dem är exempelvis att jag ska försörja mig helt på min verksamhet. Ett annat är att jag vill arbeta i ett lugnt och hälsosamt tempo.

Utan en vision eller ett mål är det svårt att veta vilken riktning en vill gå i.

90 dagars modellen

Mitt övergripande mål för året är ett delmål i den stora visionen men bör givetvis också delas upp i delmål. Jag har från start haft kvartalskonferenser med mig själv vilket passar rakt in i Kicki Westerbergs modell om 90 dagars mål där man formulerar tre stycken mål för varje kvartal. Till dessa hör ett projekt som kommer att bidra till att ditt delmål uppfylls.

Eftersom jag har sen semester så kommer jag jobba halvtid och ha en del ledigt under merparten av mitt tredje kvartal så dessa mål kommer faktiskt få gälla under resten av året. Med det längre tidsperspektivet känns det extra bra att ha klara mål så jag minns vad jag ska fokusera på och jag kommer att följa upp detta i oktober ungefär.

I vanliga fall, och enligt Kickis rekommendationer, så ska man formulera ett resultatmål som är så pass konkret att det har en siffra med. Men vet ni, det kommer jag inte göra denna gång. Anledningen till det är att jag är en sann tävlingsidiot och sätter jag upp för precisa mål – då är risken stor att jag inte fokuserar på något annat än den nedskrivna siffran och tappar allt vad hälsosamt arbetsliv är och innebär. Därför kommer jag testa denna mjukare variant även om det känns sjukt bakvänt.

Som tidigare projektledare uppskattar jag att först göra en plan som sedan ska förverkligas. Det blir tydligare och enklare att jobba då.

Mina 90 dagars mål

Mål #1: Fortsätta driva Bossbloggen på 50 procent (inklusive arbetet med Ledarskapsbrevet och bloggsamarbeten)

Mål #2: Boka in fler föreläsningar för de kommande månaderna

Mål #3: Starta Facebook-gruppen Bossbrudar

Varje mål ser jag som ett eget projekt som jag i sin tur har brutit ner till olika uppgifter. Till exempel:

Projekt #1: Säkerställ skrivtid samt sök aktivt efter samarbetspartners

Projekt #2: Sälj aktivt in föreläsningar

Projekt #3: Skapa, lansera och driva gruppen enligt uttänkt plan

De här målen kanske inte låter så världsomvälvande. Men de får mig att känna den här härligt hisnande, kittlande känslan i magen. Det ska bli så roligt att bara ha mitt företag och mina studier som primärt fokus i höst och jag hoppas och tror verkligen att den här hösten kommer att bli mycket mer välbalanserad än vad våren har varit.

Peppen är stor på att dra igång! Kommer bli en rolig höst detta.

Om boken Bygg ditt Drömföretag

Boken Bygg ditt Drömföretag är till för dig som vill dra igång en business och vill få hjälp och stöd på vägen om hur du praktiskt kan göra detta och få den lönsam. Men den är också för dig som redan driver företag att stanna upp och analysera och reflektera över din verksamhet. Oavsett om det är något som skaver eller inte så är självrannsakan värdefullt. Vill du också vässa din verksamhet och få ta del av alla tips och verktyg från boken? Då hittar du den hos Kicki Westerberg eller där böcker finns.

Berätta! Hur ser dina tankar och planer ut för hösten? Och om du fick välja tre mål för de kommande månaderna, hur skulle de se ut?


Detta inlägg är skrivet i reklamsamarbete med Bygg ditt drömföretag. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy.

Previous
Previous

Paddling för nybörjare

Next
Next

Formella och informella organisationer