Så använder du LinkedIn #likeaboss

LinkedIn är idag den digitala plattform som används mest inom affärslivet men själv har jag varit lite osäker på hur jag ska använda den. Å ena sidan gillar jag den skarpt och tycker det är så roligt att lära känna nya människor. Samtidigt tycker jag den är lite svår. Det blir lätt lite glossigt och tillrättalagt. Så, även om jag känner mig rätt så haj på sociala medier, passade jag på att ställa några frågor till Nina Jansdotter. Hur använder man LinkedIn #likeaboss?

Hej Nina! Vad säger du som expert på sociala medier, måste man vara med på LinkedIn?

− Man behöver ingenting, men det är ett bra sätt att få nya kontakter och enklare bli hittad av personer du redan känner.

Det sägs ibland att LinkedIn och Facebook blir allt mer lika varandra, vad tänker du om det?

− Det är väldigt många som säger att LinkedIn blir mer och mer likt Facebook eftersom det är möjligt att skriva statusar idag. Men för mig är det mer karriärfokus på LinkedIn och att det är lättare att knyta kontakter där även om man inte har träffats IRL förut. Sedan tycker jag att man, på LinkedIn, kan man gå mer pang på på businessen medan Facebook är mer personligt.

Vilka är dina tre snabbaste tips till den som har en LinkedIn-profil men inte är särskilt aktiv där än?

− Ha en professionell bild. Det är jättemånga som fortfarande inte har bild alls och det är bra att ha en tydlig avsändare. Använd gärna en professionell fotograf om du kan och klä dig som om du ska på jobbintervju eller viktigt möte. Du behöver inte vara stylad till tårna men ha inte på dig sommarklänningen.

Tips nummer två då?

− Det man undrar när man går in på någons LinkedIn-profil är ”vem är detta?”. Så låt din sammanfattning svara på den frågan. Sedan måste den inte vara skriven i sten utan det kan vara väl värt att titta på andras sammanfattningar, se hur de har gjort och förbättra din tills du känner dig nöjd. Har du chefsambitioner kan du absolut tjäna på att prata högt om det och kom ihåg att ha en ordning i din korta sammanställning så att det viktigaste syns först!

Och sist men inte minst?

− Kommentera, gilla och bidra med att lägga upp saker själv, då får man ut mest utav LinkedIn. De som är blyga kan värma upp genom att gilla, kommentera hos andra först och sedan börja göra egna uppdateringar. Alla kan skriva att de är säljande men visa det i stället genom att göra en film med dina bästa säljtips och lev ditt CV. Bjud på godbitarna av dina kunskaper. Då kommer du att sticka ut. Framförallt om du ger dig in i och skapar diskussioner och visar att du kan jättemycket om ditt expertområde Inte minst lär dig, ställ frågor till andra och lär dig. På det sättet kan LinkedIn bli en levande kompetensutveckling.Vad säger du som läser? Använder du LinkedIn något och så fall hur?

Previous
Previous

Skriv Clara, skriv

Next
Next

Utmaningar för blivande kvinnliga ledare