Så känner du igen en lojal medarbetare

Med en arbetsmarknad där det sägs bli svårare och svårare att hitta rätt kompetens gäller det att hålla hårt i de medarbetare som vill stanna kvar i företaget och göra ett bra jobb. INC.com har listat sex tecken på att en medarbetare är lojal och hur du känner känner igen dem i din egna organisation.

Alla arbetsgivare och chefer bör ta väl hand om sina lojala medarbetare, det och de behövs! Bild: Pixabay

Så känner du igen en lojal medarbetare

De tänker på företagets bästa

En lojal medarbetare bryr sig genuint om företaget och arbetsplatsen. I det så ingår det att dela med sig av sina kunskaper och färdigheter. Men lika viktigt är det att medarbetaren bryr sig mycket nog för att säga obekväma sanningar. Så om du tror att de som håller med dig i ur och skur är lojala - tänk om. Det är de som tar bladet från munnen med organisationens, kollegornas och kundernas bästa framför ögonen som är lojala på riktigt.

Läs mer: Så är en framgångsrik ledare

Inte nog med att de vill företagets bästa, de bryr sig också om människorna hen jobbar med. Bild: Pixabay

De ser människan bakom chefsrollen

När vi är barn så ser vi ofta våra lärare som just det: lärare. Hur personen är utanför klassrummet eller privat finns ofta inte med i den världsbilden. Det är inte helt ovanligt att denna syn på ledare tas med in i yrkeslivet. Vilket kan bidra till en klassiskt, auktoritär makthierarki med en rätt så omänsklig syn på både ledare och ledarskap. Inte minst för att chefen då ofta får förväntningar om att vara perfekt och felfri. Lojala medarbetare accepterar inte bara dig som chef utan att du är mänsklig, med dina styrkor och tillkortakommanden. Precis som alla andra.

Läs mer: När chefen mår dåligt på jobbet

De skvallrar inte bakom din rygg

Att medarbetare pratar om och analyserar chefens beteende, agerande och ledarskap är knappast något nytt. Men det som urskiljer lojala medarbetare från mängden är att de ger feedback om dig och ditt ledarskap direkt till dig. Ett av de bästa betygen till dig som ledare är att har odlat en kultur medarbetarna känner sig trygga nog att prata med dig istället för med andra.

Läs mer: Konsten att ta kritik

Att tycka olika och säga ifrån när vi gör det är en styrka i en organisation. Bild: Pixabay

De håller inte alltid med dig

Debatter, diskussioner och rum för olikheter är hälsosamma tecken i en organisation. Riktigt bra medarbetare är därför de som inte alltid håller med dig som chef, vågar yttra sin åsikt samtidigt som de kan lyssna in andras åsikter och argument och diskutera utifrån det.

Läs mer: Konsten att ge kritik

De stöttar dina beslut inför andra

I stället för att bevisa för omvärlden att du som chef har fel så stöttar den lojala medarbetaren upp din beslut och, inte minst, gör de det inför sina kollegor. Det kommer inte bara att göra ditt jobb som ledare enklare - om den lojala medarbetaren dessutom är en informell ledare så kan det påverka både klimatet och arbetsmiljön positivt.

Läs mer: Informella ledare

De berättar för dig att de är på väg att lämna innan de gör det

Att vara lojal innebär inte att en medarbetare stannar i all evighet - det innebär att hen stannar så länge som hen är rätt person på rätt plats. Det någon som är lojal mot dig som chef gör är att de ger dig en förvarning så att inte uppsägningsbrevet kommer som en blixt från klarblå himmel.

Läs mer: Varför medarbetare slutar

Vad säger du som läsare: känner du igen dig själv eller dina medarbetare i dessa beskrivningar?

Previous
Previous

Resterna från mitt utmattningssyndrom

Next
Next

Mer njutning på schemat