Så startar du en blogg och får den att växa #likeaboss

I detta inlägg förekommer reklam för mina egna tjänster

Fråga: Jag har precis startat en blogg och undrar hur jag kan ge den en bra start. Hur får man följare och hur kan man jobba för att få den att växa?Svar: Hej! Jag får den här frågan relativt ofta både IRL och digitalt så tänkte att det kanske kan vara ett intressant ämne för er som vill eller har börjat blogga. En av de tjänster som jag erbjuder sedan ett halvår tillbaka är Varumärkesstrategi för sociala medier. Där utbildar och hjälper jag både nya och mer etablerade företagare och influencers hur de metodiskt kan bygga sitt varumärke med hjälp av sina sociala kanaler. Därför blir detta inlägg lite av en reklam för mina egna tjänster och jag har märkt upp det som så.Läs mer: Hur företag kan arbeta med Influencer Marketing

Så ger du din blogg en riktigt bra start

Först och främst: grattis! Att blogga är så sjukt jäkla roligt och det är ett otroligt bra sätt att nätverka, lära sig nya saker men också otroligt meriterande för framtida arbetsliv. Är du företagare är det en grym möjlighet att få kontakt med andra som är intresserade av samma saker som du. Det är också ett bra sätt att jobba sig fram till en expertroll inom de områden du är verksam inom. Nu kan jag inte dela med mig av alla mina kunskaper och knep i detta inlägg (tror mina kunder skulle bli ledsna då). Men här är några tips som du kan ta med dig och fundera kring!

Varför vill du blogga?

I min värld så börjar det absolut mesta med ett "varför?". Vad är syftet med ditt bloggande? Vill du ha stora kanaler med många följare eller vill du att din närvaro i sociala medier ska bidra till exempelvis fler kunder, en expertroll eller nästa jobbuppdrag? Vad vill du åstadkomma med ditt bloggande? Varför gör du det?Reflektera över detta och skriv ner din vision, mission och wanted position. Alltså, vad är den stora drömmen? Vad ska den innebära? Vad vill du att du, ditt företag och din blogg, ska ha för position på marknaden om exempelvis fem år? Och varför vill du nå dit? Att veta svaren på dessa frågor kommer inte bara hjälpa dig i att marknadsföra dig själv - det kommer också att göra jobbet på vägen dit betydligt lättare.Läs mer: Så bygger du ditt personliga varumärke

Gör din omvärldsbevakning

Vilken bransch är det du vill arbeta inom? Vilka aktörer och kollegor finns redan? Hur jobbar dem? Finns det några luckor som vore perfekta för dig att fylla med din expertis, dina kunskaper och din historia? Kan du hitta några hål på marknaden som jag gjorde med Bossbloggen - två tummar upp! Känns det överfullt? Fokusera då på att skapa någonting som berättar din historia - du är unik och det kan räcka långt om du berättar det på ett sätt som fängslar andra.

Skapa en plan

Jag planerade för lanseringen av Bossbloggen i nio månader innan jag drog igång. Lång tid eftersom jag behövde bli friskare från utmattningen innan jag startade, men det innebar också att jag gjorde mina timmar av research och omvärldsbevakning. Jag planerade också mitt koncept, bloggens innehåll och strukturen för hur jag skulle arbeta innan drog igång. Det i kombination med mitt nätverkande, generösa kollegor och kontakter och att jag levererat bra content under en längre tid har varit de främsta anledningarna till att vi är så pass många ledarskapsintresserade personer här idag. Vilket jag är så glad och tacksam för! Vill verkligen inte använda Bossbloggen som en megafon utan den är till för att vi ska snacka tillsammans om dessa ämnen.Läs mer: Tips för att få fler bloggläsare

Framgångsfaktorer

Så, vilka framgångsfaktorer finns det? Notera nu att ingen strategi är den andra lik eftersom vi alla har olika syften, ambitioner och resurser. Men här är några av de sakerna som har hjälpt mig:

  • Att jobba långsiktigt. Sociala medier växer sällan över en natt och det är när det känns tufft och tungt som din vision kan ge dig energi att fortsätta framåt. Leverera bra innehåll över tid.
  • Nätverka både IRL och digitalt så mycket du kan. Och satsa på att bygga verkliga varaktiga relationer där du lär känna människor så mycket som möjligt. Jag har hellre färre följare som är genuint intresserade än supermånga som inte är det. Det innebär också att du bör vara så personlig som möjligt.
  • Ha en röd tråd i det du gör. Även om du skriver om olika saker så ska det vara enkelt som ny läsare att förstå vad din blogg handlar om och vem du är. Planera ditt innehåll så underlättar du ditt arbete och förstärker läsarupplevelse.

Sist men inte minst så är jag partisk, men mitt bloggande, influencerskap och arbete med mitt företag har verkligen underlättats av att jag hade en plan först som jag sedan har justerat lite efter behov. Utan den hade jag säkert kommit en bit på vägen ändå. Men jag hade famlat betydligt mer i mörkret och det hade förmodligen tagit längre tid och mer tid i anspråk.Så, jag hoppas att detta besvarar din fråga och att det ger er andra influencers och bloggers-to-be lite mer kunskap och inspiration om hur ni kan arbeta med era sociala medier. Oavsett om du har blogg, LinkedIn, Facebook-grupp, nyhetsbrev eller Instagram är det viktigt att vara medveten om vilka avtryck du lämnar.

Om Varumärkesstrategi i sociala medier

Är du intresserad av att få min hjälp med hur du kan bygga ditt varumärke och ta fram en skräddarsydd plan efter din verksamhet och dina ambitioner? En individuell session innebär ett inledande samtal följt av två timmars intensivt arbete via Skype eller fysiskt möte.

Efter en eftermiddag med samtal och utarbetande av Varumärkesstrategi enligt Clara Löfvenhamns modell. WOW säger jag bara, time to go PRO! /Alexandra J.B.

Resultatet blir att du kommer att gå därifrån med en plan över vad du ska göra, hur du ska göra det och ditt varför. Den enda frågan som ska kvarstå, och som är helt upp till dig, är: när drar du igång? Priset för individuell rådgivning av detta slaget är 4000 SEK ex moms och då ingår de kunskaper som du behöver för att kunna genomföra arbetet #likeaboss. Hör av dig till mig på clara@bossbloggen.se om du har några frågor eller vill veta mer!Vad säger ni läsare som bloggar: har du några tips och trix att dela med dig av?


I detta inlägg förekommer reklam för tjänster i mitt företag, Löfvenhamn UnLtd. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy.

Previous
Previous

Åre, you had me at hello!

Next
Next

Framme i Åre!