På sociala medier kan även chefen vara social

Vill du undvika att bli en teknisk dinosaurie? Eller än värre, ett tekniskt fossil? Då ska du läsa vidare, den chef som duckar sociala medier riskerar nämligen att bli just det. En stor del av en ledares arbete handlar ju om kommunikation och här utgör sociala medier en arena som du inte bara kan utan också bör använda enligt Nina Jansdotter, karriärscoach och expert inom sociala medier.─ Ledare som dissar sociala medier dissar jag eftersom den chef som inte har koll på sociala medier inte hänger med i samtiden. Och om du inte är där så många andra människor är, hur ska du kunna driva och utveckla ditt bolag?

Om du inte är där så många andra människor är, hur ska du kunna driva och utveckla ditt bolag?

Nina Jansdotter

Chef i sociala medier

Vilka sociala medier som du använder är inte så noga. Det viktigaste är att och hur du gör det. Nina Jansdotter anser att en privat profil är ett minimum för att undvika att förvandlas till en teknisk dinosaurie.  Men som chef gäller det att ha en strategi för hur du använder dina sociala medier – även om du bara gör det som privatperson.─ Som chef företräder du ditt bolag på ett helt annat sätt än en vanlig anställd och det gäller också i sociala medier, säger Nina Jansdotter.Det spelar alltså ingen roll att du inte har skrivit ut på Facebook att du arbetar som chef eller inte. Google kan ge alla tillgång till alla dina sociala medier. Så oavsett om du använder Facebook, LinkedIn, Twitter eller Snapchat kan rekryterare, kollegor och anställda ta del av vad du publicerar.─ Använd den eller de kanaler du tycker är enklast och fyll dem med ett innehåll som du tycker är roligt. Gör du det på rätt sätt kan du stärka ditt varumärke som ledare och chef, säger Nina Jansdotter.Teknisk dinosaurie

Använd dina sociala kanaler i jobbet

Dina sociala kanaler inte bara är att visa upp dig, utnyttja dem till det de är till för - att kommunicera. På sociala medier kan du till exempel:

  • Peppa, stötta och motivera både din personal och personer i ditt nätverk. Det är ofta enklare och mer lättsamt att göra det i dessa forum.
  • Låt andra ta del av dig och din personlighet. De är ett ypperligt sätt att låta dina medarbetare, kunder och samarbetspartners lära känna dig bakom kulisserna.
  • Lär känna både dina medarbetare och människorna i ditt nätverk genom att få ta del av deras tankar och vardag.
  • Du kan också visa ditt engagemang i olika frågor. Kom ihåg att du är en offentlig person som chef, du kan inte skriva något som är konfidentiellt eller peka ut någon. Var medveten om att alla olika publiceringar och bilder kan skärmdumpas eller spridas.

Men låt inte det avskräcka dig! Vi har ju tidigare pratat om att ingen chef är perfekt och det gäller även i sociala medier. Testa dig fram och lär dig vad som fungerar och inte i de olika kanalerna. Var strategiskt och medveten om vad du gör. Även om du som chef har mindre utrymme till att göra misstag än gemene man så får du göra det även på nätet.─ Gör du fel, gör en ärlig pudel både i de sociala kanalerna och de personliga mötena, säger Nina Jansdotter.Vad säger ni läsare som är chefer: använder ni era sociala medier för att kommunicera med er personal? Och hur ser er strategi ut då?

Previous
Previous

Hälsningar på jobbet

Next
Next

Från bubblor till epidemier