Bra egenskaper när du är din egen chef

Alla är vi ju som tur var olika med våra olika styrkor och svagheter. Men, jag har funderat lite kring vilka egenskaper som är bra att ha när du är din egen chef. Vad kan det behövas för karaktärsdrag för att hålla ångan uppe, jobba mot sina mål och ändå må bra på vägen? Notera nu att det är inte är ett slags facit eller att man måste ha maxpoäng i allt för att lyckas som entreprenör och när du är din egen boss.

Det är också en fördel om du har förmågan att heja fram och uppmuntra dig själv (eller få saker gjorda ändå) för det kan vara ensamt i bland att vara sin egen chef. Bild: Pixabay

Bra egenskaper när du är din egen chef

"Jävlar anamma"

Ett visst mått av jävlar anamma är nog bra att ha för att få saker att hända. Om den drivkraften sedan ångas på av passion, ilska eller beslutsamhet i största allmänhet kan vi väl lämna osagt.

Fantasi

Kreativa förmågor kan te sig på många olika sätt men förmågan att kunna fantisera och tänka bortom saker som redan finns är nog ett ess för den som vill driva eget. Att göra saker som en alltid har gjort förut kanske inte är det mest optimala?

Social kompetens

Jag är inte av uppfattningen att alla ledare, oavsett om man är sin egen chef eller andras, måste vara extrovert. Verkligen inte. Ditt jobb kommer dock bli enklare om du är någorlunda social - framförallt om du behöver interagera med kunder och samarbetspartners.

Optimism

Optimism är kanske en egenskap som är mer nice-to-have än need-to-have. Men jag tror nog att det blir lite lättare att driva eget om man har "det ordnar sig"-tänket med sig. I för stora mått kan den förstås bli skadlig: även om saker alltid löser sig är det sällan som de gör det av sig självt.

Att vara sin egen boss är sällan en spring utan tvärtom ett maraton som kräver sin beskärda del av fokus, uthållighet och långsiktighet. Bild: Pixabay

Självdistans

En annan bra grej tror jag är att inte ta sig själv eller det man gör på det dödligaste allvaret. En ska vara seriös, ja. Men att ha självdistans nog att skilja på sak och person i ditt arbete kommer att göra ledarskapsrollen över dig (och andra) betydligt enklare.

Disciplin

Disciplin är inte heller en egenskap som är av godo i alltför stora doser och den är inte heller alltid alldeles enkel att uppbåda. Men en gnutta av den kan behövas - i alla fall till den dagen som du omsätter tillräckligt för att kunna anlita andra som hjälper dig med alla de sysslor som du tycker är tråkiga eller jobbiga.

Tålamod

Hehe, här kommer vi nog till min svagaste punkt... Men som mitt tålamod har prövats sedan jag blev min egen boss. Framförallt med mig själv! Dygnet har bara tjugofyra timmar, vi kan inte arbeta under dem alla. En del projekt och arbetsmoment tar längre tid än vad man tror och en kan omöjligt göra allt på samma gång.

Uthållighet

Både inom ledarskap och entreprenörskap så är uthållighet ett otroligt bra förhållningssätt att ha med sig. Jobbar du långsiktigt och hållbart så kommer du också behöva vara uthållig. Och när jag har frågat mer erfarna entreprenörer om vad de tror ligger bakom, både deras egen och andras, framgång så svarar många just uthållighet. Att fortsätta kämpa och leverera fastän man vissa dagar bara vill slänga igen laptopen och aldrig öppna den igen. Vad säger du? Vilken av dessa egenskaper har mest respektive minst utav? Har jag missat någon som är bra att ha om man är sin egen chef?

Previous
Previous

En gång till?

Next
Next

Lördag, idag igen!