Vi har konstaterat det förr och kommer att göra det igen, det är när kriser och svårigheter sker som vi chefer och ledare behövs som allra, allra mest. Varför? För att det ingår i vårt uppdrag att hjälpa medarbetarna och teamen att hantera situationen, kunna fatta strategiska beslut och lösa problem snabbt. Och det är i sådana tider som det märks tydligt om ledarskapet inte fungerar. Så här kommer några do’s and dont’s kring ledarskap i kristider!

Vad är viktigt att tänka på när det gäller ledarskap i kristider?
Don’t! Även om du blir skrämd och illa berörd av det som händer, undvik att drabbas av panik om du kan. Bild: rihaij från Pixabay 

Don’t

Få panik

Alla är vi mänskliga och alla påverkas vi såklart om olyckor, kriser och fasansfulla händelser sker. Men som ledare kommer dina reaktioner att påverka omgivningen extra mycket och medarbetarna kommer att vända sig till dig för att få trygghet. Därför är det viktigt att du behåller lugnet och undviker att få panik. Ett verktyg för att lyckas med det kan vara att försöka ta ett mentalt kliv åt sidan och se så objektivt på situationen som möjligt. Vad är det som händer just nu? Vilka effekter kommer det kanske att kunna få? Vem och vad kan tänkas påverkas av det? Genom att ställa och gemensamt försöka besvara de frågorna kan ni börja arbeta konstruktivt med era olika krishanteringsplaner.

Förminska eller förstora allvaret

Det är också viktigt att varken förminska eller förstora allvaret i situationen som råder. Både i arbetet med att hantera krisen men också er interna och externa kommunikation. Försök vara sakliga, källkritiska och utgå från det ni vet snarare än rykten och spekulationer. Var transparenta om det är något ni inte vet och undvik att använda laddade värdeord om de inte behövs.

Stäng av alla dina känslor

Det finns roller, situationer och lägen där det är direkt olämpligt att låta ens känslor styra besluten som fattas och det kan bli lättare att hålla huvudet kallt om hela känsloregistret är avstängd. Men även om du behöver hålla dig lugn och tänka så logiskt som möjligt är det också viktigt att komma ihåg att du också är mänsklig. Det är okej att känna och visa känslor även som ledare i tuffa tider och låta din medmänsklighet få ta plats. Inte minst din omgivning kan komma att behöva det.

Tänk att du måste göra allt själv

Tänk inte heller att du måste göra allting själv bara för att besluten kanske är till största del dina att ta – för det måste du inte. Dra nytta av ert teamets kunskaper och vilja att göra nytta. De allra flesta av oss vill bidra och göra nytta när saker händer.

Läs mer: Krishantering i sociala medier

Do! Samtidigt som ni löser det som sker akut här och nu är det också viktigt att du som ledare försöker att tänka framåt. Vad kan komma att hända eller krävas av er härnäst? Bild: rihaij från Pixabay 

Do

Lyssna in vilka behov som finns

Det är viktigt i vanliga fall med men blir extra viktigt i kristider att du som ledare involverar andra och lyssnar in vilka olika behov som finns. Vad är det som behöver göras? Hur ska ni kommunicera med vilka på vilka sätt? Teori i all ära, det är meganyttigt att vara förberedd och ha läst på om krishantering men ingen situation är den andra lik och därför gäller det att du är så närvarande och uppdaterad som möjligt om vad som händer och sker i organisationen. Ta hand om de som behöver det som mest, inte bara de som skriker högst.

Kommunicera löpande

Kommunicera löpande även om du kanske inte har något nytt att prata eller informera om. Gör det oftare än du tror kan behövas och på olika sätt. Var tydlig och saklig. Ha gärna fasta dagar eller tider som kommunikationen går ut och avsluta varje kommunikationstillfälle med att informera om när nästa tillfälle är. Det kommer att bidra till en ökad trygghetskänsla för medarbetarna och organisationen.

Försök tänka framåt

Det kan vara ohyggligt svårt att göra det medan krisen pågår som värst men försök att också tänka framåt. Se vilka alternativ som ligger framför er? Finns det nya lösningar som ni inte har tänkt på förut? Våga vara kreativa även när det stormar, det kan hjälpa er att ta er ur krisen snabbare.

Ta hand om dig också

Som ledare i kris finns det kanske inte utrymme att slappna av på ett tag framöver och det är fine. Vi kan jobba hårt under pressade situationer ett tag. Men, har du möjlighet till det, försök att ta hand om dig löpande med. Mat, sömn, motion är såklart väsentligt men se också till att du har någon eller några som du kan prata ut med i förtroende och att du får så mycket fysisk och mental avlastning som möjligt. Ta hjälp av en mentor eller coach om du kan.

Vad säger du som läser? Har du några erfarenheter, tips och råd att dela med dig av om ledarskap i kristider?