Det finns många fler influencers än de som är kändisar

Emanuel Karlsten lyfte (något raljerande) i lördagens GP upp en viktig och intressant debatt om influencers makt och hur internetkändisar kan påverka sin omvärld. Det ligger i definitionen av vara en influencer att man har en påverkansgrad i sina sociala kanaler och valutan som det pratas om i media idag är ofta pengar. Men det finns fler valutor och värden än så och trovärdighet, värderingar och livsval är några som kommer att bli ännu viktigare framöver.

Läs mer: Olika typer av makt

Frågor som vi alla behöver ställa oss i framtiden är bland annat hur vi vill leva och arbeta? Det faktum att vi har influencers vars företag inte bara går runt utan växer och erbjuder nya arbetsmöjligheter vittnar bara om samhället och arbetslivets förändring. Bild: Pixabay

Influencers makt ligger i relationerna

Mänskligheten vill gärna lyfta fram vår rationella förmåga som en framgångsrik egenskap. Samtidigt så påvisar forskningen om att våra beslut väldigt sällan är rationella. Vi fattar beslut utifrån magkänslan och hur det känns vilket har varit reklamvärldens utmaning och levebröd i alla år. Vi ska beröras. Vilket är det som influencers gör. De berör och de bygger relationer med sina följare.

Samtidigt är det är långtifrån alla influencers som är det för att de är kändisar. Bara inom Influencers of Sweden medlemmar finns det en rad med mikroinfluencers som följs eftersom de är experter inom sina olika nischer. De har kanske inte har hundratusen följare på Instagram. Men i stället har de en närmare relation med sina följare som i sin tur har ett intresse för de olika värderingarna och frågorna som de driver. Det innebär i sin tur att deras makt och påverkansgrad blir kan bli mer relevant än populär beroende på vilken fråga som lyfts.

Exemplen är för många att nämna alla vid namn men några är: BakingBabies som skriver om kvinnohälsa och förlossningsskador. Resa medvetetSlow Fashion och Jämställd vardag vars namn beskriver deras olika inriktningar. Men det finns som sagt betydligt fler, inklusive mig själv, inom ämnen som också hänger ihop med våra livsval där våra värderingar är grunden till vårt influencerskap.

Det finns givetvis också kända influencers som också pratar om viktiga samhällsfrågor. Exempelvis lyfter Therese Lindgren frågor som grooming och djurrätt medan Josefin Dahlberg som pratar om alkoholism bland unga tjejer.

Det finns alltså influencers som är relevanta att lyssna på eftersom de driver och är verksamma inom viktiga samhällsfrågor.

För den som tror att det enda influencers gör är att fota sin mat och berätta om sin vardag är det dags att vakna. Det är ett jobb och som det ser ut just nu är det inte bara här för att stanna, det kommer att bli än mer aktuellt i framtiden just för att det kan vara med och bidra till en finalplats i Melodifestivalen. Bild: Pixabay

Det finns många fler influencers än de som är kändisar

Poängen kvarstår: det finns betydligt fler influencers än de som är kända för att de är kändisar. Det finns rent utav som är otroligt relevanta att lyssna på eftersom de driver frågor som är viktiga i vårt samhälle. Men det som gäller oss alla som arbetar som influencers, oavsett hur stora vi är, är att vi behöver vara medvetna om vilken påverkansgrad och makt vi har i olika frågor och använda den på ett sjyst och ansvarsfullt sätt. Inte bara för att det är valår utan för att värderingar, trovärdighet och samhällsansvar kommer att bli några av framtidens valutor och det finns en stor möjlighet att mänskligheten kommer att bli lika beroende av dem som utav pengar.

Tumme upp: Alla mina influencerkollegor som gör ett fantastiskt bra jobb med och i era sociala kanaler varje dag. Ni är grymma!

Tumme ned: Alla former av maktmissbruk oavsett var, när och hur som det sker i världen.


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!
Du följer väl Bossbloggen på FacebookInstagramBloglovin’ och Youtube?

Liknande inlägg:

Föregående

När chefen har favoriter

Nästa

En äventyrlig arbetsdag

12 Kommentarer

  1. Profilbild

    Alexandra J.B

    Så fantastiskt bra skrivet. Jag ser mig verkligen inte som influencer men har förstått att mina inlägg på exempelvis Facebook berör många. Som du skriver, det blir mer relevant än populärt i sin “impact”.

    • Clara Löfvenhamn

      Tack! Jag håller dock inte med dig om att du inte är en influencer för det är du absolut på väg att bli. Kanske inte som bloggare men i din övriga närvaro på sociala medier. Alla influencers har sina olika syften med sin närvaro och jag gillar ändå att det finns plats för både underhållning som relevans.

  2. Profilbild

    Åh tack för dagens finaste boost! Blir så vansinnigt glad över att få omnämnas i det här sammanhanget, tack!

  3. Profilbild

    Men åh, vad fint att få bli omnämnd! Det gjorde min kväll!
    Håller med dig, influencers kan påverka så mycket mer än bara genom påverkan till viss konsumtion i sponsrade inlägg. Och att det är viktigt att se att alla vi som driver olika frågor är viktiga röster och lobbyister.

    • Clara Löfvenhamn

      Vad roligt! Har själv inte fött barn men följer er ändå och tycker det arbete ni gör är superviktigt. Och ja, det finns väl kanske lika många variationer på att vara influencer som influencers? Oavsett är det viktigt att använda den makt man har medvetet och så väl som möjligt.

  4. Profilbild

    Så bra skrivet och så aktuellt! Jag har tankar som jag tänker skriva ner om detta så snart jag har lite utrymme. Så viktigt att vara medveten om sin roll som influencer och använda den med finkänslighet. Som du gör. Tack för det!

    • Clara Löfvenhamn

      Åh, det var ett av de bästa betygen jag kunde få att du tycker det. Tack för att du berättade det <3 Och ja, skriv bara skriv. Ju fler vi är som lyfter ämnet desto fler lär bli medvetna om att vi är många influencers som jobbar både seriöst och medvetet.

  5. Profilbild

    Bra att du lyfter detta, vi får göra det tills folk fattat vad influencers verkligen handlar om – vi är en bredd som påverkar på tusen olika sätt

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se