Varför medarbetare slutar

En viss personalomsättning i organisationer är hälsosam för att företaget ska fortsätta utvecklas och hänga med i vår föränderliga samtid. Men för hög personalomsättning är inte heller hälsosam. Då riskerar man i stället att värdefulla kunskaper och kompetenser förloras och att organisationen blir trög och ineffektiv. Därför gäller det att du som ledare vet varför medarbetare säger upp och det här är ett ämne vi kommer beröra mer framöver. Idag tänkte jag dock att vi ska kika på varför medarbetare slutar baserat på Donn Carrs artikel på LinkedIn.https://pixabay.com/sv/katt-djur-katt%C3%B6gon-katt-liggande-1978356/

De är överarbetade

Det må vara skillnad på att vara överarbetad och utbränd. Men att vara överarbetad under längre perioder är fortfarande inget som är hälsosamt eller eftersträvansvärt. Den medarbetare som är mån om sin hälsa kommer således att sluta om arbetet kväver deras talang i stället för att ta till vara på den.Lär mer: Skillnaden mellan att vara överarbetad och utbränd

Deras ansträngningar uppmärksammas inte

Underskatta inte betydelsen av ordet "tack". Att du som chef berättar för medarbetaren att du ser hens ansträngningar gör mycket för individen. Medarbetare som känner att deras ansträngningar går förbi obemärkta kommer att prestera sämre eller söka nytt jobb.Läs mer: Då är det dags att söka nytt jobb

När fel personer anställs eller befordras

Bra medarbetare som jobbar hårt vill se likasinnade professionella personer på alla nivåer i organisationen. Därför kan det innebära att dina bästa medarbetare slutar om du anställer eller befordrar någon som uppfattas som en glidare som pratar mer än vad de jobbar.Läs mer: Favoriserande chefer, när relationen blir lite för braVarför slutar medarbetare egentligen?

När arbetsgivaren inte bryr sig om sina anställda

Enligt Donn Carr är relationen med chefen och arbetsgivaren avgörande för om de bästa medarbetarna kommer att stanna i organisationen eller ej. Medarbetarna märker om chefen och företaget genuint bryr sig om deras hälsa eller om välmående är ett policydokument som sitter inramat på väggen.Läs mer: Den manliga chefssjukan

När det inte finns utvecklingsmöjligheter

Att utvecklas inom ett företag kan absolut handla om att befordras eller att få testa nya roller i organisationen. Men det kan lika gärna handla om att låta medarbetaren få utveckla nya kunskaper och färdigheter inom den tjänst man redan har. Den chef och arbetsgivare som uppmuntrar sina medarbetare att utvecklas, vara kreativa och känna stolthet för sitt arbete kommer också att få behålla kompetent personal.Läs mer: Fyra tips till dig som vill bli chef

När chefen inte håller det hen lovar

Ett av de enklaste sätten att skapa tillit mellan sig själv och andra är så enkelt som att hålla det du lovar. Och om du av någon anledning inte kan göra det du har utlovat vara ärlig med varför det inte gick. Du kommer att tjäna på det i slutändan även om det kan vara jobbigt att erkänna att saker inte blev som det var tänkt.Läs mer: Beteenden du som chef bör undvikaVad säger du: vilka är dina tips för att behålla dina bästa medarbetare? 

Previous
Previous

Kampen mellan viljan och orken

Next
Next

Myten om en oumbärlig chef