Mina lärdomar om att vara entreprenör

Hej, hej! Hur är det? Här i Warzawa är det toppenfint. Njuter i fulla drag av den vackra staden och att, med undantag för att prata med er, vara helt ledig. Shit vad jag behövde det. Förra veckan pratade vi ju om mitt första halvår som entreprenör. Idag tänkte jag berätta om några av de viktigaste lärdomarna som jag har fått under den här tiden.Jump!

Mina lärdomar om att vara entreprenör

Alla projekt kräver ledarskap

Detta är nog den viktigaste lärdomen av dem alla som jag har gjort hitintills. En idé är ingenting värd, och den är ingenting mer än bara en idé om ingen tar på sig ledarskapsmanteln och ser till att den blir verklighet.

Det tar tid att utveckla saker

Hähä, detta har väl varit min tyngsta käpp i hjulet. Att det tar tid att få saker i rullning och framförallt om en är ensam och måste dra i alla spakar själv. Jag kan knappt bärga mig tills jag har ekonomin nog att ta in hjälp i företaget. Det ska bli så himla, himla skönt att kunna anlita hjälp för de områden där ens egna kompetens inte räcker till och på så vis kunna förkorta tiden som det tar för att utveckla olika projekt.

Att balansera nuet och framtiden samtidigt är en konst

En konst som jag fortfarande övar på att behärska är den att kunna balansera och prioritera både lång- och kortsiktiga projekt. Just nu är det extremt tydligt att de projekten som ger en inkomst inom den närmsta framtiden är jätteviktiga. Prick lika viktiga som att de långsiktiga grejerna som (förhoppningsvis) kommer att kunna generera uppdrag i framtiden. Det är så lätt att fastna i att jobba med det ena framför det andra och båda delar behövs för ens företag ska röra sig framåt.

Skapa struktur direkt

En annan iakttagelse som jag har gjort är hur viktigt det är att skapa struktur i företaget. Eftersom jag redan nu planerar för att expandera någon gång i framtiden så vill jag redan från början ha ett system för administrativa uppgifter. Jag är inte helt framme än men målet är att allt administrativt ska vara så så enkelt, tydligt och ordnat som möjligt. Ordning och reda när det gäller viktiga papper, kvitton, bokföring etcetera sparar en så mycket tid i vardagen. Punkt.The view!

Att nätverka är A och O

En av de roligaste och mest tidskrävande sysslorna är att nätverka - men det är verkligen så himla viktigt att du lägger in det i schemat så mycket det bara går. Inte minst för att ditt liv kommer att bli lättare. När du ställs inför ett problem kommer du att veta vem du ska ringa, anlita eller skicka vidare andra till när saker dyker upp. För jo, problem dyker alltid upp på ett eller annat sätt. Plus att det inte blir lika ensamt att driva eget om man har fina kollegor och vänner runtomkring sig.

Var mycket generös och lite försiktig

En annan sak som jag har varit mån om från början är att försöka vara så generös som det bara är möjligt. Generös med min tid, min kompetens och att hjälpa andra. Det är så viktigt för mig att vara det. Samtidigt har jag märkt att det gäller att vara lite försiktig så att det inte utnyttjas. Det gäller att känna efter vart ens gränser går och vad man hinner med.

Skaffa en mentor och ett MasterMind-team

Jag har ingen dedikerad mentor än men har i gengäld har jag otroligt många kunniga och kompetenta personer i mitt nätverk som jag vet att jag kan be om råd i olika frågor. Och ett MasterMind-team är ett otroligt värdefullt sätt att få hjälp, pepp och stöd från när det gäller de dagliga frågorna. Jag kan verkligen rekommendera det - även till dig som är anställd och som vill vässa ditt ledarskap och din karriärresa!

Ta betalt!

Sist men inte minst så gäller det att du tror på ditt värde och tar betalt för det du gör. Utan inkomst så kommer inte din verksamhet att gå runt. Lägg dig på en timpenning som är skälig och vässa dina tjänster så att de blir prisvärda även om de skulle vara lite dyrare. För att försäkra mig om det sistnämnda så har jag till exempel gjort ett par pilotavsnitt av min varumärkesstrategi för sociala medier för att hitta det bästa upplägget som ger kunden det mesta och bästa möjliga. Det i kombination med att jag undersöker vad ett marknadsmässigt bra är gör att jag känner mig trygg, både i de tjänster som jag erbjuder och priset för dem. Sedan handlar det inte om att ta så mycket betalt som möjligt men det ska vara skäligt betalt i förhållande till arbetet du gör.Så! Det blev mastigt inlägg det här. Men jag hoppas att det kan ge dig tankar och tips som du kan ha nytta av. Jag måste ju säga att det senaste halvåret har varit en otrolig lärotid för mig och då har jag bara börjat, hehe. Och nu vill jag höra era tips! Vad önskar du att du hade vetat när du startade eget eller vad har du lärt dig på vägen?


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på FacebookInstagramBloglovin’ och Youtube?

Previous
Previous

En flygande start

Next
Next

Touchdown Warszawa!