Så skriver du pitch-mejl #likeaboss

En fråga som jag har fått en läsare handlar om att skriva pitch-mejl. Vid första anblicken skulle en kunna tro att det bara är frilansare och egenföretagare som behöver sälja in sig själv men inte då. Syftet med ett pitch-mejl kan vara nästan vad som helst. Kanske vill du sälja i en idé? Inleda en dialog där du vill anlita någon eller bli anlitad? Eller så vill du kanske få till ett möte eller lunch med en nätverkskontakt? Att lyfta telefonluren är ofta ett bra knep men många föredrar att få frågor per mejl först, så de hinner och fundera och kan svara när det har möjlighet. Så oavsett ämne är det ett bra verktyg att ha i sin verktygslåda oavsett vad du jobbar med. Här är en guide i hur du kan lägga upp det:

Så skriver du pitch-mejl #likeaaboss

Det är inte alltid enkelt att sälja in idéer till personer som du aldrig har träffat via ett mejl. Men här kommer du förhoppningsvis hitta några tips som hjälper dig att skriva pitch-mejl #likeaboss. Bild: Pixabay

Så skriver du pitch-mejl

Var så konkret som möjligt

Det alla mottagare undrar när de får ett pitch-mejl är: varför skriver denna person till mig? Vad vill hen? Vad vill hen att jag ska göra och vad får jag utav detta?

Målet med ditt pitch-mejl är att besvara de frågorna så mycket som möjligt. Dels för att vara sjyst mot mottagaren – dels för att framställa dig själv i en så proffsig dager som möjligt. Ju tydligare du är desto mindre utrymme finns det för tvivel och funderingar vilket kommer att göra det mer tilltalande att prata med just dig. Skriv dina pitch-mejl så mycket som möjligt ur mottagarens perspektiv. Känner du inte personen: föreställ dig vad du själv hade velat veta om du var i mottagarens skor. Gör din research om företaget och personen för att säkerställa att du mejlar rätt person om rätt sak.

Relevant ämnesrad

Att skriva något annorlunda och käckt i ämnesraden kan visst vara uppseendeväckande men tydligast är att skriva ut vad det gäller. Till exempel: mötesförfrågan, samarbetsförfrågan eller liknande. Det känns kanske lite tråkigt men gör det enklare för mottagaren att förstå varför du skriver.

Säg kortfattat vad du vill

Utöver ett inledande “hej” så tycker jag att det är trevligt att presentera vad det är du vill med en, två meningar varför du skriver till just den här personen och vad det är du vill. De flesta av oss får många mejl om dagarna och därför är det sjyst att på en gång vara tydlig med vad ditt mejl handlar om och varför du vill komma i kontakt med mottagaren.

Innan du pitchar: gör din hemläxa och fundera på vem det är du mejlar, vad de gör och vad de är intresserade av. Det tar tid men du kommer att tjäna på det i slutändan eftersom din pitch blir mer genomarbetad och då mer tilltalande. Bild: Pixabay

Presentera dig kort

Efter att ha presenterat ärendet kan det vara trevligt med några rader om vem du är också – framförallt om du och mottagaren inte har träffats tidigare. Gäller det ett en förfrågan om samarbete eller sponsring kan en kort presentation av bloggen/företaget/eventet vara bra att ha med.

Var konkret

Yes. I tydlighetens tecken är det nu dags att presentera vad du vill och nej, att bara skriva att du vill ha ett förutsättningslöst möte eller att du skulle vilja samarbeta räcker inte. Var så konkret och påläst som möjligt. Vad kan du bidra med till mottagaren? Vill du bjuda på lunch och prata om ämnen som ni har gemensamt: skriv det. Vill du göra något samarbete: skriv ner minst tre olika förslag på hur ett samarbete skulle kunna se ut.

Det kan kännas bakvänt när man pitchar in frilansuppdrag eller samarbetsförslag att skriva ut sina idéer det första man gör. Men det kommer i det här fallet påvisa att du är påläst om vad de gör förutsatt att du har tänkt på vinklar som verkligen kan passa dem.

Öppna upp för fortsatt dialog

Sist men inte minst så är ditt pitch-mejl förhoppningsvis bara startskottet för ett givande samtal. Därför kan det vara bra att du avrundar det med frågor. Men också att du ställer dig öppen till att svara på frågor om de skulle ha några och vart de kan nå dig för att fortsätta samtalet. Ha med telefonnummer, mejl, hemsida, mediekit, CV eller vad än för information mottagaren kan tänkas behöva: återigen för att göra det så enkelt för mottagaren som möjligt.

Ett exempel på hur det kan se ut! Här är det första mejlet som jag skrev till Alex för snart ett år sedan. Kände ingen annan bloggare i Malmö och blev så himla glad när jag såg att hon bodde härnere att jag hamrade i väg detta. Men ja, det behöver alltså inte vara så svårt eller avancerat att skriva pitch-mejl, det går att få in den här strukturen och tydligheten ändå.

Uppföljning

När mejlet väl är skickat så vill en ju nio gånger av tio helst ha svar med vändande post. Framförallt när det är något som för en själv är superviktigt. Men vad gör man då om svaret uteblir? Eller om det tar en, två kanske rent utav tre veckor och allt du hör är tystnad?

Först och främst så bör du inte, om du kan undvika det, grotta ner dig i varför du inte har fått svar. Den överlägset vanligaste anledningen är tidsbrist och då är det ofta kanon om du skickar en liten påminnelse. Enklast är att vidarebefordra det mejl du redan har skickat och lägga till några trevliga rader där du visar förståelse för att personen kanske inte har hunnit med att svara men ändå vill höra dig för när hen har möjlighet att prata om detta.

Så ge inte upp bara för att du inte hör något, låt det gå ett par veckor men påminn sedan. Annars är risken att du går miste om en potentiell affär eller kontakt helt i onödan. Skulle personen inte svara alls trots påminnelser kanske det är läge att mejla en kollega i stället, slå hen en signal om du har telefonnumret eller helt enkelt hitta en annan lösning. Låt inte dina projekt fastna för länge på grund av en kontaktperson som inte svarar om du har råd att låta dem göra det.

Generella tips

Jag tänkte vi skulle avrunda detta med några generella tips. Det första är att hålla en glad och personlig ton i mejlet. Det är måhända att sparka in en öppen dörr men det är lätt att glömma bort det när man har bråttom i sitt mejlskrivande.

Det andra är att undvika mejlmallar. Ha en mall när det gäller strukturen men anpassa alltid mejlet till mottagaren.

Sist men inte minst: tro på dig själv och ditt värde när du skriver mejlet. Visa förståelse för att mottagaren kanske har jättemycket att göra och inte hinner träffa dig men ursäkta dig inte för att du skriver till hen. Känn dig säker i att de idéer du pitchar är bra och genomtänkta. Du är trots allt kompetent och kunnig i det du gör och det ska du känna dig trygg  i.

Vad säger ni andra som skriver pitch-mejl? Vilket är ditt bästa pitch-knep?

Liknande inlägg:

Föregående

Om att vara med i facket och Influencers of Sweden

Nästa

Vart tog den här veckan vägen?

12 Kommentarer

  1. James

    Om vi lämnar allt med att personliga kontakter är de bästa…
    Mejl skall vara korta och optimalt är om de skrivs i, DU-form.

    Typ: Jag kan erbjuda dig en möjlighet / Jag undrar om vi….
    Skrivs istället: Om du fick/kunde… / Vilka fördelar ser du med…. om vi….

    Det finns även vinster med att våga erbjuda två konkreta förslag för att “styra”. Allt hänger på produkten/tjänsten som avses.

    Less is more!!

    • Clara Löfvenhamn

      Personliga kontakter slår mejl alla gånger – men ibland kan det mejl vara ett bra verktyg med. Superbra tips James! Tack för att du delar med dig – klart viktigt att ha det där personliga tilltalet 😀

  2. Så bra poänger och viktiga råd. Tack för ett proffsigt innehåll om och om igen. <3

    • Clara Löfvenhamn

      Tack fina! Vad glad jag blir. Känner själv att jag blir varmare och varmare i kläderna och att ni grymma bossbrudar hänger här gör mig bara ännu mer motiverad att ge er det innehåll som ni behöver för att kunna ge er ännu mer verktyg för att rocka ert arbetsliv <3

  3. Tack Clara, kan komma åt din bra artikel via datorn, vet inte vad det var för knas via mobilen, brukar kunna öppna dina och andras länkar för det mesta. Bra tips, jag tar bland annat med mig att ta mina pitchmail etc ett steg längre än ett förutsättningslöst möte, tack för det!

    • Clara Löfvenhamn

      Så märkligt, var inte bara du som hade problem med den via FB men den verkar ändå ha funkat för de flesta. Stort tack för att du berättar om det! Är i såna här lägen som teknik ger mig huvudvärk 😉 Kul att artikeln kom till nytta när du väl kunde läsa den! 😀

  4. Jaaa jag kommer ihåg det mailet 🙂 och jag svarade ju JA! Och jag kan faktiskt vara dålig på det ibland när det inte är “livsviktigt” – så det var ett intressant mail 🙂

    • Clara Löfvenhamn

      Hahaha, och vilken tur att du gjorde det! Så knasigt ändå att det bara är drygt ett år sedan, känns som om vi känt varandra mycket längre 😀

  5. Underbart! Tack för tips och framförallt att du ger mig mod 👌🏻 Nu så!

  6. Kanonbra inlägg, det är ungefär så jag gör redan faktiskt 🙂 Det enda jag saknar är ett bra exempel på hur man kan skriva när man pitchar för ett samarbete. Jag undrar också om man ska skriva hur mycket man vill ha betalt i pitchmailet eller om man ska utelämna det. Jag hatar själv när det inte finns med i pitchmailen som jag får från företag 😛

    • Clara Löfvenhamn

      Vad roligt att höra Emma! Jag är rätt flexibel när det gäller att tala om pris redan i pitchmejlet eftersom det beror på affären. Om det finns ett färdigt paket så är det absolut bra att berätta vad som ingår och kostar så tidigt som möjligt eftersom de flesta av oss gillar tydlighet. Men när det gäller samarbeten så skräddarsyr jag samarbetet så att det ska ge så mycket värde för läsarna och samarbetspartnern som möjligt och då kan jag inte heller ge ett fast pris från början för det beror på vad det ska innehålla och hur mycket jobb som krävs. Så där skulle jag nog säga att du får känna efter vad som funkar bäst för respektive pitch – båda sätten har sina för- respektive nackdelar 🙂

Kommentera

© Bossbloggen.se