Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Interimsledarskap: det tillfälliga ledarskapets balansgång

Vad innebär interimledarskap? Och vilka likheter respektive skillnader är det mellan att vara anställd linjechef och interimchef? Och varför är det en så stark balansgång i att vara en tillfällig ledare? Det ska vi titta närmare på här tillsammans med Karina Dyrsborg, konsultchef på Randstad Care med egen bakgrund som interim ledare.

Att leda tillfälligt en intressant situation som ställer en del krav på dig som chef. Bild: Emanuel Ekström on Unsplash

Hej Karina! Vad gör en interimchef?

̶ Hej! Som interimchef är du en tillfällig ledare under en förutbestämd och begränsad tid, vanligtvis börjar man med tre månader men sex till nio månader händer också och det kan förlängas, säger Karina Dyrsborg och fortsätter:

̶ Anledningarna till att en interimchef behövs kan vara flera. Ibland har den tidigare chefen slutat och man har inte hittat rätt ersättare än och behöver någon som leder arbetet under rekryteringstiden. Ibland beror det på en sjukskrivning eller att man ska göra omorganiseringar och därför vil ha en tillfällig ledare som verkställer förändringarna och när det är klart kan en ny chef kliva in i det nya. Det är inte ett vanligt chefsjobb – du ska leverera ett vanligt ledarskap på ett ovanligt sätt.

Vad är det som gör interimledarskapet så speciellt?

̶ Det är speciellt av flera anledningar! Dels behöver du ha erfarenheten för att kunna hantera alla möjliga sorters händelser. Dels ska du kunna gå in i verksamheten, snabbt och effektivt, och få en överblick som du gör en analys och bedömning på. Vad behöver jag fokusera på här? Vilka trådar är lösa? Vilka måste knytas ihop? Vad får verksamheten att flyta på? På max fjorton dagar ska du ha koll på verksamheten, inte till hundra procent men tillräckligt för att veta det du behöver för att kunna börja jobba.

̶ Du behöver också kunna prioritera. Vad behöver göras nu? Vad kan vänta? Vad ska vänta? Vissa saker kan behöva göras på en gång och andra kanske ska vänta till den nya chefen kommer. Att göra de avvägningarna är viktiga för du kan inte vara rädd för att köra i gång saker men samtidigt kan du inte starta upp för många saker eftersom någon annan ska ta över sen. Detta är inte bara något man lär sig med erfarenhet utan det är också en personlig förmåga att se, sortera och sedan agera och det du gör beror på hur länge ditt uppdrag varar.

Karina Dyrsborg Foto: Måns Nordahl

Vad är viktigt att tänka på?

̶  Om uppdraget är runt sex månader eller längre ska gäller det att vara uppmärksam, då fördjupas ofta relationerna vi har på jobbet. Eftersom du i ditt uppdrag ska kratta för den kommande ledarens väg in i organisationen kan det bli svårare i onödan om du själv är för populär och omtyckt!

Spännande! Finns det någon vanlig utmaning?

̶ Att hålla en rimlig energinivå! Som interimchef kommer du in med ny energi och där behöver du se upp för det måste vara en bra balans mellan insatsen som du gör och tiden du har på dig. Å ena sidan måste du gå in kraftfullt men du kan inte heller gå in, vända upp och ner på allt och sedan inte orka ta hand om det. Det gäller att gå in i uppdraget och verksamheten på en hållbar nivå.

Nämn några gemensamma nämnare för bra interimsledare!

̶ Interimchefer är ofta personer som har mycket kraft och energi, de är ganska orädda vilket är bra för man har ofta ingen aning om vad som väntar när man kliver in i uppdraget. Du får en version när du går in i uppdraget och sedan kommer du se mer än så väl på plats. Sedan kan du inte hänga upp dig på småsaker och måste ha hög kapacitet för att klara av saker som dyker upp.

̶ Du behöver skapa relationer för annars får du inte resultat - men du får inte bli för omtyckt heller. Du ska inte ha så stort behov av att glänsa själv för det ska din efterträdare göra!

Har du några viktiga tips att tänka på som interimchef?

̶ Ja! Planera för din exit från dag ett, börja samla in material och underlag till den nya chefen redan första dagen du börjar.

Bra råd! Vad säger du som läser? Hur ser dina erfarenheter av interimledarskap ut?

Read More
Vardag Clara, Bossbloggen Vardag Clara, Bossbloggen

I de lugnaste vatten glittrar det

Hejsan! Hur är det med dig? Med mig är det fint! Hade en förträfflig påskhelg med familjehäng, träning och egentid varvat om vartannat och jag är så glad för i fredags simmade jag för första gången på länge och igår red jag en (kortare) ridlektion. Jag må fortfarande vara rätt klen men det är ljuvligt att få känna att en har blivit starkare och att jag, framförallt, inte får migrän lika lätt! Ser fram emot morgondagens sjukgymnastikpass så att jag kan få skryta om mina bravader och prata ihop oss om nästa upptrappning och hur den ska se ut.

Boss

Det bästa idag har faktiskt varit mötet med min eminenta redovisningsbyrå för att gå igenom allt för 2023 och sedan snacka om Bossverkets framtid. Är verkligen fantastiskt att ta in hjälp av personer som kan sin grej - vilken sinnesro det ger.

Veckan i övrigt? Å ena sidan är det jättelugn. Har inte mycket inbokat mer än klientsamtal och enstaka möten. Å andra sidan så kommer fredagen bli social deluxe. Dels för att Become a Boss-programmet ska ha sin tredje utbildningsträff men också för att det är Guldnatten - en lokal företagarfest som är utlovad att bli hejdundrandes festlig. Ska styra lite förmingel här på kontoret också så det blir jättekul. Så även i det lugnaste vatten glittrar det! Den här veckan kommer förhoppningsvis också att de sista avtalen och administrativa grejerna landa för det nya bolaget. Så det blir en mix av allt möjligt precis som vanligt. Hur ser din plan för veckan ut?

Read More
Vardag Clara, Bossbloggen Vardag Clara, Bossbloggen

Pysselvecka

Hejsan! Hur står det till idag? Långfredag och allt. Är det idag man får påskägg eller är det i morgon?

Office

Äntligen åkte en färg in i håret också så känner mig som en ny människa, blåtiran till trots.

Hur ska jag sammanfatta veckan? Alltså… På ett sätt känns den ovanligt händelselös. Det känns som om jag inte gjort någonting? Men det är inte helt sant. Jag har lunchat med både Helen och Sandra. Fått mycket glada besked. Har haft rådgivning om mitt företagande som var grymt bra och gjorde att vissa saker klarnade ordentligt. Jag har haft intressanta mentorssamtal och chefsrådgivningar. Det har varit en del ekonomipyssel och de sista sakerna börjar bli klara nu för det nya företaget. Utmanat mig själv har jag också gjort för en kunds räkning som “grafisk formgivare” - inte för att jag är det men som entreprenör kan man får ta på sig många olika hattar. En pysselvecka skulle man kunna säga att det har varit alltså! Vi har också fått hälsa på Vildens förskola och det blev ens väldigt påtagligt att vi snart går in i ett nytt kapitel av livet.

Read More
Personlig utveckling Clara, Bossbloggen Personlig utveckling Clara, Bossbloggen

Ett stycke lista

Var det inte länge sedan vi körde en blogglista? Jo men det var det ju. Låt oss utgå från den här från Flora!

Office

Vyn från mitt lilla kontor är just nu rätt regnig och grå. Men jag gillar att att sitta här och titta ut över hustaken och träden.

Vad gör du just nu?

Jag sitter på kontoret! Det är torsdags eftermiddag, skymningen faller och jag har precis haft ett samtal med en mentorsklient.

Vad skrämmer dig?

Spindlar. Drömmer jag mardrömmar är det majoriteten av gångerna spindlar med i dem. Avskyr verkligen spindlar.

Vad peppar dig?

Jag blir in i bomben peppad av få jobba. Har väldens mest stimulerande och intressanta jobb. Höra om andras framgångar. Se andra driva häftiga grejer utan att ge upp fastän det är motigt. Jag blir också peppad av mina egna stora ambitioner.  

Vad vill du ha som huvudsyssla om fem år?

Vara VD för Bossverket!

Vad får dig att gråta?

Mycket, är lätt att röra och beröra till tårar och det finns mycket lidande i världen att beröras av. Blir fortfarande gråtig minst en gång om dagen för att liten kom till oss. Ord kan verkligen inte beskriva hur lycklig jag är för det. Han är bäst.

Office

Okej, börjar också gråta varje gång jag tänker att våra katter inte kommer att leva för alltid. Hur ska jag klara mig utan min extra kroppsdel liksom?

Vad är det sista du tänker på innan du somnar?

Oftast ingenting annat eller mer än min andningsövning som jag somnar halvvägs igenom.

Vad måste du ha hemma i matväg?

 Just nu? Havregurt, solrosfrö, linfrö, kaffe, Digestive, Bragokex och sedan ägg. Det sammanfattar mina morgnar just nu. Äter Havregurt med solrosfrön och linfrö med minibossen på morgonen. När han sover tar jag två kex av vardera sort samt en espresso och parkerar mig i sängen för att jobba lite. När han vaknar igen är det dags för mellanmål och då måste jag äta ägg och helst två knäckemackor till det, men ägget är ett måste. Men den rutinen lär väl ändras om några veckor igen, haha.

Vad läser du just nu?

Just nu läser jag Leadership av Oxford Management Readers och har tänkt att låna och börja läsa Doktor Glas. Fortsätter traggla Anna Karenina.

Vad gör du när du är arg?

Svär. Stampar med foten i golvet. Kan absolut höja rösten. Alla tre är saker jag försöker att träna bort med varierande framgång. När jag blir riktigt, riktigt arg - vilket händer ungefär en gång var tredje år, blir jag tyst.

Vad är din vanligaste hälsningsfras på sms?

“Hej! Clara från Bossbloggen här”

Sms:ar så lite som möjligt och oftast är nog när folk inte svarar i telefon - därav denna hälsningsfras, hehe.

Office

Låt oss avsluta med en bild på min fina blåtira som gått från illa till fruktansvärd den här veckan. Haha, det ser verkligen ut som jag åkt på storstryk!

Vad är du avundsjuk på?

Vet du vad jag insåg precis? Jag är inte särskilt avundsjuk längre. Jag har det för bra för att vara det. Fint!

Vad brukar folk kalla dig?

Clara men det händer att jag även går under Boss-Clara. I kompisgänget kallas jag Catitzi och ett annat smeknamn jag bär med stolthet är Chillihäxan.

Vad är det viktigaste som finns?

Min familj. Min hälsa. Mitt företag.

I den ordningen med. I och med utmattningen och att ha blivit frisk från den tyckte jag att min livsprioritering klarnade mycket. Nu med barn? Den är kristallklar. Familjen och hälsan går först i alla lägen. Sedan jobbet. Jag älskar att jobba med det jag gör men mitt arbete är just det - det jag gör - inte den jag är.

Vad såg du senast på en scen?

Jag har inte varit på konsert eller på operan på evigheter! Minns inte ens vad jag såg då? Måste ha varit Jesus Christ Superstar. Längtar sjukt mycket efter det faktiskt.

Vad vill du rekommendera?

Att köpa honung från någon lokal biodlare. Det går verkligen inte att jämföra med burkarna i affären för den är bara så mycket bättre på alla vis. Smaken. Färgen. Texturen. Bättre!

Och det var den blogglistan det. Vad tyckte du?

Read More
Ledarskap Clara, Bossbloggen Ledarskap Clara, Bossbloggen

Sur och negativ medarbetare

Det kom in en fråga på Instagram om man som chef har en konstant sur och negativ. Butter och tvär. Inget är riktigt bra. Personen är ingen direkt motarbetare men definitivt ingen glädjespridare heller. Glaset är nämligen alltid nästan tomt. Vad gör man då?

Bild: Dmitry Ulitin on Unsplash

Sur medarbetare

Ja, det beror såklart på men om jag ska ge ett generellt svar vill jag faktiskt börja med att fråga:

Påverkar medarbetarens humör arbetet och/eller övriga verksamheten?

Om det är så att kunder, arbetet medarbetaren gör, andra kollegor och medarbetare eller verksamheten i stort påverkas av medarbetarens ständigt dåliga humör - då kan du som chef behöva göra något åt saken.

Men om det inte är så kan svaret bli annorlunda.

Det tål att diskuteras nämligen huruvida vi kan tvinga oss själva - eller varandra - att man måste vara på bra humör på jobbet. Ja, det är trevligare. Ja, negativ stämning smittar av sig och positiv sådan likaså. Samtidigt kan vi inte heller vara glada och muntra tjugofyrasju heller. Vi skulle också kunna debattera kring om det ingå i att vara professionell på jobbet att vara trevlig eller inte men jag skulle säga att det beror på vem man är och vad man jobbar med. Plus att “vara trevlig” är en rätt godtycklig grej som kan tolkas och uppfatta olika från person till person.

En annan sak som kan spela in och spela roll är om…

Detta sura humör är en del av medarbetarens sätt att vara eller är det en förändring som har skett? Om det är det senare kan det vara en signal på att någonting har hänt och att medarbetaren inte mår bra. Då kan det behöva genom ett svårt samtal för att stämma av hur personen mår och har det. Om det däremot är mer eller mindre konstant kan vi i stället behöva undersöka:

Vad får hens dåliga humör för effekter för arbetet/omgivningen?

Vilka störs av detta? När? Hur? I vilken omfattning?

Genom att kartlägga de olika effekterna kan du sedan försöka bedöma hur stora och allvarliga de är. Här är det svårt att ge en generell riktlinje men om du skulle bedöma att detta är ett arbetsmiljöproblem - då behöver du vidta åtgärder och vilka det blir beror på problematiken. Kanske är det ett svårt samtal med medarbetaren? Kanske är det en omlokalisering av arbetssättet? Både och eller något annat?

Om det däremot inte är det - eller om personens sätt bara är störigt för dig som chef - då kan du i stället behöva låta saken bero och i stället granska dig själv.

  • Vad i personens beteende är det som stör och skaver hos dig och varför?

  • Hur ska du förhålla dig till medarbetaren?

  • Hur ska du interagera med personen och bemöta hen när hen är negativ?

Alla är vi olika och alla måste vi få vara olika vilket innebär att alla inte kan vara solstrålar jämt. Samtidigt som det, såklart, ska fungera att jobba ihop detta till trots. Vill du bolla detta ytterligare - tveka in att höra av dig för att boka en samtalstid hos BossAkuten så kan vi lägga upp en konkret handlingsplan för hur du ska hantera situationen!

Read More

Mer att läsa

Bossbloggen genom tiderna